Προεδρικές εκλογές Γαλλία: Χωρίς να φθάνουν έως του σημείου να περιέχουν τόσους γρίφους όσο ένα μυθιστόρημα του Ντάν Μπράουν, όπως ο Κώδικας Ντα Βίντσι, οι νέες προεκλογικές αφίσες των δύο τελικών διεκδικητών της γαλλικής προεδρίας, του κεντρώου Εμανουέλ Μακρόν και της ακροδεξιάς Μαρίν Λεπέν, περιέχουν ικανό αριθμό από υποδόρια μηνύματα, που στόχο έχουν να προσελκύσουν τις ψήφους των αναποφάσιστων. Η ισπανική εφημερίδα El País αποφάσισε να αναλάβει την προσπάθεια αποκωδικοποίησής τους, σε σχετικό της δημοσίευμα.
Πού είναι τα κόμματα; αναρωτιέται η συντάκτρια Σίλβια Αγιούσο, αναφερόμενη στην απουσία τόσο από την αφίσα του Μακρόν, όσο κι από αυτής της Λεπέν οιασδήποτε αναφοράς στις ονομασίες των πολιτικών σχηματισμών των οποίων ηγούνται. Ο Μακρόν, στη φωτογραφία του που κοσμεί την αφίσα, μόλις που καταδέχεται να σχηματίσει ένα μισό χαμόγελο, ενώ στο σύνθημά του «Μαζί, η Γαλλία!» το μόνο που μπορεί κάποιος να βρει κοινό με την ονομασία του κινήματός του En Marche! Είναι το θαυμαστικό.
Η υποψήφια της Ακροδεξιάς πάει ακόμη πιο μακριά: Όχι μόνον έχει απαλείψει τελείως το Εθνικό Μέτωπο (FN) από την αφίσα της, κάτι που βέβαια είχε κάνει και στον πρώτο γύρο, αλλά προτίμησε να βάλει μόνον το όνομά της «Μαρίν», χωρίς καμία αναφορά στο επώνυμο Λεπέν—κάτι που αυτομάτως θα την συνέδεε με την όχι και τόσο αρεστή σε πλείστους Γάλλους μορφή του πατέρα της και ιδρυτή του κόμματος Ζαν-Μαρί Λεπέν. Πρόκειται για άλλο ένα βήμα προς την κατεύθυνση της «αποδαιμονοποίησης» της εικόνας του κόμματος και της ίδιας.
Μάλιστα, ως σημάδι αυτής της «αποκάθαρσης» του ονόματός της και του κόμματος από κάθε προηγούμενη σύνδεσή του με τον φασισμό ή τον ρατσισμό, η Λεπέν ανακοίνωσε στην πρώτη της τηλεοπτική εμφάνιση μετά τον πρώτο γύρο ότι προσωρινά παύει να είναι επικεφαλής του FN, προκειμένου να είναι « η υποψήφια όλων των πατριωτών» κι όχι μόνον των ψηφοφόρων της.
Κι εκεί ακριβώς εδράζεται, σύμφωνα με την El País η κοινή προσπάθεια αμφοτέρων να αποσιωπήσουν οποιαδήποτε δυνατή σημειολογική αναφορά που να σχετίζεται με το ποιόν των κομμάτων τους. Παρά την εκλογική δυναμική του—καθώς οι σφυγμομετρήσεις του δίνουν 60% στην πρόθεση ψήφου—ο Μακρόν γνωρίζει καλά πως για να εκλεγεί θα πρέπει ακόμη να πείσει ένα πολύμορφο ακροατήριο ψηφοφόρων—τόσο αριστερών, όσο και δεξιών—για να βγει νικητής από την κάλπη. Το ίδιο συμβαίνει και με τη, Λεπέν, η οποία εκτός από τις ψήφους των συντηρητικών πολιτών, που στον πρώτο γύρο υποστήριξαν τον υποψήφιο των Ρεπουμπλικανών Φρανσουά Φιγιόν, αποβλέπει να προσελκύσει και την ψήφο εκείνων των ψηφοφόρων του αριστερού υποψηφίου Ζακ-Λικ Μελανσόν, που η ίδια υποστηρίζει πως συμμερίζονται με αυτήν την απέχθεια στην «άγρια παγκοσμιοποίηση».
Δύο άλλα σημεία στην σημειολογία των δύο αφισών, στα οποία στέκεται η El País, είναι ο μηρός της Λεπέν και το μισοχαμόγελο του Μακρόν. Αυτό που ξαφνιάζει, τονίζει η αρθρογράφος της, είναι που οι επικοινωνιολόγοι της Λεπέν, εκτός από το αναγκαίο «ρετούς» στη φωτογραφία για να δείχνει πιο λεπτή και πιο αδύνατη (βέβαια οι ειδικοί τονίζουν πως κι η φωτογραφία του Μακρόν είναι επίσης «βελτιωμένη»), επέλεξαν να την παρουσιάσουν σε μία πόζα που τονίζει τη θηλυκότητά της στο έπακρο. Καθισμένη στην άκρη ενός γραφείου, με τα δάκτυλα σταυρωτά και ντυμένη με ένα γαλάζιο ταγιέρ, του οποίου η φούστα είναι αρκετά κοντή ώστε να αφήνει να αποκαλύπτεται ένα τμήμα από τον μηρό της. «Είναι η πρώτη φορά που στην πολιτική επικοινωνία βλέπουμε τον μηρό μίας υποψήφιας», υπογραμμίζει σε ανάλογο σχόλιό του στην εφημερίδα Liberation, ο επικοινωνιολόγος Φιλίπ Μορό-Σεβρολέ της εταιρείας MCBG.
Κάποιος βέβαια θα μπορούσε να προσθέσει πως είναι επίσης η πρώτη φορά σε αυτήν την προεκλογική εκστρατεία που η Λεπέν φορά φούστα. Για τον ίδιον ειδικό, πρόκειται για μία προσπάθεια να αναδείξει η ακροδεξιά υποψήφια την πιο καθησυχαστική και θηλυκή της πλευρά. Κάτι που είχε πασχίσει να προβάλει και στον πρώτο γύρο, εμφανιζόμενη ως «μητέρα οικογενειάρχης» (έχει τρία παιδιά, όμως είναι και δις χωρισμένη). Ωστόσο μία πηγή του κόμματός της υπογραμμίζει στο γαλλικό περιοδικό L’ Express κι άλλη μία ερμηνεία για τη φούστα της Λεπέν: «είναι μία κρυφή αναφορά στο ισλάμ», όπως τόνισε ένα στέλεχος του επιτελείου της. Η ιδέα του μηνύματος αυτού είναι πως στη Γαλλία οι γυναίκες «ντύνονται όπως τους αρέσει».
ΠΗΓΗ : Newsbomb.gr