Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024

Ενισχύονται τα καταναλωτικά δικαιώματα από τον Ιούνιο

Προκειμένου να επιστρέψουν κάποιο προϊόν που αγόρασαν μέσω Διαδικτύου και να λάβουν πίσω τα χρήματά τους, επειδή απλώς άλλαξαν γνώμη, οι καταναλωτές θα έχουν στη διάθεσή τους δεκατέσσερις ολόκληρες ημέρες. Επιπλέον εάν δεν έχουν λάβει την σχετική ενημέρωση για αυτό το τους το δικαίωμα από τον προμηθευτή, μπορούν να επιστρέψουν το προϊόν ακόμη και μέσα σ’ ένα χρόνο.

Τα παραπάνω προβλέπονται σε απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης με την οποία ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο η κοινοτική οδηγία 2011/83/ΕΕ για τα δικαιώματα των καταναλωτών και θα ισχύσει από τις 13 Ιουνίου 2014.

Χθες, μάλιστα, βρέθηκε στην Αθήνα ο αρμόδιος για θέματα καταναλωτή επίτροπος Νέβεν Μίμιτσα για να εγκαινιάσει την ενημερωτική εκστρατεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα δικαιώματα των καταναλωτών. Όχι μόνο διότι η Ελλάδα έχει τώρα την προεδρία της Ε.Ε., αλλά κυρίως διότι συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών των οποίων οι καταναλωτές έχουν πολύ μικρή γνώση των δικαιωμάτων τους. «Σε λίγους μήνες τίθεται σε εφαρμογή η νέα οδηγία. Η μεγάλη πρόκληση, όμως, είναι αυτή τη φορά να λειτουργήσει πραγματικά για την προστασία των καταναλωτών», επεσήμανε σε συνέντευξη Τύπου ο κ. Μίμιτσα.

Τα βασικότερα σημεία της υπουργικής απόφασης για την ενίσχυση των δικαιωμάτων του καταναλωτή είναι τα ακόλουθα:

• Ο καταναλωτής έχει προθεσμία 14 ημερολογιακών ημερών για να υπαναχωρήσει εάν έχει κάνει αγορές εξ αποστάσεως χωρίς να αναφέρει τους λόγους και με μοναδική επιβάρυνση τη δαπάνη επιστροφής του προϊόντος. Ο προμηθευτής από την πλευρά του οφείλει να επιστρέψει τα χρήματα, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων αποστολής εντός 14 ημερολογιακών ημερών από την ημέρα κατά την οποία ενημερώθηκε από τον καταναλωτή ότι υπαναχωρεί. Μάλιστα, προβλέπεται τυποποιημένο πανευρωπαϊκό έντυπο υπαναχώρησης.

• Εάν ο προμηθευτής δεν έχει ενημερώσει τον καταναλωτή για το δικαίωμα υπαναχώρησης, τότε η προθεσμία υπαναχώρησης λήγει 12 μήνες μετά την κανονική προθεσμία των 14 ημερών.

• Ο καταναλωτής ευθύνεται για τυχόν μείωση της αξίας του προϊόντος μόνο εάν ο ίδιος προέβη σε κακή χρήση αυτών. Για παράδειγμα, εάν αποσυσκευάσει το προϊόν για να δει πώς είναι και αν λειτουργεί δεν σημαίνει ότι μειώνει την αξία του.

• Ο προμηθευτής παραδίδει στον καταναλωτή τα προϊόντα που ο τελευταίος έχει αγοράσει εντός 30 ημερολογιακών ημερών, εκτός εάν έχει συμφωνηθεί διαφορετικά μεταξύ τους.

• Οι έμποροι πρέπει να αναφέρουν το συνολικό κόστος του προϊόντος (ΦΠΑ, έξοδα αποστολής). Οσοι αγοράζουν ηλεκτρονικά δεν θα υποχρεώνονται να πληρώνουν επιβαρύνσεις ή άλλες δαπάνες εάν δεν έχουν ενημερωθεί κατάλληλα πριν κάνουν την παραγγελία.

• Απαγορεύεται στον προμηθευτή να χρεώνει στους καταναλωτές για τη χρήση ενός συγκεκριμένου μέσου πληρωμής (π.χ. πιστωτική κάρτα) δαπάνη που υπερβαίνει το κόστος χρήσης αυτού του μέσου από τον ίδιο.

• Όταν ο καταναλωτής επικοινωνεί τηλεφωνικώς με τον προμηθευτή δεν υποχρεούται να πληρώσει παραπάνω από τη βασική τιμή χρέωσης.

• Σε περίπτωση που υπάρχουν προκαθορισμένες επιλογές (π.χ. προεπιλεγμένα τετραγωνίδια με πρόσθετες επιβαρύνσεις στην ηλεκτρονική αγορά αεροπορικών εισιτηρίων) ο καταναλωτής δικαιούται την επιστροφή αυτών των χρεώσεων εκτός εάν έχει δώσει ρητά τη συγκατάθεσή του.



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