Ό,τι και να γράψεις για τον Μίμη Στεφανάκο, σίγουρα θα ξεχάσεις πολλά. Ο άλλοτε γόης του ελληνικού ποδοσφαίρου άφησε το περασμένο Σάββατο την τελευταία του πνοή στην Αερόπολη της Μάνης, αλλά πρόλαβε στα 85 χρόνια του και έζησε όσες ζωές ονειρεύτηκαν εκατομμύρια άλλα παιδιά είτε της δικής του γενιάς είτε των επόμενων.
Του ΣΤΑΥΡΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Ο γάμος με τη Μάρθα Καραγιάννη και οι σχέσεις του με τη Μελίνα, τη Βούρτση και τη Βάνου που έγιναν πρωτοσέλιδα στα περιοδικά της εποχής…
Σε μια περίοδο που το ποδόσφαιρο αποτελούσε απλώς ένα λαϊκό άθλημα, ο Μεσσήνιος στην καταγωγή, αλλά μεγαλωμένος στα Εξάρχεια διεθνής αμυντικός έγινε ίσως ο πρώτος σούπερ σταρ των χωμάτινων γηπέδων. Αυτός που άνοιξε τον δρόμο στους επόμενους ποδοσφαιριστές και τους βοήθησε να γίνουν μέρος της κοσμικής και κοινωνικής ζωής. Ο Στεφανάκος έβαλε το ποδόσφαιρο στα σαλόνια! Κι ας ήταν η μπάλα απλώς ένα από τα πολλά… θηλυκά της ζωής του.
Ρούφηξε, λοιπόν, τη ζωή σε όλες τις εκφάνσεις της ο άλλοτε αμυντικός του Ολυμπιακού. Η διαδρομή του άρχισε στις 19 Οκτωβρίου 1936 στην Καλαμάτα. Σε ηλικία 6 ετών, το 1942 μετακόμισε στην Αθήνα, μαζί με τη μητέρα του και την αδελφή του, καθώς ο πατέρας του είχε ταξιδέψει στην Αίγυπτο και πολεμούσε κατά των Γερμανών.
Αρχικά, οι πρώτες εικόνες του προήλθαν από τη γωνία Καποδιστρίου και Πατησίων. Έπειτα, η φαμίλια στέριωσε στη Νεάπολη Εξαρχείων. Από μικρός έπαιζε μπάλα στη Στουρνάρη, δίπλα από το Πολυτεχνείο. Εκεί τον ανακάλυψαν από την Υπεροχή, την πρώτη ομάδα στην οποία υπέγραψε δελτίο, σε ηλικία μόλις 15 ετών. Έμεινε στην ομάδα των Εξαρχείων έως το 1956, όταν ανηφόρισε στα Ιλίσια, για λογαριασμό του Ηλυσιακού. Ήταν ήδη κολυμβητής του Παναθηναϊκού, αν και μικρός υποστήριζε την ΑΕΚ. Τελικά, τον κέρδισε ο Ολυμπιακός και στην ομάδα του Πειραιά η καριέρα του εκτοξεύτηκε. Το πέρασμα από τον Ηλυσιακό έγινε για να διευκολυνθεί η μετακίνησή του στον Πειραιά, διότι ο Παναθηναϊκός μπλόκαρε τη μεταγραφή του από την Υπεροχή. Χρειάστηκε, μάλιστα, να μείνει εκτός αγώνων για έναν ολόκληρο χρόνο, καθώς τιμωρήθηκε από την ΕΠΟ «την οποία ήλεγχε ο Παναθηναϊκός», όπως έχει δηλώσει. Αρχικά, πάντως, η τιμωρία του ήταν διετής, αλλά πήρε… αναστολή για τον δεύτερο χρόνο.
Με τα ερυθρόλευκα κατέκτησε δύο πρωταθλήματα, το 1958 και το 1959, έξι Κύπελλα, εκ των οποίων τα τέσσερα συνεχόμενα από το 1958 έως και το 1961, ενώ τις άλλες δύο κατακτήσεις τις πανηγύρισε το 1963 και το 1965. Τη διετία 1958-59 πήρε το πρωτάθλημα Πειραιά, ενώ το 1963 σήκωσε και το Βαλκανικό Κύπελλο, μια αναμφίβολα τεράστια επιτυχία για τα δεδομένα της εποχής.
Γρήγορος στόπερ για την εποχή του, με ένα έμφυτο ταλέντο στην ταχύτητα ακόμα και με τα βήματα προς τα πίσω, ο πιτσιρικάς απέφευγε τα τάκλιν για μην τον ντριμπλάρει ο αντίπαλος και τον ρίξει στο χώμα. Επίσης ήταν δυνατός. Δύσκολα μπορούσε να τον τζαρτζάρει ο φορ της αντίπαλης ομάδας.
