Ήταν 19 Μαρτίου 2024 όταν ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλης Κικίλιας, μιλώντας στη Βουλή έκανε λόγο για «πατριωτικό καθήκον», αναφερόμενος στην αγορά από τη χώρα μας επτά πυροσβεστικών αεροσκαφών τύπου Canadair.
Του ΦΩΤΗ ΑΝΔΡΕΟΥ
Τα νέα Canadair δεν θα είναι διαθέσιμα το καλοκαίρι του 2027, αλλά το 2028 και έτσι η ΕΕ παίρνει μέτρα εν’οψει και της κλιματικής κρίσης που πλήττει πλέον όλη τη νότια πτέρυγα της Γηραιάς Ηπείρου!
Ο κ. Κικίλιας, μάλιστα, προσπαθώντας να εξηγήσει την αναγκαιότητα της αγοράς, και απευθυνόμενος στα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής κατά τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου «Έγκριση Σχεδίου Σύμβασης για την προμήθεια Αεροσκαφών Τύπου DHC-515», είχε πει ότι «ο σύγχρονος πατριωτισμός είναι η προστασία της χώρας και έναντι κινδύνων φυσικών καταστροφών. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι εθνικό και υπερβαίνει κόμματα και παρατάξεις, καθώς ύστερα από 50 ολόκληρα χρόνια δίνεται στην πολιτεία η δυνατότητα (με μεγάλο κόπο, προσπάθεια και δαιδαλώδεις διαπραγματεύσεις) να μπορέσει σε εύλογα χρονικά διαστήματα να αποκτήσει νέα Canadair και να ανανεώσει τον στόλο αεροπυρόσβεσης της χώρας». Στη συνέχεια της ομιλίας του ο υπουργός είχε εξηγήσει ότι «οι χρόνοι παράδοσης με βάση τη σύμβαση είναι δύο αεροσκάφη το 2027, ένα αεροσκάφος το 2028, ένα αεροσκάφος το 2029 και τρία αεροσκάφη το 2030». Όλοι όσοι ασχολούνται με την πυρόσβεση στη χώρα μας συμφωνούν ότι η αγορά των αεροσκαφών είναι απαραίτητη, καθώς θα προσφέρουν μεγάλη βοήθεια στην κατάσβεση των πυρκαγιών, που κάθε χρόνο αντιμετωπίζει η χώρα μας, καθώς και τα εξαιρετικής αξιοπιστίας Canadair που έχουμε στη διάθεσή μας κοντεύουν τα… 50 χρόνια πτήσεων.
Στους ίδιους χρόνους παράδοσης των νέων Canadair έχει αναφερθεί και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος υπέγραψε και τη σχετική συμφωνία με τον Καναδά κατά τη διάρκεια ταξιδιού που έκανε πριν από λίγο καιρό. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τα δύο σύγχρονα αεροσκάφη, των οποίων τις δυνατότητες η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» έχει ήδη παρουσιάσει, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην αντιπυρική περίοδο του 2027. Όμως, πριν από λίγες ημέρες, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τίτλο «Πώς η Ευρωπαϊκή Ένωση στηρίζει τα κράτη-μέλη στην αντιπυρική περίοδο», ο Ζαχαρίας Γιακουμής, προϊστάμενος της Μονάδας Επικοινωνίας της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Πολιτικής Προστασίας και Επιχειρήσεων Ανθρωπιστικής Βοήθειας, αποκάλυψε ότι «τα πρώτα αεροπλάνα αναμένονται στη χώρα μας, αν όλα κυλήσουν βάσει προγράμματος, στα τέλη του 2027 ή στις αρχές του 2028». Αυτό επί της ουσίας σημαίνει ότι τα νέα Canadair δεν θα είναι διαθέσιμα το καλοκαίρι του 2027, αλλά το 2028, όταν τα CL 215 θα συμπληρώνουν… αισίως τα 54 χρόνια υπηρεσίας και προσφοράς.
