Γράφει ο ειδικός συνεργάτης
Στο κράτος που ανθεί η φαιδρά πορτοκαλέα δεν αλλάζει τίποτα! Τα σκάνδαλα δεν σταματούν, δεν αντιμετωπίζονται, δεν τιμωρούνται! Τι πάει να πει οικονομική κρίση στην χώρα μας; Τι πάει να πει ανθρωπιστική καταστροφή; Τι πάει να πει ότι οι Έλληνες δεν απέχουν πολύ από την απόλυτη δυστυχία αφού βρίσκονται στην 100η θέση στην παγκόσμια κατάταξη της ευτυχίας, μαζί με μαζί με την Βοσνία-Ερζεγοβίνη, την Αίγυπτο, τη Λετονία, το Μαυροβούνιο, τη Νιγηρία, το Νίγηρα, την Παλαιστίνη και την Σερβία; Σε μερικούς είτε από προσωπικό συμφέρον είτε από ανικανότητα αυτά δεν σημαίνουν τίποτα…
Αφορμή για τις διαπιστώσεις αυτές μας έδωσε η προχθεσινή αποκάλυψη του ONALERT αυτή την φορά, που αφορούσε το «ξενιτεμένο» Σούπερ Πούμα της Πολεμική Αεροπορίας που πήγε για επιθεώρηση στην Ισπανία και το «χάσαμε» για περίπου 2,5 χρόνια!!! Πρόκειται περί σκανδάλου ολκής αφού:
- Το ελικόπτερο πήγε στην Ισπανία με προϋπολογισμό 1.259.766,66 ευρώ και τελικά κόστισε 3.700.000 ευρώ!!!
- Πήγε τον Σεπτέμβριο του 2011 για έξη μήνες και επέστρεψε μόλις τώρα, τον Σεπτέμβριο του 2014 λόγω υψηλού κόστους!!!
- Στην επιστροφή του όπως διαβάσαμε στο Onalert έκανε δύο αναγκαστικές προσγειώσεις και στην μία περίπτωση μετέβη αεροσκάφος C-130 με τεχνικούς και ανταλλακτικά και στην άλλη το πρωθυπουργικό Εμπραέρ πάλι με ανταλλακτικά και τεχνικούς!!! Είναι γνωστό ότι και το τελευταίο μηχάνημα, μηχανάκι, αυτοκίνητο, ψυγείο, πλυντήριο πιάτων να σου επισκευάσει η αντιπροσωπεία του σου δίνει και εγγύηση!!! Προφανώς όχι η Eurocopter Espana!!! Φυσικά το κόστος επιβάρυνε το Ελληνικό δημόσιο δηλαδή τον Έλληνα φορολογούμενο….
Εμείς είμαστε από τους πρώτους που είχαμε καταγγείλει το σκάνδαλο αυτό και μάλιστα σε ένα από τα δημοσιεύματα μας τον Ιανουάριο του 2013 είχαμε θέσει κάποιες ερωτήσεις στις οποίες δεν είχαμε την τιμή να λάβουμε κάποια απάντηση. Δείτε τι γράφαμε:
«….Η τελευταία αποκάλυψη εξ αιτίας της Οδύσσειας του Super Puma του ΓΕΑ στην Ισπανία και του κόστους επισκευής του ήταν το κερασάκι στην τούρτα. Γιατί σύμφωνα με την έρευνα που έκανε ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Παναγιώτης Καράμπελας διαπίστωσε ότι, το ΚΕΑ (Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών) του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας έχει την δυνατότητα από το 2008 να πραγματοποιεί την συντήρηση αυτή στα SUPER PUMA δημιουργεί τεράστια ερωτηματικά. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Ποίοι ήταν αυτοί οι πολιτικοί του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ή/και οι Αξιωματικοί του ΥΕΘΑ που έδωσαν στην NAMSA την εντολή το 2010 να διενεργήσει διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό για την συντήρηση των SUPER PUMA της Πολεμικής Αεροπορίας; Πως είναι δυνατόν να αγνοούσαν ότι το ΚΕΑ είχε αυτή την δυνατότητα και έστειλαν τα ελικόπτερα αυτά σε χέρια ιδιωτών ζημιώνοντας το Ελληνικό Δημόσιο με εκατομμύρια ευρώ;
- Πόσες εταιρείες συμμετείχαν στον διεθνή διαγωνισμό αυτό της NAMSA πέρα από μία Ελληνική εταιρεία που και τελικά πραγματοποίησε συντήρηση σε ένα ελικόπτερο SUPER PUMA της ΠΑ;
- Αφού είχε γίνει ήδη διαγωνισμός για την συντήρηση των SUPER PUMA και υπήρχε μειοδότης, γιατί δεν εδόθη και το δεύτερο ελικόπτερο στην ίδια ελληνική εταιρεία, παρά προτιμήθηκε να σταλεί στην Ισπανία και συγκεκριμένα στην Eurocopter Espana;
- Πως είναι δυνατόν να μιλάνε σήμερα κάποιοι για την υπέρμετρη αύξηση του κόστoυς επισκευής του SUPER PUMA από την ισπανική εταιρεία όταν με βάσει τους όρους του διαγωνισμού/συμβολαίου της NAMSA για να γίνει οποιαδήποτε επιπλέον εργασία κρίνεται απαραίτητη πρέπει να συμπληρωθεί το έγγραφο RIS (Repair Identification Sheet), και να σταλεί με e-mail στην NAMSA και στο ΓΕΑ για έγκριση; Ποιος επέτρεψε στο ΓΕΑ να φθάσει το επιπλέον κόστος για την συντήρηση του SUPER PUMA στο 1.250.000 € (σσ: τελικά το επιπλέον κόστος έφθασε τα 2.450.000 €;
- Πως είναι δυνατόν με τους διαγωνισμούς της NAMSA, το ένα SUPER PUMA της Πολεμικής Αεροπορίας να πηγαίνει στην Ισπανία για επισκευή και ο διαγωνισμός για την συντήρηση των Super Puma της Πυροσβεστικής να προβλέπει ότι: η συντήρηση των ελικοπτέρων θα γίνεται είτε στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος είτε σε αεροδρόμια μέσα σε απόσταση 60 χιλιομέτρων από το Ελευθέριος Βενιζέλος; Ποιους «διευκόλυνε» ο όρος αυτός; Αποκλειόταν έτσι λόγω αποστάσεως η ΕΑΒ;
Για το τέλος αφήσαμε να βάλουμε και το δικό μας κερασάκι στην τούρτα… Ψάχνοντας διάφορα στοιχεία βρήκαμε στην επίσημη ιστοσελίδα του Γενικού Επιτελείου της Πολεμικής Αεροπορίας και συγκεκριμένα πηγαίνοντας στην: Οργάνωση : Μονάδες : ΔΑΥ : Εργοστάσια : Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών» ότι: «Το 2003 ανέλαβε τα προγράμματα επιθεωρήσεων και επισκευής των ελικοπτέρων Super Puma, την περιοδική επιθεώρηση 3000 ωρών των αεροσκαφών Τ-41, την επιθεώρηση Β1 Check των αεροσκαφών C-27J, ενώ παρέχει τεχνική υποστήριξη σε όλα τα πτητικά μέσα της ΠΑ.»!!!!! Το 2003….!!!! Ούτε καν το 2008…..
- Ποιος λοιπόν δεν ήξερε το αυτονόητο;
- Ποιος έστειλε την συντήρηση των SUPER PUMA σε ιδιώτες και για ποιο λόγο;
- Γιατί να επιβαρυνθεί ο δημόσιος κορβανάς με την συντήρηση αυτή όταν υπήρχε το κρατικό εργοστάσιο που την έκανε και το προσωπικό του πληρωνόταν ήδη από τον κρατικό προϋπολογισμό;….»
