Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Αναζητούνται οι πλαστογράφοι

Γράφουν οι Πέτρος Κουσουλός

«Δεν είναι η υπογραφή μου» διαμηνύει μέσω προσώπων του περιβάλλοντός του  στο ereportaz.gr ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, σχετικά με το διαβόητο έγγραφο το οποίο περιφέρεται από υπηρεσία σε υπηρεσία, με αποτέλεσμα να ανάψει το «πράσινο φως» προκειμένου ο διαγωνισμός των μισθωμένων ελικοπτέρων της Πυροσβεστικής να ανατεθεί στο Νατοϊκό Οργανισμό, ΝΑΜΣΑ.

Στενοί συνεργάτες του κ. Αβραμόπουλου σε επικοινωνία που είχαν με την ιστοσελίδα μίλησαν ευθέως για «πλαστογραφημένη» υπογραφή που πλέον βάζει την δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης σε τελείως διαφορετική βάση.

Εντύπωση πάντως προκαλεί το γεγονός ότι παρότι το συγκεκριμένο έγγραφο κάνει –εδώ και μήνες- τον γύρο του Διαδικτύου ο κ. Αβραμόπουλος δεν έχει σπεύσει να καταθέσει τα ένδικα μέσα που έχει δυνατότητα προκειμένου να αποκαλυφθεί ποιος έφτασε στο σημείο να πλαστογραφήσει μια υπουργική υπογραφή. 

Πλέον το βάρος πέφτει στους εισαγγελικούς λειτουργούς οι οποίοι χειρίζονται την υπόθεση και θα κληθούν να πάρουν εξηγήσεις από τον κ. Άβραμόπουλο αλλά και να ανακαλύψουν τον πλαστογράφο.

Δείτε το έγγραφο

AVRAMOPOULOS-NAMSA-1

Η έρευνα

Η έρευνα των εισαγγελέων Διαφθοράς (Α. Ελευθεριάνου και Π. Παπανδρέου) έχει ως σκοπό την αποκρυπτογράφηση των «ειδικών» κριτηρίων που χρησιμοποιήθηκαν «ειδικά» κριτήρια για τη σύγκριση των τιμών των εταιρειών με αποτέλεσμα να μην προκριθεί η πλέον οικονομική προσφορά.

Από το ιστορικό της υπόθεσης προκύπτει ότι η ΝΑΜSA και η Skylink σύναψαν συμβόλαιο στις 31-5-2012 χωρίς τη σχετική έγκριση από πλευρά της φυσικής και πολιτική ηγεσίας της Πυροσβεστικής, ενώ επισημαίνουν, ωστόσο, ότι λόγω ελλείψεως χρόνου το ελληνικό Δημόσιο είναι αναγκασμένο να δεχθεί τη συγκεκριμένη λύση.

Η διαδικασία

πυροσβεστικο ελκοπτεροΣτις 11 Μαϊου 2012 ολοκληρώθηκε, στο Λουξεμβούργο, η αξιολόγηση των προσφορών των εταιρειών. Την ίδια ημέρα υπεγράφη πρακτικό (από στελέχη της NAMSA και κλιμάκιο της Π.Υ.) που έκρινε ως πλέον συμφέρουσα την προσφορά μιας ελληνικής εταιρείας.

Στις 21 Μαϊου 2012 ο κ. Ελευθέριος Οικονόμου, πρώην υπουργός Προστασίας του Πολίτη, στηριζόμενος στο υπογεγραμμένο από τα στελέχη της NAMSA και της Π.Υ. έγγραφο, υπέγραψε την υπ. αριθ. 25895 απόρρητη απόφαση η οποία ενέκρινε τα ποσά τα οποία έπρεπε να εκταμιευθούν από το ελληνικό Δημόσιο για τη μίσθωση των ελικοπτέρων βαρέως και μεσαίου τύπου. Παρόλο που στην απόφαση –για ευνόητους λόγους- δεν ονοματίζεται η εταιρία, μια απλή σύγκριση της προσφοράς της ελληνικής εταιρείας και της ανάλυσης κόστους που γίνεται στο απόρρητο έγγραφο πιστοποιεί την εταιρεία που επελέγη.

