Απογοητευμένοι είναι οι μικροέμποροι από την κίνηση στα καταστήματά τους μετά την εφαρμογή του click away. Μιλώντας στη «Μ» οι καταστηματάρχες λένε ότι η κίνηση είναι μηδενική.
Η κ. Γεωργία Τσιγκάκου έχει κατάστημα με ρούχα στον πιο εμπορικό δρόμο της χώρας, την οδό Ερμού. Όπως μας λέει, η κίνηση είναι μηδενική ενώ οι υποχρεώσεις συσσωρεύονται ανησυχητικά. «Εμείς δεν διαθέτουμε e-shop οπότε δεν έχουμε καμία παραγγελία. Παρότι δουλεύουμε το Facebook και έχουμε like, ουδείς έχει αφήσει μήνυμα για να παραγγείλει. Η ίδια δεν σκοπεύει, όπως μας είπε, να ξαναπάει στο κατάστημά της, μέχρι να επιτρέψουν τη φυσική παρουσία πελατών.
Toυ
ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑΚΗ
«∆ώρον άδωρον» χαρακτηρίζει το click away η κ. Μάρθα ∆ρακοπούλου που διατηρεί παλαιοπωλείο στο Μοναστηράκι. «∆εν έχει καθόλου δουλειά. Γιατί δεν επιτρέπουν έστω κι ένα άτομο στα καταστήματα από τη στιγμή που γίνεται χαμός στα σούπερ μάρκετ;», αναρωτιέται.
«Προβληματικό» χαρακτηρίζει το click away και ο κ. Θεόδωρος Τσαρουχάς, ιδιοκτήτης καταστήματος με αθλητικά είδη στην οδό Ηφαίστου στο Μοναστηράκι. «Ο κόσμος περνάει, ρωτάει και τους λέμε να μπουν στο site και να παραγγείλουν. Παίρνουν παπούτσια και ρούχα και ορισμένοι πάνε μέχρι τη γωνία για να τα δοκιμάσουν. Αν το κάνουν έξω από το μαγαζί κινδυνεύουμε να βρούμε τον μπελά μας», τονίζει.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι μέσα στα βασικά αιτήματα που έχουν οι έμποροι, είναι να επιτραπεί να μπαίνουν στα καταστήματα ένας με δύο πελάτες. Η «Μ» κατέγραψε την εμπορική κίνηση σε διάφορα σημεία της Αττικής. Η εικόνα πάνω – κάτω ίδια. Έξω από τα καταστήματα που ανήκουν σε μεγάλες αλυσίδες και διαθέτουν e-shop στήνονται μερικοί πελάτες για να παραλάβουν τα προϊόντα που έχουν ήδη παραγγείλει μέσω click away.
Αντίθετη είναι η εικόνα στα πιο μικρά μαγαζιά, ιδιαίτερα στα στενά, όπου η κίνηση είναι από μικρή έως μηδαμινή.
Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων επιμένει, πάντως, ότι δεν υπάρχει περιθώριο να επιτρέψει την είσοδο πελατών στα καταστήματα, καθώς στόχος είναι να μην κυκλοφορεί ο κόσμος.
Drive through
Στα μεγάλα εμπορικά κέντρα το click away έχει μετατραπεί σε drive through, καθώς οι πελάτες παραλαμβάνουν την παραγγελία τους μέσα από το αυτοκίνητό τους στα υπαίθρια πάρκινγκ.
Οι καταναλωτές δεν θα πληρώνουν με μετρητά ή POS, ενώ θα πρέπει να ενημερώνουν μισή ώρα νωρίτερα ότι θα μεταβούν στο κατάστημα για να παραλάβουν το προϊόν τους.
