Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2024

Έτσι λειτουργούν τα κυκλώματα διακίνησης μεταναστών

Ρεπορτάζ: Ελένη Τσιάβο

Στην εξάρθρωση εγκληματικής οργάνωσης που μετέφερε παράνομα μετανάστες με ένα παλαιό και ιδιαίτερα κακοσυντηρημένο  ψαροκάικο έναντι χρηματικής αμοιβής  προέβησαν οι ελληνικές αρχές.

Συγκεκριμένα η πολυμελής σπείρα δραστηριοποιείτο στη δια θαλάσσης διευκόλυνση των αλλοδαπών να μεταβούν από την ελληνική επικράτεια στην ιταλική χερσόνησο. Μετά από στενή παρακολούθηση που διήρκησε σχεδόν έναν ολόκληρο χρόνο από πλευράς των αστυνομικών, πραγματοποιήθηκε η επ’ αυτοφώρω σύλληψη ανοιχτά των νήσων Παξών ενώ επιχειρούνταν η διακίνηση των αλλοδαπών.

Εγκέφαλοι της εγκληματικής ομάδας φέρονται να είναι δύο Έλληνες ηλικίας 50 και 60 ετών που χρηματοδότησαν αρχικά την αγορά των πλωτών μέσων αλλά και συντόνιζαν τα βήματα της όλης δράσης. Βασικός συνεργάτης ήταν και ένας Ινδός, κάτοικος Πατησίων Αττικής. Μαζί τους, επιπλέον ως συνεργούς στην παράνομη δραστηριότητα, είχαν και άλλους αλλοδαπούς από την Ινδία, το Πακιστάν και την Αλβανία, που συντελούσαν είτε στον εντοπισμό υποψήφιων διακινούμενων, είτε τους μετέφεραν προς τα επίμαχα σημεία για την επικείμενη διακίνηση προς την Ιταλία. Ορισμένοι, μάλιστα από τους κατηγορουμένους συμμετείχαν επιπλέον και στην αρχική είσοδο των μεταναστών στη χώρα μας από την Τουρκία.

Τα κέρδη από τη δραστηριότητα ανήλθαν στο ποσό των 100.000 ευρώ.

Το χρονικό

Ήταν αρχές του 2016 και ειδικότερα τον Ιανουάριο, όταν η αστυνομία έλαβε τις πρώτες πληροφορίες σχετικά με την ύποπτη δραστηριότητα που πραγματοποιούνταν από την παράκτια Δυτική Ελλάδα (ακτές Πρεβέζης), προς τη γείτονα χώρα της Ιταλίας. Τότε, ξεκίνησε μια ενδελεχής έρευνα των αρχών, ώστε να διαπιστωθεί ο ακριβής ρόλος αλλά και οι ενέργειες των εμπλεκόμενων στην υπόθεση, προσώπων.

Μετά από τη διασύνδεση και σταχυολόγηση των επικοινωνιών μεταξύ των 29 κατηγορουμένων, καθώς και από τα στοιχεία που προέκυπταν από τις καταθέσεις και τις δραστηριότητες που κατέγραψαν οι αστυνομικοί, επιβεβαιώθηκαν οι αρχικές πληροφορίες για την ύπαρξη της σπείρας. Όπως αναφέρεται αναλυτικά στη σχηματισθείσα δικογραφία, η εγκληματική ομάδα είχε αναπτύξει διαρκή δράση, με την  έναρξη της διακίνησης των ατόμων προς την Ιταλία να καθυστερεί λόγω διαφωνιών μεταξύ τους αλλά και άλλων απροόπτων που εμφανίστηκαν.

Για την υλοποίηση του σχεδίου είχαν φροντίσει να αγοράσουν αρχικά ένα σκάφος, μια ξύλινη, συγκεκριμένα, λάντζα που βρισκόταν σε πολύ κακή κατάσταση καθώς δεν πληρούσε τις απαραίτητες προϋποθέσεις ασφαλείας αλλά και συντήρησης. Μάλιστα, ήταν τόσο παλιό που σάπισε με το πέρασμα του χρόνου και αναγκάστηκαν να αγοράσουν επιπλέον δύο ακόμη κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών σε παρόμοια όμως κατάσταση.

Ενώ το μέσο της μεταφοράς των ανθρώπινων ψυχών αποτελούσε ξεκάθαρο κίνδυνο για τη ζωή των μεταναστών, αυτό δεν εμπόδισε τους κατηγορούμενους να συνεχίσουν τα σχέδια τους . Η επιλογή βέβαια παλαιών σκαφών μόνο τυχαία δεν ήταν καθώς έγινε με σκοπό ώστε να μην κινηθούν υποψίες που θα οδηγούσε στην αποκάλυψη του ένοχου μυστικού.

Αυτό διαπιστώνεται και από τον σοκαριστικό διάλογο μεταξύ των κυρίων κατηγορουμένων όπου μεταξύ άλλων καταγράφεται: «Και να το δουν φερειπείν, σου λέει ψαράδικο είναι… Έχουμε βρει μια βάρκα μεγάλη, θα βάλουμε καμιά καστοστάρα (ανθρώπων) μέσα….. Αυτοί τα έχουνε δώσει τα λεφτά, δεν τους νοιάζει ρε. Να πνιγούνε δεν τους ενδιαφέρει.»

Το σχέδιο δράσης

Τη μεταφορά των αλλοδαπών από την πρωτεύουσα όπου αρχικά βρισκόντουσαν θα αναλάμβανε άλλος κατηγορούμενος, εκμεταλλευόμενος το γεγονός ότι εργάζονταν σε ταξιδιωτικό γραφείο. Μέσω λεωφορείων λοιπόν γίνονταν η διακίνηση των προσώπων προς την Πρέβεζα αφού πρώτα είχαν «ψαρέψει» υποψήφιους διακινούμενους από διάφορες περιοχές της Αττικής. Φτάνοντας στην Πρέβεζα υπήρχε οίκημα όπου παρέμεναν μέχρι την αναχώρηση προς Ιταλία. Εκεί επικρατούσε καθεστώς απόλυτης υποταγής των αλλοδαπών, όπου τους επιβάλλονταν να κλείνουν τηλέφωνα και να μην δημιουργούν περαιτέρω «προβλήματα».

Η συνολική αμοιβή που αξίωσε η εγκληματική οργάνωση ανήλθε στα 100.000 ευρώ,  με το κόστος από κάθε άτομο να κυμαίνεται μεταξύ 2.000 έως 2.500 ευρώ.

Άλλοι κατηγορούμενοι είχαν αναπτύξει επίσης δίκτυο με συνεργούς από Τουρκία και Ινδία και δραστηριοποιούνταν για να μπορέσουν να περάσουν οι μετανάστες λαθραία στην Ελλάδα.

Οι λαθρομετανάστες έφταναν στον Έβρο δια μέσου Τουρκίας, όπου είχαν αναπτύξει δίκτυο μεταξύ και άλλων εμπλεκόμενων στην υπόθεση που διευκόλυναν τη διακίνηση προς την Ελλάδα. Μάλιστα οι βασικοί κατηγορούμενοι είχαν συντελέσει στο να περάσουν στη χώρα 400 αλλοδαποί με πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα.

 

 

 

 

 

 

 Η επ’ αυτοφώρω σύλληψη

Μετά από την παρακολούθηση των δραστών κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους, σήμανε η έναρξη της αστυνομικής επιχείρησης για την σύλληψη των δραστών και την εξάρθρωση της σπείρας. Ενώ το σκάφος λοιπόν βρισκόταν ανοιχτά των Παξών, το ειδικό κλιμάκιο το ακινητοποίησε. Εκεί επέβαιναν 33 διακινούμενοι υπήκοοι Θιβέτ, Πακιστάν και Ινδίας.

Οι άντρες του Λιμενικού μετά από αυτοψία που πραγματοποίησαν στο σκάφος διαπίστωσαν πλήθος παραλείψεων ασφαλείας που μπορούσαν να προκαλέσουν ακόμη και κίνδυνο ζωής για τους επιβαίνοντες. Δεν υπήρχαν σωσίβια, η μηχανή παρουσίαζε πρόβλημα, τα καύσιμα δεν επαρκούσαν καν για την άφιξη μέχρι την Ιταλία αλλά και η χωρητικότητα του σκάφους δεν προορίζονταν για το τόσο μεγάλο αριθμό ατόμων που μετέφερε.

Τα χρήματα κατασχέθηκαν, όπως επίσης ένα όχημα αλλά και ορισμένη ναρκωτική ουσία που εντοπίστηκε.

Η υπόθεση βρίσκεται πλέον στα χέρια της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