Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2024

Αποκάλυψη: Καναντέρ με… νεροπίστολα στη μάχη της πυρόσβεσης!

Σε κατάσταση πολιορκίας από φλόγες βρίσκεται η Ελλάδα! Μετά τη Ρόδο που καιγόταν δύο εβδομάδες, μπήκε στο σημάδι και η Κέρκυρα, αλλά τις πιο δύσκολες καταστάσεις τις βίωσαν στην Κάρυστο, όπου θρηνήσαμε δύο θύματα, τους χειριστές ενός Καναντέρ, και, βέβαια, στη Μαγνησία.

Του ΣΤΑΥΡΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ


Παρήγγειλαν αφρό, τράκτορες και επιβραδυντικό υγρό αφού κάηκε σχεδόν όλη η χώρα!

Τα έγγραφα που αναδεικνύει σήμερα η «ΜΠΑΜ» αποκαλύπτουν την παντελή έλλειψη οργάνωσης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των πυρκαγιών!


Εκεί παραδόθηκε στο έλεος της φωτιάς ολόκληρη αποθήκη πυρομαχικών, που ανήκε στην 111 Πτέρυγα Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας. Σε αυτήν στεγάζονται μοίρες των F-16, των Mirage, αλλά και κάποια από τα Rafale που αποκτήσαμε πρόσφατα. Εκεί στεγάζονται και αρκετά από τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης.

Ούτε μία από τις σημαντικότερες αεροπορικές βάσεις της χώρας δεν καταφέραμε να προστατέψουμε επαρκώς και υποχρεωθήκαμε να προβούμε σε απομάκρυνση των F-16, για να μην τιναχθούν κι αυτά στον αέρα, όπως οι βόμβες που μεταφέρουν!

Η εικόνα της βιβλικής καταστροφής προκαλεί θλίψη. Αλλά και γεννά αμείλικτα ερωτήματα! Γιατί φτάσαμε σε αυτό το σημείο;

Οι απαντήσεις είναι εύκολες. Για όσους βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης, το πρόβλημα προκαλείται και διογκώνεται από την κλιματική αλλαγή. Επικαλούνται, μάλιστα, ως επιχείρημα ότι φλέγεται όλη η Μεσόγειος, αλλά και χώρες όπως ο Καναδάς.

Αλλά φταίνε μόνο οι υψηλές θερμοκρασίες και η ξηρασία; Προφανώς, όχι. Ούτε ευθύνονται μόνο οι εμπρηστές ή όσοι από αμέλεια προκαλούν πυρκαγιές.

Όπως αποδείξαμε και την προηγούμενη εβδομάδα, οι αιτίες για την αδυναμία μας να αντιμετωπίσουμε τις πυρκαγιές είναι πολλές. Όπως και οι ευθύνες, που αναλογούν σε όσους βρίσκονται σε θέσεις… ευθύνης. Η παντελής έλλειψη σχεδίου είναι ξεκάθαρη. Η ανοργανωσιά, επίσης. Κι ας μας διαβεβαιώνουν οι αρμόδιοι για την έγκαιρη λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.

Τα δημόσια έγγραφα και οι αποφάσεις των αρμοδίων για την Πολιτική Προστασία αποδεικνύουν ότι πολλά πράγματα γίνονται στο πόδι. Για ποιο λόγο; Το κίνητρο μπορεί να διαφέρει ανά περίπτωση.

Διαγωνισμός στις 17 Ιουλίου

Όπως αποκαλύπτει σήμερα η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ», ο μηχανισμός για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών προχώρησε σε ηλεκτρονικό ανοικτό διαγωνισμό για την προμήθεια αφρογόνου υγρού πολλαπλών χρήσεων και αφρογόνου υγρού για την κατάσβεση πυρκαγιών κατηγορίας Α. Στην πρώτη κατηγορία ο αφρός μπορεί να βοηθήσει στις δασικές πυρκαγιές και στη δεύτερη στις αστικές.

