Στο στόχαστρο των Αμερικανών έχουν μπει Έλληνες εφοπλιστές καθώς όπως υποστηρίζουν «σπάνε» το εμπάργκο με το Ιράν μεταφέροντας και πουλώντας πετρέλαιο σε άλλες χώρες του πλανήτη. Οι Αμερικάνοι μην μπορώντας να αστυνομεύσουν την παγκόσμια ναυτιλία προσπαθούν, όπως κάνουν με τον ιρανικό τάνκερ «Adrian Darya 1» που πλέει στη Μεσόγειο εδώ και δύο εβδομάδες, με απειλές και πολιτικές παρεμβάσεις να πιέσουν κυβερνήσεις προκειμένου να πάψουν οι εφοπλιστές πολίτες τους να εμπορεύονται με τον Ιράν.
Η περίπτωση του ιρανικού τάνκερ όπου οι ΗΠΑ έκαναν ωμή παρέμβαση στην ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να μην του προσφερθεί καμία βοήθεια στο ενδεχόμενο που προσάραζε ανοικτά της Καλαμάτας, είναι η κορυφή του παγόβουνου στην προσπάθεια των Αμερικανών να προκαλέσουν οικονομική ασφυξία στην Τεχεράνη. Η ελληνική κυβέρνηση, ως χώρα μέλος του ΝΑΤΟ και σύμμαχος της Αμερικής, έσπευσε να δηλώσει ότι το τάνκερ δεν έρχεται στην Ελλάδα, ενώ ελληνικές εταιρίες που ειδικεύονται στην τροφοδοσία πλοίων… αποφάσισαν να μην πουλήσουν τις υπηρεσίες τους και τα αγαθά τους στον ιρανικό τάνκερ που ζητούσε προμήθειες και καύσιμα για να συνεχίσει το ταξίδι του, χάνοντας αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι ΗΠΑ από το 2018 που έχουν επιβάλει το εμπάργκο στο Ιράν έχουν προσπαθήσει με πολιτικές παρεμβάσεις να πιέσουν τον εφοπλιστικό κόσμο να μην κάνει εμπόριο με την Τεχεράνη. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι και σε αυτή την κυβέρνηση αλλά και στην προηγούμενη του ΣΥΡΙΖΑ είχε γίνει παράσταση από την αμερικανική κυβέρνηση για το ζήτημα. Η σημερινή κυβέρνηση, όπως φάνηκε από την στάση της απέναντι στο ιρανικό τάνκερ, δείχνει πως συμφωνεί με τις αμερικανικές νουθεσίες, σε αντίθεση με την προηγούμενη η οποία δεν ασχολήθηκε όπως θα ήθελαν οι ΗΠΑ. Στις παραστάσεις που έχουν κάνει οι ΗΠΑ προς την Ελλάδα έχουν παραθέσει στοιχεία και φωτογραφίες ελληνικών πλοίων που κάνουν λαθρεμπόριο, όπως υποστηρίζουν, με το Ιράν. Μέσα στα στοιχεία αυτά, που η «ΜΠΑΜ στο ρεπορτάζ» έχει στη διάθεσή της, αναφέρονται τα πλοία, οι ιδιοκτήτριες εταιρείες τους ακόμη και οι σημαίες με τις οποίες κινούνται στις θάλασσες. Μάλιστα, στις αναφορές αυτές υπάρχουν και ανατριχιαστικές λεπτομέρειες σχετικά με τα δρομολόγια των πλοίων. Μάλιστα, οι ίδιες πηγές αναφέρουν, ότι οι ΗΠΑ θέλοντας να κάνουν ακόμη πιο δυνατή την παρέμβασή τους έχουν απευθυνθεί και σε ενώσεις Ελλήνων εφοπλιστών σε Ελλάδα και εξωτερικό