Σε επιθετικούς τόνους κυμάνθηκε η ομιλία του αναπληρωτή υπουργού Δικαιοσύνης, Δημήτρη Παπαγγελόπουλου, έναντι των επικριτών της κυβέρνησης.
Έκανε λόγο για «ρεσιτάλ υποκρισίας», «υποκριτικό και λαϊκίστικο θόρυβο», υποστήριξε πως η κυβέρνηση «είναι καθαρός ουρανός που δεν φοβάται αστραπές», και κατηγόρησε αντιπολιτευόμενες δυνάμεις ότι ακολουθούν γκεμπαιλίστικες μεθόδους.
Επί της ουσίας, ο κ. Παπαγγελόπουλος υποστήριξε πως «από την επίμαχη διάταξη δεν προκύπτει θέμα απαλλαγής για πιθανούς εμπλεκόμενους: «Οσοι διατηρούν σήμερα εξωχώρια εταιρία, έχουν να αντιμετωπίσουν ποινική δίωξη για παραβίαση άρθρου περί ανακριβούς δηλώσεως πόθεν έσχες» σημείωσε. Και πρόσθεσε: «Κανένας υπουργός δεν έχει ανάγκη να καλυφθεί πίσω από αυτή. Υπάρχουν πολλοί που δεν ανήκουν στην κυβέρνηση και έχουν συμμετοχή σε εξωχώριες εταιρίες. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν μπορεί να ανεχτεί ούτε σκιά για θέματα διαφθοράς. Γι αυτό σηκώνουμε το γάντι. Να δούμε πόσοι θα συμμορφωθούν και ποιοί θα δηλώσουν τις off shore. Από την κυβέρνηση νομίζω κανένας. Το ηθικό πλεονέκτημα της κυβέρνησης δεν πλήττεται εύκολα. Είναι συνυφασμένο με το DNA της κυβέρνησης».
Διαβάστε αναλυτικά την ομιλία του Νίκου Παπαγελόπουλου:
Κύριε Πρόεδρε,
Σας ευχαριστώ αλλά θα παρακαλούσα εκ προοιμίου κι εσάς και τους βουλευτές, ο χρόνος που θα μου παραχωρηθεί να είναι λίγο περισσότερος γιατί αφορά ένα θέμα που έχει απασχολήσει την κοινή γνώμη, έχει απασχολήσει τους βουλευτές και νομίζω ότι πρέπει να αρθούν σήμερα κάποιες παρεξηγήσεις. Ζητώ λοιπόν την ανοχή τη δική σας και των βουλευτών.
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Σήμερα και σε αυτή την αίθουσα, κορυφώνεται και τελειώνει το ρεσιτάλ υποκρισίας και λαϊκισμού των τελευταίων ημερών. Κορυφώνεται και τελειώνει η μάχη μεταξύ της ρήσης του Γκαίμπελς, συκοφαντείτε, συκοφαντείτε, συκοφαντείτε, στο τέλος κάτι θα μείνει και της λαϊκής παροιμίας, καθαρός ουρανός αστραπές δεν φοβάται! Ευτυχώς, στοίχιση πίσω από την ρήση του Γκαίμπελς υπήρξε μέρος μόνο της αντιπολίτευσης.
Σας ευχαριστώ κ. Λοβέρδο για τα συγχαρητήρια! Τρείς μέρες ακούω τα μεγαλύτερα ψεύδη! Πρέπει να απαντηθούν λοιπόν!
Λοιπόν! Πίσω από τη λαϊκή παροιμία, καθαρός ουρανός αστραπές δεν φοβάται, στοιχίζεται η κυβέρνηση. Πρέπει όμως να δοθεί και μια απάντηση στο παραπλανητικό, λαϊκίστικο και υποκριτικό ερώτημα, ποιος Υπουργός εμπνεύστηκε αυτήν την τροπολογία και ποιους Υπουργούς της Κυβέρνησης προσπαθεί να καλύψει; Γνωρίζουν όλοι ή οφείλουν να γνωρίζουν ότι κανένας Υπουργός δεν την εμπνεύστηκε και κανέναν Υπουργό δεν θέλει να καλύψει.