Ο χορός
Όλα αυτά τα χρόνια, ωστόσο, ο Στεφανάκος απασχολούσε την κοινή γνώμη και με τα εξωγηπεδικά κατορθώματά του. Παράλληλα με την μπαλίτσα, το παλικάρι επιδιδόταν και στον χορό. Λέγεται ότι χόρευε εξαιρετικά. Άρχιζε από το απόγευμα για τα κοριτσόπουλα από τις γειτονιές που δεν μπορούσαν να αργήσουν και τις εντυπωσίαζε με τις φιγούρες του στο rock ’n’ roll και τους άλλους χορούς που έρχονταν από το εξωτερικό. Ακολουθούσαν τις πιο βραδινές ώρες τα μαγαζιά, στα οποία σύχναζαν οι πιο μεγάλες γυναίκες, «εκείνες που δεν είχαν πρόβλημα με την ώρα και ήξεραν τι ήθελαν».
Οι γυναίκες
Τόσο από τις δικές του εξομολογήσεις όσο και από τα θρυλούμενα εκείνης της εποχής, στο ίδιο κρεβάτι με τον διεθνή αμυντικό ξάπλωσαν μερικά από τα κορυφαία ονόματα της εγχώριας showbiz. Από τη Μάρθα Καραγιάννη, την οποία παντρεύτηκε όταν εκείνος ήταν 23 ετών και η ανερχόμενη ηθοποιός στα 21 της, μέχρι την αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη, ο Μίμης κατέθεσε τα διαπιστευτήριά του ως γυναικοκατακτητής. Μόνο ο κολυμβητής Μπάμπης Μουτσάτσος τον συναγωνιζόταν, σύμφωνα με τα… κουτσομπολιά της εποχής.
«Είχε μια γκαρσονιέρα στον Άγιο Διονύση, Τσακάλωφ, που πήγαινε για τον Λυκαβηττό. Εκεί συναντιόμασταν. Γι’ αυτό και τη βλέπατε στα ματς ενώ ήταν Παναθηναϊκός. Ήταν μαγκάκι. Όλο τσακωνόταν» είχε δηλώσει πριν από μερικά χρόνια στο «Φως» για την άλλοτε υπουργό Πολιτισμού.
Η Μελίνα
Η σχέση του με τη Μελίνα Μερκούρη τον οδήγησε μέχρι το… casting για το «Ποτέ την Κυριακή», αλλά τελικά δεν πήρε τον ρόλο επειδή είχε υποχρεώσεις με την Εθνική Ενόπλων. Πρόλαβε, όμως, κι έπαιξε σε σημαντικές ταινίες της εποχής. Το 1960 πρωταγωνίστησε «Στην πόρτα της κολάσεως» και έκανε πρόωρα την «Αγαπούλα μου». Τον επόμενο χρόνο συμμετείχε στην «Καραγκούνα», η οποία στάθηκε η αφορμή να διαλυθεί ο γάμος του με την Καραγιάννη.
«Μια φορά με έπιασε στα πράσα η Μάρθα Καραγιάννη στην Αράχωβα! Με είχε καρφώσει ο Μπάρκουλης που ήταν φιλαράκι μου και σε επόμενο γάμο έγινε κουμπάρος μου! Η Μάρθα ήταν έγκυος, χάσαμε τελικά το παιδί 6,5 μηνών στην κοιλιά της. Είχε πάει μαζί με τη Σπεράντζα Βρανά στη Χαλκίδα, τα λεγόμενα μπουλούκια τότε, πήγαιναν κάθε Δευτέρα σαν περιφερόμενος θίασος. Εγώ ήμουν στην Αράχωβα γυρίζοντας μια ταινία, την “Καραγκούνα” με τον Μπάρκουλη. Πάει ο Μπάρκουλης στη Χαλκίδα γιατί είχε μια φιλενάδα που είχε το ξενοδοχείο όπου έμενε η Μάρθα. Και της πετάει ένα υπονοούμενο για εμένα. Αυτό ήταν. Κάνει ντου η Μάρθα στο ξενοδοχείο μου στην Αράχωβα και χτυπάει την πόρτα 6.00 το πρωί! Εγώ νόμιζα ότι ήταν για το ταξί που θα ερχόταν να με πάρει, γιατί σε τρεις μέρες παίζαμε τελικό Κυπέλλου Ολυμπιακός – Πανιώνιος στη ‘‘Λεωφόρο’’ – νικήσαμε. Και ανοίγω την πόρτα. Ορμάει μέσα η Μάρθα λοιπόν να επιτεθεί και σε εμένα και σε εκείνη!» είχε αποκαλύψει ο ίδιος ο Στεφανάκος για το… ξεμάλλιασμα ανάμεσα στη σύζυγο και μία από τις πρωταγωνίστριες εκείνης της ταινίας. Άλλοι θεώρησαν ότι φωτογράφισε τη Χριστίνα Σύλβα, κάποιοι ότι αναφερόταν στην Τιτίκα Γαϊτάνου. Κατά καιρούς γράφτηκε και το όνομα της Μάρθας Βούρτση, αλλά δεν έπαιζε σε εκείνη την ταινία. Υπήρχαν και άλλες γυναίκες στο cast, αλλά ήταν μεγαλύτερες. Αν και τον Στεφανάκο δεν τον ένοιαζε η ηλικία. Η Μελίνα, άλλωστε, ήταν 40άρα το διάστημα της σχέσης τους.
