Το Facebook, o Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και η Παγκόσμια Τράπεζα συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν μια διαδικτυακή μηνιαία έρευνα για τις μικρές επιχειρήσεις, ώστε να κατανοήσουν τις στάσεις, τις δραστηριότητες, και τις προκλήσεις τους.
Το Future of Business Survey είναι μια βάση πληροφοριών για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, η οποία ενημερώνεται τακτικά και βοηθά στην κατανόηση των απόψεων, των δραστηριοτήτων και των προκλήσεών τους. Η σύμπραξη έχει στεφθεί με επιτυχία, καθώς ο ΟOΣΑ και η Παγκόσμια Τράπεζα γνωρίζουν τις κατάλληλες ερωτήσεις που θα πρέπει να θέσουν στις μικρές επιχειρήσεις, ενώ το Facebook μπορεί να θέσει αυτές τις ερωτήσεις σε μία από τις μεγαλύτερες διαδικτυακές κοινότητες μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων παγκοσμίως.
Στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι πιο συχνά αναφερόμενες προκλήσεις των ελληνικών μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων είναι η εύρεση επιχειρηματικών εταίρων (52%), οι τελωνειακοί κανονισμοί (43%) και οι περιορισμοί πρόσβασης στην αγορά (30%). Το 26% των επιχειρήσεων ανέφερε προκλήσεις που συνδέονται με διαφορετικούς κανονισμούς σε άλλες χώρες και το 26% προκλήσεις που σχετίζονται με την εξασφάλιση της χρηματοδότησης των εξαγωγών.
Τεχνολογικά εμπόδια που σχετίζονται με την «κακή σύνδεση στο διαδίκτυο με αποτελέσματα την δυσκολία στην ηλεκτρονική πώληση», ήταν λιγότερο συχνές, και αναφέρθηκε από το 13% των επιχειρήσεων.
Όσο περισσότερο συνδεδεμένες είναι οι μικρές επιχειρήσεις στην οικονομία της χώρας που δραστηριοποιούνται αλλά και στη διεθνή οικονομία, τόσο μεγαλύτερη επιτυχία και ανάπτυξη μπορούν να απολαύσουν. Η μελέτη δείχνει ότι οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται διεθνώς είναι 15 βαθμούς πιο σίγουρες για τις δραστηριότητες τους από τις μη εμπορικές. Αυτό το φαινόμενο είναι το ίδιο ισχυρό παγκοσμίως, οι εξαγωγικές επιχειρήσεις για παράδειγμα είναι 10 βαθμούς πιο σίγουρες από τις μη εξαγωγικές.
Αυτό το αποτέλεσμα είναι σύμφωνο με τις προηγούμενες έρευνες που δείχνουν ότι οι εξαγωγικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο είναι 20% πιο παραγωγικές, έχουν 20% μεγαλύτερη προσφορά θέσεων εργασίας, και 9% περισσότερες πιθανότητες να παραμείνουν οικονομικά αξιόπιστες.
Σημειώνεται ότι οι μικρές επιχειρήσεις αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 90% των επιχειρήσεων σε όλες τις οικονομίες και αποτελούν επίσης μια πλειοψηφία της εργασίας της χώρας σχεδόν παγκόσμια.
O Robert Bednarski, CEE Country Director του Facebook δήλωσε σχετικά: «H Future of Business Survey μας βοηθά να κατανοήσουμε τις ανάγκες και τις προκλήσεις των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που επεκτείνονται σε όλο τον νέο κλάδο της οικονομίας που βασίζεται σε συναλλαγές μέσα από τα κινητά τηλέφωνα. Για να βοηθήσουμε τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να αναπτυχθούν με γρηγορότερο ρυθμό, πρέπει να κατανοήσουμε το τρέχον και το μελλοντικό οικονομικό περιβάλλον στο οποίο λειτουργούν και τις ευκαιρίες που προβλέπουν και προσπαθούν να ακολουθήσουν.