Ωστόσο στις 31 Μαϊου ο Νατοϊκός Οργανισμός, κάνει στροφή 180 μοιρών και γνωστοποιεί ότι για λόγους «εξισορρόπησης της παραγωγής» αποφασίζει να συμβληθεί με την εταιρεία Skylink.

Μάλιστα παραδέχεται ότι κάλεσε την συμβαλλόμενη εταιρεία να βελτιώσει την προσφορά της, προκειμένου να γίνει ανταγωνιστική με εκείνη της ελληνικής εταιρείας που είχε επιλεχθεί. Μια ημέρα αργότερα κοινοποιεί τη συγκεκριμένη απόφαση και στην ελληνική ηγεσία η οποία θα έπρεπε να είχε και τον τελευταίο λόγο. Τα πράγματα όμως δεν εκτυλίχθηκαν έτσι καθώς τα ελικόπτερα ήρθαν στη χώρα μας χωρίς να είναι ενήμερη η ελληνική πλευρά.

Το διαβαθμισμένο έγγραφο αναφέρει χαρακτηριστικά: «… Περαιτέρω ενημερωθήκαμε, αίφνης, από 6-6-2012 μέσω email από τη ΝΑMSA ότι ο ελάχιστος συμβατός μειοδότης είναι η εταιρεία Skylink και η κινητοποίηση (προς ανάπτυξη της χώρας μας των δυο πρώτων ελικοπτέρων) είναι ήδη σε εξέλιξη. Κατόπιν πληθώρας emails και τηλεφωνικών επικοινωνιών με υπευθύνους της ΝΑΜSA για παροχή διευκρινίσεων όσον αφορά απαίτηση δήλωσης επιλεξιμότητας, διαδικασίες μηχανισμού εξισορρόπησης παραγωγής, κτλ, διαπιστώθηκε εκ των υστέρων και πάντως όχι ορθόδοξα ότι έχει συναφθεί συμβόλαιο μεταξύ ΝΑΜSA και Skylink από 31 Μαϊου 2012. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί καμία συγκατάθεση στη NAMSA, ούτε έχει εκδοθεί απόφαση αποδοχής της συγκεκριμένης οικονομικής προσφοράς».

Στη συνέχεια του εγγράφου επισημαίνεται, παράλληλα, ότι σε περίπτωση που η Ελλάδα δεν ακολουθούσε τις «διαταγές» του συγκεκριμένου υπαλλήλου της NAMSA θα ήταν υποχρεωμένη να καταβάλλει αποζημίωση στην εταιρεία, ενώ υπάρχει και μια έμμεση παραδοχή του γεγονότος ότι η συγκεκριμένη επιλογή δεν ήταν η πλέον συμφέρουσα καθώς στις 13-6-2012 o Nατοϊκός Οργανισμός ενημερώνει τους έλληνες αξιωματούχους ότι θα προσπαθήσει να βρει μια «φιλική λύση» σε περίπτωση που το κόστος διογκωθεί!

Το colpo-grosso με τις πτητικές ώρες

Το οξύμωρο της υπόθεσης, όπως ομολογούν εν’ ενεργεία, αξιωματικοί της Πυροσβεστικής και καταγράφεται και στο απόρρητο σημείωμα είναι τη μεθόδευση που ακολουθήθηκε με τις ώρες πτήσης.

Παρά το γεγονός ότι το 2011 ο μέσος όρος πτήσης των μεσαίου τύπου ελικοπτέρων ήταν 87.1 ώρες και την τελευταία πενταετία τα ίδια τύπου ελικόπτερα επιχειρούν 75 ώρες μέσο όρο, η σύγκριση των προσφορών στο διαγωνισμό της NAMSA έγινε βασισμένη στις 60 ώρες πτήσης. Οι ιθύνοντες νόες βέβαια γνώριζαν ότι το φετινό καλοκαίρι αναμένεται ιδιαίτερα θερμό και ότι λόγω των ελλείψεων στα πτητικά μέσα τα μεσαίου τύπου ελικόπτερα θα ξεπερνούσαν τις 60 ώρες πτήσης.

