- Αντιδράσεις μετά τις αποκαλύψεις του eReportaz για τις αυθαίρετες πλωτές εξέδρες της Μυκόνου
- Στο γραφείο του Παναγιώτη Κουρουμπλή η υπόθεση
- Αναμένεται επέμβαση και από τις εισαγγελικές αρχές
- Καταπατημένος για τα καλά ο πολεοδομικός χαρακτήρας του νησιού
- Διαβάστε την επιστολή διαμαρτυρίας και τις καταγγελίες του Δημάρχου, Κ. Κουκά
Αλυσιδωτές αντιδράσεις προκαλεί η αποκάλυψη του eReportaz για το άθλιο θέαμα που παρατηρείται στην Μύκονο να ξεφυτρώνουν πλωτές εξέδρες σαν τα μανιτάρια, εξυπηρετώντας είτε ιδιωτικά και επιχειρηματικά συμφέροντα είτε συναυλιακές εκδηλώσεις.
Η υπόθεση του Nammos και της διαβόητης συναυλίας του Αντώνη Ρέμου και Έρος Ραμαζότι, οι καταγγελίες για την εξέδρα που κατέλαβε την θάλασσα της Ψαρρού και οι υπόνοιες για υπόγειες σχέσεις επιχειρηματιών και λιμενικών όπως αναδείχτηκαν από την ιστοσελίδα limenikanea.gr φαίνεται ότι άνοιξαν τον ασκό του Αιόλου. Το eReportaz ειναι σε θέση να γνωρίζει ότι η υπόθεση απασχολεί τον υπουργό Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή.
Την ίδια στιγμή ο δήμαρχος Μυκόνου, Κωνσταντίνος Κουκάς, με επιστολή του στον υπουργό ζητεί να ανατεθεί στο δημοτικό συμβούλιο η αρμοδιότητα ελέγχου των πλωτών εξεδρών καθώς οι τοπικοί παράγοντες είναι σε θέση -όπως υποστηρίζει ο δήμαρχος- να γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Μυκόνου.
Παρότι… αγνοείται η τύχη της πρωτοβουλίας του κ. Κουκά θα πρέπει να επισημανθούν και να γνωστοποιηθούν στο αναγνωστικό κοινό μια σειρά από πράγματα τα οποία οφείλουν να απασχολήσουν τις εισαγγελικές Αρχές και δη την εισαγγελέα Διαφθοράς, Ελένη Τουλουπάκη.
Το πριγκηπάτο της ακολασίας
Από την πολύμηνη έρευνα του eReportaz στο τουριστικό θέρετρο, το πριγκηπάτο της Ελλάδος όπως αποκαλείται χαρακτηριστικά, προκύπτουν μια σειρά από θέματα τα οποία αξίζουν σχολιασμού. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι στον βωμό του χρήματος, του εύκολου κέρδους και της οικονομικής ευρωστίας καταπατούνται νόμοι και κανονισμοί κυρίως πολεοδομικού χαρακτήρα, ενώ συντηρούνται υπόγειες διαδρομές ανοίκειων σχέσεων μεταξύ επιχειρηματιών και κρατικών λειτουργών. Οι τελευταίοι εμφανίζονται ακόμη και με ποσοστά είτε οι ίδιοι, είτε μέσω παρένθετων συγγενικών προσώπων σε επιχειρηματικά σχήματα κάτι που φυσικά δεν απαγορεύεται από τους κανόνες της ελεύθερης οικονομίας, εγείρει όμως ηθικό ασυμβίβαστο καθώς είναι προφανές ότι τίθενται ζητήματα ευνοϊκής μεταχείρισης ορισμένων επιχειρηματιών.
Από την άλλη πλευρά σοβαρό ζήτημα τίθεται και με τις Πολεοδομικές υπηρεσίες του νησιού που μοιάζουν ανήμπορες να διαχειριστούν την κατάσταση και το όργιο αυθαιρεσίας που παρατηρείται. Η ανθρωπογεωγραφία παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον καθώς διαφορά στελέχη έχουν ανοικτές υποθέσεις με την ελληνική δικαιοσύνη, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι στην Μύκονο που μιλούν ευθέως για ιδιαίτερες σχέσεις συγκεκριμένων προσώπων. Ερωτήματα τίθενται όμως και για τις αστυνομικές Αρχές του νησιού.
Είναι γνωστό ότι οι αδιάφθοροι της ΕΛΑΣ διενεργούν έρευνα ύστερα από καταγγελίες που ήθελαν ένστολους είτε να επηρεάζονται, είτε ακόμη και να χρηματίζονται προκειμένου να λειτουργούν ως «φιλιππινέζες» συγκεκριμένων συμφερόντων. Κλιμάκιο της ΕΛΑΣ βρέθηκε στην Μύκονο και έλαβε καταθέσεις από εμπλεκόμενα άτομα προσπαθώντας να ξεδιαλύνει το κουβάρι της υπόθεσης. Αποτελεί πάντως κοινή πεποίθηση αρκετών προσώπων που έχουν απηυδήσει με την κατάσταση ότι χρειάζονται πιο δραστικά μέτρα προκειμένου να χυθεί άπλετο φως στο τι ακριβώς συμβαίνει. Κοινώς η διενέργεια ερευνών από εισαγγελικούς λειτουργούς που θα κατορθώσουν να σπάσουν τον ομφάλιο λώρο της διαπλοκής και να ξεριζώσουν τους θύλακες της διαφθοράς όσο βαθιά και εάν φτάνουν. Μένει να δουμε εάν θα συμβεί κάτι τέτοιο η θα επικρατήσει η άποψη ότι money rules…
Aκολουθεί η επιστολή του κ. Κουκά
Κύριε Υπουργέ,
Με την υπ’ αριθμ. 8220/131/14 (ΦΕΚ Β’ 1651/2014) απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καθορίστηκαν οι όροι και προϋποθέσεις για την τοποθέτηση πλωτών εξεδρών, επιφάνειας μέχρι εκατόν πενήντα (150) τετραγωνικών μέτρων, στη θάλασσα, χωρίς επέμβαση στον αιγιαλό, για εποχιακή χρήση.
Στο άρθρο 5 της ως άνω απόφασης προβλέπονται τα εξής:
5. α. Εφόσον η πλωτή εξέδρα τοποθετείται εκτός θαλάσσιας ζώνης λιμένα (ΘΖΛ) ο ενδιαφερόμενος καταθέτει απλώς αίτηση στην αρμόδια Λιμενική Αρχή μαζί με φάκελο που περιέχει τα ακόλουθα δικαιολογητικά σε τρία (03) αντίγραφα:
αα) Τοπογραφικό διάγραμμα, υπογεγραμμένο από τοπογράφο μηχανικό, στο οποίο αποτυπώνεται η θέση της πλωτής εξέδρας σε σχέση με την ακτογραμμή.
ββ) Αναλυτική τεχνική περιγραφή της πλωτής εξέδρας που συμπεριλαμβάνει το κατασκευαστικό σχέδιο, το σχέδιο γενικής διάταξης, το σχέδιο ασφαλούς αγκύρωσής της, τη μελέτη αγκυροβολίας, τη μελέτη αντοχής, τη μέγιστη επιτρεπόμενη φόρτιση και τη μελέτη ευσταθείας αυτής υπογεγραμμένα από Ναυπηγό Μηχανικό καθώς και βεβαίωση του κατασκευαστή ότι τα υλικά δεν είναι τοξικά και γενικά δεν επιδρούν δυσμενώς στο θαλάσσιο περιβάλλον.
β. Η αρμόδια Λιμενική Αρχή εντός δέκα (10) ημερών από την κατάθεση του φακέλου δικαιολογητικών, και εφόσον αυτός είναι πλήρης, διαβιβάζει από ένα αντίγραφο του φακέλου μαζί με τη σχετική εισήγησή της:
– στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων
– στη Γενική Γραμματεία Τουριστικών Υποδομών και Επενδύσεων του Υπουργείου Τουρισμού και
– στην αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία
Η Γενική Γραμματεία Τουριστικών Υποδομών και Επενδύσεων και η Κτηματική Υπηρεσία οφείλουν να διατυπώσουν τη γνώμη τους προς τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου εντός είκοσι (20)ημερών από τη λήψη του φακέλου.