Η μεγαλύτερη πρόκληση που υποδεικνύουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως της χώρας, είναι η προσέλκυση νέων πελατών. Το ίδιο ισχύει και για την Ελλάδα, όπου το 80% των εταιρειών που ερωτήθηκε το Δεκέμβριο, επεσήμανε τη δυσκολία προσέλκυσης νέων πελατών ως σημαντικό εμπόδιο για την ανάπτυξή τους.
Για να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις να ξεπεράσουν αυτή την πρόκληση, στις αρχές του πρώτου εξαμήνου του 2017 η Blueprint θα λανσάρει μια ειδική σειρά μαθημάτων ηλεκτρονικής εκμάθησης, σχεδιασμένη να επιτρέπει στους επιχειρηματίες να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από την Future of Business Survey. Το Facebook καταβάλλει συνεχείς προσπάθειες για να υποστηρίξει τις μικρές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να συνδεθούν με νέους πελάτες και αγορές.».
Το Business Confidence Score
Ο Βαθμός Επιχειρηματικής Εμπιστοσύνης (Business Confidence Score) είναι ο σταθμισμένος μέσος όρος των απαντήσεων στα ερωτήματα: “Πώς θα αξιολογούσατε την τρέχουσα κατάσταση της επιχείρησής σας;» και «Ποια είναι η προοπτική σας για τους επόμενους 6 μήνες για την επιχείρησή σας;”. Πιθανές απαντήσεις περιλαμβάνουν «Θετικά», «Αρνητικά» ή «Ουδέτερα». Η βαθμολογία κυμαίνεται από -100 έως +100, όπου το -100 υποδεικνύει ότι όλες οι επιχειρήσεις για μια δεδομένη μονάδα ανάλυσης μοιράζονται μία αρνητική τρέχουσα και μελλοντική προοπτική και το +100 υποδεικνύει το αντίθετο.
Η έρευνα
Η Future of Business Survey αποτελεί μια συνεργασία ανάμεσα στο Facebook, τον Ο.Ο.Σ.Α. και την Παγκόσμια Τράπεζα με σκοπό την παροχή μηνιαίων στοιχείων για τις αντιλήψεις, τις προκλήσεις και τις προοπτικές των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται διαδικτυακά. Εγκαινιάστηκε για πρώτη φορά σε 17 χώρες το Φεβρουάριο του 2016, ενώ έκτοτε έχει επεκταθεί συμπεριλαμβάνοντας πλέον συνολικά 33 χώρες.
Η έρευνα υλοποιείται κάθε μήνα από τη γερμανική εταιρεία ερευνών FactWorks. Ο πληθυσμός – στόχος αποτελείται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που έχουν ενεργό επιχειρηματική δραστηριότητα στο Facebook και περιλαμβάνει τόσο νεότερες όσο και εδραιωμένες επιχειρήσεις, που εκτείνονται σε ένα φάσμα τομέων.
Έως σήμερα περισσότερες από 60 εκατομμύρια μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις έχουν δημιουργήσει μια σελίδα στο Facebook, και 141.785 από αυτές έχουν λάβει μέρος στην έρευνα. Με όλο και περισσότερες επιχειρήσεις να αξιοποιούν τα online εργαλεία καθημερινά, η έρευνα παρέχει μια εικόνα για μια νέα κινητοποιημένη, ψηφιακή τεχνολογία και συγκεκριμένες γνώσεις για τους φορείς: μία κοινότητα η οποία έχει μετρηθεί αρκετά αλλά αξίζει περαιτέρω εξέτασης και ενδιαφέροντος για αξιόλογες πολιτικές.
Η έρευνα περιλαμβάνει ερωτήσεις σχετικά με τις αντιλήψεις της σημερινής και της μελλοντικής οικονομικής δραστηριότητας, τις προκλήσεις, τα επιχειρηματικά χαρακτηριστικά και τη στρατηγική. Μια πρώτη έκθεση με τις αρχικές διαπιστώσεις και συζητήσεις της μεθοδολογίας, τους περιορισμούς και τις μελλοντικές προοπτικές δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2016.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ/emea.gr