Στα όριά του έχει φτάσει το οδικό δίκτυο της Αττικής, καθώς πολλοί δρόμοι έχουν μετατραπεί σε ένα απέραντο πάρκινγκ. Η αποφυγή χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς από τους πολίτες της Αθήνας, ο κορεσμός του οδικού δικτύου και η αύξηση της κυκλοφορίας νέων αυτοκινήτων δημιούργησαν ένα εκρηκτικό μείγμα μετά την επιστροφή από τις διακοπές και τη σταδιακή επάνοδο στην κανονικότητα μετά το lockdown.
Tου ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑΚΗ
Οδοιπορικό της «ΜΠΑΜ» στο κυκλοφοριακό χάος της πρωτεύουσας, για την ταλαιπωρία που υφίστανται καθημερινά − Συγκοινωνιολόγοι του Δακτυλίου που επιστρέφει
Ελευθέρας
Η επιστροφή του νέου ∆ακτυλίου με 50% λιγότερα ελευθέρας από τη ∆ευτέρα 25 Οκτωβρίου αναμένεται να αποσυμφορήσει κάπως το κέντρο της πρωτεύουσας, εκτιμούν συγκοινωνιολόγοι, οι οποίοι όμως εκφράζουν τον προβληματισμό τους για το πόσο μεγάλη θα είναι η επιβάρυνση στους δρόμους περιμετρικά.
Η σκέψη για «διόδια» στο κέντρο της πόλης, που έριξε ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Καραμανλής βάσει της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», βρέθηκε άμεσα εκτός κάδρου προτάσεων, μετά τις αντιδράσεις που ξεσήκωσε ακόμα και μέσα στην κυβέρνηση.
Η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» στο επιτόπιο ρεπορτάζ που έκανε στο κυκλοφοριακό χάος της πρωτεύουσας παρουσιάζει την απογοητευτική κατάσταση που αντικρίζουν καθημερινά όσοι μετακινούνται οδικώς στο λεκανοπέδιο: Το κυκλοφοριακό κομφούζιο που είχε δώσει τα πρώτα σημάδια επανεμφάνισης στους δρόμους της πόλης το 2019, προ της πανδημίας, τους τελευταίους δύο μήνες έχει γίνει το μεγάλο «αγκάθι» στην καθημερινότητα των Αθηναίων. Επικρατεί πλέον, όχι μόνο στις ώρες αιχμής αλλά σχεδόν όλη την ημέρα. Παρατηρείται μάλιστα το φαινόμενο να υπάρχει «μποτιλιάρισμα» ακόμα και σε δρόμους και στενά που δεν υπήρχε πριν, καθώς χιλιάδες οδηγοί προσπαθούν με αυτόν τον τρόπο να παρακάμψουν τους μεγάλους οδικούς άξονες οι οποίοι είναι ασφυκτικά γεμάτοι από οχήματα…
Οργή
«Έκανα 40 λεπτά για να φτάσω από το Πάντειο στην αρχή της Συγγρού», μας λέει εξοργισμένος ο κ. Λεωνίδας, οδηγός ΙΧ. «Είναι απίστευτο, τραγικό. Υπάρχει Τροχαία; Την κατάργησαν; Πού είναι οι τροχονόμοι να ρυθμίζουν την κυκλοφορία; Έχω να δω τροχονόμο στην Αθήνα τουλάχιστον έναν χρόνο», συμπληρώνει.
«Πάντα υπήρχε το πρόβλημα, αλλά τώρα το κέντρο έχει γίνει πλέον ανυπόφορο. Είναι 100% πάνω η κίνηση. Από το ΜΕΤΡΟ Φιξ για να φτάσεις στο Σύνταγμα θέλεις τουλάχιστον 20 λεπτά», μας λέει ο κ. Παναγιώτης Παυλίδης.
Ο κ. Πέτρος Ιωαννίδης χρησιμοποιεί όλα τα Μέσα Μεταφοράς. ∆ίκυκλο, ΙΧ και φορτηγό, με το οποίο κυκλοφορεί κυρίως τη νύχτα στο κέντρο: «Έχει πολύ αυξημένο κυκλοφοριακό. Ο ∆ακτύλιος σε ένα μεγάλο ποσοστό λειτουργούσε». Αναφερόμενος στις σκέψεις για «διόδια», μας είπε ότι όχι μόνο δεν θα εξυπηρετούσε, αλλά θα δυσαρεστούσε πολύ κόσμο που κινείται στο λεκανοπέδιο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου ∆ιαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, τις τελευταίες εβδομάδες οι δρόμοι της πρωτεύουσας λειτουργούν υπό συνθήκες κορεσμού, με τις ουρές και τις καθυστερήσεις να είναι ακόμα και υπερδιπλάσιες σε σχέση με την ίδια εποχή πέρσι.