«Προκηρύσσουμε ηλεκτρονικό διεθνή διαγωνισμό ανοικτής διαδικασίας προς σύναψη συμφωνίας-πλαίσιο, σύμφωνα με το άρθρο 39 του Ν. 4412/2016, για την προμήθεια με αγορά διακοσίων σαράντα χιλιάδων (240.000) λίτρων αφρογόνου υγρού πολλαπλών χρήσεων και τετρακοσίων χιλιάδων (400.000) λίτρων αφρογόνου υγρού κατάσβεσης πυρκαγιών κατηγορίας Α, για τέσσερα (4) έτη από την υπογραφή της συμφωνίας-πλαίσιο για τις ανάγκες της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας/Πυροσβεστικού Σώματος, όπως αυτά περιγράφονται στο ‘‘ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α’’ και στο ‘‘ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Δ’’, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστα μέρη της Διακήρυξης αυτής, συνολικής εκτιμώμενης αξίας ενός εκατομμυρίου τετρακοσίων εβδομήντα έξι χιλιάδων ευρώ (1.476.000) μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και ενός εκατομμυρίου οκτακοσίων τριάντα χιλιάδων διακοσίων σαράντα ευρώ (1.830.240) με ΦΠΑ (για το σύνολο των ετών και των τμημάτων) συμπεριλαμβανομένων των υπέρ τρίτων κρατήσεων, ως και κάθε άλλη επιβάρυνση, με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση την τιμή (χαμηλότερη τιμή)», ανέφερε η σχετική απόφαση.

Έλειπαν τα αεροπλάνα

Θα αναρωτηθεί ο κάθε νοήμων άνθρωπος για ποιον λόγο δεν παραγγείλαμε νωρίτερα τον αφρό… Ξέραμε όλοι τις συνθήκες που θα επικρατούσαν μέσα στο καλοκαίρι. Γιατί δεν προμηθευτήκαμε νωρίτερα τον αφρό; Σύμφωνα με όσα ακούσαμε από επίσημα χείλη, «δεν διαθέταμε τα απαραίτητα αεροπλάνα». Άλλο ερωτηματικό κι αυτό. Κάνουμε προετοιμασία για αντιπυρική περίοδο, υπερηφανευόμαστε για τα εναέρια μέσα που διαθέτουμε, αλλά σύμφωνα με τους υπευθύνους «δεν υπήρχαν τα κατάλληλα αεροπλάνα». Όποιος ρωτήσει, ανεπίσημα παίρνει την ίδια απάντηση. «Είναι στο πλαίσιο των συμβάσεων και οι πιθανές καθυστερήσεις». Είναι, όμως, έτσι; Αρκεί μία μέρα καθυστερημένης παράδοσης για να χαθούν ζωές ή για να καταστραφούν κόποι ολόκληρης ζωής ή και πολλών γενεών.

Σύμβαση στην… τούρλα του Σαββάτου

Κάποιοι θα μας κατηγορήσουν για προκατάληψη. Για αιμοδιψία. Θα διαφωνήσουμε μαζί τους. Δεν είμαστε εμείς που συντάσσαμε σύμβαση στις 22 Ιουλίου, την ημέρα κατά την οποία χιλιάδες τουρίστες αλλά και κάτοικοι της Ρόδου έπεφταν στη θάλασσα για να σωθούν από τις φλόγες οι οποίες είχαν περικυκλώσει το παραλιακό μέτωπο. Ο απεγκλωβισμός των πολιτών, Ελλήνων και ξένων, στέφθηκε από επιτυχία. Έστω και με ανοργάνωτο τρόπο, όλοι βγήκαν σώοι. Αν μη τι άλλο, μπορούμε να προσευχηθούμε και να ευχαριστήσουμε για την αποφυγή μιας νέας τραγωδίας.

Σύμβαση

Ε λοιπόν, το περασμένο Σάββατο, 22 Ιουλίου, υπεγράφη σύμβαση ανάμεσα στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, την οποία εκπροσώπησε ο Βασίλης Παπαγεωργίου, και την εταιρεία «AK Aviation Support Services EE», που εκπροσώπησε ο Αχιλλέας Κουρέπης.

