Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024

Έκτακτο : Κλείνει η παραλιακή Αθηνών – Σουνίου για μέρες- Επικίνδυνα ρήγματα στην “Τρύπα του Καραμανλή”

Κλείνει η παραλιακή Αθηνών -Σουνίου καθώς οι επιστήμονες διαπίστωσαν επικίνδυνες ρηγματώσεις στην οροφή της “Τρύπας του Καραμανλή” με αποτέλεσμα να υπάρχει άμεσος κίνδυνος κατάρρευσης της.

Ρεπορτάζ: Νίκος Νικολετάκης

Το γεγονός επιβεβαίωσε ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης ο οποίος έκανε αυτοψία στο σημείο. Όπως μας είπε στο βράχο στο ύψος των δύο τούνελ, γνωστών και ως Τρύπες του Καραμανλή, εντοπίστηκαν ρωγμές .

Επειδή ο κίνδυνος να δημιουργηθεί σοβαρό ατύχημα είναι μεγάλος, αποφασίστηκε άμεσα να γίνουν έργα. Η παραλιακή αναμένεται να κλείσει από τις πρωινές ώρες αύριο για περίπου 20-25 ημέρες.

Η τροχαία θα κατευθύνει τα οχήματα σε εναλλακτική διαδρομή μέσω Βάρκιζας.

Η επικινδυνότητα των σηράγγων στο 33 Km της λεωφ. Αθηνών – Σουνίου οι επονομαζόμενες και (τρύπες Καραμανλή), είναι ένα θέμα που έχει τεθεί επί τάπητος εδώ και πολλά χρόνια.

Ειδικοί εμπειρογνώμονες είχαν διαπιστώσει την επικινδυνότητα των διπλών τούνελ.

Η ιστορία της “Τρύπας του Καραμανλή”
Η διάνοιξή τους επέτρεψε την επικοινωνία της Αθήνας με τη νότια ακτής της Αττικής, ενώ το σημείο απέκτησε και μεγάλη ιστορική σημασία, καθώς εκεί στις 13 Αυγούστου του 1968 ο Αλέκος Παναγούλης προσπάθησε να δολοφονήσει τον δικτάτορα Γεώργιο Παπαδόπουλο. Έκρυψε τα εκρηκτικά στη σήραγγα, η αυτοσχέδια βόμβα εξερράγη, αλλά το αυτοκίνητο του δικτάτορα είχε περάσει για ελάχιστα δευτερόλεπτα από το σημείο.

Οι σήραγγες της Αθηνών – Σουνίου αποτελούν ένα επικίνδυνο σημείο της παραλιακής, στο οποίο οι οδηγοί πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, εξαιτίας της κλίσης του δρόμου και της χαμηλής ορατότητας στο εσωτερικό τους. Όταν κατασκευάστηκαν όμως αντιμετωπίστηκαν ως ένα έργο τεράστιας σημασίας, με δεδομένο ότι μέχρι τότε, οι περιοχές στα παράλια της Νότιας Αττικής ήταν αποκλεισμένες από την πρωτεύουσα και η σύνδεση γινόταν από τα Μεσόγεια. Το κατασκευαστικό αυτό έργο ήταν το αγαπημένο του πρωθυπουργού Καραμανλή.

Ωστόσο στα εγκαίνια της δεύτερης «Τρύπας» τον Μάρτιο του 1980 δεν παρευρέθηκε, παρότι είχε παρακολουθήσει προσωπικά την διαπλάτυνση του δρόμου και την κατασκευή της σήραγγας. Η υπόγεια σήραγγα μήκους 7 μέτρων της Λεωφόρου Αθηνών- Σουνίου κατασκευάστηκε μέσα σε χρονικό διάστημα 3 μηνών ενώ κόστισε στο κράτος 10 εκατομμύρια δραχμές. To νήμα έκοψαν ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Δημ. Έργων Αρ. Τσιπλάκος και ο νομάρχης Ανατολικής Αττικής Κωβαίος
Οι «τρύπες του Καραμανλή» είναι γνωστές και ως «Λουμπάρδα». Έτσι ονομάζονταν οι σήραγγες ή τα τούνελ που άνοιγαν οι μηχανικοί στα βουνά με ανατινάξεις βράχων.
Στη κυριολεξία λουμπάρδα ήταν το κανόνι κατά τη διάρκεια της ενετικής και τουρκικής κυριαρχίας των ελληνικών εδαφών.

