Τον Απρίλη που μας πέρασε η εφημερίδα “ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ” προέβη σε μία τεράστια αποκάλυψη, καθώς δεν δίστασε να βγάλει στη φόρα τα κακώς κείμενα στον κόσμο των ελληνικών κατασκευαστικών εταιριών!
Να λοιπόν που επτά μήνες αργότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού – σαν να… μας διάβασε επισταμένως – αποφάσε να φρενάρει κάθε διαδικασία ανάθεσης δημοσίων έργων με αποτέλεσμα τεράστιες κατασκευαστικές εταιρίες «Άκτωρ», η J&P-Αβαξ, η “ΤΕΡΝΑ” και η “Intrakat” να βρίσκονται σε αδράνεια περιμένοντας τις εξελίξεις.
Η Επιτροπή έκρινε πως υπάρχουν ενδείξεις αδιαφάνειας στις διαδικασίες ανάθεσης και στους διαγωνισμούς και πλέον οι αναθέτουσες αρχές θα πρέπει να ζητήσουν και να λάβουν επαρκείς αποδείξεις ότι έχουν εφαρμοστεί όλα τα απαιτούμενα μέτρα από τις εταιρείες που διεκδικούν τα έργα, προκειμένου να ανατραπεί η ισχύουσα διαμορφωμένη κατάσταση και να επιτραπεί η συμμετοχή τους.
Σε διαφορετική περίπτωση, ακόμα κι αν προχωρήσει μία η διαδικασία ανάθεσης συγκεριμένων έργων (καθώς έχουν ήδη δρομολογηθεί), θα είναι εφικτός ο αποκλεισμός των μειοδοτών σε πιθανή προσφυγή από εταιρείες του ανταγωνισμού που δεν συμμετείχαν στο περίφημο «καρτέλ».
Να σημειωθεί πως το σημαντικότερο κομμάτι της απόφασης είναι πως η περίοδος αποκλεισμού δεν θα υπολογίζεται πλέον με βάση την ημερομηνία τέλεσης του αδικήματος για το οποίο έχουν καταδικαστεί οι εταιρείες, αλλά με βάση εκείνη της δημοσίευσης της απόφασης (είτε του δικαστηρίου είτε της αρμόδιας επιτροπής ανταγωνισμού της εκάστοτε χώρας).
Στην περίπτωση του περίφημου “καρτέλ” των κατασκευαστικών στην Ελλάδα, η ημερομηνία αυτή είναι ο Σεπτέμβριος του 2017, όταν δημοσιεύθηκε στο σχετικό ΦΕΚ η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, βάσει της οποίας οι περισσότερες εταιρείες της ανώτατης εργοληπτικής τάξης αποδέχθηκαν όσα τους καταλογίζονταν και συναίνεσαν στην καταβολή των σχετικών προστίμων, με αποκορύφωμα τα 38,5 εκατ. ευρώ, που πλήρωσε ο όμιλος «Ελλάκτωρ», το υψηλότερο πρόστιμο που έχει επιβληθεί μέχρι σήμερα.