Η τροπολογία, η επίμαχη διάταξη που σήμερα καλούμαστε να τροποποιήσουμε, είναι Διεθνής υποχρέωση της χώρας και ανάγκη εναρμόνισης με τη σύσταση της GRECO και τα Ευρωπαϊκά πρότυπα. Κανένας Υπουργός της κυβέρνησης δεν έχει ανάγκη καλύψεως μ’ αυτή την τροπολογία. Εγώ δεν ξέρω κανέναν. Αν κάποιος ξέρει, να το πει, και να μην κάνει πολιτική σπέκουλα. Απεναντίας, γνωρίζω εγώ και πάρα πολλούς που δεν ανήκουν στην Κυβέρνηση, που έχουν εμπλοκή με offshore εταιρείες. Αλλά εγώ δεν κάνω πολιτική σπέκουλα! Και ένα άλλο ερώτημα προκαταρκτικά. Ακούστηκε ότι κάποιοι θα απαλλαγούν τις μέρες που ίσχυσε
η διάταξη… ουδέν ψευδέστερο. Καλώ οποιονδήποτε νομικό, είτε έχει γνώσεις ποινικού δικαίου, είτε όχι, να λάβει υπόψη του τα ακόλουθα.
Δεν υπάρχει θέμα απαλλαγής για το χρόνο που ισχύει η διάταξη, γιατί πρώτον, όσοι διατηρούν σήμερα εξωχώρια εταιρεία δεν μπορούν να τύχουν οποιουδήποτε ευεργετήματος με την τροποποίηση αυτή που θα έρθει. Δεύτερον και κυριότερον, που είναι πασίγνωστο αλλά κάποιοι το αποσιωπούν, υπάρχει ποινική κύρωση και μάλιστα σε κακουργηματική μορφή, που προβλέπεται στο άρθρο περί ανακριβούς ή ψευδούς δηλώσεως, είναι το άρθρο 6 του Ν. 3213/2000 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 227 του Ν. 4281/2014 και όπως αντικαταστάθηκε πρόσφατα με το άρθρο 177 του Ν. 4389/2016. Αυτά προκαταρκτικά.
Κατά ανάγκη θα περιορίσω όσα έχω γράψει και θα προσπαθήσω να πω αυτά που πραγματικά ενδιαφέρουν και θα ρίξουν φως σε αυτήν την υπόθεση.
Ένας φαινομενικά δρακόντειος και γενικόλογος νόμος δεν είναι σχεδόν ποτέ αποτελεσματικός. Ένας νόμος ο οποίος εξαντλεί την αυστηρότητα του σε ασάφειες και αοριστίες, στην πραγματικότητα δεν έχει στόχο να τιμωρήσει αλλά να καλύψει. Αποτελεσματικός είναι ο σαφής και απόλυτα συγκεκριμένος νόμος. Με βάση αυτή μου τη θέση ξεκινώ δηλώνοντας την πεποίθηση μου ότι διάταξη του πολυνομοσχεδίου για την απαγόρευση συμμετοχής πολιτικών προσώπων στη διοίκηση ή στο μετοχικό κεφάλαιο εταιρειών που έχουν έδρα σε κράτος μη συνεργάσιμο φορολογικά με την Ελληνική Δημοκρατία, ήταν απολύτως νομικά ορθή.
Η έννοια των μη φορολογικά συνεργάσιμων κρατών είναι μια διεθνώς απολύτως αποδεκτή και πλήρως ορισμένη νομικά έννοια. Κάθε χρόνο εκδίδεται από τον ΟΟΣΑ κατάλογος με όσα κράτη διατηρούν αδιαφανές φορολογικό περιβάλλον, δηλαδή δεν ανταλλάσσουν πληροφορίες με φορολογικές αρχές άλλων κρατών. Στο τέλος κάθε έτους ο Υπουργός Οικονομικών εκδίδει μια Υπουργική Απόφαση, τα προσπερνάω λόγω ελλείψεως χρόνου, τα οποία κατοχυρώνουν πλήρως την έννοια της διάταξης που ψηφίσαμε.
