Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Αττική Οδός. Τι αποκαλύπτει το πόρισμα της επιτροπής για το φιάσκο με τον χιονιά

Με την πλατφόρμα για την καταβολή αποζημιώσεων από την Αττική Οδό να έχει κλείσει από χθες το μεσημέρι, μετρώντας, μάλιστα, περί τις 9.500 αιτήσεις όταν, κατά το υπουργείο Μεταφορών, τα οχήματα που εγκλωβίστηκαν στη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα» δεν ξεπερνούσαν τα 3.000, «ΤΑ ΝΕΑ» φέρνουν στο φως το πόρισμα που συνέταξε η επιτροπή διερεύνησης για τα αίτια του φιάσκου.

Στην Αττική Οδό δεν εφαρμόστηκε το σχέδιο αποχιονισμού!

Η κυκλοφορία των οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο, έπρεπε το αργότερο έως τις 11 το πρωί της 24ης Ιανουαρίου να είχε διακοπεί. Κάτι τέτοιο δεν έγινε. Η εταιρεία δεν επέδειξε τα απαιτούμενα αντανακλαστικά και όταν η Τροχαία Αττικής Οδού έκλεισε τον δρόμο, στις 2 το μεσημέρι, ήταν ήδη πολύ αργά για τους χιλιάδες εγκλωβισμένους οδηγούς. Στο συμπέρασμα αυτό, καταλήγει το πόρισμα που συντάχθηκε με εντολή του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και ο οποίος αναμένεται να το λάβει εντός των επόμενων ημερών ή και ωρών.

Πέντε ώρες για μια απόσταση τριών χιλιομέτρων
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, πως εκχιονιστικά μηχανήματα που ξεκίνησαν από την Παιανία, χρειάστηκαν πέντε ολόκληρες ώρες για να διασχίσουν μια απόσταση τριών χιλιομέτρων. Κατά τους εμπειρογνώμονες που συνέταξαν το πόρισμα, είχαν εκχιονιστικά μηχανήματα σε Ελευσίνα και Ασπρόπυργο, επειδή φοβόντουσαν πως θα κλείσει ο αυτοκινητόδρομος στο ύψος αυτών των εξόδων (όπως το 2004), αλλά όχι στην περιφερειακή Υμηττού. Εκεί, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κάποια στιγμή, εγκλωβίστηκαν τουλάχιστον 10 εκχιονιστικά, αλλά δεν έφεραν άλλα εκχιονιστικά από Ελευσίνα και Ασπρόπυργο, ούτε μετά τις 12 το μεσημέρι που τα πράγματα είχαν δυσκολέψει ήδη πολύ.

Δεν είχαν ρίξει αλάτι
Επιπλέον, σε αρκετά τμήματα της Αττικής Οδού, οι υπεύθυνοι δεν είχαν ρίξει αλάτι. Ειδικότερα, από τις συνομιλίες διαπιστώθηκε πως στις 9 το πρωί – πριν, δηλαδή, ξεκινήσει η έντονη χιονόπτωση – δεν είχε γίνει σωστή ρίψη αλατιού κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου. Μάλιστα, όπως λένε πηγές με γνώση του πορίσματος, σε κάποια φάση, στο ρεύμα προς το αεροδρόμιο, ο διοικητής της Τροχαίας Αττικής Οδού έδωσε εντολή να εισέλθουν τα εκχιονιστικά στο αντίθετο ρεύμα, ωστόσο, αυτό έγινε με πολύ μεγάλη καθυστέρηση. «Το γελοίο της υπόθεσης είναι πως τρία εκχιονιστικά ξέμειναν από καύσιμα και αναγκάστηκε να τα εφοδιάσει η Πολιτική Προστασία», συμπληρώνουν.

Στις 8 το βράδυ σήκωσαν τα χέρια ψηλά…
«Ουδέποτε έγινε από την εταιρεία, προς την Τροχαία Αττικής Οδού, εισήγηση – γραπτά ή προφορικά – για διακοπή της κυκλοφορίας. Μας διαβεβαίωναν έως το βράδυ ότι έχουν τον έλεγχο της κατάστασης, πως θα καταφέρουν να απεγκλωβίσουν τους οδηγούς και στις 8 σήκωσαν τα χεριά ψηλά», λένε πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα και συμπληρώνουν: «Ούτε τις ΛΕΑ δεν είχαν καθαρίσει».

Τι έγινε στη Νέα Οδό που δεν έγινε στην Αττική Οδό
Σύμφωνα με ανθρώπους που έζησαν από κοντά τα γεγονότα, ύστερα από κοινή εκτίμηση του διοικητή της Τροχαίας Αττικής και των υπευθύνων της Νέας Οδού, στις 8 το πρωί, της 24ης Ιανουαρίου, αποφασίστηκε να κλείσει ο αυτοκινητόδρομος για τα φορτηγά και να γίνει σύσταση στους οδηγούς των ΙΧ να κινούνται με αντιολισθητικές αλυσίδες. «Κάτι τέτοιο δεν έγινε στην Αττική Οδό. Ούτε στις 8 το πρωί, ούτε ακόμη στις 10 που η κατάσταση ήταν ακόμη υπό έλεγχο», αναφέρουν.

Μετά ήταν ήδη πολύ αργά
Στο πόρισμα επισημαίνεται πως ο αποκλεισμός της εισόδου των οχημάτων στην Αττική Οδό γίνεται μετά από θετική εισήγηση της εταιρείας και έγκριση της Τροχαίας Αττικής Οδού. «Δεν υπήρξε σωστή εκτίμηση της κατάστασης. Και όταν 10 λεπτά μετά τη 1 το μεσημέρι, άνοιξαν τις μπάρες ήταν ήδη πολύ αργά γιατί είχαν κολλήσει στα χιόνια πολλά οχήματα», τονίζουν.

Ένα εκατομμύριο ευρώ το πρόστιμο
Το διοικητικό πρόστιμο που προβλέπεται γι’ αυτές τις περιπτώσεις (με βάση τον νόμο 4663/2020) ξεκινάει από 5.000 ευρώ και φθάνει το ένα εκατομμύριο ευρώ. Είναι προφανές, λένε πηγές, πως λόγω της έκτασης του προβλήματος που δημιουργήθηκε, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα επιβάλλουν το ανώτατο πρόστιμο που προβλέπεται στην Αττική Οδό.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί, πως το νομικό πλαίσιο για την απόδοση ευθυνών στους παραχωρησιούχους, για τις περιπτώσεις που κλείνουν οι αυτοκινητόδρομοι, θεσπίστηκε το 2020, ώστε να μπει ένα τέλος, όπως λένε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο φαινόμενο να δημιουργούνται προβλήματα στο οδικό δίκτυο και μετά να μην επιβάλλονται κυρώσεις σε κανέναν.

Προκειμένου να συντάξει το πόρισμά της η επιτροπή διερεύνησης συγκέντρωσε το υλικό από τις κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας και όλες τις μαγνητοφωνημένες συνομιλίες μεταξύ του Κέντρου Διαχείρισης της Αττικής Οδού και της Τροχαίας Αττικής Οδού. Επίσης, στα στοιχεία που συνέλεξαν τα μέλη της επιτροπής συγκαταλέγονται το χρονολόγιο όλων των εργασιών του Κέντρου Διαχείρισης της Αττικής Οδού την 24η Ιανουαρίου από τις 7 το πρωί έως τις 8 το βράδυ, όλα τα στοιχεία των οχημάτων καθώς και των εκχιονιστικών που επιχείρησαν, τη ρίψη αλατιού, αλλά και ό,τι ηλεκτρονικά αρχεία υπήρχαν.
Όσον αφορά τις τριπλάσιες αιτήσεις αποζημίωσης που επιβλήθηκαν, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως η ταυτοποίηση -που πάντα γίνεται σε τέτοιες περιπτώσεις – θα αργήσει και όσοι κατέθεσαν αίτηση χωρίς να έχουν αντιμετωπίσει πρόβλημα, θα καθυστερήσουν την καταβολή αποζημίωσης σε αυτούς που εγκλωβίστηκαν και πραγματικά ταλαιπωρήθηκαν.

Διαβάστε ακόμη

Δώδεκα χιλιάδες αιτήσεις για αποζημιώσεις από την Αττική Οδό

Αποκάλυψη: Η «Αττική Οδός» είχε 19 ακίνητα εκχιονιστικά μηχανήματα, δίπλα από χιλιάδες εγκλωβισμένα οχήματα

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