Τι είναι το Metaverse και γιατί όλοι μιλούν γι’ αυτό τελευταία; Ο όρος έγινε viral μετά τη μετονομασία του Facebook σε Meta, με τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ να ανοίγει τον δρόμο… Το Metaverse, με την ευρεία έννοια του όρου, είναι ένα σύμπαν μετά το πραγματικό, είναι ένα… Μετασύμπαν. Η ιδέα είναι πως μπορούμε να κινούμαστε μέσα στο Metaverse ως ένα avatar, μια ψηφιακή εκδοχή του εαυτού μας.
Πώς μπορούμε να κινούμαστε μέσα στο Metaverse, τη μετονομασία του Facebook, σαν ένα avatar, μια ψηφιακή εκδοχή του εαυτού μας − Οι κολοσσοί που ετοιμάζουν την καινοτόμα πλατφόρμα
Ο όρος «Metaverse» περιγράφει hardware και software που επιτρέπουν στους χρήστες να παίζουν ή να εργάζονται σε εικονικούς τρισδιάστατους χώρους ή να αντλούν πληροφορίες από το Διαδίκτυο και να τις ενσωματώνουν στον πραγματικό κόσμο σε πραγματικό χρόνο.
Αν το Internet είναι κάτι που κοιτάμε σε οποιαδήποτε οθόνη, το Metaverse είναι μια εκδοχή του Internet στην οποία βρισκόμαστε «μέσα» σε αυτήν.
Ο άνθρωπος είναι έτοιμος και ώριμος να υποδεχθεί ένα ψηφιακό δίκτυο εικονικών κόσμων όπου ζούμε και αλληλεπιδρούμε με άλλους όπως στην πραγματική ζωή, αλλά δεν είναι απλώς ένα βιντεοπαιχνίδι ή ένας ψηφιακός κόσμος. Πρόκειται για τον συγκερασμό όλων των ψηφιακών μας κόσμων σε μια εικονική διάσταση, όπου έχουμε πρόσβαση χάρη στις τεχνολογίες του Internet, της εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, αλλά και των social media, των κρυπτονομισμάτων και του blockchain που επιτρέπουν να δημιουργηθεί αυτή η «άλλη» πραγματικότητα.
Το 2022 θα είναι η μεγαλύτερη χρονιά του, καθώς οι Meta, Apple, Microsoft και Google ετοιμάζονται να κυκλοφορήσουν νέα προϊόντα hardware και software σε μια αγορά που μέχρι σήμερα είχε ένα πολύ εξειδικευμένο κοινό.
Οι Big Tech ετοιμάζονται…
Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας στοιχηματίζουν ότι οι συσκευές που μεταφέρουν τους χρήστες τους σε φανταστικούς κόσμους θα ανοίξουν τη μεγαλύτερη νέα αγορά λογισμικού από τότε που η Apple εισήγαγε το smartphone με οθόνη αφής το 2007.
Σύμφωνα με το CNBC, oι εταιρείες ρίχνουν πολλά δισεκατομμύρια δολάρια σε έρευνα και ανάπτυξη για πρωτότυπα και θεμελιώδεις τεχνολογίες, και προετοιμάζονται για μια εικονική μάχη όταν τα προϊόντα τους θα βγουν στην αγορά.
Οι επενδυτές επιχειρηματικών κεφαλαίων επένδυσαν 10 δισ. δολάρια σε νεοφυείς επιχειρήσεις εικονικών κόσμων το 2021, σύμφωνα με το Crunchbase, και σε αυτά δεν υπολογίζονται οι προϋπολογισμοί από τις Big Tech. Για παράδειγμα, ο διευθύνων σύμβουλος της Meta, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, δήλωσε ότι η εταιρεία του ξόδεψε τόσα χρήματα για VR και AR το 2021 που μείωσαν τα κέρδη της εταιρείας κατά 10 δισ. δολάρια.
Οι αναλυτές της Goldman Sachs εκτιμούν ότι τα επόμενα χρόνια θα επενδυθούν έως και 1,35 τρισ. δολάρια για την ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών, με τους μεγάλους παίκτες ήδη να έχουν πάρει θέσεις μάχης.
Meta
Το Facebook έχει μπει δυναμικά στις τεχνολογίες του Metaverse. Το 2021 άλλαξε το όνομά του σε Meta Platforms αποκτώντας ένα ξεκάθαρο προβάδισμα έναντι των αντιπάλων. Αυτή τη στιγμή κατασκευάζει και VR hardware αντιπροσωπεύοντας το 75% της αγοράς το 2021, σύμφωνα με την IDC.
Η Meta σχεδιάζει να κυκλοφορήσει φέτος ένα headset εικονικής πραγματικότητας, το οποίο ονομάζει Project Cambria. Η συσκευή, σύμφωνα με το Facebook, θα διαθέτει hardware που θα την καθιστά καλύτερη για «μεικτή πραγματικότητα» ή για τη χρήση καμερών στο εξωτερικό ενός σετ κεφαλής VR για να διοχετεύσει τον πραγματικό κόσμο στον θεατή. Η Meta αναφέρει ότι θα περιλαμβάνει επίσης παρακολούθηση προσώπου και ματιών, η οποία θα κάνει τη συσκευή να ανταποκρίνεται καλύτερα στις εντολές του χρήστη.