ζητώντας τους να μην κάνουν εμπόριο πετρελαιοειδών με το Ιράν. Αυτό βέβαια δεν φαίνεται να πτοεί κάποιους Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι ως πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που μέχρι στιγμής δηλώνει ότι …συμπάσχει με τις ΗΠΑ, αλλά ακόμη δεν έχει επιβάλει αυστηρό εμπάργκο στο Ιράν, εμπορεύονται πετρελαιοειδή από τη χώρα της Μέσης Ανατολής. Μάλιστα, όταν προκλήθηκε η κρίση με το αγγλικό τάνκερ στα στενά του Ορμούζ και οι ΗΠΑ ζήτησαν ναυτική δύναμη από την Ευρώπη για την αυστηρή επιτήρηση των στενών, πρώτη η Γερμανία είπε όχι και ακολούθησαν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Οι ΗΠΑ βλέποντας ότι το εμπάργκο τους δεν είναι αυτό που θα ήθελαν έχουν αρχίσει και προσωπικές, κατά κάποιον τρόπο, επιθέσεις σε Έλληνες εφοπλιστές προσπαθώντας με αυτόν τον τρόπο να τους πιέσουν να σταματήσουν τις εμπορικές τους δραστηριότητες με το Ιράν. Μεταξύ αυτών η εφοπλιστική οικογένεια Αγγέλου η οποία κατηγορείται από τις ΗΠΑ για λαθρεμπόριο με το Ιράν. Τώρα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Μ» στη μαύρη λίστα των Αμερικανών υπάρχουν άλλες επτά εφοπλιστικές εταιρίες ελληνικών συμφερόντων οι οποίες είναι από το 2018 στο στόχαστρό τους. Οι απειλές των Αμερικανών προς τους Έλληνες εφοπλιστές δεν έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των πλοίων τους. Οι απειλές τους έχουν να κάνουν με την προσωπική τους ελευθερία καθώς υποστηρίζουν ότι αυτοί που εμπορεύονται με το Ιράν διακινούν μαύρο χρήμα και βάσει αυτής της καταγγελίας ζητούν από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές κάθε κράτους να τους κάνουν ελέγχους για ξέπλυμα. Αυτό το γεγονός έχει βάση στην Ελλάδα, καθώς συνεργάζεται με τις ΗΠΑ για την πάταξη της φοροδιαφυγής, και οι ελληνικές αρχές και συγκεκριμένα η ΑΑΔΕ έχει διατάξει τέτοιους ελέγχους που αφορούν εφοπλιστικές εταιρίες. Από εκεί και μετά οι ΗΠΑ είναι σίγουρο ότι έχουν και άλλους τρόπους να πλήξουν οικονομικά τους Έλληνες εφοπλιστές εκτός βέβαια από το να βυθίσουν τα πλοία τους. Οι ΗΠΑ προσπαθώντας να αποκλείσουν από το διεθνές εμπόριο πετρελαίου την χώρα της αραβικής χερσονήσου προκαλώντας της οικονομική ασφυξία έχουν ξεκινήσει από το 2018 εμπάργκο εξαιτίας του πυρηνικού προγράμματος της Τεχεράνης. Βέβαια, το Ιράν έχει βρει δύο μεγάλους συμμάχους, ο ένας είναι η Ρωσία και ο άλλος η Κίνα, που αγοράζει πετρέλαιο για να καλύψει τις τεράστιες ανάγκες που έχει σε μαύρο χρυσό η βιομηχανία της.