Απλώς θα πω ότι σειρά Υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων το Υπουργείο Οικονομικών, τόσο επί κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ όσο και της ΝΔ, είχε ήδη από το 2002 στηρίξει την εφαρμογή της διάταξης για τις εξωχώριες εταιρείες στην τότε λίστα του ΟΟΣΑ. Αυτά όμως τα ξεχνάμε! Υπάρχουν στα πρακτικά η ΠΟΛ. 1041/2003, η απόφαση του πρώην υφυπουργού Οικονομικών, Αντώνη Μπέζα, υπ. αρ. 110/2005 (ΦΕΚ Β’1590/16.11.2005), υπάρχει το άρθρο 5 παρ. 7 του νόμου 3091/2002, διάταξη στην οποία έδωσε βάση ο κ. Καστανίδης στις δημόσιες τοποθετήσεις του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όρος «offshore» εταιρείες είχε ατυχώς αποδοθεί σε «εξωχώριες» εταιρείες στο νόμο 3213/2003 («περί πόθεν έσχες»). Ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος που τον χρησιμοποιούσε καταργήθηκε το 2013. Θα μπορούσα να πω σειρά νομοθετημάτων αλλά δεν θα προσφέρω τίποτα, απλώς επιβεβαιώνουν τη θέση της Κυβέρνησης και αποδεικνύουν το αναληθές των επιθέσεων που δέχθηκε η Κυβέρνηση τον τελευταίο καιρό. Θα καταλήξω μόνο ότι η μη αποσαφήνιση του όρου «εξωχώρια εταιρεία» και «παρένθετο πρόσωπο», καθώς δεν υπήρχαν ειδικότεροι προσδιορισμοί αντίκεινται στην αρχή της νομιμότητας. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα όλοι οι κατηγορούμενοι να αθωώνονται στο δικαστήριο.
Στην προκειμένη περίπτωση επειδή είχαμε έντονη αμφισβήτηση από τους διεθνείς οργανισμούς και τους θεσμούς, υποχρεώθηκε η κυβέρνηση να τροποποιήσει τη νομοθεσία, ώστε να είναι συμβατή με το νομικό πλαίσιο. Υπάρχει η έκθεση της ομάδας κρατών εναντίον
της διαφθοράς του Συμβουλίου της Ευρώπης (GRECO), που έχουμε λάβει όλοι γνώση. Μερικά ενδεικτικά αποσπάσματα, μάλλον αφού είναι γνωστά, για να κερδίσω χρόνο και να πω τα πιο σημαντικά.
Εδώ θα υπενθυμίσω, σ’ αυτούς που έχουν αδύνατη μνήμη, σύμφωνα με τη συμφωνία με τους θεσμούς στο Θέρος το 2015, και συγκεκριμένα με το άρθρο 3, παράγραφος γ’ υποπαράγραφος 5.3 του Νόμου 4336/2015, ορίστηκε ότι: «η κυβέρνηση δεσμεύεται να εφαρμόσει στο ακέραιο και εγκαίρως τις συστάσεις των κρατών κατά της διαφθοράς (GRECO)». Κάποιοι πρέπει να έχουν είτε πρόβλημα μνήμης είτε πρόβλημα ανάγνωσης είτε πρόβλημα αντίληψης σε αυτό που διαβάζουν. Αυτό κατά την άποψή μου και νομίζω ότι δεν υπάρχει καμία αντίρρηση καθιστά εμφανές ότι ήταν διεθνής υποχρέωση της χώρας και το γνωρίζαμε!
