Αποκαλυπτική για το µέγεθος της παραβατικότητας στην αγορά καυσίµων είναι έρευνα του ΕΜΠ. Ενα στα τέσσερα πρατήρια (27%) κλέβει στην αντλία ποσότητες που φτάνουν έως και στο 24%, ενώ το κόστος για τους καταναλωτές υπολογίζεται στα 120 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η κατάσταση χρόνο µε τον χρόνο επιδεινώνεται, οι έλεγχοι είναι ελάχιστοι, ενώ ακόµη και τα σκληρά µέτρα δεν έχουν αποτέλεσµα. Τα λουκέτα µπαίνουν για λίγες ηµέρες και ξεκλειδώνουν µε αποφάσεις των δικαστηρίων για αναστολή του µέτρου σφράγισης, αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ της Καθημερινής (Χρύσα Λιάγγου).
Τo 27% των πρατηρίων σύµφωνα µε την έρευνα, είναι παραβατικά, µε τις ποσότητες που παραδίδουν στους πελάτες τους να είναι ελλειµµατικές σε ποσοστό που φτάνει µέχρι και 24% και για το µεγαλύτερο µέρος του δείγµατος στο 10%. Παρατηρείται µάλιστα µια διαχρονική αύξηση και ενίσχυση της παραβατικότητας τα τελευταία χρόνια τόσο σε αριθµό πρατηρίων όσο και σε ελλειµµατικές παραδόσεις.
Το ποσοστό των παραβατικών πρατηρίων από 4% το 2011 έφτασε το 15% το 2016, το 19% το 2019, το 20% το 2021 και εκτινάχθηκε στο 27% το 2023, καταγράφοντας αύξηση 35% στο διάστηµα των δύο τελευταίων ετών. Αντιστοίχως, το ποσοστό των ελλειµµατικών παραδόσεων από 2%-7% το 2011 έφτασε έως και 10% το 2016, έως 17% το 2019, έως 20% το 2021 και έως 24% το 2023, καταγράφοντας αύξηση 30% µέσα στα τρία τελευταία χρόνια.
Η έρευνα προχωράει και σε µια εκτίµηση για τα ποσά που χάνουν οι καταναλωτές µε τη µέθοδο της «πειραγµένης» αντλίας. Ακόµη κι αν υποθέσουµε ότι τα πρατήρια στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι απολύτως νόµιµα και ότι µόνο 300 (που αντιστοιχούν στο 27% του συνόλου των πρατηρίων της Αττικής και της Θεσσαλονίκης) είναι παραβατικά, µε µέσες ετήσιες πωλήσεις ανά παραβατικό πρατήριο 2.500 µετρικούς τόνους, οι καταναλωτές χάνουν ετησίως 120 εκατ. ευρώ.
Για κάθε επιπλέον 50 παραβατικά πρατήρια οι καταναλωτές χάνουν 20 εκατ. ευρώ και για κάθε µεταβολή των πωλήσεων των παραβατικών πρατηρίων κατά 500 µετρικούς τόνους χάνουν άλλα 24 εκατ. ευρώ. Οι καταναλωτές δεν είναι ανυποψίαστοι αυτής της κλοπής, που πολλές φορές συντελείται µπροστά στα µάτια τους µε απίστευτη θρασύτητα, είναι όµως παντελώς απροστάτευτοι.
Προφανώς δεν είναι εύκολο να διακρίνουν αν το πρατήριο έχει «πειραγµένη» αντλία, αλλά είναι και αδύνατον να βρουν το δίκιο τους, ακόµη και στις περιπτώσεις που διαπιστώνουν έκπληκτοι ότι ο πρατηριούχος έχει βάλει περισσότερα λίτρα βενζίνης από τη χωρητικότητα του ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους.
∆εν είναι λίγες οι αναρτήσεις στο ∆ιαδίκτυο για τέτοιου είδους περιστατικά, που άλλοι σχολιάζουν µε χιούµορ και άλλοι µε αγανάκτηση, ενώ πληθαίνουν και οι αναρτήσεις από καταναλωτές που στα πρώτα χιλιόµετρα µετά το γέµισµα του ρεζερβουάρ, το αυτοκίνητό τους άρχισε να… διαµαρτύρεται και να ζητάει επειγόντως συνεργείο.