- H πορεία υλοποίησης των συμφωνηθέντων, καθώς και οι μελλοντικές δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα, αναφέρονται στην έκθεση συμμόρφωσης της Κομισιόν για την Ελλάδα με τα 113 προαπαιτούμενα
- Βασικά σημεία της Έκθεσης: Ανάπτυξη, Περικοπές, Εργασιακά, Δημόσιο, Capital controls
- Δόθηκε στη δημοσιότητα από την Κομισιόν
H πορεία υλοποίησης των συμφωνηθέντων, καθώς και οι μελλοντικές δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας στο πλαίσιο του προγράμματος καταγράφονται στο πλήρες κείμενο της έκθεσης συμμόρφωσης της Ελλάδας ως προς τις υποχρεώσεις της με βάση το τρίτο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής
«Οι ελληνικές αρχές έχουν ενεργήσει για την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων που συμφωνήθηκαν στο συμπληρωματικό μνημόνιο για την εκταμίευση της τρίτης δόσης του προγράμματος του ESM», αναφέρεται στο κείμενο.
Στο κείμενο αναφέρεται πως «το πρόγραμμα του ESM είναι σε καλό δρόμο, ανοίγοντας το δρόμο για την επόμενη εκταμίευση προς την Ελλάδα ενός ποσού απαραίτητου για να καλύψει την εξυπηρέτηση δανειακών εκκρεμοτήτων μέχρι την αναμενόμενη ολοκλήρωση της επόμενης αξιολόγησης, και ενός ποσού που θα βοηθήσει στην εκκαθάριση των σημαντικών ληξιπρόθεσμων οφειλών».
Σύμφωνα με πίνακα που περιλαμβάνεται στο έγγραφο, οι οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες ανέρχονται στα 6,46 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 1,4 δισ. ευρώ αφορούν σε εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης.
Βασικά σημεία της Έκθεσης Συμμόρφωσης
Ανάπτυξη: Αναθεώρηση προς τα κάτω, λόγω του κακού τέταρτου τριμήνου του 2016 και πιο συντηρητικών εκτιμήσεων για την επιστροφή της καταναλωτικής και επενδυτικής εμπιστοσύνης. Όλα θα εξαρτηθούν από το πόσο γρήγορα θα αντιδράσει η οικονομία μετά από το κλείσιμο της αξιολόγησης. Υπάρχουν και εξωτερικοί κίνδυνοι όπως το προσφυγικό, οι γεωπολιτικές εξελίξεις, το Brexit. Για το 2017 εκτιμάται στο 2,1% αντί 2,7% (το ΥΠΟΙΚ έχει βάλει ακόμα πιο κάτω τον πήχη) και για το 2018 στο 2,4% αντί 3,1%.
Οι λόγοι για το υπερπλεόνασμα του 2016: Μεγαλύτερη του αναμενόμενου αύξηση αποδοχών και κατανάλωσης, μεγαλύτερα εταιρικά κέρδη λόγω και των χαμηλών τιμών πετρελαίου, μεγάλο μέρισμα από Τράπεζα Ελλάδας, πολλά έσοδα από αποθεματοποίηση καπνικών. Συνολικά λιγότερο του 50% της υπεραπόδοσης σχετίζεται με έσοδα που έχουν θετική επίπτωση στο 2017 και μετά.
Capital controls: Δημοσιεύθηκε ο οδικός χάρτης για τη σταδιακή χαλάρωση και άρση τους, με στόχο να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη επενδυτών και καταθετών
Εργασιακά: Με fast track διαδικασίες οι διαφορές μεταξύ εργοδοτών- εργαζομένων για την υποχρέωση καταβολής μισθού σε περίπτωση απεργίας. Επανεξέταση του ρόλου της Διαιτησίας και Μεσολάβησης
Δημόσιο: Πρώτο κύμα αξιολόγησης- κινητικότητας το Σεπτέμβριο. Βασικός στόχος ο περιορισμός των αποσπάσεων (μόνο κατ’ εξαίρεση). Αποπολιτικοποίηση του δημόσιου τομέα με κατάργηση των Γενικών Γραμματέων και αντικατάσταση τους από Διοικητικούς Γραμματείς με συμβόλαια, που δεν θα μπορούν να αντικαθίστανται. Ενίσχυση αυτονομίας Ανεξάρτητων Αρχών με εφαρμογή των βέλτιστων ευρωπαϊκών νομοθετικών πρακτικών
Σε εκκρεμότητα: επανυπολογισμός συντάξεων με τους νέους συντελεστές
Ανάλυση Βιωσιμότητας Χρέους:
Θα περισσέψουν 27,4 δις ευρώ λόγω μικρότερων αναγκών ανακεφαλαιοποίησης, μεγαλύτερων πλεονασμάτων και μεγαλύτερης αξιοποίησης χρηματοδοτικών αποθεματικών υποτομέων της Γενικής κυβέρνησης
Το βασικό σενάριο: Ανάπτυξη 1,5% μετά από το 2021 και 1,25% μετά από το 2030- ονομαστικό μέσο ΑΕΠ 3,25% ως το 2060. Στο 2,2% το μέσο πλεόνασμα ως το 2060. Αν το μέσο πλεόνασμα πέσει στο 2% και το μέσο ονομαστικό ΑΕΠ στο 3%, τότε το Χρέος και οι ακαθάριστες δανειακές ανάγκες θα «φουσκώσουν» το 2060 κατά 47 και 11,4 ποσοστιαίες μονάδες αντιστοίχως.
Ένα «μαξιλάρι» 9 δις ευρώ στο τέλος του προγράμματος μπορεί να καλύψει τις δανειακές ανάγκες για περίπου 10 μήνες
Διαβάστε εδώ το πλήρες κείμενο