Στελέχη της Π.Υ. κάνουν λόγο για απρόκλητη «μεθόδευση» του διαγωνισμού που είχε ως σκοπό να ευνοηθεί η συγκεκριμένη εταιρεία ή τέλος πάντων να ζημιωθεί το ελληνικό δημόσιο. Υπενθυμίζουν ότι τα παλαιότερα έτη τα συμβόλαια με τις fix τιμές αφορούσαν 90 ημέρες για 90 ώρες φέτος υπεγράφησαν συμβόλαια για 120 ημέρες με 60 ώρες πτήσης και θέτουν τα εξής ερωτήματα:

KANANTAIR«Πως γίνεται να αυξάνονται οι ημέρες του συμβολαίου σε 120 και να μειώνονται οι ώρες πτήσεις σε 60;  Γιατί δεν λήφθηκε υπ’ όψη το ότι φέτος θα είχαμε πολύ λιγότερα δικά μας μέσα για εναέρια πυρόσβεση λόγω του προβλήματος με τα Canadair υπολογίζοντας τις ώρες στις 60, κάτω και από τον μέσο όρο;  Μήπως ήξεραν κάτι περισσότερο οι εταιρείες που έδωσαν μεγάλη προσφορά για τις επιπλέον ώρες;».

Είναι ενδεικτικό ότι από το φάκελο του διαγωνισμού προκύπτει ότι παρόλο που οι προσφορές των δυο εταιρειών ήταν παρεμφερής σε ό, τι αφορά το fix πακέτο (των 60 ωρών) οι διαφορές είναι χαώδεις όταν υπολογίζονται οι εξτρά ώρες. Η Skylink, η οποία και επελέγη έδινε τιμή ώρας 4.200 € ενώ η άλλη εταιρεία μόλις 1.500 / ώρα.

«Ενώ λοιπόν η προσφορά της ελληνική εταιρείας ήταν 857.500 € ανά ελικόπτερο (για 120 ημέρες, 60 ώρες πτήσης και 15 ημέρες επέκταση συμβολαίου)  και της SKYLINK ήταν 860.000 €, στις 100 ώρες οι αντίστοιχες τιμές ήταν 890.000 € και 989.500 €! Άλλο 2.500 € διαφορά, και άλλο 99.500 €», επισήμανε ανώτατος αξιωματικός του Σώματος.

Χωρίς τα απαραίτητα πιστοποιητικά

Εξίσου σοβαρό κρίνεται από την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη το γεγονός ότι η εταιρεία με την οποία συνεβλήθη τελικά το ελληνικό Δημόσιο δεν έχει στο όνομά της το αρμόδιο Πιστοποιητικό Αερομεταφορέα (A.O.C.), καθώς και ότι δεν έχει την απαραίτητη εμπειρία στη δασοπυρόσβεση καθώς στην επίσημη ιστοσελίδα της δεν αναφέρει ότι παρέχει τη συγκεκριμένη υπηρεσία για την οποία συνεβλήθη με την Ελλάδα.

Παράλληλα εντύπωση προκαλεί η είδηση ότι οι έλεγχοι στα ελικόπτερα που παρελήφθησαν και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες καταδεικνύουν σοβαρές ελλείψεις, δεν πραγματοποιούνται από το αρμόδιο κλιμάκιο της ΥΠΑ αλλά από δυο στελέχη της Πυροσβεστικής (το ένα μάλιστα είναι υπόδικο), ενώ οι επιθεωρήσεις δεν έγιναν κατά την παράδοση των ελικοπτέρων αλλά αφότου ξεκίνησαν να επιχειρούν.

Σαν κατακλείδα σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και το γεγονός ότι από τα κρατικά ταμεία θα εκταμιευθούν 553.125 ευρώ για το λόγο ότι τρία από τα επτά ελικόπτερα θα μείνουν στη χώρα μας μέχρι και τις 30 Οκτωβρίου, δηλαδή ένα μήνα μετά τη λήξη της αντιπυρικής περιόδου, χάρη στο περιβόητο συμβόλαιο των 120 ημερών.

Υπενθυμίζεται ότι για παρεμφερή υπόθεση, εκείνη της επιχείρησης επέκτασης της σύμβασης για ένα ελικόπτερο, ο Οικονομικός Εισαγγελέας, κ. Γρηγόρης Πεπόνης άσκησε πριν από λίγο καιρό κακουργηματικές διώξεις εναντίον συγκεκριμένων προσώπων.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