Αισθητήρες
Με συνολικά 1.000 αισθητήρες μέτρησης κυκλοφοριακού φόρτου σε 20 κεντρικούς οδικούς άξονες της πόλης, το Κέντρο ∆ιαχείρισης Κυκλοφορίας μετρά τη συμφόρηση κατά τις πρωινές και απογευματινές ώρες. Η πιο πολυσύχναστη οδική αρτηρία παραμένει διαχρονικά ο Κηφισός, που εμφανίζει και τις μεγαλύτερες αυξήσεις, μαζί με τη Λεωφόρο Κηφισίας και άλλους οδικούς άξονες που οδηγούν στο κέντρο.
Ενδεικτικά, στην κάθοδο της Λεωφόρου Κηφισίας, την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου καταγράφηκε αύξηση 62,9% των κυκλοφοριακών φόρτων σε σχέση με την αντίστοιχη του 2020. Ο χρόνος καθυστέρησης φτάνει το 84%, ενώ σε σχέση με το 2019 η αύξηση αυτή ανέρχεται σε 32%.
Στη Λεωφόρο Κηφισού, στο ρεύμα προς Λαμία, η αύξηση των κυκλοφοριακών φόρτων ανήλθε έως και 13% την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου, σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019, με την αύξηση του ποσοστού κατάληψης να φτάνει σε 162% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και 77% με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Κατά την πρώτη εβδομάδα του Οκτώβρη, σε σύγκριση με το 2019, ο κυκλοφοριακός φόρτος αυξήθηκε στην πρωινή αιχμή 24,9% στην Αρδηττού, 9,1% στη Λεωφόρο Αθηνών προς ∆αφνί και 8,2% στη Λεωφόρο Ποσειδώνος με κατεύθυνση προς Πειραιά.
Τη μεγαλύτερη κυκλοφοριακή επιβάρυνση τις απογευματινές ώρες παρουσιάζει η Λεωφόρος Κηφισού προς Λαμία με 28,1% και ακολουθούν η Αρδηττού με 24,7%, η Κηφισίας προς κέντρο με 10,4%, η Λεωφόρος Αθηνών προς ∆αφνί με 10,2% και η Λεωφόρος Ποσειδώνος προς Πειραιά με 9,2%. Απερίγραπτη είναι η κατάσταση και στις τοπικές οδούς των δήμων, καθώς χιλιάδες οδηγοί καθημερινά πασχίζουν να γλιτώσουν από την κίνηση δοκιμάζοντας εναλλακτικές διαδρομές μέσα από τις γειτονιές όπου τελικά μετατοπίζεται και το μποτιλιάρισμα, δεδομένου ότι οι δημοτικοί δρόμοι δεν είναι φτιαγμένοι για να εξυπηρετούν αυτόν τον κυκλοφοριακό όγκο.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Παναγιώτης Παπαντωνίου, μιλώντας στην «ΜΠΑΜ» σχολίασε θετικά την επανενεργοποίηση του ∆ακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας: «Χρειάζεται να περιοριστεί η κυκλοφορία, γιατί υπάρχει πράγματι μεγάλη συμφόρηση και θα έχουμε ακόμα μεγαλύτερη με τα έργα που θα γίνουν στο Μετρό και στην Πανεπιστημίου. ∆εν λύνει όμως συνολικά το κυκλοφοριακό στην Αττική. Αναμένουμε να υπάρξει επιπλέον φόρτιση στις περιοχές εκτός του ∆ακτυλίου». Όπως μας είπε, έχουν αλλάξει τα χαρακτηριστικά των μετακινήσεων στη μετα-κορωνοϊό εποχή: Το 30% που δίνει ο ΟΑΣΑ ως μείωση στην επιβατική κίνηση στα ΜΜΜ να δούμε πώς θα κατανεμηθεί στην κυκλοφορία εκτός του δακτυλίου. Χρειάζεται από τη ∆ευτέρα να υπάρχει συνεχής παρακολούθηση μέρα μέρα στα κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά ώστε να εξετάσουμε την αύξηση που μπορεί να υπάρξει και να δούμε τις παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν επιτόπου οι οποίες θα αποφορτίσουν την κατάσταση.
Αναφερόμενος στο οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα, ακόμα και σε ώρες μη αιχμής που παρουσιάζει η Λεωφόρος Κηφισού, ο κ. Παπαντωνίου μας είπε ότι οφείλεται στη διατομή του, η οποία είναι μεταβαλλόμενη: «Σε δύο σημεία ο Κηφισός στενεύει. Αυτή η μεταβολή στη διατομή του δημιουργεί από μόνη της κυκλοφοριακό πρόβλημα. Αν αυτό συνδυαστεί και με κάποιο ατύχημα ή με οτιδήποτε άλλο, αυτόματα προκαλεί τρομερό πρόβλημα. Επιπλέον, οι ώρες αιχμής έχουν αυξηθεί σε διάρκεια, που σημαίνει ότι υπάρχει μεγαλύτερος όγκος αυτοκινήτων σε έναν δρόμο ο οποίος επιβαρύνεται λόγω της κυκλοφορίας πολλών βαρέων οχημάτων». Όπως μας είπε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, το κυκλοφοριακό στον Κηφισό αυξάνεται λόγω του ότι δεν μπορούν να καλυφθούν μετακινήσεις μεγάλων αποστάσεων εύκολα με τη συγκοινωνία.