Το θρίλερ του ιρανικού τάνκερ «Adrian Darya 1»
Το ιρανικό δεξαμενόπλοιο «Adrian Darya 1» κατευθύνεται προς τα χωρικά ύδατα του Λιβάνου, δήλωσε ο επικεφαλής της τουρκικής διπλωματίας Μεβλούτ Τσαβούσογλου. Ωστόσο, ο Λίβανος, με ένα tweet της υπουργού Ενέργειας Νάντα Μπουστάνι, δήλωσε αμέσως ότι δεν έχει λάβει αίτημα για αγκυροβόλιο του ιρανικού δεξαμενόπλοιου. Ο Τούρκος υπουργός δίνοντας περισσότερες διευκρινίσεις ανέφερε πως ο Λίβανος δεν είναι απαραίτητα ο τελικός προορισμός του δεξαμενόπλοιου. «Δεν ήθελα να πω ότι το δεξαμενόπλοιο αυτό πηγαίνει σε ένα λιμάνι του Λιβάνου», είπε, μιλώντας σε συνέντευξη Τύπου με τη Νορβηγίδα ομόλογό του Ίνε Έρικσεν Σοράιντα. «Σύμφωνα με τις συντεταγμένες του, κατευθύνεται προς τα χωρικά ύδατα της χώρας αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα κάνει στάση σε λιβανέζικο λιμάνι», πρόσθεσε, επαναλαμβάνοντας πως ο τελικός προορισμός δεν είναι η Τουρκία. Σύμφωνα με στοιχεία του εξειδικευμένου ιστοτόπου www.marinetraffic.com, νωρίτερα, το Adrian Darya 1 βρίσκεται τώρα βορειοδυτικά της Κύπρου, μακριά από τα χωρικά ύδατα του Λιβάνου. Ο προορισμός του όπως αναφέρεται στον ιστότοπο είναι το λιμάνι της Αλεξανδρέττας. Είναι η τρίτη φορά που το «Adrian Daria 1» αλλάζει προορισμό σε διάστημα 10 ημερών. Το δεξαμενόπλοιο, που μεταφέρει περισσότερα από δύο εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, είχε συλληφθεί στα ανοικτά του Γιβραλτάρ με την κατηγορία ότι μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο στη Συρία παραβιάζοντας τις κυρώσεις που έχει επιβάλει η ΕΕ. Απελευθερώθηκε στα μέσα Αυγούστου, έπειτα από αντιπαράθεση που διήρκεσε πέντε εβδομάδες. Οι ΗΠΑ έχουν ζητήσει την εκ νέου σύλληψη του τάνκερ με την αιτιολογία ότι συνδέεται με τους αποκαλούμενους «Φρουρούς της Επανάστασης», τους οποίους έχουν χαρακτηρίσει τρομοκρατική οργάνωση. Εξάλλου, η Ουάσιγκτον έχει προειδοποιήσει τις χώρες της περιοχής να μην του παράσχουν βοήθεια. Εκπρόσωπος της κυβέρνησης του Ιράν έχει δηλώσει ότι η Τεχεράνη έχει πουλήσει το πετρέλαιο που μεταφέρει το «Adrian Darya 1» και ότι ο ιδιοκτήτης του πετρελαίου, την ταυτότητα του οποίου δεν αποκάλυψε, θα αποφασίσει τον προορισμό του τάνκερ. Το πλοίο είχε ορίσει προορισμό του αρχικά την Καλαμάτα, όμως μετά τις αντιδράσεις από την ΗΠΑ και Ελλάδα το περασμένο Σάββατο ανέφερε ότι κατευθύνεται στο λιμάνι της Μερσίνας
στην Τουρκία, όπου επρόκειτο να καταπλεύσει στις 31 Αυγούστου. Την περασμένη Πέμπτη άλλαξε ξαφνικά πορεία κάνοντας σχεδόν στροφή 180 μοιρών και απομακρύνθηκε από τις τουρκικές ακτές. Σήμερα το πρωί την ώρα που βρισκόταν δυτικά της Κύπρου έκανε ξανά αναστροφή.