Επιπλέον με το άρθρο 27 του Ν. 4256/2014, η παρ. 5 του άρθρου 14 του ν. 2971/2001 (Α` 285) αντικαταστάθηκε ως εξής:
«5. α. Με την επιφύλαξη των διατάξεων για τις περιοχές απόλυτης περιβαλλοντικής προστασίας, επιτρέπεται, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος και σύμφωνα με τη διαδικασία της περίπτωσης β`, να τοποθετούνται στη θάλασσα, χωρίς επέμβαση στον αιγιαλό, πλωτές εξέδρες επιφάνειας μέχρι εκατό πενήντα (150) τετραγωνικών μέτρων και για εποχιακή χρήση μέχρι έξι μηνών, για την εξασφάλιση πρόσβασης και για την επιδίωξη σκοπών που προβλέπονται στις κείμενες διατάξεις, καθώς και για πολιτιστικούς σκοπούς.
γ. Για την τοποθέτηση και χρήση πλωτής εξέδρας, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας παραγράφου, δεν απαιτείται η διαδικασία που προβλέπεται στην παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου. Δεν επιτρέπεται η χρήση των εξέδρων για εγκατάσταση και λειτουργία εστιατορίων ή κέντρων αναψυχής.
δ. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζεται το ύψος του οικονομικού ανταλλάγματος για την τοποθέτηση και χρήση της πλωτής εξέδρας, ο τρόπος καθορισμού του, ο φορέας και η διαδικασία είσπραξης του, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
ε. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται ειδικότερες λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου και ιδίως αυτές που αφορούν σε όρους και σε τεχνικά ζητήματα ή προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν οι τοποθετούμενες εξέδρες, καθώς και στη συντήρηση και την απομάκρυνση τους και τις συνθήκες πρόσβασης σε αυτές από και προς την ξηρά.»
Αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι, να παρατηρείται η ανεξέλεγκτη τοποθέτηση πλωτών εξεδρών από ιδιώτες και επιχειρήσεις, καθώς επίσης και πλωτά συστήματα φύλαξης σκαφών. Επειδή στο νησί μας έχουν κατασκευασθεί πλησίον της θάλασσας πληθώρα κατοικιών, έχουν τοποθετηθεί από τους ιδιοκτήτες πλωτές εξέδρες για την καθημερινή πρόσδεση των σκαφών τους, καταστρατηγώντας το σκοπό του νόμου με συνέπεια, η τοποθέτηση των πλωτών εξεδρών, να εξυπηρετεί θέσεις μονίμου ελλιμενισμού σκαφών.
Επίσης, έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο να «ξεφυτρώνουν παντού σαν μανιτάρια», αλλοιώνοντας το φυσικό κάλλος και την ακτογραμμή του νησιού.
Θεωρούμε αδιανόητο για ένα τόσο σοβαρό θέμα που έχει σχέση με την αισθητική του τόπου μας, να μην ζητείται η σύμφωνη τουλάχιστον γνώμη του οικείου δημοτικού συμβουλίου. Κανένας πλην του ντόπιου δεν γνωρίζει καλύτερα τις ανάγκες του τόπου και κανένας υπάλληλος οποιουδήποτε Υπουργείου δεν μπορεί να είναι περισσότερο ευαισθητοποιημένος σε θέματα αισθητικής και διαφύλαξης του θαλασσίου ή μη περιβάλλοντος.
Για τους λόγους αυτούς σας επαναπροωθώ την υπ’ αριθ. 87/2015 ΟΜΟΦΩΝΗ απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Μυκόνου, με την οποία διαμαρτυρόμαστε έντονα, προς κάθε αρμόδια αρχή για την μη συμμετοχή του Δήμου με αποφασιστική γνωμοδότηση του σε αποφάσεις τοποθέτησης πλωτής εξέδρας και ζητάμε την άμεση τροποποίηση της με αριθμ.8220/131/14 υπουργικής απόφασης η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 1651 Β΄/23 Ιουνίου 2014 με προσθήκη εδαφίου.
Συγκεκριμένα απαιτούμε την κατάργηση του άρθρου 27 του Ν.4256/14 και επαναφορά της διάταξης του άρθρου 14 παρ.5 του Ν.2971/2001 που προέβλεπε σύμφωνη γνώμη των Ο.Τ.Α.
Παραμένω στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.
Εν αναμονή της απάντησης σας.
Με εκτίμηση,
Ο Δήμαρχος Μυκόνου
Κωνσταντίνος Π. Κουκάς
Διαβάστε τι αποκαλύψαμε μόλις χθες για τις αυθαιρεσίες στο νησί:
Μέγα σκάνδαλο: Πως η ΓΓ Περιουσίας Πέτη Πέρκα ευνόησε το Nammos στην Μύκονο