Η μείωση της μέσης ταχύτητας σχεδόν στο σύνολο των βασικών οδικών αξόνων της Αθήνας είναι σημαντική, αν και δεν έχει ακόμα ποσοτικοποιηθεί.
Άδεια λεωφορεία
Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) είναι ο μεγάλος «χαμένος» ελέω πανδημίας COVID-19. Οι επικυρώσεις εισιτηρίων βρίσκονται περίπου στα 3/4 σε σχέση με το 2019. Οι υπόλοιποι χρησιμοποιούν το… αυτοκίνητο, καθώς οι πολίτες αποφεύγουν τα ΜΜΜ λόγω κορωνοϊού. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, το 94% των δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών έχει πληρότητα κάτω του 50% και μόνο στο 2% η πληρότητα ξεπερνά το 65%. Τον τελευταίο καιρό πάντως η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί, όπως και τα λεωφορεία που κυκλοφορούν, μας λέει ο Απόστολος Ραυτόπουλος, πρόεδρος τεχνικών και εργαζομένων ΟΑΣΑ – ΟΣΥ:
«Από κει που έβγαιναν 800 με 900, τώρα έχουμε έναν μέσο όρο 1.150 λεωφορεία που κυκλοφορούν καθημερινά. Αυτά όμως είναι γεμάτα μόνο τις ώρες αιχμής. Όλες τις άλλες ώρες κυκλοφορούν με ελάχιστους επιβάτες. Ακόμα και σε κεντρικούς οδικούς άξονες μπορεί να έχει 2-5 άτομα. Στις ώρες αιχμής όμως γίνεται ο μεγάλος συνωστισμός», μας λέει ο ίδιος.
«Είναι αδιέξοδη η κατάσταση. Η Αθήνα στην οποία έχει επενδύσει κάποιος αγοράζοντας ένα σπίτι ‘‘πεθαίνει’’, και το σπίτι αυτό σε λίγα χρόνια θα έχει τη μισή αξία», επισήμανε ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος Θάνος Βλαστός. «Αυτό που συμβαίνει σήμερα θα μας ταλαιπωρεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τα επόμενα χρόνια. Πάμε προς τα πολύ χειρότερα», εκτίμησε.
∆ακτύλιος: Ψηφιακές άδειες για τα φιλικά προς το περιβάλλον ΙΧ
Ψηφιακά μέσω του daktylios.gov.gr μπορούν οι πολίτες να εκδίδουν το ειδικό σήμα για την ελεύθερη κυκλοφορία στον Δακτύλιο της Αθήνας για τα «φιλικά προς το περιβάλλον» οχήματα, σύμφωνα με τα κριτήρια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Εξαιρούνται από την εκ περιτροπής κυκλοφορία των αυτοκινήτων εντός του μικρού Δακτυλίου (μονά – ζυγά):
▶ Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
▶ Τα εκ κατασκευής φυσικού αερίου ή υγραερίου
▶ Τα υβριδικά
▶Της κατηγορίας Euro 6 που εκπέμπουν κάτω από 120 gr CO2.
Ο ενδιαφερόμενος μπαίνει στην πλατφόρμα με τους κωδικούς του στο Taxisnet και στη συνέχεια υποβάλλει αίτηση για την έκδοση του ειδικού σήματος, αφού δηλώσει τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος και τον ΑΦΜ του ιδιοκτήτη. Ο έλεγχος για το αν το όχημα υπάγεται σε κάποια από τις παραπάνω κατηγορίες γίνεται αυτόματα και, εφόσον διαπιστωθεί ότι το όχημα πληροί τις προδιαγραφές, το ειδικό σήμα εκδίδεται επιτόπου σε μορφή pdf. Τέλος, ο ενδιαφερόμενος οφείλει είτε να το εκτυπώσει είτε να το αποθηκεύσει στο κινητό του τηλέφωνο, ώστε να το επιδεικνύει σε κάθε σχετικό έλεγχο της Τροχαίας.
[postgallery]
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πέραμα: Όλα τα ηχητικά ντοκουμέντα – Οι οδηγίες του κέντρου και οι απαντήσεις από τις ομάδες ΔΙΑΣ
Ειδική φωταγώγηση του ΕΚΠΑ στις 26/10 εις μνήμην Φώφης Γεννηματά