Ερώτηση Μη εγγεγραμμένου Ευρωβουλευτή Γ. Λαγού στην Κομισιόν για την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για το ενιαίο σύστημα ασφάλειας στα σιδηροδρομικά δίκτυα της ΕΕ
Σοκαριστική η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για το ενιαίο σύστημα ασφάλειας στα σιδηροδρομικά δίκτυα της ΕΕ
Στον απόηχο του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στην Ελλάδα, σοκ προκαλεί έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για την εγκατάσταση του σύγχρονου ενιαίου συστήματος ασφαλείας ERTMS στα σιδηροδρομικά δίκτυα της Ευρώπης. Μεταξύ 2007-2013 διατέθηκαν στα κράτη μέλη περίπου 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ από τον προϋπολογισμό της ΕΕ για την ανάπτυξη του ERTMS, ενώ μεταξύ 2014-2020, το εκτιμώμενο συνολικό ποσό ανερχόταν σε 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, το ERTMS παρουσιάζει περιορισμένη ανάπτυξη τόσο λόγω των δαπανών που συνεπάγεται όσο και του ότι για τους ιδιώτες δεν προσφέρει επιχειρηματική σκοπιμότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα παράκαμψης των ευρωπαϊκών οδηγιών σχετικά με το θέμα αποτελεί η εκτελεστική απόφαση 2023/417 της 23-2-2023 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με την οποία κάνει δεκτό το αίτημα των Κάτω Χωρών και της Γερμανίας για την εξαίρεση των σιδηροδρόμων που εκτελούν τα δρομολόγια ανάμεσα σε Μάαστριχτ και Ααχεν από τον κανονισμό εφαρμογής των συστημάτων ασφαλείας ECTS της ΕΕ.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Σκοπεύει να ασκήσει πιέσεις για την ανάπτυξη του συστήματος ERTMS δεδομένου του ότι το μόνο για το 2021 καταχωρήθηκαν στην ΕΕ 1.389 σιδηροδρομικά ατυχήματα με 683 θανάτους;
2. Με ποιο σκεπτικό εξαίρεσε την γραμμή Μάαστριχτ-Άαχεν από την εφαρμογή του εν λόγω συστήματος ασφαλείας,που αποτελεί τμήμα του ERTMS;
Την αποκλειστική ευθύνη για τις απόψεις που δηλώνονται φέρει ο Ευρωβουλευτής. Οι απόψεις αυτές δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την επίσημη θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου