Κατά χιλιάδες φτάνουν στις εφορίες με τελικό προορισμό τα γραφεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, οι προσφυγές των φορολογουμένων για τον ΕΝΦΙΑ, στις οποίες εκφράζεται σκεπτικισμός για τη συνταγματικότητα του νόμου, γίνονται καταγγελίες λαθών, δηλώνεται αδυναμία πληρωμής και αμφισβητούνται οι αντικειμενικές αξίες.
Για το θέμα, και λόγω του μεγάλου όγκου των προσφυγών, η γενική γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Κατερίνα Σαββαΐδου, εξέδωσε σχετική εγκύκλιο στην οποία εξηγεί σε ποιες περιπτώσεις οι προσφυγές αυτές θα φτάσουν όντως στην κεντρική υπηρεσία.
Στην εγκύκλιο αναφέρεται χαρακτηριστικά πως:
«Στο πλαίσιο της απλοποίησης των διαδικασιών, παρέχουμε τις ακόλουθες οδηγίες, για τη διευκόλυνση των φορολογουμένων και των φορολογικών αρχών κατά την παραλαβή και διαβίβαση των ενδικοφανών προσφυγών στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών:
1. Οι ενδικοφανείς προσφυγές που υποβάλλονται κατά τα προβλεπόμενα μέσω των αρμοδίων Δ.Ο.Υ. πρωτοκολλούνται αυθημερόν και στη συνέχεια, καταχωρούνται στην υφιστάμενη ηλεκτρονική εφαρμογή της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών σε ειδικό πίνακα, ο οποίος περιλαμβάνει μόνο τα ακόλουθα πεδία:
• Δ.Ο.Υ.
• Α.Φ.Μ.
• ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ή ΕΠΩΝΥΜΙΑ
• ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
• ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ
• ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ
• ΛΟΓΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΗΣ (σύμφωνα με την κωδικοποίηση που αναφέρεται στην παρ. 3 της παρούσης)
2. Ακολούθως, οι ενδικοφανείς προσφυγές, μαζί με τις προσβαλλόμενες πράξεις διοικητικού προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α. (εκκαθαριστικά), και τα έγγραφα που τυχόν προσκόμισαν οι υπόχρεοι, διαβιβάζονται συγκεντρωτικά (σε φυσική μορφή) στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, μία φορά την εβδομάδα (για τη διευκόλυνση των υπηρεσιών η διαβίβαση μπορεί να γίνεται στο τέλος της εβδομάδας και πάντως, εντός της προβλεπόμενης από το άρθρο 63 του Κ.Φ.Δ. προθεσμίας των 7 ημερών), με διαβιβαστικό έγγραφο, στο οποίο επισυνάπτεται και εκτύπωση, από την ηλεκτρονική εφαρμογή, κατάστασης των προσφυγών που αποστέλλονται.
3. Κατά παρέκκλιση των οριζομένων στην ΠΟΛ.1069/4.3.2014 Εγκύκλιο, ειδικά για τις ενδικοφανείς προσφυγές που ασκούνται κατά πράξεων διοικητικού προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α.:
α) η αρμόδια φορολογική αρχή δε συγκροτεί ηλεκτρονικό φάκελο της υπόθεσης και
β) δε συντάσσει έγγραφο αιτιολογημένων απόψεων επί των ισχυρισμών που προβάλλει ο υπόχρεος.
Αντί για το έγγραφο απόψεων συμπληρώνεται ο πίνακας (στην ηλεκτρονική εφαρμογή), όπου καταχωρούνται κωδικοποιημένοι οι λόγοι της προσφυγής, Για τη διευκόλυνση των υπηρεσιών, οι λόγοι έχουν κωδικοποιηθεί ως εξής (συμπληρώνεται το αντίστοιχο πεδίο, ενώ μπορούν να συμπληρωθούν και περισσότεροι του ενός κωδικοί, σύμφωνα με τους λόγους που προβάλλει ο προσφεύγων) :
1 : Αντισυνταγματικότητα
2 : Αμφισβήτηση Αντικειμενικών αξιών
3 : Αιτήματα απαλλαγών άρθ.7 Ν 4223/2013
4 : Οικονομική αδυναμία
5 : Διόρθωση στοιχείων Ε9
6 : Άλλα θέματα
4. Διευκρινίζεται ότι η παραλαβή, ηλεκτρονική καταχώριση και διαβίβαση των ενδικοφανών προσφυγών κατά πράξεων διοικητικού προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α. γίνεται από την αρμόδια για τη φορολογία εισοδήματος του υπόχρεου Δ.Ο.Υ., δεδομένου ότι στις περιπτώσεις αυτές δεν συντάσσεται έγγραφο απόψεων επί της ενδικοφανούς προσφυγής.
Διάφορο είναι το ζήτημα της άσκησης, στη συνέχεια, δικαστικής προσφυγής κατά τυχόν σιωπηρής απόρριψης της ενδικοφανούς προσφυγής ή απόρριψής της ως απαράδεκτης, καθώς στην περίπτωση αυτή, ο φάκελος της υπόθεσης θα διαβιβάζεται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. υποδοχής του Τμήματος Δικαστικού, για τη σύνταξη απόψεων επί της προσφυγής και την αποστολή του διοικητικού φακέλου στο αρμόδιο Δικαστήριο, σύμφωνα τις οικείες διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας και τις διατάξεις του άρθρου 1, περ. 97 της υπ΄ αριθ. Δ6Α 1036682 ΕΞ/2014 25.2.2014 (Φ.Ε.Κ. Β΄ 478) Απόφασης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων και του άρθρου 80 παρ. 7 του Π.Δ. 111/2014 (ΦΕΚ Α΄178).