Άλλος ένας διαγωνισμός της NAMSA…
Δείτε τι γράφαμε για άλλο διαγωνισμό της NAMSA στις 19/6/2013
Πυροσβεστική: Νέο σκάνδαλο με τις τιμές των ελικοπτέρων
Μόλις χθες ενημερωθήκατε από τον Ειδικό Συνεργάτη του ereportaz.gr ότι «παραμένουν καθηλωμένα είναι τα ιδιόκτητα ελικόπτερα της Πυροσβεστικής, λόγω έλλειψης καυσίμων!» (βλέπε εδώ). Και πραγματικά θα ήταν ευτράπελο το θέμα αν δεν άρχιζε να γίνεται εγκληματικό.
Και γιατί υπάρχει έλλειψη καυσίμων; Σύμφωνα με το ρεπορτάζ ο Προϊστάμενος της αρμόδιας υπηρεσίας του ΠΣ, της Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων ΠΣ, πέταξε τον προηγούμενο μήνα με ελικόπτερο Super Puma της Υπηρεσίας συνολικά 120 ώρες!!! Ας σημειωθεί ότι δεν υπήρχαν ανάγκες που να δικαιολογήσουν τις πτήσεις αυτές. Επίσης για να αντιληφθούν όλοι το μέγεθος της σπατάλης θα αναφέρουμε ότι το ΠΣ κοστολογεί την κάθε ώρα πτήσης με το Super Puma ότι κοστίζει 14.000 ευρώ!!!! Συνολικά δηλαδή «πέταξε» κάποιος 1.680.000 ευρώ!!!! Μετά από τόσα χρόνια καθήλωσης των ελικοπτέρων είπαμε να πετάξουν επιτέλους αλλά όχι να πηγαίνουν και στο περίπτερο για τσιγάρα με αυτό.
- Αλήθεια ποιο ήταν ο λόγος για να πετάξει το ελικόπτερο τόσες ώρες; Πέρυσι ούτε τα μεσαίου τύπου ελικόπτερα σε 12ο ημέρες δεν πέταξαν 120 ώρες;
- Αλήθεια ο αρμόδιος Υπαρχηγός ΠΣ που έχει την ευθύνη της υπηρεσίας αυτής τι κάνει επ’ αυτού;
- Αλήθεια ο αρμόδιος Υπουργός Δημόσιας Τάξης γνωρίζει τι συμβαίνει στο υπουργείο του;
- Αλήθεια ποιος θα πληρώσει το κόστος της χρησιμοποίησης μισθωμένων ελικοπτέρων σε μια φωτιά αφού δεν μπορούν να πετάξουν τα ιδιόκτητα;
Και επειδή τα σκάνδαλα στο ΠΣ δεν σταματούν,
- αλήθεια γνωρίζει ο Υπουργός, ότι υπεύθυνος Ασφάλειας Πτήσεων είναι κατηγορούμενος για κακούργημα και βάσει της νομοθεσίας και των κανονισμών της ΥΠΑ αυτό απαγορεύεται;
Και συνεχίζουμε με τα όσα τρελά και απίθανα συμβαίνουν στο Πυροσβεστικό Σώμα.
Μισθωμένα ελικόπτερα δασοπυρόσβεσης μεσαίου τύπου
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του e-reportaz.gr το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης μαζί με τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, και το Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος προχώρησαν σε πρωτοφανείς ενέργειες, όχι μόνο σε καιρό κρίσης, για την μίσθωση ελικοπτέρων μεσαίου τύπου από την Καναδική εταιρεία Skylink.
Όπως δείχνουμε με τα όσα αναφέρουμε κατωτέρω ο Υπουργός Δημόσιας Τάξης κ. Δένδιας, και αναφερόμαστε σε αυτόν γιατί είναι η κεφαλή του υπουργείου, αντί να διορθώσει τα πράγματα τα έκανε ακόμη χειρότερα ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΣ το κόστος των ωρών, ζημιώνοντας το Ελληνικό Δημόσιο. Κατ” ουσία το Υπουργείο προχώρησε σε Απ” Ευθείας Ανάθεση με τον μανδύα του διαγωνισμού και το Απόρρητο των διαγωνισμών της NAMSA!!!