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν έχει τίποτα να κρύψει και κανέναν να καλύψει. Αντίθετα αυτοί που υπερασπίστηκαν την ασάφεια και την ατιμωρησία που επικρατούσε επί σειρά ετών, είναι αυτοί που έχουν βρεθεί σε λίστες, που έχουν εμπλακεί αποδεδειγμένα σε διακίνηση μαύρου χρήματος. Πολιτικοί που δεν ανήκουν στην παράταξη της κυβέρνησης, της συγκυβέρνησης, εκδότες και άλλοι τινές.
Αυτοί που κουνάνε τελικά το δάχτυλο στην κυβέρνηση για δήθεν προσπάθεια συγκαλύψεων και παροχής προνομίων στο πολιτικό προσωπικό είναι αυτοί που επενδύουν τελικά στο να μην αλλάξει τίποτα, λες και όλα ήταν καλώς καμωμένα. Είναι αυτοί που υπερασπίζονται την πρακτική που συστηματικά αθώωνε υπουργούς, βουλευτές, αρχηγούς κομμάτων, επί σειρά ετών. Αυτό με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ τελείωνε και θα τελειώσει. Και με αυτή την τροπολογία που σήμερα αναφέρουμε.
Θα προτιμούσαμε να έχει ακολουθηθεί αναλυτική κοινοβουλευτική διαδικασία. Άλλωστε εμείς δεν θέλαμε να ενταχθεί ο νόμος για τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης στο πολυνομοσχέδιο. Αυτό όμως ήταν αποτέλεσμα της συνολικής διαπραγμάτευσης και της καθυστέρησης που είχε παρατηρηθεί με τους θεσμούς και όχι με ευθύνη της κυβέρνησης.
Όμως το κείμενο είχε δοθεί στην Επιτροπή 3Α της Βουλής (τη γνωστή ως Επιτροπή Πόθεν Έσχες) και είχαν συζητηθεί επισταμένως όλες οι αλλαγές που θα γίνουν και αυτής ακόμα της διάταξης για την οποία ξεσηκώθηκε τόσο θόρυβος υποκριτικά και λαϊκίστικα. Το δήλωσαν άλλωστε προς τιμήν τους και στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι ήταν γνωστό. Πώς είναι δυνατόν κάποιοι να ισχυρίζονται ότι δεν γνώριζαν; Πώς λέτε ότι η διάταξη ήρθε εν κρυπτώ, ανάμεσα σε 7.500 σελίδες; Πώς λέτε ότι δεν ξέρατε τι ψηφίζατε; Είναι απέραντη η υποκρισία!
Και τώρα ερχόμαστε, ένα δημοσίευμα ήρθε για να καθορίσει και να αλλάξει την πολιτική σας στάση, κάποιων. Δεν ήρθε αυτός ο νόμος σε μία νύχτα, με σκοπό τη συγκάλυψη. Ο νόμος που ψηφίστηκε εν κρυπτώ με στόχο την κατάργηση κάθε δυνατότητας ελέγχου, ήταν ο προηγούμενος νόμος. Ήταν ο νόμος 4281/2014, με τον οποίο μεταφέρθηκε η εξέταση των δηλώσεων πόθεν έσχες στη Βουλή, προκειμένου να μην ελεγχθούν ποτέ. Δεν υπήρχε η δυνατότητα να γίνει ο έλεγχος σε αυτό και οι συντάκτες του προηγούμενου νόμου, εγώ δεν λέω ότι το ήξεραν, όφειλαν όμως να το ξέρουν.
Παρ’ όλα αυτά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν μπορεί να δεχτεί ούτε για αστείο, σκιές και αβάσιμες κατηγορίες περί δήθεν συγκάλυψης διακίνησης μαύρου χρήματος και υποθέσεων φοροδιαφυγής. Γι’ αυτό σηκώνουμε το γάντι! Γιατί είναι μια υπόθεση που δεν μας αφορά. Θα το εξηγήσω παρακάτω.
