Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2024

Μπάχαλο με τη νομοθεσία γύρω από την Αγία Ζώνη ΙΙ

  • Η ευθύνη της πλοιοκτήτριας εταιρίας έρχεται σε δεύτερη μοίρα, όταν η νομοθεσία επιτρέπει τον απόπλου… 
  • Διευθυντής Ελέγχου Κλάδου Πλοίων, Ιωάννης Ζίκας «Όλα τα πιστοποιητικά έχουν εκδοθεί και είναι σε ισχύ έως τις 27/09»
  • Αλ. Λαγουρός: “Θα κάνουμε συνεχείς μετρήσεις και ανά εξάμηνο θα κάνουμε ανακοινώσεις”

 

Ό,τι και να πει κανείς μετά από αυτό που συνέβη στο Σαρωνικό έρχεται σε δεύτερη και τρίτη μοίρα, ωστόσο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο καταμερισμένος των ευθυνών που σε πρώτη φάση βαραίνει τον πλοιοκτήτρια εταιρία, αλλά όσο περνάνε οι μέρες φαίνεται πως αγγίζει κι άλλους ανθρώπους, τους νομοθέτες και του κυβερνήτες!

Ο Θεόδωρος Κουντούρης διαθέτει πλοία της δεκαετίας του ’70 και η πραγματικότητα είναι πως από το 1988 ισχύουν άλλοι νόμοι όσον αφορά στο ποιες προϋποθέσεις πρέπει να ισχύουν για να κατασκευαστεί πετρελαιοφόρο πάσης φύσεως. Γιατί, όμως, δεν έχουν αποσυρθεί τα παλαιότερα πλοία;

Σύμφωνα με το πρωτόκολλο αξιοπλοΐας που είχε εκδώσει στο δεξαμενόπλοιο ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων του υπουργείου Ναυτιλίας, στο πλοίο μετά από επιθεώρηση καταγράφονται οι εξής παρατηρήσεις: «1. ΣΕΠ: Από 11/6/2016 να διενεργηθεί τακτική Επιθεώρηση στη θάλασσα σε όλους τους τομείς. Διαφορετικά το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης (ΓΕΠ) παύει να ισχύει. 2. Εξοπλισμού (πρώην ΕΝΕΣΠΥ): Κατά την πρώτη Επιθεώρηση μετά την 1/1/2017, να εφοδιαστεί με εγκεκριμένο σύστημα ειδοποίησης φυλακής γέφυρας (BNWAS). 3. Εξοπλισμού (πρώην ΕΝΕΣΠΥ): Μέχρι 11/04/2017 να γίνει αντικατάσταση του συρματόσχοινου καθαίρεσης της κοινής λέμβου», ενώ σε 4η παρατήρηση που συμπληρώθηκε αργότερα και είναι γραμμένη χειρόγραφα, αναφέρεται ότι «μέχρι 30/6/2017 να προσκομισθεί βεβαίωση ελέγχου των δύο αεροφιάλων εκκίνησης της κύριας μηχανής».

Το πρωτόκολλο έληξε στις 27 Ιούλη του 2017, χωρίς να αναφέρεται αν είχαν αποκατασταθεί οι παρατηρήσεις αυτές και αν έχει γίνει εκ νέου επιθεώρηση ώστε να καταγραφούν τυχόν νέα προβλήματα. Ωστόσο, εκδόθηκε παράταση του πιστοποιητικού έως τις 6 Αυγούστου του 2017 και στη συνέχεια «έρχεται» νέα παράταση που έληγε στις 27 Σεπτέμβρη του 2017.

Εφόσον απολαμβάνει άδειας, γιατί να το αποσύρει ο πλοιοκτήτης; Για τους ηθικούς και περιβαλλοντικούς προβληματισμούς του; Αυτή είναι η περιουσία του! Όσον αφορά τα μέλη του πληρώματος που έπρεπε να είναι ένδεκα, αυτό είναι κάτι που σίγουρα πρέπει να ερευνηθεί.

Κανονικά ένα σκάφος των διαστάσεων του «Αγία Ζώνη ΙΙ» απαιτεί δύο άνδρες στη πλώρη, δύο στην πρύμνη από έναν στα πλάγια και δύο στη γέφυρα. Αυτοί πρέπει να είναι στις συγκεκριμένες θέσεις κατά την προσέγγιση πρόσδεσης, ιδίως για φόρτωση μεγάλης ποσότητας καυσίμων. Κατά τον νόμο το πλοίο αυτό όφειλε να παρουσιάσει μία «λίστα πληρώματος» ένδεκα ανδρών. Θα ήταν αδύνατο κατά τους κανονισμούς να δοθεί άδεια φόρτωσης του « Αγία Ζώνη ΙΙ» από το Λιμεναρχείο των ΕΛΠΕ αν το πλήρωμα του ήταν μόνον 2 άτομα. Ο Θεόδωρος Κουντούρης στην απολογία του είπε πως δεν μπορεί να ελέγχει αν το πλήρωμά του είναι στο πλοίο ή αν την… κοπανάει.

Να σημειωθεί πως σύμφωνα με πληροφορίες του Zougla.gr η «Αγία Ζώνη ΙΙ» έδεσε κανονικά στον προβλήτα των ΕΛΠΕ το βράδυ του Σαββάτου προς Κυριακή. Οι άνθρωποι των διυλιστηρίων ήλθαν σε επαφή με τουλάχιστον 4 άτομα από το πλήρωμα του καραβιού. Τον ναύτη που πέταξε τον κάβο από την πλώρη, τον ναύτη που έριξε το σχοινί από την πρύμη, τον καπετάνιο με τον οποίο συνομιλούσαν μέσω ασυρμάτου και τον γραμματικό (τον δεύτερο καπετάνιο) που κατέβηκε στο ντόκο για να μεταφέρει τα έγγραφα του σκάφους στο Λιμεναρχείο και τα έγγραφα της φόρτωσης στο Τελωνείο το οποίο και αυτό διατηρεί μόνιμη εγκατάσταση στα ΕΛΠΕ.

Το ίδιο δημοσίευμα αναφέρει και την εξής ιστορία για το 2013 που αφορά στο συγκεκριμένο πλοιοκτήτη:

Την 9η Μαΐου 2013 στις 20:15 το βράδυ στην θέση Αρμού Περάματος δύναμη του Λιμενικού πραγματοποιεί ρεσάλτο σε δύο μικρά δεξαμενόπλοια και συλλαμβάνει όσους βρίσκονται εκείνη την στιγμή επάνω στα καράβια. Τα δύο καράβια είναι τα «Αγία Ζώνη 1» και «Αγία Ζώνη 3» που ανήκουν στις ομώνυμες δύο εταιρείες αλλά που ιδιοκτήτης τους είναι ο Θεόδωρος Κουντούρης.

Οι λιμενικοί πιάνουν στα πράσα τα πληρώματα να πραγματοποιούν παράνομη μετάγγιση καυσίμων από το ένα πλοίο στο άλλο με φορητό σωλήνα. Συλλαμβάνονται οι καπετάνιοι των δύο καραβιών, οι δύο υποπλοίαρχοι καθώς και οι δύο Α. Μηχανικοί. Από τα βιβλία των δύο δεξαμενοπλοίων και τα παραστατικά προέκυψε πώς ενώ το «Αγία Ζώνη 1» θα έπρεπε να είναι κενό φορτίου είχε στις δεξαμενές του 61,9 κυβικά μέτρα Fuel Oil και 90 κυβικά μέτρα Diesel Oil.

Στο «Αγία Ζώνη 3» που έπρεπε κατά τα παραστατικά να είναι φορτωμένο με 839,647 κυβ. μέτρα Fuel Oil βρέθηκε πλεονάζουσα ποσότητα των 388,43 κυβικών μέτρων από την ίδια ποιότητα πετρελαίου. Με προφορική εντολή της Εισαγγελίας Πειραιά τα δύο πλοία ιδιοκτησίας Θόδωρου Κουντούρη κατασχέθηκαν καθώς και τα φορτία.