Εις γνώση της ελληνικής κυβέρνησης
Τα στοιχεία που βρίσκονται στη διάθεση της «ΜΠΑΜ» και είναι σε γνώση της ελληνικής κυβέρνησης καταγράφουν πλήρως τον τρόπο δράσης των επτά συν δύο Ελλήνων εφοπλιστών οι οποίοι έχουν μπει στο στόχαστρο των Αρχών της ΗΠΑ. Από την άλλη άκρη του Ατλαντικού δεν εκφράζεται η παραμικρή αμφιβολία ότι εταιρείες ελληνικών συμφερόντων όχι μόνο «παίζουν μπάλα» με το Ιράν, αλλά χρησιμοποιώντας εξελιγμένες μεθόδους προσπαθούν να σβήσουν τη δράση τους γύρω από τον Περσικό Κόλπο. Σύμφωνα με απόλυτα εξακριβωμένες πληροφορίες η ελληνική κυβέρνηση πληροφορήθηκε πριν από τέσσερις μήνες για την δράση των συγκεκριμένων εφοπλιστών. Στη διακυβέρνηση ήταν ακόμη ο ΣΥΡΙΖΑ. Η εντολή ήταν σαφής: «Ελέγξτε τους για να μην έχετε πρόβλημα». Κατά τις ίδιες πληροφορίες η απόρρητη αναφορά της κυβέρνησης των ΗΠΑ προς το Μαξίμου προκάλεσε έντονη ανησυχία. Και αυτό γιατί από τα στοιχεία τα οποία προσκομίστηκαν προέκυπτε η σαφής εμπλοκή ακόμη και πρωτοκλασάτων ονομάτων του εφοπλιστικού λόμπι της χώρας σε εμπορία καυσίμων με το Ιράν, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν κηρύξει από το 2018 εμπάργκο, σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το colpo grosso Σύμφωνα με τις καταγγελίες των Αμερικανών τα δεξαμενόπλοια σταματούσαν να εκπέμπουν σήμα μέσω του GPS, δηλαδή το στίγμα τους, σε ένα σημείο του Περσικού Κόλπου. Από τη στιγμή που γίνονταν «αόρατα» από τα συμβατικά ραντάρ, τα τάνκερ φόρτωναν ή ξεφόρτωναν πετρελαιοειδή από ιρανικές εξέδρες. Στη συνέχεια επέστρεφαν στην αρχική τους θέση-στίγμα και συνέχιζαν το ταξίδι του προορισμού τους. Οι Αμερικανοί αφού παρατήρησαν ότι κάποια πλοία χάνονταν ξαφνικά από τον παγκόσμιο δορυφόρο για κάποια 24ωρα, άρχισαν τις έρευνες με τα δικά τους μέσα. Άλλωστε, στην περιοχή σταθμεύει ο μισός αμερικανικός στόλος. Μετά από έρευνες συνέταξαν φακέλους για κάθε ένα πλοίο με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες σχετικά με τον πλου του κάθε πλοίου και στις επτά θάλασσες του κόσμου. Τους φακέλους αυτούς με τα πλοία ελληνικών συμφερόντων έδειξαν στις ελληνικές κυβερνήσεις ζητώντας άμεσα μέτρα, με ό,τι αυτό και εάν συνεπάγεται.
Ποιοι ελέγχονται Από τα στοιχεία τα οποία έχει η «Μ» στην κατοχή της, οι ελληνικές εταιρείες οι οποίες μπήκαν στο μάτι των Αμερικανών είναι επτά. Και οι επτά χρησιμοποιούν ως παράρτημα της μητρικής εταιρείας, τα νότια προάστια της Αττικής. Από τις επτά εταιρείες οι δύο έχουν… παρελθόν και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι δεν παρουσιάζεται ο ιδιοκτήτης τους στο μετοχικό τους κεφάλαιο, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες πέντε. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι αμερικανικές Αρχές έχουν προσεγγίσει τους Έλληνες εφοπλιστές προειδοποιώντας τους για τους κινδύνους που διατρέχουν εάν συνεχίσουν την «πειρατεία» στον Περσικό, υπέρ της τσέπης τους, του Ιράν και της Κίνας, καθώς εκεί φέρεται να καταλήγει το πετρέλαιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι κανένα από τα ελεγχόμενα πλοία δεν φέρει την ελληνική σημαία. Τρία εξ΄ αυτών έχουν σημαία Λιβερίας, τρία σημαία Παναμά, ένα Marshall