Το Μητροπολιτικό Πάρκο στο Ελληνικό θα αποτελεί ορόσημο για το μεγάλο έργο της αθηναϊκής Ριβιέρας. Το Μητροπολιτικό Πάρκο θα γίνει μια όαση πρασίνου, ένα πάρκο ανοιχτό σε όλους, που αλλάζει την εικόνα του αστικού τοπίου και γίνεται το επίκεντρο του ενδιαφέροντος.
Το πρώτο μεγάλο βήμα έγινε…
Ο κύριος πεζόδρομος περιπάτου μήκους 2,5 χλμ. και πλάτους 56 μ. εκτείνεται από τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και καταλήγει στη θάλασσα, συνδέοντας έτσι το Μητροπολιτικό Πάρκο με το παράκτιο μέτωπο, την παραλία και τη μαρίνα. Το ακρωτήριο του Άγιου Κοσμά με την υπέροχη εκκλησία του, στην ολοκλήρωσή του θα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα σε μια πεζοδρομημένη και ποδηλατική διαδρομή που το συνδέει με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Κατά τη συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής (ΚΕΣΑ) που πραγματοποιήθηκε στις 13.01.2021 υπό την Προεδρία του Γενικού Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιου Μπακογιάννη, εγκρίθηκε η μελέτη για τη διαμόρφωση τμήματος του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής στο Ελληνικό. Με αυτή την έγκριση ουσιαστικά γίνεται το πρώτο καθοριστικό βήμα για τη συνολική διαμόρφωση του ενιαίου χώρου του Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό.
Ειδικότερα, το εν λόγω τμήμα έχει έκταση που αγγίζει τα 75.000 τ.μ. και εντός των ορίων του βρίσκονται τα 3 υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας στο πρώην Αεροδρόμιο Ελληνικού (Χασάνι), τα οποία έχουν κηρυχτεί Νεότερα Μνημεία. Η μελέτη βασίζεται σε λειτουργικές, αρχιτεκτονικές και οικολογικές αρχές σχεδιασμού (π.χ. επανάχρηση των υλικών αποξήλωσης, ιδιαίτερα των δαπέδων από σκυρόδεμα) και στοχεύει:
– στη δημιουργία ενός Πάρκου με τοπικό και υπεροπτικό χαρακτήρα εκπαιδευτικών, πολιτιστικών και άλλων δραστηριοτήτων αναψυχής,
– στην προστασία και ανάδειξη των Υποστέγων του Εργοστασίου Αεροσκαφών,
– στην εισαγωγή καινοτόμου τεχνολογικού εξοπλισμού και
– στην προσβασιμότητα και ασφάλεια όλων των ομάδων επισκεπτών.
Με μέγεθος μεγαλύτερο των 2.000.000 τμ, θα αποτελέσει τον πυρήνα της σύνδεσης του θαλάσσιου μετώπου με τον Υμηττό με σύνδεση των μέσων σταθερής τροχιάς, για να εξυπηρετείται η άμεση πρόσβαση στο πάρκο και το θαλάσσιο μέτωπο από όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής.
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει 5 πλατείες δίπλα στα Υπόστεγα, δίκτυο υπαρχόντων και προτεινόμενων δρόμων – διαδρόμων, περιοχές πρασίνου, 4 “πάρκα” μέσα στο πάρκο, νέα κτίρια (WC, Κέντρο Υποδοχής Πληροφόρησης, Η/Μ κτήρια, Πύργοι – Παρατηρητήρια), τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού (π.χ. παγκάκια, καθίσματα, κάδοι απορριμμάτων, κρήνες και stands ποδηλάτων), δημιουργία στοιχείων νερού (π.χ. κρήνες) καθώς και με κατασκευές περίφραξης, σήμανσης, φωτισμού, δικτύων κλπ.
Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Ταγαράς, δήλωσε: “Η έγκριση του πρώτου τμήματος του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής στο Ελληνικό είναι εξαιρετικά σημαντική καθώς αποτελεί τον προπομπό του μεγαλύτερου Πάρκου της Ελλάδας. Το πρόσημο σε αυτό το εμβληματικό έργο είναι και αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό”.
Το Μητροπολιτικό Πάρκο θα είναι μεγαλύτερο από το Hyde Park του Λονδίνου (1.420.000 τ.μ.) και πολύ μεγαλύτερο από άλλα ελληνικά πάρκα, όπως το Πάρκο Τρίτση (1.000.000 τ.μ.), το Κτήμα Συγγρού (950.000 τ.μ.) το Πεδίον του Άρεως (270.000 τ.μ.) και τον Εθνικό Κήπο (160.000 τ.μ.).
Ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης, δήλωσε: “Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που θα έχει άμεση εφαρμογή στον Μητροπολιτικό Πόλο του Ελληνικού. Είναι η αρχή ώστε να ξεκινήσει η διαμόρφωση όλου του Πάρκου, μια περιοχή εύκολα προσβάσιμη που θα πληροί υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές”.