Θα πρέπει να δούμε συνολικά με το νόμο τι αλλάζει. Ένα νόμο που είναι στοχευμένα στην κατεύθυνση της Διαφάνειας και της καταπολέμησης της Διαφθοράς. Δεν θα επαναλάβω αυτά που είχα πει και στις επιτροπές της Βουλής, όταν ψηφίστηκε ο νόμος, που τα’ ακούσανε όλοι τότε και δεν διαφώνησε κανείς, ή μια ανάγνωση το πώς επιταχύνονται οι διαδικασίες, πως δηλώνονται κινητά, θυρίδες.. μπορώ να τα πω εμπεριστατωμένα αυτά και αναλυτικά, αλλά ο χρόνος είναι περιορισμένος και ήδη τον έχω υπερβεί κατά πολύ.
Εν πάση περιπτώσει, εγώ όμως, είμαι άνθρωπος αισιόδοξος και πάντα βλέπω το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο, θα ευχαριστήσω αυτούς που προκάλεσαν δημοσιότητα. Γιατί έτσι ακούστηκαν αυτά τα πράγματα και θα ακουστούν κι άλλα.
Ο νόμος περί πόθεν έσχες, που ψηφίστηκε, στον οποίο περιλαμβάνεται και η διάταξη που ερχόμαστε να τροποποιήσουμε σήμερα, καθορίζει με απόλυτη σαφήνεια το θεσμικό πλαίσιο, τον τρόπο ελέγχου, το χρόνο, την ταχύτητα, την αποσυμφόρηση της επιτροπής ώστε να μπορούν να ελέγχονται και ο αριθμός του ελέγχου από την επιτροπή της Βουλής να μην ξεπερνάει τις 800, άρα να γίνεται συστηματικός έλεγχος, που δεν γινόταν. Οι υπόλοιπες δηλώσεις να ελέγχονται από την έμπειρη Μονάδα Γ΄ της Αρχής για το Ξέπλυμα Μαύρου Χρήματος.
Ανασυστήσαμε τις επιτροπές, προσθέσαμε νέα μέλη, προσδώσαμε περισσότερη αντικειμενικότητα, ηλεκτρονική υποβολή του πόθεν έσχες. Όλα αυτά τα βήματα καταπολέμησης της διαφθοράς που γίνανε με αυτόν το νόμο, αποσιωπώνται και στεκόμαστε που; Σ’ ένα πρωτοσέλιδο μια εφημερίδος.
Ξέρετε κύριοι, αντιπολίτευση με πρωτοσέλιδα δεν γίνεται. Είναι δεύτερη φορά που αποδεικνύεται εδώ στη Βουλή. Ότι τη στάση κάποιων την καθορίζουν τα πρωτοσέλιδα. Αφήστε τα πρωτοσέλιδα, να κάνουν τις εφημερίδες και το Πρώτο Θέμα να κάνει τη δουλειά του. Ξέρει πολύ καλά να την κάνει, αλλά να κάνουμε κι εμείς τη δική μας!
Ήταν το πρωτοσέλιδο του Πρώτου Θέματος. Αυτό λέω! Και λέω το Πρώτο Θέμα κάνει τη δουλεία του σαν εφημερίδα.
Όλα λοιπόν τα κενά που είχαν διαπιστωθεί και κανείς δεν τολμούσε να τα καλύψει, ήρθε και τα κάλυψε ο νόμος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Στη λάσπη λοιπόν και στα ψεύδη που εξακοντίστηκαν το τελευταίο διάστημα, δεν υποχωρούμε για να επιστρέψουμε στο παλιό καθεστώς ανομίας και αδιαφάνειας, όπως κάποιοι επιδιώκουν. Το αντίθετο. Κάνουμε ένα βήμα πιο μπροστά ακόμα. Περνάμε στην καθιέρωση καθολικής απαγόρευσης συμμετοχής στη διοίκηση ή στο κεφάλαιο εταιρειών που έχουν έδρα την αλλοδαπή για τα πολιτικώς εκτιθέμενα πρόσωπα. Η συγκεκριμένη προσαρμογή, μολονότι η προηγούμενη διάταξη, επαναλαμβάνω, ήταν άρτια και νομικά ορθότατη, τίθεται για να αποκατασταθεί η αξιοπιστία του πολιτικού κόσμου έναντι της κοινής γνώμης. Που χωρίς να το θέλουν, θέλω να πιστεύω μερικοί από εδώ σε αυτή την αίθουσα, ακολουθώντας το πρωτοσέλιδο, συνέργησαν άθελά τους.