Διαβάστε το σημείωμα μίας περαστικής:

“Ενάμισης μήνας περίπου έχει περάσει από τότε που ξέσπασε στην Αττική η μεγάλη βροχόπτωση και πλημμύρισαν οι πόλεις. Εκείνο το βράδυ φύγαμε αργά από τη Παλαιά Φώκαια γιατί περιμέναμε να σταματήσει η βροχή και για να μη βρούμε κίνηση στην επιστροφή. Στη διαδρομή για Αθήνα, μεγαλύτερη εντύπωση μου έκανε ο δρόμος μετά την Αγία Μαρίνα έως το Ribas που ήταν παραδόξως φωτισμένος. Δεν γνωρίζω εάν έχουν καεί οι λάμπες ή εάν ο τοπικός Δήμος αδιαφορεί, αλλά εννέα στις δέκα φορές οι στύλοι της ΔΕΗ δεν λειτουργούν, με αποτέλεσμα να περνάς τις επικίνδυνες στροφές στα σκοτεινά. Εκείνο το βράδυ όμως σχεδόν όλες οι κολώνες λειτουργούσαν κανονικά.

Φτάνοντας στις Τρύπες του Καραμανλή πρόσεξα τη γνωστή σε όλους μας πινακίδα που παραπέμπει σε ” προσοχή κίνδυνος κατολίσθησης ” . Μερικές ήμερες αργότερα παρατήρησα ότι υπαρχουν κομμάτια βράχων που βρίσκονται κυριολεκτικά στον αέρα και είναι έτοιμα να πέσουν και να δημιουργήσουν πανικό. Σε μια μελλοντική βροχόπτωση τα βράχια ενδεχομένως να μην αντέξουν και να καταρρεύσουν. Από το συγκεκριμένο δρόμο διέρχονται καθημερινά χιλιάδες άνθρωποι όπως λουόμενοι , εργαζόμενοι, σχολικά με μικρά παιδιά. Δεν πρεπει κάποιος να ενδιαφερθεί? Δεν πρέπει κάποιος να το θέσει ως πρόβλημα στο τοπικό Δήμο ή στο κράτος? Περιμένουμε να γίνει το αναπόφευκτο για να πάρουμε τις κατάλληλες προφυλάξεις και να δράσουμε?

Και αν τελικά κανένας από εμάς δεν ενδιαφερθεί για να γίνει ασφαλές εκείνο το σημείο, τότε ποιος θα αναλάβει ευθύνες? Σε μία μελλοντική κατολίσθηση θα ειπωθεί από όλους μας ότι προκλήθηκε από φυσικά αίτια, ότι η μητέρα φύση ευθύνεται και κανένας δεν μπορεί να εναντιωθεί στην οργή της. Εμείς είμαστε εκείνοι όμως που σκάψαμε το συγκεκριμένο σημείο, εμείς που δεν κάναμε σωστή δουλειά. Δεν είναι η φύση που έσκαψε το τούνελ. Ούτε εκείνη που ” πείραξε” τα βράχια για να περάσει δρόμος. Και φυσικά είναι σχεδόν εγκληματικό να ισχυριστούμε με δύο τοποθετημένες πινακίδες χωρίς κάποια επισήμανση απο επάνω, ότι ενημερώνονται οι ανυποψίαστοι οδηγοί.

Δεν είμαι αρμόδια για να εκφράσω το τι πρέπει να γίνει ή ποιές είναι οι διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν, αλλά το θέτω ως επείγον ζήτημα ως απλή πολίτης. Ας φροντίσουν εκείνοι που καθημερινά βρίσκονται στις γραφειάρες τους, με τα air condition τους να βρούνε λύση σε αυτό το πρόβλημα και να ασχοληθούν με κάτι ουσιαστικό που μας αφορά όλους.”

 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