Του Παύλου Κιρκασίδη
Μόνο έντονο σκεπτικισμό πλέον, αν όχι και θυμηδία, μπορεί να προκαλεί οποιαδήποτε αναφορά, ως… αδιαμφισβήτητη βεβαιότητα, περί της «ασφάλειας των πτήσεων», καθώς, μετά από 1.082 νεκρούς σε οκτώ αεροπορικά δυστυχήματα κατά το 2014, με αεροσκάφη που, παρά τα «υπερσύγχρονα» δορυφορικά συστήματα εντοπισμού εξαφανίζονται από προσώπου γης και με «ψυχικά ασταθείς» πιλότους που «ξαφνικά αποφασίζουν να αυτοκτονήσουν» παίρνοντας μαζί και τους εκατοντάδες επιβάτες, ένα περιστατικό που δείχνει κυριολεκτικά απίστευτο δείχνει να ευτελίζει οποιοδήποτε υπόλειμμα επιχειρήματος όσων, επικαλούμενοι στατιστικά στοιχεία, κάνουν λόγο για το «ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς».
Τη χαριστική βολή στο ήδη βαριά πληγωμένο γόητρο της παγκόσμιας πολιτικής αεροπλοΐας τη δίνει ο Christ Roberts ο οποίος συνελήφθη από το FBI «έχοντας καταφέρει, από τη θέση του επιβάτη, 15-20 φορές να χακάρει το ηλεκτρονικό σύστημα διακυβέρνησης και, παρεμβαίνοντας στους κινητήρες, να δώσει, «για λίγο», στο αεροσκάφος κλίση κάνοντάς το παράλληλα να πάρει πορεία ανόδου» !
Την είδηση έδωσε έφερε στο φως της δημοσιότητας το καναδικό δίκτυο ενημέρωσης APTN
Ειδικός σε συστήματα Ασφάλειας Πτήσεων, εξέχον μέλος του «One World Labs» και παγκοσμίως αναγνωρισμένος για την επιστημονική του πορεία του ο Christ Roberts γνωστοποίησε δημόσια τη δράση του στις 15 Απριλίου όταν, ως επιβάτης πτήσεων της Delta Airlines, από το Ντένβερ στο Σικάγο, έγραψε σχόλιο στο Twitter λέγοντας πως «έχει απορία αν μπορεί να χακάρει τα ηλεκτρονικά συστήματα πλοήγησης του συγκεκριμένου αεροσκάφους.
Κατά τη διάρκεια της ίδιας πτήσης έγραψε επίσης πως αυτό θα το έκανε μέσω του συστήματος ψυχαγωγίας που διατίθεται σε κάθε επιβάτη.
To μοιραίο Τwitt που οδήγησε στη σύλληψη του Christ Roberts από το FBI
Έχοντας ενημερωθεί το FBI για το συγκεκριμένο Twitt, έστειλε αμέσως έναν ειδικό πράκτορα στην Φιλαδέλφεια, όπου είχε πάει το αεροσκάφος μετά το Σικάγο, ο οποίος και επιθεώρησε το ηλεκτρονικό κουτί το οποίο υπήρχε κάτω από τα καθίσματα 3Α και 2Β στα οποία και βρήκε εμφανή σημάδια «παρεμβάσεων και αλλοιώσεων».
Ταυτόχρονα αποδείχθηκε πως όντως είχε καταφέρει να παρέμβει «για λίγο» στη λειτουργία του ενός εκ των δυο τουρμπίνων, αναγκάζοντας το αεροπλάνο να πάρει κλίση και ύψος.
Λίγες ώρες αργότερα, πράκτορες του FBI στο Syracuse της Νέας Υόρκης, όπου εν τω μεταξύ ο Christ Roberts είχε φτάσει με άλλη πτήση από το Σικάγο, συνέλαβαν τον διακεκριμένο επιστήμονα και κατέσχεσαν τον προσωπικό του υπολογιστή, εξωτερικούς σκληρούς δίσκους που είχε μαζί του καθώς και κάποια εργαλεία με τα οποία κατάφερε να συνδέσει τον laptop του με το σύστημα ψυχαγωγίας του αεροσκάφους και μέσω αυτού να διεισδύσει στο ηλεκτρονικό σύστημα διακυβέρνησης.
Από την ατομική κονσόλα ψυχαγωγίας στη… θέση του κυβερνήτη
«Σύμφωνα με έγγραφα του δικαστηρίου» και όπως αναφέρει το APTN, ο Roberts είχε καταφέρει να χακάρει τα συστήματα πλοήγησης των αεροσκαφών στα οποία επέβαινε «τουλάχιστον 15-20 φορές».
Ιδιαίτερη εντύπωση ωστόσο προκαλεί το γεγονός πως αυτό ήταν κάτι το οποίο ο ίδιος, σε συνέντευξή του στις 13 Φεβρουαρίου του 2015 είχε αποκαλύψει, λέγοντας συγκεκριμένα πως το έκανε εν πτήσει και μέσω των συστημάτων ψυχαγωγίας σε Boeing 737, 757 και αεροσκάφη Airbus A-320.
Μάλιστα, είχε δώσει και λεπτομέρειες για τον τρόπο με τον οποίο κατάφερνε να συνδεθεί με το σύστημα διακυβέρνησης, λέγοντας πως πως συνέδεε το κουτί IFE το οποίο βρίσκεται κάτω από το κάθισμα με τον υπολογιστή του και από εκεί έμπαινε στο σύστημα πλοήγησης χρησιμοποιώντας τις «προεπιλεγμένες ταυτότητες και κωδικούς πρόσβασης»!
Στη συνέχεια, και όπως πλέον περιλαμβάνεται και στα έγγραφα του FBI, ο Roberts κατάφερνε να παρέμβει στα συστήματα ώσης, μέσω του λογισμικού που χρησιμοποιούν οι κυβερνήτες, αναγκάζοντας «τουλάχιστον μια φορά αποδεδειγμένα» το αεροσκάφος να λάβει πορεία ανόδου και να κινηθεί προς τα πλάγια.
Το FBI γνώριζε από τον Φεβρουάριο
Μετά από εκείνη τη συνέντευξή του, το FBI τον είχε ενημερώσει αρκετές φορές εγγράφως πως η πρόσβαση χωρίς άδεια σε ένα ηλεκτρονικό σύστημα αεροσκάφους αποτελεί παραβίαση των ομοσπονδιακών νόμων, ο ίδιος ωστόσο είχε υποσχεθεί πως «δεν έχει σκοπό να πράξει κάτι τέτοιο, παρά μόνο ενδιαφέρεται να βρει τα τρωτά σημεία των ηλεκτρονικών συστημάτων των αεροσκαφών», μια υπόσχεση ωστόσο την οποία και δεν τήρησε, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο χιλιάδες ανυποψίαστους επιβάτες.
Αξίζει να σημειωθεί πως μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει οποιαδήποτε απαγγελία κατηγορίας στον Roberts ενώ, ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως, τόσο το FBI όσο και η Delta Airlines όπως επίσης και ο ίδιος ο δράστης, δεν έκαναν οποιαδήποτε επίσημη δήλωση.