Η Γιούλα
Κατά καιρούς, βέβαια, ο γόης αναφέρθηκε και σε άλλες γυναίκες που πέρασαν από τη ζωή του. Μίλησε για τη Βούρτση. Για τη Σπεράντζα Βρανά, την Τζένη Βάνου, την Έφη Οικονόμου, τη Λάουρα. Οι περισσότερες από αυτές τις σχέσεις κράτησαν ελάχιστους μήνες.
Εξαίρεση αποτέλεσε η σχέση του με τη Γιούλα. Το ειδύλλιο κράτησε περίπου πέντε χρόνια. Ίσως επειδή δεν ήταν διάσημη, αλλά απλώς η υπεύθυνη στο «Ζόναρς». Εκείνες που αντιπαθούσαν τον Στεφανάκο είχαν επιχείρημα για τη μικρή χρονική διάρκεια των σχέσεών του. Αλλά και για τη φράση του «δεν προλάβαινα να χωρίσω από τη μία και μέσα σε λίγες ώρες μου τηλεφωνούσε μία άλλη», που αποτύπωνε την εναλλαγή. Όταν, βέβαια, δεν υπήρχαν παράλληλες σχέσεις. Σύνηθες φαινόμενο για τον Μίμη.
«Α, ο Στεφανάκος, ο Μίμης… ωραίο παιδί, γυμνασμένο και… εύκολο. Όλες τον είχαν κουτουπώσει» είχε σχολιάσει μία από τις πρωταγωνίστριες εκείνης της εποχής. «Μπορεί κάποιες να τον κυνηγούσαν, αλλά οι περισσότερες τον έκαναν πάσα η μία στην άλλη για να τον ξεφορτωθούν. Δεν ήταν και για πολύ! Μπορεί να ήταν φίρμα του Ολυμπιακού, αλλά μην ξεχνάς ότι ήταν ένα λαϊκό, αμόρφωτο παιδί, χωρίς καμία παιδεία και κουλτούρα. Και όσες τον είχαν, τον είχαν κρυφά. Πού να τον πάνε να τον παρουσιάσουν;» πρόσθεσε η ίδια πηγή, που έμεινε ανώνυμη.
Τέταρτο στεφάνι
Η καριέρα του Στεφανάκου στον κινηματογράφο κράτησε όσο και στο ποδόσφαιρο. Απλώς, από τις ταινίες έτυχε να πάρει και 18.000 δραχμές για μία συμμετοχή, όταν το πριμ για μία νίκη ίσως να έφτανε το χιλιάρικο. Καλόμαθε, όμως, και κάποια στιγμή ζήτησε από τον Ολυμπιακό τη μεσολάβηση για ένα δάνειο 100.000 δραχμών, καθώς οι Πειραιώτες είχαν απορρίψει προτάσεις της Φενέρμπαχτσε, της Ίντερ και της Μπαρτσελόνα. Από τον Ολυμπιακό δεν μπόρεσαν να κάνουν κάτι και ο Στεφανάκος τσαντίστηκε και πήγε στη Νότιο Αφρική. Εκεί έπαιξε στην Κορίνθιανς και στους Ρέιντζερς, ενώ έκανε και έναν από τους συνολικά τέσσερις γάμους του.
Αν και έχει δηλώσει ότι μπορεί να έχει «καμιά 100ριά παιδιά», επίσημα είχε δύο. Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα ασχολήθηκε με ένα καφενείο στη Χαριλάου Τρικούπη. Εκεί έβγαλε και την ατάκα που κατέγραψε την ιστορία μιας ολόκληρης εποχής: «Κορίτσια, ο Μπάρκουλης» είχε πει όταν είδε τη Βρανά και την Καραγιάννη να τριγυρίζουν γύρω από το κατάστημά του με το αυτοκίνητο της πρώτης.
Η Μάνη
Φυσικά, η ζωή του επικεντρώθηκε στην αγαπημένη του Κυψέλη. Μέχρι που αλλοιώθηκε η φυσιογνωμία της συνοικίας και ο Στεφανάκος αποφάσισε να φύγει. Μετακόμισε στην Αερόπολη της Μάνης, την οποία είχε επισκεφθεί στο παρελθόν, του άρεσε και αγόρασε ένα σπίτι. Εκεί έζησε μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου 2021. Εκεί άφησε την τελευταία του πνοή. Δίπλα στα ζωντανά του και στις ελιές του. Χωρίς συντροφιά κάποιας γυναίκας, διότι όπως είχε πει προ διετίας στην εκπομπή της Ζήνας Κουτσελίνη «εμένα τα στάνταρ μου είναι τώρα μια γυναίκα 40 ετών. Αλλά τι θα έρθει να κάνει αυτή μαζί μου;». Πλήρως κατασταλαγμένος και «γεμάτος» απ’ όσα έζησε, ο Μίμης Στεφανάκος έφυγε για τις αιώνιες θάλασσες. Κι εκεί, βέβαια, με τον ποδόγυρο θα ασχολείται… Στεφανάκος