Την διάταξη την είδατε, είναι πεντακάθαρη, δεν χρειάζεται να προχωρήσω παραπάνω. Περιλαμβάνει και τα παρένθετα πρόσωπα. Σύζυγοι, ή εν διαστάσει σύζυγοι. Με ότι και αν σημαίνει αυτό. Δεν αναλύω περισσότερο τα πρόσωπα, είναι σαφώς καταγεγραμμένα.
Η απαγόρευση για τα πολιτικώς εκτιθέμενα πρόσωπα, της παραγράφου 1, θα είναι γενική και καθολική. Σας παρακαλούμε, και ακόμα αν θέλετε σας προκαλούμε, μολονότι δεν ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία μου να προκαλώ, όλοι αυτοί που εμφανίζονται ως δήθεν
τιμητές της ηθικής και της διαφάνειας, να υπερψηφίσουν την διάταξη αυτή που φέρνουμε σήμερα και να συμμορφωθούν μ όσα ορίζει.
Τελείωσα τη νομική ανάλυση, περιορίζοντας τη κατά το δυνατόν, αλλά θα πω και μερικές σκέψεις μου. Όπως είπα στην αρχή, υπήρξε ένα ρεσιτάλ υποκρισίας και λαϊκισμού. Πρόοδος, μεταρρυθμίσεις και εκσυγχρονισμός, δεν συνάδει με λαϊκισμό και υποκρισία. Πάλι όμως επειδή είμαι αισιόδοξος άνθρωπος και βλέπω το ποτήρι μισογεμάτο, θα πω ότι η κυβέρνηση βγαίνει κερδισμένη από αυτή την ιστορία. Αποδεικνύεται ότι είναι η δύναμη που επιδιώκει τη Διαφάνεια, την καταπολέμηση της Διαφθοράς, είναι προοδευτική, εκσυγχρονίζει και μεταρρυθμίζει τα κακώς κείμενα με κοινωνικό πρόσημο, απεναντίας σε άλλους που αρέσκονται να θεωρούν τους εαυτούς τους εκσυγχρονιστές και μεταρρυθμιστές αλλά υποκύπτουν σε λαϊκισμό θεωρώντας ότι έτσι μπορούν να πλήξουν το ηθικό πλεονέκτημα της κυβέρνησης.
Κύριοι μην ματαιοπονείτε. Το ηθικό πλεονέκτημα της κυβέρνησης δεν πλήττεται εύκολα. Και ξέρετε γιατί δεν πλήττεται; Γιατί δεν είναι απλά αποτυπωμένο στο DNA της, είναι συνυφασμένο με το DNA της. Και αυτή η συνύφανση με το DNA του ηθικού πλεονεκτήματος, είναι αυτή που έκανε την κυβέρνηση να αντιδράσει ακαριαία και να φέρει αυτή την τροπολογία. Τολμήστε λοιπόν κύριοι της αξιωματικής αντιπολίτευσης να ψηφίσετε την καινούρια διάταξη, και να δούμε πόσοι θα φανούν που θα δηλώσουν τις off shore που έχουν με τη δυνατότητα που δίνει ο νόμος. Απ’ την κυβέρνηση δεν ξέρω να είναι πολλοί, ίσως κανένας. Αλλά θα περιμένω με περιέργεια να δω πόσοι θα είναι εκτός κυβέρνησης.
Ευχαριστώ πολύ.
Διαβάστε επίσης: