Στις σελίδες του Bloomberg φιλοξενείται για ακόμη μια φορά η… ελληνική πραγματικότητα, αναφορικά με τον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων.
Το ειδησεογραφικό πρακτορείο με επίκεντρο την έκταση του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, καταγράφει τα ρίσκα αλλά και τις μεγάλες προοπτικές που ανοίγονται για την ελληνική κυβέρνηση αναφορικά με τις αποκρατικοποιήσεις.
«Έχει περάσει σχεδόν μια δεκαετία από τότε που τα πλήθη γέμιζαν το παλιό αεροδρόμιο της Αθήνας», ξεκινάει το άρθρο του Bloomberg και συνεχίζει «Το Ελληνικό είχε μεταμορφωθεί σε ένα από τα μέρη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, αλλά τώρα αδέσποτοι σκύλοι και και όχι αθλητές περιπλανώνται ανάμεσα στα άδεια κτίρια, ενώ μια πολύ μικρή ομάδα φρουρών ασφαλείας προσέχουν το μέρος».
«Οι δρόμοι έχουν αλλοιωθεί από τον καιρό και χόρτα ξεπροβάλλουν μέσα από τα πάλαι ποτέ γήπεδα μπέιζμπολ και κανό. Μερικοί φοίνικες που αργοπεθαίνουν συμπληρώνουν το τοπίο. Καλώς ήλθατε στο Ελληνικό το μεγαλύτερο αχρησιμοποίητο real estate της Ευρώπης, δύο φορές σαν το μέγεθος του Central Park της Νέας Υόρκης και η επιτομή του τι πάει στραβά με το ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποίησης, αλλά και το σημείο όπου παραμένει η μεγαλύτερη ευκαιρία», αναφέρει χαρακτηριστικά το πρακτορείο.
Μια χώρα που πουλάει τα πάντα αλλά δεν είναι φιλική για τους επενδυτές
Στο κείμενο αναφέρεται ότι η κυβέρνηση ετοιμάζεται να διαλέξει κάποιον επενδυτή μέσα στον επόμενο μήνα για «ξεφορτωθεί» την έκταση στο Ελληνικό, ωστόσο, επισημαίνεται ότι το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων στην Ευρώπη, το οποίο έχει αφετηρία την εξαετή ύφεση που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, έχει αποδώσει λιγότερο από το 10% των αρχικών του στόχων.
«Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς πουλάει τα πάντα από εκτάσεις μέχρι λιμάνια και αεροδρόμια για να ισοσταθμίσει το πρόγραμμα διάσωσης της χώρας, ωστόσο, οι πωλήσεις καθυστερούν τόσο από τις έντονες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, όσο και από τις αμφιβολίες των επενδυτών για το κατά πόσο η χώρα θα μπορέσει να παραμείνει στο ευρώ» αναφέρει ο αρθρογράφος και συνεχίζει «Ακόμη και αν το κράτος είναι αναγκασμένο να πουλήσει σε τιμή χαμηλότερη από αυτή που υπολόγιζε, τουλάχιστον θα μπορέσει να έχει κάποια κέρδη από τα οφέλη μιας νέας επένδυσης».
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι οι αρχικοί στόχοι για το 2015, όπως είχαν συμφωνηθεί στο πρώτο πακέτο διάσωσης, το 2010, ήταν στα 50 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις κάτι το οποίο έχει ήδη μειωθεί στα 11 δισ. ευρώ μέχρι το 2016.
«Μέχρι στιγμής η χώρα έχει κλείσει συμφωνίες 4 δισ. και έχει εισπράξει περί τα 2,6 δισ.» δήλωνε στο πρακτορείο τον περασμένο Δεκέμβρη ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου, Ανδρέας Ταπραντζής, ενώ το μεγαλύτερο ντηλ μέχρι στιγμής ήταν η πώληση του ΟΠΑΠ για 712 εκατομμύρια ευρώ.
Μεγάλο χτύπημα η αποτυχία συμφωνίας με τη Gazprom
Το Bloomberg επισημαίνει, ακόμη, ότι το μεγαλύτερο χτύπημα μέχρι στιγμής ήταν η κατάρρευση της συμφωνίας με την Gazprom για την πώληση της εταιρείας φυσικού αερίου.