«Σύμβαση για την παροχή υπηρεσιών πρόσμειξης, πιστοποίησης ποιότητας ελέγχου μείγματος και φόρτωσης/πλήρωσης μακροπρόθεσμου επιβραδυντικού συμπυκνώματος για χρήση από τα αεροσκάφη Air Tractor τύπου ΑΤ-802, μέσω εξειδικευμένου προσωπικού/χειριστών της μονάδας εγκατάστασης πρόσμειξης, για την κάλυψη των εκτάκτων και κατεπειγουσών επιχειρησιακών αναγκών δασοπυρόσβεσης του Πυροσβεστικού Σώματος, ποσού δεκαοκτώ χιλιάδων εξακοσίων εξήντα ευρώ (18.660,00€)», αναφέρεται μεταξύ άλλων στο σχετικό έγγραφο.

Στην απορία μας γιατί παραγγείλαμε επιβραδυντικό υγρό στα μέσα της αντιπυρικής περιόδου και αφού καιγόταν ήδη η μισή Ελλάδα, πήραμε μια απάντηση που έμοιαζε ξεκάθαρη, αλλά όχι τόσο.

«Δεν πήραμε επιβραδυντικό υγρό. Αυτό το διαθέτουμε από τώρα. Απλά ζητήσαμε το μηχάνημα που κάνει την πρόσμειξη, ελέγχει πλήρως τη σύσταση του μείγματος, αλλά και τους ειδικούς που χειρίζονται το μηχάνημα», μας εξήγησαν.

Σαν να λέμε ότι έχουν στις αποθήκες μας βόμβες για αεροπλάνα, αλλά δεν διαθέτουμε τα εναέρια μέσα για να βομβαρδίσουμε τον εχθρό. Άρα, τα πολεμοφόδια μάς είναι άχρηστα. Αφήστε που μπορεί να τα εγκαταλείψουμε επειδή εστάλη μήνυμα εκκένωσης από το 112.

Επί της ουσίας, λοιπόν, αφού λείπει το μηχάνημα που φτιάχνει το μείγμα του επιβραδυντικού υγρού με τις κατάλληλες δόσεις, προφανώς είναι άχρηστο το απόθεμα που υπάρχει στην αποθήκη μας.

Για να επανέλθουμε στο θέμα των αεροπλάνων, από την Πολιτική Προστασία μάς απάντησαν ότι τα PZL και τα Καναντέρ δεν μπορούν να ρίξουν επιβραδυντικό υγρό. Όσο για τα Erickson, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, απαιτούνται μετατροπές στις δεξαμενές τους. Άρα μένουν μόνο οι τράκτορες, και αυτοί με σταθερούς τροχούς.

Σαν και τα αεροπλάνα που ζητάμε μέσω νέου διαγωνισμού. Τον αποκαλύπτει και αυτόν σήμερα η «ΜΠΑΜ», καθώς και οι δύο νέοι τράκτορες έρχονται κατόπιν εορτής.

«Προσφυγή στη διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 32 του Ν. 4412/2016) για την ανάθεση παροχής υπηρεσιών αεροπυρόσβεσης μέσω μίσθωσης (μεταφορά – εγκατάσταση – πτητικό έργο) δύο (2) πυροσβεστικών αεροσκαφών τύπου Air Tractor ΑΤ-802, δύο θέσεων, σταθερών πτερυγίων, με τροχούς, με το πλήρωμα πτητικής και τεχνικής υποστήριξής τους, με σκοπό την κάλυψη της συντρέχουσας και κατεπείγουσας επιχειρησιακής ανάγκης της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας / Πυροσβεστικού Σώματος κατά την τρέχουσα αντιπυρική περίοδο έτους 2023», ανέφερε το θέμα του σχετικού διαγωνισμού.