Συγκεκριμένα πληροφορούμαστε ότι και φέτος μισθώθηκαν τα ελικόπτερα από την εν λόγω Καναδέζικη εταιρεία αφού πρώτα έγιναν πάμπολλες αλλοπρόσαλλες και ακόμη και σε κάποιες περιπτώσεις ποινικώς κολάσιμες ενέργειες.
Το Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως αναγκάστηκε στις αρχές του 2013, και συγκεκριμένα ο κ. Δένδιας, να προβεί στην ακύρωση, την μη ανανέωση της σύμβασης που είχε υπογράψει υπάλληλος του ΝΑΤΟϊκού οργανισμού NAMSA (νυν NSPA) με την εν λόγω Καναδική εταιρεία. Η αρχική σύμβαση ήταν διάρκειας 3 ετών και μπορούσε να ανανεωθεί για άλλα δύο χρόνια!
Οι λόγοι που οδήγησαν τον υπουργό να προβεί σε αυτή την ενέργεια είναι πολλοί. Αναφέρουμε συνοπτικά ότι ο διαγωνισμός αυτός έγινε με ΠΛΑΣΤΟ έγγραφο, σύμφωνα με δημοσιεύματα του ημερήσιου και ηλεκτρονικού τύπου, τότε Υπουργού Εθνικής Αμύνης κ. Δ. Αβραμόπουλου. Χωρίς αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει ο διαγωνισμός μίσθωσης ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης από την NAMSA. Συνεχίζουμε με το ότι, ο τότε Υπουργός Δημόσιας Τάξης κ. Ελευθέριος Οικονόμου σε άλλη εταιρεία είχε εγκρίνει να δοθεί το έργο, με βάση τις προσφορές που εξέτασε μικτό κλιμάκιο από ανθρώπους της NAMSA και της Πυροσβεστικής, η οποία είχε και την πλέον φθηνή προσφορά και σε άλλη εταιρεία δόθηκε το συμβόλαιο. Συγκεκριμένα το έργο ανέλαβε η εταιρεία SKYLINK μετά από απόφαση υπαλλήλου-στελέχους της NASMA.
Άλλος ένα λόγος ήταν και η ΖΗΜΙΑ του Ελληνικού Δημοσίου μια που το έργο δεν ανέλαβε η εταιρεία με την πλέον φθηνή προσφορά. Μάλιστα όπως δημοσιεύτηκε και στο διαδίκτυο η ζημία υπολογίζεται περίπου στο 1.500.000 € για το 2012. Η ζημιά αυτή προκύπτει αφ’ ενός μεν γιατί το 2012 αποφασίστηκε ξαφνικά τα ελικόπτερα μεσαίου τύπου να μισθωθούν για 120 ημέρες ενώ όλα τα χρόνια η μίσθωση κρατούσε 90 ημέρες. Αφ’ ετέρου δε υπάρχει και η διαφορά 356.298,00 € ή 42,28% λόγω της αυξημένης τιμής που είχε δώσει η Καναδέζικη εταιρεία με δόλωμα ότι οι πρώτες 40 ώρες πτήσης του κάθε ελικοπτέρου ήταν δωρεάν. Το κόστος της Καναδέζικης εταιρείας για τις ώρες πτήσης που πραγματοποίησαν το 2012 τα ελικόπτερα ήταν 1.199.058,00 €, της άλλη εταιρείας (μειοδότριας) ήταν 842.760,00 €. Κρατήστε αυτά τα νούμερα γιατί θα μας χρειαστούν.