Η μεγαλύτερη πυρκαγιά
Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης από τους υπευθύνους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκφράστηκε με απόλυτη σαφήνεια και στοιχεία ότι η χώρα μας το 2023 αντιμετώπισε εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, και η οποιαδήποτε ικανοποίηση από την πλευρά των αρμοδίων για τον τρόπο διαχείρισης ή για τον αριθμό των καμένων εκτάσεων δεν μπορεί να υπάρξει ούτε στο ελάχιστο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην παρουσίαση από την ΕΕ αναφέρθηκε πως «η μεγαλύτερη πυρκαγιά που έχει καταγραφεί ποτέ στην Ευρώπη σημειώθηκε στην Αλεξανδρούπολη της Ελλάδας τον Αύγουστο του 2023, με αποτέλεσμα μια καμένη έκταση άνω των 96.000 εκταρίων, προκαλώντας πολυάριθμα ανθρώπινα θύματα», δηλαδή 960.000 στρέμματα (!). Επίσης, η δραματική κατάσταση με τις πυρκαγιές στη χώρα μας αποτυπώθηκε σε μία ακόμα διαπίστωση της ΕΕ: «Το 2023 ήταν η πιο ακραία σεζόν στην Ελλάδα. Αν και ο αριθμός των χαρτογραφημένων πυρκαγιών ήταν μικρότερος από ό,τι τα προηγούμενα τρία χρόνια, το μέγεθος ορισμένων από τις πυρκαγιές ήταν εξαιρετικά μεγάλο, με αποτέλεσμα μια συνολική καμένη έκταση 175.759 εκταρίων, η μεγαλύτερη που καταγράφηκε από την ακραία χρονιά του 2007. Έτσι η Ελλάδα αποτέλεσε την πιο πληγείσα ευρωπαϊκή χώρα όσον αφορά την καμένη έκταση το 2023».
Η βοήθεια
Γι’ αυτόν τον λόγο η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του μηχανισμού rescEU, προσπαθεί να σταθεί δίπλα στις χώρες-μέλη με την ανάλογη υλικοτεχνική βοήθεια. Για την αντιπυρική περίοδο 2024, όπως ανακοινώθηκε, 550 πυροσβέστες από 12 χώρες, Σλοβακία, Ιταλία, Ρουμανία, Σλοβενία, Ελλάδα, Αυστρία, Βουλγαρία, Μολδαβία, Μάλτα, Εσθονία, Λετονία και Φινλανδία, θα είναι διαθέσιμοι και προεγκατεστημένοι στις νότιες χώρες της Ευρώπης, όπως Ιταλία, Ελλάδα, Ισπανία και Πορτογαλία. Για τη φετινή χρονιά ο μηχανισμός rescEU θα διαθέτει 24 αεροπλάνα και τέσσερα ελικόπτερα, τα οποία θα βοηθούν στην κατάσβεση πυρκαγιών, ύστερα από αίτημα της χώρας που αντιμετωπίζει πρόβλημα. Ο αριθμός τους είναι ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με την περσινή χρονιά. Ταυτόχρονα, «όσον αφορά τις μελλοντικές ικανότητες του μηχανισμού, η Επιτροπή έχει διαθέσει συνολικά 600.000.000 ευρώ από κονδύλια της ΕΕ για να διευκολύνει την απόκτηση 12 νέων πυροσβεστικών αεροπλάνων, τα οποία θα διανεμηθούν μεταξύ έξι κρατών-μελών της ΕΕ, δηλαδή μεταξύ της Πορτογαλίας, της Ισπανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Κροατίας και της Ελλάδας. Κάθε χώρα θα πάρει από δύο αεροσκάφη».
Ειδικοί επιστήμονες
Η βοήθεια, όμως, στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών δεν εξαντλείται στην υλικοτεχνική υποστήριξη, αλλά επεκτείνεται και στο επίπεδο των ειδικών επιστημόνων, οι οποίοι με τις γνώσεις τους μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη διαχείριση των πύρινων μετώπων, ακόμα και την ώρα που καταστρέφονται εκτάσεις. Συγκεκριμένα, η Ομάδα Υποστήριξης του Συντονιστικού Κέντρου Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης (ERCC Wildfires) θα είναι σε επιχειρησιακή ετοιμότητα από τα μέσα Ιουνίου έως τα μέσα Σεπτεμβρίου. Η ομάδα θα αποτελείται από επιχειρησιακούς αξιωματικούς, εθνικούς εμπειρογνώμονες και έναν εμπειρογνώμονα για τις πυρκαγιές ως μέρος της Επιστημονικής Τεχνικής Βοήθειας (STAF). Επίσης θα εξασφαλίσει κοινή γνώση και ενημέρωση για την κατάσταση μιας εν εξελίξει φωτιάς και θα επιτρέψει την αποτελεσματική ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των επιρρεπών σε πυρκαγιές χωρών, μέσω εβδομαδιαίων τηλεδιασκέψεων από τα μέσα Ιουνίου έως και τα μέσα Σεπτεμβρίου».