Τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) είναι η αυστηρoποίηση των ποινών, που θα επιβάλλονται στον οδηγό και όχι στο όχημα.
Αυστηρότερος είναι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ο οποίος αναμένεται να κατατεθεί άμεσα στη Βουλή και σε δημόσια διαβούλευση.
Ταυτόχρονα, εάν κάποιος οδηγός διαπράξει σοβαρή παράβαση με υπαιτιότητα για σοβαρό τραυματισμό ή απώλεια ανθρώπινης ζωής, δεν αποκλείεται να βρεθεί και πίσω από της φυλακής τα σίδερα.
Διατάξεις αναμένονται επίσης για την υπό όρους νομιμοποίηση και ρύθμιση της διήθησης των μοτοσικλετών, της κίνησης δηλαδή των δίτροχων στο κενό ανάμεσα σε δύο αυτοκίνητα που κινούνται παράλληλα.
Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δοθεί στα σημεία που θα σταματούν και θα σταθμεύουν τα δίκυκλα, με την οριοθέτηση επιφάνειας αναμονής για μοτοσυκλέτες, στους σηματοδοτημένους κόμβους πριν από τη διάβαση των πεζών. Ταυτόχρονα θα δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στον τρόπο που σταθμεύουν τα δίκυκλα, αναφέροντας προς πρέπει να παρκάρουν κάθετα προς το πεζοδρόμιο και όχι παράλληλα. Οροθετείται η στάθμευση μηχανοκίνητων τροχόσπιτων εντός κατοικημένων περιοχών και επικαιροποιούνται οι διατάξεις για την ασφαλή φόρτωση των οχημάτων σε εσοχές, ενώ καταργείται η δυνατότητα έκδοσης άδειας για χρήση εξοπλισμού αντιραντάρ.
Παράλληλα, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας περιορίζει το όριο ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών στα 30 km από τα 50 km που ισχύει σήμερα. Ο νέος ΚΟΚ κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην επιβολή δικαίου των ποινών που αντιστοιχούν στην επικινδυνότητα της κάθε παράβασης.
Εως 1.500 ευρώ
Το υψηλότερο πρόστιμο θα φτάνει τα 1.500 ευρώ (κατηγορίας Ε4) και θα ορίζει ποινή φυλάκισης έως και 12 μήνες για εκείνους που παραλείπουν την τοποθέτηση και τη συντήρηση των μέσων σήμανσης, που απευθύνεται κυρίως στις τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων και των Περιφερειών που τα τοποθετούν πλημμελώς, καθώς και σε εκείνους που παραλείπουν την αφαίρεσή τους μετά την ολοκλήρωση των εργασιών, όπως επίσης και σε εκείνους που τοποθετούν πινακίδες, διαγράμμιση ή συσκευή η οποία μπορεί να δημιουργήσει σύγχυση με πινακίδες σήμανσης ή με κυκλοφοριακή διαγράμμιση ή με άλλη συσκευή ρύθμισης της κυκλοφορίας ή να τις καταστήσει λιγότερο ορατές ή αποτελεσματικές ή να προκαλέσει θάμβωση στους χρήστες της οδού και γενικά να αποσπάσει την προσοχή τους κατά τρόπο που μπορεί να έχει δυσμενή επίδραση στην ασφάλεια της κυκλοφορίας.
Τρεις κατηγορίες
E3 Σοβαρές παραβάσεις με υψηλές πιθανότητες πρόκλησης σοβαρού ατυχήματος
Η παράβαση Ε3 αφορά κυρίως υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις, όπως παράβαση ερυθρού σηματοδότη, κόντρες, υπερβολική ταχύτητα κ.λπ.
Ε3Α: Διοικητικό πρόστιμο 350 ευρώ.
Ε3Β: Διοικητικό πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες.
E2 Λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις
Η παράβαση Ε2 αφορά κυρίως μεσαίας επικινδυνότητας παραβάσεις όπως αντικανονική στάθμευση.
Ε2Α: Διοικητικό πρόστιμο 150 ευρώ.
Ε2Β: Διοικητικό πρόστιμο 150 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 20 ημέρες
E1 Διοικητικές παραβάσεις
Η παράβαση Ε1 αφορά χαμηλής επικινδυνότητας παραβάσεις, όπως η έλλειψη εγγράφων τα οποία θα πρέπει να φέρει μαζί του ο οδηγός.
Ε1Α: Διοικητικό πρόστιμο 30 ευρώ.
Ε1Β: Διοικητικό πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 10 ημέρες.
Το πλαίσιο της εφαρμογής του νέου Κ.Ο.Κ.
Το διακύβευμα του νέου ΚΟΚ προφανώς και είναι το εφαρμοστικό πλαίσιο, καθώς απαιτεί αύξηση της έντασης των ελέγχων που αφορούν τις σοβαρές παραβάσεις, καθώς και τον έλεγχο της στάθμευσης, όπου θα συμβάλει αποτελεσματικά και η Δημοτική Αστυνομία. Όσον αφορά το όριο ταχύτητας των 30 km εντός κατοικημένων περιοχών, είναι σχεδόν αδύνατο να ελεγχθεί χωρίς την εγκατάσταση τεχνικών μέσων. Είναι απαραίτητο να ενισχυθεί η δύναμη της Τροχαίας προκειμένου να απομακρυνθούν από τους δρόμους τα οχήματα που παρουσιάζουν τεχνικές ελλείψεις και τα συναντάμε καθημερινά, ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας. Ο νέος ΚΟΚ περιλαμβάνει αυστηρές κυρώσεις και ακινητοποίηση των οχημάτων που είναι πλημμελώς συντηρημένα, υπερφορτωμένα η ρυπαίνουν υπερβολικά.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να επιφέρει αποτελέσματα ο νέος ΚΟΚ είναι να εφαρμοστεί το νομοθετικό πλαίσιο στην πράξη!
Στο στόχαστρο τα ανασφάλιστα
Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων και περιέχει μεταξύ άλλων διατάξεις που αφορούν την ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων προκειμένου να εντοπίζονται τα ανασφάλιστα οχήματα.
Οι έλεγχοι θα διενεργούνται σε εξάμηνη βάση από την ΓΓΠΣ με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών.
Εφόσον εντοπιστούν παραβάσεις, ο κάτοχος του οχήματος καλείται εντός 30 ημερών να πληρώσει 500 ευρώ πρόστιμο αν πρόκειται για Ι.Χ., 250 αν η παράβαση αφορά μοτοσικλέτα, ενώ για τα βαρέα οχήματα ΔΧ θα επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ:
– Σε περίπτωση ανασφάλιστου οχήματος:
1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης,
500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης,
250 ευρώ για τα δίκυκλα.
Η ηλεκτρονική διασταύρωση αναμένεται να περιορίσει σημαντικά τον αριθμό των 500.000 ανασφάλιστων οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους.