Ψάχνουμε όλοι την απάντηση στο ερώτημα γιατί καίγεται κάθε τρεις και λίγο κάθε γωνιά της Ελλάδας. Όπως έχουμε αναδείξει στην «Μ» μέσω εμπεριστατωμένων ρεπορτάζ, η ευθύνη βαραίνει την κεφαλή του κρατικού μηχανισμού, δηλαδή, την Πολιτική Προστασία.
Του Σταύρου Γεωργακόπουλου
Τα λάθη και οι παραλείψεις στη διαχείριση του περιστατικού στην Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου που προκάλεσαν την ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών!
Σε αυτήν, άλλωστε, έχει ανατεθεί και ο συντονιστικός ρόλος και η εποπτεία κάθε άλλου φορέα. Αλλά σε κάθε δυσάρεστη κατάσταση, διαπιστώνουμε τα λάθη και τις παραλείψεις που ενίοτε προκαλούν πολύ δυσάρεστα περιστατικά και άλλοτε γλιτώνουμε την τραγωδία από… τύχη. Όπως συνέβη, για παράδειγμα, στις 17 Αυγούστου όταν άρπαξε φωτιά στην Εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου ένα βυτιοφόρο που μετέφερε επικίνδυνο καύσιμο!
«Η ΕΛ.ΑΣ. ενήργησε με μοναδικό και αδιαπραγμάτευτο γνώμονα την ασφάλεια οδηγών και επιβαινόντων σε οχήματα μετά την πυρκαγιά στο βυτιοφόρο.
Με δεδομένη την τραγική εμπειρία σε παρόμοια περιστατικά του παρελθόντος, κρίθηκε επιβεβλημένη, ως μοναδικός οδοδείκτης, η απαρέγκλιτη τήρηση των πρωτοκόλλων για τις ενέργειες απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού (υγροποιημένο αέριο), μιας διαδικασίας χρονοβόρας αλλά κυρίως εξαιρετικά απαιτητικής όσον αφορά στην ευαισθησία και την επικινδυνότητά της.
Ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενες ενέργειες εύρεσης εναλλακτικών οδών (Λουτράκι – Περαχώρα – Πίσια – Σχίνο – Αλεποχώρι – Μέγαρα – Αθήνα και αντίστροφο δρομολόγιο για όσους κινούνταν από Αθήνα προς Κόρινθο) για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας και την επίτευξη της αποφόρτισης.
Παρεμβάσεις
Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι οι ενέργειες και οι παρεμβάσεις της ΕΛ.ΑΣ. ήταν ευθέως συνδεδεμένες με την εξέλιξη της διαδικασίας απομάκρυνσης του επικίνδυνου υλικού, μιας δυναμικής διαδικασίας εξαιτίας της πολυπλοκότητας και της επικινδυνότητάς της», ανέφερε μεταξύ άλλων το κοινό δελτίο Τύπου που είχαν εκδώσει τότε η ΕΛ.ΑΣ. και το Πυροσβεστικό Σώμα, την ώρα που χιλιάδες αυτοκίνητα είχαν εγκλωβιστεί στο οδόστρωμα και κινδύνεψαν ζωές από τις καιρικές συνθήκες και την πολύωρη παραμονή στον δρόμο.
Γιατί υπέστησαν την ταλαιπωρία οι πολίτες; Διότι προφανώς δεν τηρήθηκε το πρωτόκολλο που εκδόθηκε από την Πολιτική Προστασία στις 30 Ιουνίου 2020 με θέμα «Έκδοση Γενικού Σχεδίου Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών εξαιτίας Ατυχημάτων κατά την Οδική και Σιδηροδρομική Μεταφορά Επικινδύνων Εμπορευμάτων σύμφωνα με τους Κανονισμούς ADR/RID».
Υποχρεώσεις
Εμείς ανατρέξαμε στη σελίδα 44. Εκεί που γίνεται καταγραφή των υποχρεώσεων που έχει η ΕΛ.ΑΣ.
«Στο πλαίσιο προετοιμασίας/ετοιμότητας για την αντιμετώπιση κινδύνων από περιστατικά κατά την οδική μεταφορά επικινδύνων εμπορευμάτων και βάσει της αποστολής του και του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας προβαίνει κατά κύριο λόγο στα ακόλουθα:
– Εκπονεί σχέδιο για τις αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων Υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ. και τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση των ως άνω ατυχημάτων.
– Διασφαλίζει τη λειτουργία ενσύρματων και ασύρματων επικοινωνιών και πληροφοριακών συστημάτων. (Οργανώνει, στελεχώνει και λειτουργεί σε 24ωρη βάση το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (Ε.Σ.Κ.Ε.ΔΙ.Κ.), το οποίο διασυνδέεται και συνεργάζεται κεντρικά με τα αντίστοιχα Κέντρα Επιχειρήσεων των αρμοδίων Φορέων και Αρχών, σε θέματα Πολιτικής Προστασίας της Χώρας.
– Κοινοποιεί το παρόν Σχέδιο σε όλες τις αρμόδιες οργανικές του μονάδες που εμπλέκονται στο πλαίσιο εφαρμογής του, προκειμένου να ενημερωθούν για ζητήματα που αφορούν ρόλους και αρμοδιότητες όλων των εμπλεκόμενων φορέων σε δράσεις πολιτικής προστασίας που αναφέρονται στο παρόν.
– Εκδίδει κατευθυντήριες οδηγίες προς τις ανωτέρω αρμόδιες οργανικές του μονάδες, για την εφαρμογή του παρόντος κατά το μέρος που τις αφορά και εμπλέκονται.
– Εκδίδει οδηγίες προς τις ανωτέρω αρμόδιες οργανικές του μονάδες, σχετικά με τη χρήση Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) κατά την υλοποίηση των δράσεων που προβλέπονται για αυτές στο παρόν Σχέδιο.
– Εξασφαλίζει τον επιχειρησιακό συντονισμό και τον έλεγχο των δραστηριοτήτων των Περιφερειακών Υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας, ενώ διαβιβάζει στις τελευταίες και τις εντολές της Ηγεσίας», αναφέρει μεταξύ άλλων το πρωτόκολλο.
«Μετά την εκδήλωση ατυχήματος κατά την οδική μεταφορά επικινδύνων εμπορευμάτων, το οποίο έχει συνέπειες σε χώρο ευθύνης της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.) βάσει του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου (Ν. 4249/2014), η ΕΛ.ΑΣ. δρομολογεί κατά βάση τις κάτωθι δράσεις:
– Λήψη μέτρων τροχαίας για τη διευκόλυνση της κίνησης των πυροσβεστικών οχημάτων και των οχημάτων άλλων φορέων (ασθενοφόρων, οχημάτων ΟΤΑ κ.λπ.) που εμπλέκονται στην καταστολή.
– Λήψη μέτρων τροχαίας κίνησης προς αποφυγή κυκλοφοριακής συμφόρησης τόσο στην περιοχή του ατυχήματος όσο και ευρύτερα, εκτροπή ροής κυκλοφορίας των λοιπών οχημάτων από ασφαλείς παρακαμπτήριες οδούς, προς αποφυγή εγκλωβισμού τους στην περιοχή του ατυχήματος, καθώς και μέτρων διευκόλυνσης των πολιτών που απομακρύνονται από αυτήν.
– Απαγόρευση της εισόδου εντός της καυτής – θερμής και ψυχρής ζώνης σε μη εξουσιοδοτημένα άτομα (όπως οι ανωτέρω ζώνες έχουν οριοθετηθεί από το Π.Σ.).
– Συμβολή στην υλοποίηση της απόφασης για οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών, όταν αυτή ληφθεί από τα αρμόδια Αποκεντρωμένα Όργανα Πολιτικής Προστασίας.
– Περιφρούρηση και διαφύλαξη της περιουσίας που καταστράφηκε ή απειλήθηκε από το ατύχημα, μέχρι την παράδοσή της στους κατόχους.
– Λήψη μέτρων τάξης και ασφάλειας, σε συνεργασία με το Π.Σ. όπου αυτό απαιτείται, για την προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών στην πληγείσα περιοχή.
Οι ανωτέρω δράσεις δρομολογούνται από τις κατά τόπους αρμόδιες Υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. σύμφωνα με τον επιχειρησιακό τους σχεδιασμό και τα σχέδια επέμβασής τους», προστίθεται στη συνέχεια του πρωτοκόλλου. Είδατε εσείς να λαμβάνονται κάποια από τα μέτρα; Προφανώς όχι. Διότι, αν είχαν ενεργήσει οι δυνάμεις της ΕΛ.ΑΣ. σύμφωνα με το πλάνο, τότε αυτόματα θα είχε αποφευχθεί η πολύωρη ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών.
Και, βέβαια, να επισημάνουμε και την παράλειψη αποστολής του… 112. Στις εκκενώσεις οικισμών και στις πλημμύρες το μήνυμα αποστέλλεται ακόμα και στους πολίτες άλλων περιοχών. Αλλά στην περίπτωση του βυτιοφόρου, δεν έφυγε έγκαιρα η ειδοποίηση για το ατύχημα και για το κλείσιμο της εθνικής οδού, με συνέπεια να εγκλωβιστούν σε ουρές χιλιομέτρων όσοι είχαν προγραμματίσει να ταξιδέψουν εκείνη την ημέρα. Πάλι καλά που είχαμε σύμμαχο την τύχη και αποφεύχθηκε μια τραγωδία ανάλογη με εκείνη που βίωσε η χώρα στις 30 Απριλίου 1999 στην παράκαμψη των Καμμένων Βούρλων.
«Η ταλαιπωρία, ο εκνευρισμός και η αγανάκτηση των εγκλωβισμένων οδηγών είναι απολύτως κατανοητή και σεβαστή. Θα πρέπει όμως να γίνει αντιληπτό ότι οι αρμόδιες Αρχές κλήθηκαν να διαχειριστούν ένα περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό σε συνθήκες πολύ αυξημένης κυκλοφορίας από την πρώτη στιγμή, με την κρίσιμη διαδικασία απομάκρυνσης του εύφλεκτου υλικού να έχει δυναμικό χαρακτήρα και με την πραγματοποίησή της να μετατοπίζεται χρονικά αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της μέρας από τη στιγμή που συνέβη το ατύχημα και μετά», μας είπαν επίσης με το δελτίο Τύπου. Αλλά παρέλειψαν ότι ήταν ανέτοιμοι για το… περίπλοκο και επικίνδυνο περιστατικό. Ως συνήθως.
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Θεσσαλονίκη: Καμπανάκι από το δήμο Θέρμης για περιστατικά τηλεφωνικής απάτης
Χανιά: «Θα έρθω σπίτι σου και…» – Σοκάρουν τα λόγια του αστυνομικού που εκβίαζε επιχειρηματίες