Η πρώιμη είσοδος της Meta στην αγορά έδωσε στην εταιρεία μια πρώιμη ματιά στο τι λογισμικό θέλουν οι χρήστες να εκκινήσουν στα headsets τους. Αυτόν τον μήνα εγκαινίασε μια κοινωνική πλατφόρμα που ονομάζεται Horizon Worlds, όπου οι άνθρωποι μπορούν να παρακολουθούν κωμικές παραστάσεις και βραδιές ταινιών μέσα στον εικονικό κόσμο του Facebook.
Apple
Η Apple δεν έχει επιβεβαιώσει ποτέ ότι εργάζεται πάνω σε ένα VR ή AR headset, αλλά εδώ και χρόνια κατασκευάζει πρωτότυπα μέσα στο Technology Development Group της.
Η εταιρεία έχει θέσει τις βάσεις για μια σημαντική νέα κατηγορία προϊόντων. Τα νεότερα iPhones της είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες Lidar, οι οποίοι μπορούν να μετρήσουν πόσο μακριά βρίσκεται ένα αντικείμενο – κρίσιμο για εφαρμογές που βασίζονται στην τοποθεσία. Τα πρόσφατα iPhone και iPad έχουν εγκατεστημένο λογισμικό που ονομάζεται ARkit, το οποίο επιτρέπει στους προγραμματιστές να δημιουργούν εφαρμογές που χρησιμοποιούν τους αισθητήρες του iPhone για ακριβή χαρτογράφηση χώρων και εντοπισμό.
Αυτά τα τεχνολογικά δομικά στοιχεία δημιουργούν τα θεμέλια για ένα εντελώς νέο προϊόν, που αναμένεται να είναι ένα headset υψηλών προδιαγραφών της Apple που θα συνδυάζει την εικονική με την επαυξημένη πραγματικότητα, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες θα μπορούσε να κυκλοφορήσει το 2022, όπως αναφέρει το CNBC.
Σε αντίθεση με τη Meta, η Apple δεν συζητά νέα προϊόντα υλικού μέχρι να είναι έτοιμα να αποκαλυφθούν, αλλά όταν κυκλοφορήσει ένα headset είναι πιθανό να ταρακουνήσει ολόκληρη την αγορά.
Η Google ήταν η εταιρεία που ξεκίνησε την «τρέλα» των headsets στη Silicon Valley όταν παρουσίασε το Google Glass το 2013. Μέχρι σήμερα η εταιρεία πωλεί το Google Glass σε επιχειρήσεις, αλλά δεν είναι γενικώς διαθέσιμο στους καταναλωτές.
Τώρα υπάρχουν ενδείξεις ότι η Google ασχολείται ξανά σοβαρά με την επαυξημένη πραγματικότητα, αν και δεν έχει τόσο πολλά προϊόντα ή τεχνολογίες που έχουν ανακοινωθεί δημοσίως όσα οι ανταγωνιστές της. Από τότε που κυκλοφόρησε το Glass έχουν παρουσιαστεί νεότερα ακουστικά AR με πιο εξελιγμένες οθόνες, καλύτερους αισθητήρες και ισχυρότερους επεξεργαστές.
Η Google, της οποίας το λειτουργικό σύστημα Android είναι το πιο δημοφιλές λογισμικό smartphone στον κόσμο, θα είναι ένας από τους μεγαλύτερους χαμένους αν τα headsets και οι συσκευές metaverse αντικαταστήσουν το smartphone με ένα νέο λειτουργικό σύστημα. Η Google διαθέτει πλέον μια νέα ομάδα που επικεντρώνεται στα λειτουργικά συστήματα για την επαυξημένη πραγματικότητα.
Microsoft
Η Microsoft ήταν η πρώτη μεγάλη εταιρεία τεχνολογίας που παρουσίασε ένα πλήρως εξοπλισμένο AR headset, το HoloLens, το 2016. Αλλά το σημερινό της προϊόν απέχει ακόμη πολύ από το να γίνει μια συσκευή που οι καταναλωτές θα φορούν σε τακτική βάση.
Αντ’ αυτού, η Microsoft έχει επικεντρωθεί στην πώληση ακουστικών σε επιχειρήσεις που μπορούν να αντέξουν την τιμή των 3.500 δολαρίων και θέλουν να δουν αν η τεχνολογία κάνει τους εργαζομένους τους πιο παραγωγικούς.
Ο μεγαλύτερος πελάτης του HoloLens είναι ο αμερικανικός στρατός. Η Microsoft έκλεισε μια συμφωνία ύψους 22 δισ. δολαρίων νωρίτερα φέτος για την πώληση 120.000 προσαρμοσμένων HoloLens στην κυβέρνηση, ώστε οι στρατιώτες να μπορούν να τα χρησιμοποιούν για να «αυξήσουν τη φονικότητά τους». Ωστόσο, νωρίτερα φέτος, ο στρατός δήλωσε ότι θα καθυστερήσει την έναρξη μιας δοκιμής πεδίου με HoloLens για το 2022.
Η Microsoft επενδύει σε μεγάλο βαθμό σε υπηρεσίες cloud προκειμένου να αποτελέσει τη συγκολλητική ουσία για τους εικονικούς κόσμους που αναμένεται να κυκλοφορήσουν στο κοινό το 2022.
Όπως αντιλαμβάνεται κάποιος, με μια πρώτη προσέγγιση του όρου το Metaverse δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Οι τεράστιες επενδύσεις που κάνουν οι τεχνολογικοί κολοσσοί αποδεικνύουν πως δεν είναι κάτι εφήμερο. Είστε έτοιμοι γι’ αυτό το μέλλον;