Η διαφορά του click away με το drive through είναι πως ο καταναλωτής και στη δεύτερη περίπτωση θα πηγαίνει μέχρι το εμπορικό κέντρο, ωστόσο δεν θα βγαίνει από το αυτοκίνητό του, αλλά θα περιμένει μέχρι οι αρμόδιοι να του παραδώσουν τα ψώνια του. Την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου οι αγορές μέσω αυτής της μεθόδου ήταν λιγοστές, όπως και οι πελάτες. Οι καταστηματάρχες αισιοδοξούν ότι σταδιακά οι παραγγελίες θα αυξηθούν όσο πλησιάζουμε προς τα Χριστούγεννα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Νέα ηλεκτρονική υπηρεσία από τον e-ΕΦΚΑ για μη μισθωτούς
Καταγγελίες: Επιχειρηματίες, συνοδεία μπράβων, αναμένουν τους εργαζόμενους έξω από τα ΑΤΜ Τραπεζών
Αισιοδοξία και ικανοποίηση
από την κυβέρνηση
του Παντελή Περιβολάρη
Ικανοποίηση υπάρχει στα κυβερνητικά κλιμάκια και στο υπουργείο Ανάπτυξης για την κίνηση της αγοράς με το click away, το οποίο έδωσε μία περισσότερη ώθηση σε σχέση με όταν ήταν κλειστά τα καταστήματα. Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ανάπτυξης, παρατηρείται μία άνοδος του τζίρου κατά 30%, ωστόσο, ασφαλέστερα συμπεράσματα θα υπάρξουν την επόμενη εβδομάδα όταν θα έχει περάσει ένα ικανό χρονικό διάστημα για να μετρηθούν τα αποτελέσματα. Βεβαίως, προβλήματα υπήρξαν, τονίζουν στην κυβέρνηση και στην προσαρμογή σε αυτό το νέο τρόπο συναλλαγής του αγοραστικού κοινού με τα καταστήματα και σε ό,τι αφορά την τήρηση των υγειονομικών κανόνων από ορισμένους. Αλλά όπως ξεκαθαρίζουν έγκυρες πηγές: «Αυτό είναι, η click away ή τίποτα».
Με κανόνες
Η «ΜΠΑΜ» διερεύνησε και αν υπάρχει ενδεχόμενο να δούμε κάτι περαιτέρω από την αγορά να ανοίγει και η απάντηση ήταν κατηγορηματικά όχι. Δηλαδή, θα περάσουμε τις γιορτές με ό,τι λειτουργεί αυτήν τη στιγμή και με τον τρόπο που λειτουργεί. Βιβλιοπωλεία, κομμωτήρια και κέντρα αισθητικής, που λειτουργούν τώρα με ραντεβού και συγκεκριμένους κανόνες θα συνεχίσουν έτσι και το λιανεμπόριο με τη μέθοδο του click away. Είναι σαφές ότι η εστίαση δεν πρόκειται να ανοίξει, ενώ μεσοβδόμαδα υπήρξε και ανακοίνωση πως ούτε τα εστιατόρια των ξενοδοχείων θα ανοίξουν. Γιατί συνέβη αυτό; Διότι κάποιοι είχαν αρχίσει να ετοιμάζονται για ρεβεγιόν σε ξενοδοχεία, νοικιάζοντας και δωμάτια σαν να μην υπάρχει πανδημία!
Συνεπώς, μένουν δύο ερωτήματα να απαντηθούν. Πότε θα επιστρέψουμε σε μία κανονικότητα; Αυτό, όπως μας τονίζουν αρμόδιες πηγές, έχει να κάνει με τις αποφάσεις των ειδικών της υγειονομικής επιτροπής αλλά και το πώς θα πάει ο εμβολιασμός του πληθυσμού.
Αποφάσεις
Και το δεύτερο είναι αν μπορέσουν καταστήματα που παραμένουν κλειστά, γιατί δεν έχουν υιοθετήσει τη μέθοδο του click away, καθώς δεν διαθέτουν π.χ. σελίδα στο διαδίκτυο για να διαφημίζουν τα προϊόντα τους, να μπουν και αυτά σε αυτή τη διαδικασία. Πάντως, κρατική μέριμνα γι’ αυτό προς το παρόν δεν υπάρχει, οπότε οι καταστηματάρχες από μόνοι τους θα πρέπει να πάρουν τις σχετικές αποφάσεις.