Έτσι το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης ενημέρωσε την εταιρεία ότι δεν θα συνεχιστεί η σύμβαση και το 2013 και ζητώντας παράλληλα από τον Νατοϊκό Οργανισμό NAMSA να προχωρήσει στην διενέργεια νέου διαγωνισμού. Ο διαγωνισμός αυτός ανακοινώθηκε από την NAMSA και για την ακρίβεια έλαβε και το υπ’ αριθμόν πρωτόκολλο: RFPANH13006 στις 14/3/2013. Στην συνέχεια έγινε στη Αθήνα στις 3/4/2013 στα γραφεία του ΣΕΚΥΠΣ η συνδιάσκεψη των ενδιαφερομένων μερών, το λεγόμενο bidders conference, όπου συζητούνται οι απορίες, ζητούνται διευκρινήσεις που στην συνέχεια αποτελούν και μέρος της σύμβασης. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι φέτος οι ημέρες μίσθωσης των ελικοπτέρων έγιναν 90, όπως ήταν κάθε χρόνο, και πλέον δεν επιτρεπόντουσαν οι δωρεάν ώρες. Με λίγα λόγια δικαιώθηκαν πανηγυρικά όσοι φώναζαν για αυτά τα δύο θέματα. Κατατέθηκαν ακόμη και οι προσφορές στην NAMSA, και ξαφνικά ΑΠΟΛΥΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ σαν να μην έγινε ποτέ αυτός ο διαγωνισμός.
Το Πολυνομοσχέδιο
Θα αναρωτηθεί κανείς τι δουλειά έχει το πολυνομοσχέδιο με την μίσθωση ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης από το ΠΣ; Φυσικά και δεν έχει, έλα όμως που στο πολυνομοσχέδιο υπήρχε και η διάταξη στην παράγραφο ΙΒ που πέρασε με το «μίνι» Μνημόνιο του περίφημου πολυνομοσχεδίου (ΦΕΚ A 107/2013) η οποία αναφέρει ότι:
«2. Συμβάσεις, συμφωνίες και αποφάσεις εξασφάλισης παροχής υπηρεσιών για την τεχνική, πτητική και εφοδιαστική υποστήριξη-συντήρηση των εναερίων μέσων του Π.Σ., καθώς και συμβάσεις, συμφωνίες και αποφάσεις εξασφάλισης μέσω μίσθωσης εναερίων μέσων αεροπυρόσβεσης μετά των πληρωμάτων πτητικής και τεχνικής υποστήριξής τους ή συμβάσεις, συμφωνίες και αποφάσεις εξασφάλισης παροχής υπηρεσιών αεροπυρόσβεσης με μίσθωση ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης μετά των πληρωμάτων πτητικής και τεχνικής υποστήριξής τους, οι οποίες συνήφθησαν ή εκδόθηκαν, αντιστοίχως, για τις ανάγκες της προηγούμενης αντιπυρικής περιόδου και εντεύθεν, κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού μέσω διεθνών ή ευρωπαϊκών οργανισμών για την αντιμετώπιση αναγκών πυροπροστασίας, εγκρίνονται, ισχύουν και εφαρμόζονται και κατά την επικείμενη αντιπυρική περίοδο, για την ταυτότητα των επιχειρησιακών αναγκών, βάσει των προσφορών που υπάρχουν και τυχόν αναπροσαρμογών αυτών, οι οποίες εγκρίνονται, και καθίστανται αναπόσπαστο μέρος των συμβάσεων, συμφωνιών και αποφάσεων αυτών. Οι κάθε είδους δαπάνες εκτέλεσης των ως άνω συμβάσεων, συμφωνιών και αποφάσεων, όπως εγκρίνονται με το προηγούμενο εδάφιο, πληρώνονται με την έκδοση κατά τις κείμενες διατάξεις Χρηματικών Ενταλμάτων Προπληρωμής, βάσει αποφάσεων που εκδίδονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος, καλύπτοντας και τυχόν νομισματικές διακυμάνσεις, χωρίς να απαιτείται πράξη άλλου διοικητικού οργάνου.»
Ήτοι το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης, το ΠΣ μπορεί να ανανεώσει συμβάσεις που ίσχυαν και την προηγούμενη αντιπυρική περίοδο!!! Μα η σύμβαση αυτή μπορούσε να κρατήσει για άλλα 4 χρόνια και την ΑΚΥΡΩΣΕ το Υπουργείο!!! Και έρχεται τώρα με νόμο και την ανανεώνει; ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης; Τι συμβαίνει στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος; Μόνο και μόνο για αυτό τον λόγο έπρεπε να έχουν παραιτηθεί άπαντες!
Επειδή κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να περάσει έτσι, οι πληροφορίες που συλλέξαμε από το ρεπορτάζ αναφέρουν ότι στον νέο διαγωνισμό της NAMSA, αυτόν του 2013, συμμετείχαν και 2 Τούρκικες εταιρείες που είχαν την καλύτερη τιμή!!! Το ίδιο είχε συμβεί το 2012 με τα 2 βαρέως τύπου ελικόπτερα και τελικά δεν μίσθωσε κανένα το ΠΣ. Και φέτος κάνει διαγωνισμό και πάλι μέσω NAMSA το Υπουργείο και κανείς δεν σκέπτεται ότι μπορεί να συμβεί το ίδιο πράγμα!!!
Τα όσα γίνονται μέχρι τώρα δείχνουν την γύμνια της δημόσιας διοίκησης, την ανοργανωσιά, την αναποτελεσματικότητα. Το ρεπορτάζ όμως μας οδήγησε και κάπου αλλού. Στο πολυνομοσχέδιο υπήρχε η πρόταση που αναφερόταν στις «τυχόν νομισματικές διακυμάνσεις». Δεν ξέρουμε αν αφορά αυτό μόνον το θέμα αυτό αλλά πληροφορηθήκαμε ότι το υπουργείο άλλαξε και τους όρους της σύμβασης του 2013:
- Προχώρησε και κατάργησε τις 40 δωρεάν ώρες (πολύ ορθώς), και (πολύ κακώς) καθόρισε την τιμή ώρας για την SKYLINK στα 2.900 Ευρώ από την πρώτη ώρα πτήσης από τα 4.200 ευρώ που ήταν ανά ώρα μετά τις πρώτες 40 ώρες, !!!
Με λίγα λόγια το υπουργείο ΑΥΞΗΣΕ την δαπάνη των ωρών πτήσης των ελικοπτέρων. Χρησιμοποιώντας τα στοιχεία του 2012, το δημόσιο αντί για 1.199.058,00 € που πλήρωσε πέρυσι, φέτος θα πληρώσει 1.629.336 €!!!! Δηλαδή κάπου 430.000 € ΕΠΙΠΛΕΟΝ!!! Αν δε υπολογίσουμε την τιμή των ωρών της μειοδότριας εταιρείας του 2012 τότε η διαφορά ανεβαίνει 786.000 περίπου Ευρώ!!! Αλήθεια με τις ημέρες μίσθωσης τι έκανε ο κύριος Υπουργός; Τις μείωσε και αυτές ή παρέμειναν 120;
Για το τέλος αφήσαμε και μία «μικρή» λεπτομέρεια.
Η εταιρεία SKYLINK είχε υποβάλει πριν από λίγο διάστημα αίτηση σε Πτωχευτικό Δικαστήριο του Καναδά για προστασία από τους πιστωτές. Που σημαίνει ότι με την Ελληνική νομοθεσία ούτε απέξω από το ΠΣ δεν θα μπορούσε να περάσει η Καναδέζικη εταιρεία. Όχι να αναλάβει το έργο της δασοπυρόσβεσης!!!!
Συνοπτικά δηλαδή η κατάσταση είναι απερίγραπτη. Οι παλινωδίες διαδέχονται η μία την άλλη και κατά τα άλλα ο κύριος Σαμαράς εξηγεί στον Ελληνικό λαό ότι για λόγους διαφθοράς, σπατάλης κλπ πρέπει να κλείσει η ΕΡΤ. Μήπως καλύτερα πρέπει πρώτα να κοιτάξει όσα κάνουν οι Υπουργοί του;