Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024

Άνοδος στις εξαγωγές του κλάδου ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας

Προς όφελος των Ελλήνων εξαγωγέων ρούχων φαίνεται ότι λειτουργεί η αστάθεια που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες στη γειτονική Τουρκία, δεύτερο μεγαλύτερο προμηθευτή της Ευρώπης σε είδη του κλάδου, μετά την Κίνα. Eυρωπαϊκές εταιρείες, οι οποίες παραδοσιακά συνεργάζονταν με επιχειρήσεις της γείτονος, επιδεικνύουν εσχάτως προτίμηση σε Έλληνες συνεργάτες, αναζητώντας εμπορικούς “συνομιλητές” προερχόμενους από χώρες με συγκριτικά πιο σταθερό πολιτικό περιβάλλον.

Τα παραπάνω επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος, Θεόφιλος Ασλανίδης, σύμφωνα με τον οποίο οι εξαγωγές “βγάζουν” ασπροπρόσωπο τον κλάδο ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας στην Ελλάδα, ο οποίος έκλεισε το 2016 σε θετικό έδαφος στους περισσότερους δείκτες.

Μάλιστα, κατά τον κ. Ασλανίδη, η άνοδος των εξαγωγών ειδικά των ελληνικών επιχειρήσεων ένδυσης (+0,3%, στα σε 543 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία), είναι στην πραγματικότητα μεγαλύτερη, αφενός επειδή πολλές από αυτές εξάγουν πλέον τα προϊόντα τους μέσω των θυγατρικών τους σε Βουλγαρία και πΓΔΜ (και άρα αυτές καταγράφονται στα επίσημα π.χ., ώς βουλγαρικές αντί ελληνικές), κι αφετέρου επειδή μέρος του όγκου τους αποτυπώνεται αργότερα στα επίσημα στοιχεία.

Θετική εικόνα για την ένδυση και στο πρώτο δίμηνο

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ΣΕΠΕΕ, ενώ οι εξαγωγές ξεκίνησαν μάλλον άσχημα το έτος, κατά το δεύτερο μισό του 2016 και ιδίως στο τελευταίο τρίμηνο, σημειώθηκε αισθητή αύξηση, η οποία ανέβασε τον “μέσο όρο” του έτους. “Αντίστοιχα καλά φαίνεται ότι πηγαίνει και το πρώτο δίμηνο του 2017” σημειώνει ο κ.Ασλανίδης, σύμφωνα με τον οποίο το τρέχον έτος αναμένεται να εξελιχθεί συνολικά καλά για τις ελληνικές εξαγωγές, λόγω και της προαναφερθείσας κατάστασης στην Τουρκία. Συνολικά οι εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας αυξήθηκαν πέρυσι κατά 4,6% κι έφτασαν στο 1,27 δισ. ευρώ (σ.σ. στην κλωστοϋφαντουργία οι εξαγωγές ανήλθαν σε 356 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 11,8%, ενώ αύξηση 4,6% καταγράφηκε και στις πωλήσεις βαμβακιού στο εξωτερικό, που ανήλθαν σε 368 εκατ. ευρώ).

Κακό το δεύτερο τρίμηνο για τις λιανικές πωλήσεις στην εγχώρια αγορά

Στην εγχώρια αγορά, πάλι, ενώ το πρώτο εξάμηνο του έτους εξελίχθηκε θετικά για τις λιανικές πωλήσεις του κλάδου, στο δεύτερο ο τζίρος δέχτηκε πιέσεις (-3% στις πωλήσεις του τριμήνου Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου), με αποτέλεσμα η θετική τάση να εξανεμιστεί και τα καλά μεγέθη “να ροκανιστούν”, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Ασλανίδης. Ο ίδιος αποδίδει το κακό δεύτερο εξάμηνο στο γεγονός ότι παραδοσιακά στη διάρκειά του οι φορολογούμενοι καλούνται να εξοφλήσουν τις υποχρεώσεις τους, ενώ και η άσχημη ψυχολογία, “λόγω της καθυστέρησης στο κλείσιμο της αξιολόγησης” επέδρασε δυσμενώς.

Άρχισαν να αποδίδουν καρπούς τα εξαγωγικά ανοίγματα που έγιναν το 2012-2013 από ελληνικά brands

Άλλωστε, το γεγονός ότι η ελληνική αγορά δεν αποδίδει στις επιχειρήσεις όσα τούς απέφερε προ κρίσης, έχει στρέψει πολλές από αυτές στις εξαγωγές, με θετικά αποτελέσματα για την επιβίωση και ανάπτυξή τους. “Γνωστά brands της εγχώριας αγοράς, βλέποντας ότι οι πωλήσεις εντός των συνόρων είναι στάσιμες και η τάση αρνητική, έθεσαν τις εξαγωγές ώς προτεραιότητα. Τα πρώτα ανοίγματά τους στο εξωτερικό έγιναν το 2012-2013, αλλά πλέον άρχισαν να αποδίδουν καρπούς” σημειώνει ο κ. Ασλανίδης.

Με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε σήμερα ο ΣΕΠΕ, ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων ένδυσης στην εγχώρια αγορά το 2016 σημείωσε αύξηση 3,3%. Στην κλωστοϋφαντουργία η αύξηση ανήλθε σε 4,3%. Η παραγωγή στην ένδυση κατέγραψε μείωση 9,1%, ενώ στην κλωστοϋφαντουργία σημειώθηκε αύξηση 2,2%. Οι λιανικές πωλήσεις στην ένδυση στο σύνολο του έτους αυξήθηκαν κατά 1,9%. Στις εισαγωγές ενδυμάτων σημειώθηκε αύξηση 9,8% και σε αξία ανήλθαν σε 1,67 δισ. ευρώ. Στην κλωστοϋφαντουργία οι εισαγωγές ανήλθαν σε 506 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 11%.

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