Η πώληση της ΔΕΠΑ δεν θα είναι μέσα στο πλάνο ιδιωτικοποίησης για αυτή τη χρονιά έπειτα από την αποτυχία να πωληθεί η εταιρεία στην μεγαλύτερη εταιρεία φυσικού αερίου στον κόσμο.
Οι προκλήσεις και το μέλλον της ιδιωτικοποίησης του Ελληνικού
Όπως αναφέρει στο πρακτορείο ο κ. Ταπραντζής, μια επιτυχημένη έκβαση στην υπόθεση του Ελληνικού θα μπορούσε να δημιουργήσει 35.000 νέες θέσεις εργασίας και περίπου 40.000 μόνιμες θέσεις με τις επενδύσεις να υπολογίζονται παραπάνω από 5 δις ευρώ για την επόμενη δεκαετία.
Κάτι τέτοιο θα έδινε μεγάλη ώθηση στον τουρισμό και στις ακτασκευαστικές εταιρείες, ενώ η ανάπτυξη θα μπορούσε να περιλαμβάνει καζίνο, ξενοδοχεία, γραφεία και κατοικίες.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τρεις εταιρείες που έχουν περάσει στην τελική φάση για να αγοράσουν το Ελληνικό και αυτές είναι :η Lamda Development SA (LAMDA), η London & Regional Properties και ένας Ισραηλινός επενδυτής με δραστηριότητα στην Ανατολική Ευρώπη και την Ινδία.
Τα υπόλοιπα «φιλέτα» για το 2014
Εκτός από το Ελληνικό στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων για το 2014 συμπεριλαμβάνονται δύο βασικά λιμάνια, μια εταιρεία ύδρευσης, αυτοκινητόδρομοι, ο σιδηρόδρομος και αρκετά ακίνητα που βρίσκονται σε χώρες του εξωτερικού.
Στο κείμενο το πρακτορείου γίνεται ακόμη αναφορά και στον Αργεντίνο μεγιστάνα, Εδουάρδο Εουρνεκιάν, ο οποίος επιθυμεί να αγοράσει 21 ελληνικά αεροδρόμια με στόχο να επωφεληθεί από τις χαμηλές τιμές εξαιτίας της κρίσης.
Από την άλλη πλευρά, ο ρωσικός κολοσσός RZD ετοιμάζεται να συμπράξει με την αθηναϊκή GEK Terna για να αγοράσουν το ελληνικό μονοπώλιο στους σιδηρόδρομους, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Υπάρχουν ακόμη αρκετά ρίσκα που «φρενάρουν» τους επενδυτές
Το Bloomberg, πάντως, στο άρθρο του επισημαίνει ότι η κατάσταση στη χώρα είναι ακόμη ρευστή, καθώς, η ελληνική κυβέρνηση και κοινωνία έχουν ακόμη να αντιμετωπίσουν αρκετά θέματα που σχετίζονται με τη φορολογία, τα εργασιακά, τη λειτουργία του κράτους και τη μεγάλη διαφθορά.
«Οταν όλα αυτά τα ρίσκα προσμετρώνται η πιθανότητα επενδύσεων στην Ελλάδα γίνεται λιγότερο ελκυστική» συμπεραίνει με νόημα το πρακτορείο
Το Ελληνικό θα μπορούσε να προσφέρει μια σημαντική ένεση ρευστότητας στο κράτος και συνεχιζόμενα κέρδη μέσω επενδύσεων, απόδοσης φόρων που υπολογίζονται στα 2 δισ. ευρώ και άλλα πολλά.
Ωστόσο, στελέχη των επιχειρήσεων που ετοιμάζονται για αυτή την επένδυση επισημαίνουν ότι παρά το γεγονός ότι είναι ένα τόσο σημαντικό έργο οι καθυστερήσεις στην υλοποίησή του έχουν ξεπεράσει τις προσδοκίες όλων.
Με πληροφορίες από το iefimerida.gr