Islands και ένα φέρει σημαία Belize. Έξι από αυτά είναι Chemical/refined product tankers και τρία εξ αυτών Bulk Carriers. Στον αμερικανικό φάκελο περιλαμβάνεται και το όνομα του κάθε πλοίου το οποίο φέρεται να «πρωταγωνιστεί» στην… πειρατεία καθώς και η ιδιοκτήτρια εταιρεία. Ανάμεσα στους ιδιοκτήτες βρίσκονται και δύο πολύ γνωστοί Έλληνες εφοπλιστές. Ο ένας νεαρότερης ηλικίας, ο οποίος προ διετίας «τρέλανε» την αγορά με την πώληση ενός bulker, ενώ ο δεύτερος είναι επίσης γνωστό όνομα της αγοράς το οποίο στο παρελθόν φέρεται να είχε εμπλακεί και σε υπόθεση λαθρεμπορίας όπλων με τη Λιβύη. Το τρίτο πρόσωπο, το οποίο επίσης έχει μπει στο στόχαστρο των Αμερικανών, είναι ιδιοκτήτης εταιρείας η οποία δραστηριοποιείται στη μεταφορά αργού πετρελαίου και προϊόντων ενώ έχει παρουσία και στην αγορά ξηρού φορτίου. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια η συγκεκριμένη εταιρεία εμφανίζει ραγδαία ανάπτυξη καθώς 11 από τα 18 συνολικά πλοία του στόλου αγοράστηκαν από το 2016 μέχρι και σήμερα!
Ελληνική εταιρεία φέρεται να σπάει το εµπάργκο σε Συρία και Ιράν
Πληροφορίες που συνδέουν δραστηριότητες Έλληνα εφοπλιστή με παραβίαση του εμπάργκο κατά της Συρίας και του Ιράν, φτάνουν στις αρμόδιες διωκτικές Αρχές στην Αθήνα. Πιο συγκεκριμένα, οι πληροφορίες αναφέρονται στην εταιρεία Benelux, με γραφεία στη Γλυφάδα και στο Ντουμπάι, η οποία εμφανίζεται να διαχειρίζεται σύμφωνα με την ιστοσελίδα της 13 πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG). Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν πηγές οι οποίες βρίσκονται κοντά στην ειδική υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ (OFAC), πλοία υπό διαχείριση της Benelux και συγκεκριμένα τα LPG τάνκερς «Aramis», «Energy Gas», «Gitta Gas» και «Iris Gas» ενδέχεται να έχουν σπάσει όχι μία φορά αλλά επανειλημμένα το εμπάργκο που έχει επιβληθεί κατά της Συρίας και του Ιράν. Αξιόπιστες πηγές υποστηρίζουν επίσης ότι υφίστανται καταγγελίες από στελέχη της εταιρείας ακόμα και ενδεχόμενη διακίνηση «μαύρου χρήματος» από το Ντουμπάι προς την Αθήνα το οποίο ίσως και να συνδέεται και με την παραβίαση των κυρώσεων ΗΠΑ και ΕΕ κατά της Συρίας και του Ιράν. Το εν λόγω ζήτημα απασχόλησε και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ενώ ερώτημα τέθηκε και προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το αν γνωρίζει ότι εταιρεία ελληνικών συμφερόντων στην οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ έχει ανάμιξη σε παράνομο εμπόριο με την Συρία. Σε γραπτή απάντησή της η Κομισιόν σημειώνει ως υπεύθυνες να ερευνήσουν την υπόθεση είναι οι ελληνικές Αρχές. Με δεδομένα τα παραπάνω, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα πρέπει να αναμένεται και έλεγχος της εταιρείας Benelux καθώς επίσης και του εφοπλιστή Κώστα Αγγέλου από τις αρμόδιες αρχές στην Ελλάδα, με στόχο την εξακρίβωση του αν όντως υπάρχουν παραβιάσεις του εμπάργκο καθώς επίσης και για το ενδεχόμενο ξεπλύματος «μαύρου χρήματος». Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών το θέμα έχει ενημερωθεί ήδη η ΑΑΔΕ.
*Δημοσιεύτηκε στην “ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ”