Του ΠΕΤΡΟΥ ΚΟΥΣΟΥΛΟΥ
Εντός του 2015 αναμένεται να ολοκληρωθεί η εκχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στην κοινοπραξία Fraport – Koπελούζου.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του ereportaz.gr o κύβος ερρίφθη, οι –πάλαι ποτέ- «αριστερές αντιδράσεις» κάμφθηκαν και έτσι μέχρι το τέλος του χρόνου ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θα ανάψει το «πράσινο φως» προκειμένου να ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση.
Κυβερνητικές πηγές κάνουν λόγο για ειλημμένη απόφαση, υπενθυμίζοντας ότι σε ανύποπτο χρόνο ο πρωθυπουργός είχε χαρακτηρίσει το τίμημα που είχε προσφέρει η κοινοπραξία «δίκαιο» (συνέντευξη στο περιοδικό Stern τον Φεβρουάριο του 2015).
Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι σημαίνοντα στελέχη της κυβέρνησης όπως ο Ν. Σταθάκης αλλά και ο Χρ. Σπίρτζης είχαν μιλήσει κατά το παρελθόν για ανάγκη «αλλαγής πλαισίου της συμφωνίας» που κατ΄ ουσίαν αποτελούσε ακύρωση της αποκρατικοποίησης.
Άλλωστε και ο ίδιος ο κ. Τσίπρας είχε χαρακτηρίσει τα αεροδρόμια μέρος της κρατικής περιουσίας της Ελλάδος και της τουριστικής βιομηχανίας. «Έτσι η Ελλάδα βγάζει τα προς το ζην της. Είναι κάτι που πρέπει επίσης να εξετάσουμε», είχε πει χαρακτηριστικά αναφερόμενος στην υπόθεση των 14 αεροδρομίων.
Τότε που έκαναν λόγο για ξεπούλημα
Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν τυχόν αντιδράσεις κυβερνητικών βουλευτών οι οποίοι τον περασμένο Ιούλιο είχαν καταθέσει σχετική ερώτηση υπογραμμίζοντας ότι «με καθαρά οικονομικούς όρους, το ελληνικό κράτος θα έχει από την εν λόγω ιδιωτικοποίηση τετραπλάσια έως και πενταπλάσια απώλεια εσόδων».
Ανάμεσα στους 29 που είχαν υπογράψει την ερώτηση βρίσκονται αρκετά στελέχη τα οποία μετέπειτα προσχώρησαν στην ΛΑΕ, αλλά και νυν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ όπως ο κ. Μπαλαούρας ή ο κ. Μανιός.
«Αν ολοκληρωθεί η εν λόγω ιδιωτικοποίηση, θα γίνει ενάντια στα συμφέροντα της Ελλάδας και θα αποτελέσει αντικείμενο μελλοντικής διερεύνησης οικονομικού σκανδάλου. Οι Κρατικοί Αερολιμένες ανήκουν στον λαό και οφείλουν να παραδοθούν στις επόμενες γενιές ως περιουσία του ελληνικού κράτους. Η διαχείριση της δημόσιας περιουσίας πρέπει να είναι διαφανής και ελεγκτέα», επεσήμαναν τότε. Το θέμα πλέον είναι πως θα διαχειριστούν την ειλημμένη κυβερνητική απόφαση.
Η εισαγγελική έρευνα
Αξίζει να σημειωθεί ότι για την υπόθεση των αεροδρομίων διενεργεί εισαγγελική έρευνα ο επίκουρος εισαγγελέας κατά της Διαφθοράς, κ. Ιωάννης Δραγάτσης. Αφορμή στάθηκε η διαφορά ύψους 850 εκατ. ευρώ ανάμεσα στην προσφορά (1,23 δισ. ευρώ) της κοινοπραξίας Fraport-Slentel και το μέγεθος (340 εκατ. ευρώ) της αποτίμησης από το ΤΑΙΠΕΔ.
Τι θα γίνει με τις άλλες αποκρατικοποιήσεις
Η κατάληξη της υπόθεσης των περιφερειακών αεροδρομίων ουσιαστικά προϊδεάζει για το τι μέλλει γενέσθαι και με τις υπόλοιπες αποκρατικοποιήσεις για τις οποίες πιέζουν οι δανειστές και δεσμεύτηκε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Σε ορισμένες, ωστόσο, υπάρχουν μερικά αγκάθια όπως για παράδειγμα εκείνη του Ελληνικού. Όπως αποκάλυψε το ereportaz τα χέρια της κυβέρνησης δένουν οι δυο πραγματογνωμοσύνες που έχουν κατατεθεί στην εισαγγελία και καταγράφουν ξεπούλημα του φιλέτου, τέσσερις και πέντε φορές κάτω από την πραγματική αξία.
Δημοσιεύματα που ακολούθησαν με μεγάλη καθυστέρηση (εφημερίδα Ποντίκι στις 15-10-2015) ανέφεραν πως κυβερνητικά στελέχη επισημαίνουν ότι δεν μπορεί να προχωρήσει η επένδυση με το συγκεκριμένο αντίτιμο γιατί «δεν θα έχουμε που να κρυφτούμε». Έτσι λοιπόν το πιθανότερο είναι τα αρμόδια υπουργείο και ο επενδυτής (Lamda) να κάτσουν στο ίδιο τραπέζι και να συμφωνήσουν σε ένα υψηλότερο τίμημα, τη στιγμή που η εισαγγελική έρευνα συνεχίζεται κανονικά.