«Άνοιγµα, αλλά µε ασφάλεια…»
«Να βρεθεί τρόπος να ανοίξει με ασφάλεια η αγορά. Το πρόβλημα δεν είναι οι έμποροι και τα καταστήματα όπως έχει αποδειχθεί, αλλά ο κόσμος που θα βγει στους δρόμους για να ψωνίσει.
Ας βρει, λοιπόν, η πολιτεία τον τρόπο να ανοίξουμε τα καταστήματά μας. Πρέπει να το εξετάσουμε πολύ σοβαρά», λέει στην «ΜΠΑΜ» o Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.
«Οι πρώτες μέρες του click away έδειξαν αυτό που όλοι περίμεναν, δηλαδή πολύ χαμηλή κίνηση και μόνο για όσους έχουν οργανωμένο online κατάστημα», τονίζει ο κ. Καφούνης.
Όπως λέει, «αυτά τα καταστήματα κάνουν ένα 20% με 25% των παραδόσεών τους, ενώ τα μικρά καταστήματα ζήτημα είναι αν δέχονται ένα με δύο τηλέφωνα τη μέρα.
Παρά το ότι δεν έχει δουλειά, οι έμποροι πάνε στα καταστήματα τους και περιμένουν υπομονετικά και εκνευρίζονται ακόμη περισσότερο».
Ο ίδιος αναφέρει ότι ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών θα συνεχίσει την προσπάθεια να πείσει το υπουργείο να διερευνηθούν επιπλέον δυνατότητες για το άνοιγμα της αγοράς με ασφάλεια.
«Αυτό δεν είναι άνοιγμα της αγοράς και σε αυτό συμφωνεί τουλάχιστον και ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης», λέει ο κ. Καφούνης. Αναφερόμενος στο «κούρεμα» των ενοικίων Ιανουάριο και Φεβρουάριο, λέει ότι είναι απόλυτα θετικό μέτρο.
«Αδύνατο να αναπληρωθεί ο χαµένος τζίρος»
«Ο χριστουγεννιάτικος τζίρος, που για μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων αποτελεί και το 30% του ετήσιου τζίρου, χάνεται και σε καμία περίπτωση η μέθοδος του click away δεν μπορεί να συμβάλει στη διάσωσή του», σημειώνει ο κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και προσθέτει: «Πρόκειται, εξάλλου, για μία μέθοδο που μπορεί να βρει εφαρμογή μόνο στο 10%-15% των επιχειρήσεων, οι οποίες και διαθέτουν τις απαιτούμενες υποδομές, κατά κύριο λόγο e-shop ή σελίδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ήδη από τις πρώτες ημέρες εφαρμογής του μέτρου έχει γίνει ξεκάθαρο ότι η απόδοσή του είναι ελάχιστη, ενώ έχει δημιουργήσει και μεγάλη σύγχυση σε εμπόρους και καταναλωτές. Ο μόνος λόγος, έτσι κι αλλιώς, που επελέγη η εφαρμογή αυτής της μεθόδου ήταν η αποσυμφόρηση των εταιριών ταχυμεταφορών, που «βραχυκύκλωσαν» λόγω του τεράστιου όγκου παραγγελιών.
Αντί του αναποτελεσματικού και ανεφάρμοστου click away, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών πρότεινε να ανοίξουν τα καταστήματα του λιανεμπορίου με ραντεβού και όλα τα απαραίτητα υγειονομικά πρωτόκολλα, καθώς απεδείχθη και μετά το πρώτο lockdown ότι στους χώρους αυτούς τηρούνταν πιστά τα μέτρα προστασίας και δεν υπήρχε διασπορά του κορωνοϊού.
Μόνο έτσι θα μπορούσε να δοθεί μια «ανάσα» στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, χωρίς παράλληλα να τίθεται σε κίνδυνο η δημόσια υγεία, η προάσπιση της οποίας αποτελεί για όλους μας πρώτη προτεραιότητα».
*Όπως δημοσιεύτηκε στην “ΜΠΑΜ στο ρεπορτάζ”