Κατά την ανακριτική διαδικασία οι συλληφθέντες, ερωτηθέντες για τι έχουν να πουν ως προς την παράνομη μετάγγιση και τα επί πλέον φορτία που εντοπίστηκαν, δήλωσαν πως δεν έχουν να δηλώσουν κάτι. Κατά διαταγή Εισαγγελέα αφέθηκαν ελεύθεροι και σχηματίστηκε δικογραφία. Τα νόμιμα κατά τα παραστατικά φορτία πετρελαίου παραδόθηκαν στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους ενώ τα παράνομα φορτία μεταφέρθηκαν στα ΕΛΠΕ για φύλαξη. Αυτά ως προς το ρεπορτάζ. Ήταν Μάιος του 2013. Τα δύο από τα τρία καράβια του Θόδωρου Κουντούρη είχαν κατασχεθεί για λαθρεμπορία καυσίμων. Του έμενε άλλο ένα το «Αγία Ζώνη ΙΙ» για να συνεχίσει τις δουλειές του. Είναι αυτό που έπνιξε στη μαύρη ρύπανση τον Σαρωνικό. Και ένα κρίσιμο ερώτημα. Τα ΕΛΠΕ από τότε τουλάχιστον ήταν ενημερωμένα για τις δραστηριότητες του Θεόδωρου Κουντούρη και των εταιρειών του. Πώς έτσι αβασάνιστα συνέχισαν να συνεργάζονται μαζί του και μάλιστα με τόση άνεση; Kαι κάτι ακόμη… Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του τέταρτου τελωνείου Πειραιά, οι διαφυγόντες δασμοί υπέρ του κράτους από την υπόθεση λαθρεμπορίας στο Πέραμα ήταν ύψους 137.057, 33 ευρώ μόνο για τη συγκεκριμένη περίπτωση.

Και όμως απηλλάγη

Αν και ο πλοιοκτήτης Θεόδωρος Κουντούρης, είχε καταδικαστεί πρωτόδικα σε 2,5 χρόνια φυλακή εν τούτοις στη συνέχεια εκδόθηκε από το Συμβούλιο Εφετών απαλλακτικό βούλευμα. Του επιστράφηκαν τα κατασχεθέντα πλοία, προφανώς για να συνεχίσει τις δραστηριότητες του και βεβαίως με τη συγκεκριμένη απαλλαγή μπορούσε πλέον με άνεση να κλείνει δουλειές. Άλλωστε η ηγεσία του ΥΕΝ, φυσική και πολιτική το μεσημέρι της Πέμπτης αποποιήθηκε πάσης ευθύνης έναντι των δραστηριοτήτων του Θ. Κουντούρη επικαλούμενη την απαλλαγή του από τη Δικαιοσύνη για την υπόθεση της λαθρεμπορίας το 2013.

Στο μεταξύ, ο διευθυντής του γραφείου του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, αρχιπλοίαρχος Αλέξανδρος Λαγουρός, εξήγησε την επιχειρησιακή δυνατότητα στην περιοχή του ναυαγίου αλλά και στις πληγείσες από τη ρύπανση περιοχές, τόνισε ότι συνολικά συμμετέχουν 13 ιδιωτικά σκάφη, συμπεριλαμβανομένου του «AKTAIA OSRV» του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα και 7 σκάφη του Λιμενικού.

Για το AKTAIA OSRV είναι ένα απορρυπαντικό σκάφος μεγέθους αποθήκευσης 3.000 κυβικών μέτρων, μπορεί να ανακτήσει πετρελαιοειδή με τους δύο ειδικούς βραχίονες που διαθέτει, ενώ έχει ένα πολύ σημαντικό βοήθημα, μπορεί κατά τη διάρκεια της νύχτας να εντοπίζει πετρελαιοκηλίδες.

Ο κ. Λαγουρός τόνισε πως εθνική πολιτική της χώρας είναι η μη χρήση χημικών διασκορπιστικών ουσιών απορρύπανσης, και ήδη από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ έχουν ζητηθεί να γίνουν αναλύσεις του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Μόλις αυτά τα στοιχεία γίνουν ανακοινώσιμα, θα λάβουν όλοι πληροφόρηση για το πόση ήταν η επιβάρυνση του περιβάλλοντος πριν και μετά το ναυάγιο. Οι μετρήσεις θα είναι συνεχείς, ανά εξάμηνο και με ανακοινώσεις, δήλωσε ο κ. Λαγουρός.

Η επιχείρηση αντιρρύπανσης επικεντρώνεται αυτή τη στιγμή στην απάντληση πετρελαιοειδών από το ναυάγιο, η οποία αναμένεται από λεπτό σε λεπτό, ενώ προπαρασκευαστικές ενέργειες έχουν γίνει τις προηγούμενες ημέρες. Η διαρροή, είπε, έχει πλέον σταματήσει μετά τη σφράγιση του ναυαγίου, ενώ δεύτερος άξονας είναι ο καθαρισμός των ακτογραμμών Κυνοσούρας και Σεληνίων και το μέτωπο Πειραϊκή, Φρεαττύδα έως Γλυφάδα.

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