Τι γίνεται; Αφρό ψάχνουμε στα μέσα Ιουλίου. Μηχάνημα για το μείγμα επιβραδυντικού υγρού το νοικιάζουμε στις 22 Ιουλίου. Άλλα δύο αεροπλάνα με δυνατότητα ρίψης επιβραδυντικού υγρού τα ζητάμε στις 28 του Ιουλίου. Γιατί δεν τα κάναμε εγκαίρως όλα αυτά; Ποιος θα απαντήσει σε όσους έζησαν τον πύρινο εφιάλτη και πετάγονται στον ύπνο τους; Ποιος θα απαντήσει σε εκείνους που έχασαν τα σπίτια τους και τις περιουσίες τους; Ποιος θα απαντήσει στις οικογένειες των δύο χειριστών που συνάντησαν τον θάνατο με το Καναντέρ στην Κάρυστο; Ποιος θα απαντήσει στους Έλληνες που αισθάνονται έρμαιο σε κάθε φλόγα που ξεπηδάει σε ανοικτό χώρο;

Τα έγγραφα ντοκουμέντα

Το έγγραφο που αφορά τον ηλεκτρονικό ανοικτό διαγωνισμό για την προμήθεια αφρογόνου υγρού πολλαπλών χρήσεων και αφρογόνου υγρού για την κατάσβεση πυρκαγιών κατηγορίας Α
Η σύμβαση ανάμεσα στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, την οποία εκπροσώπησε ο Βασίλης Παπαγεωργίου, και την εταιρεία «AK Aviation Support Services EE», που εκπροσώπησε ο Αχιλλέας Κουρέπης
Άλλα δύο αεροπλάνα με δυνατότητα ρίψης επιβραδυντικού υγρού τα ζητήσαμε στις 28 Ιουλίου, όπως φαίνεται και από το έγγραφο που παρουσιάζει σήμερα η ΜΠΑΜ

ΑΝΔΡΙΑΝΟΣ ΓΚΟΥΡΜΠΑΤΣΗΣ: «Τρέχουν να σωθούν μεσούσης της αντιπυρικής περιόδου…»

υγρού

Στο ΠΣ ανατέθηκε η δασοπυρόσβεση το έτος 1998 με τον Ν. 2612/1998. Όταν η Δασική Υπηρεσία των ΗΠΑ χρησιμοποιεί στην αεροπυρόσβεση με τα εναέρια μέσα της επιβραδυντικό υγρό, το οποίο ρίχνεται μπροστά από το μέτωπο των πυρκαγιών κι έχει την ιδιότητα εξαιτίας της χημικής σύστασής του να επικάθεται στην καύσιμη ύλη (βλάστηση) και να επιβραδύνει την εξάπλωσή τους, κάτι που δεν μπορεί να κάνει το νερό, αφού εξατμίζεται αμέσως από την υψηλή θερμοκρασία που κάθε φορά επικρατεί. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το ΠΣ χρησιμοποίησε επιβραδυντικό υγρό το 2000. Συγκεκριμένα, με την αγορά ειδικού συστήματος MAFFS φορτωνόταν το επιβραδυντικό υγρό σε μεταγωγικό Α/Φ της ΠΑ τύπου C-130 και με το ως άνω σύστημα γινόταν η ρίψη επιβραδυντικού υγρού. Παρά τη μεγάλη και σημαντική συμβολή του επιβραδυντικού υγρού στην κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών, το σύστημα αυτό δεν ξαναχρησιμοποιήθηκε. Φέτος λοιπόν το ΠΣ προέβη σε διαγωνισμό προμήθειας επιβραδυντικού υγρού μεσούσης της αντιπυρικής περιόδου και κατά το διάστημα που είχαν ξεσπάσει καταστροφικές πυρκαγιές σε Αττική και Βοιωτία, γεγονός που αποδεικνύει την ανοργανωσιά και την έλλειψη σχεδιασμού του δασοπυροσβεστικού μηχανισμού, δηλαδή κατόπιν εορτής.

  • Ο Ανδριανός Γκουρμπάτσης είναι αντιστράτηγος – υπαρχηγός ΠΣ ε.α.

 

 

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Συνεκπαίδευση Ελλάδας – ΗΠΑ στον τομέα του Ειδικού Πολέμου στο Στεφανοβίκειο

Κατερίνη: “Ολική απανθράκωση” η αιτία θανάτου της άτυχης 38χρονης που κάηκε μέσα στο αυτοκίνητο της

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