Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2024

Γιατί η λειτουργία Μη Κρατικών Πανεπιστημίων δίνει περισσότερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες

Της Πώλας Δαμιανού, Δικηγόρου – Διαμεσολαβήτριας, LLM Οικονομικού Δικαίου

Κατατέθηκε στη Βουλή την Παρασκευή και αναμένεται εισαχθεί στην Ολομέλεια στις 7 Μαρτίου και να ψηφισθεί στις 8 Μαρτίου το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την την ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου και την ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ στην Ελλάδα. Το εν λόγω νομοσχέδιο, όπως ανακοίνωσε το επισπεύδον υπουργείο, εισάγεται προς επεξεργασία στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ύστερα από δεκαήμερη δημόσια διαβούλευση στη διάρκεια της οποίας κατατέθηκαν περισσότερα από 1500 σχόλια τα οποία θα ληφθούν υπόψη προκειμένου για την βελτίωση του σχεδίου νόμου.

Το μεγαλύτερο μέρος του νομοσχεδίου αφορά στην βελτίωση του Δημόσιου Πανεπιστημίου και την περαιτέρω χρηματοδότησή του μέσα από τον προϋπολογισμό, το Ταμείο Ανάκαμψης και έκτακτες ενισχύσεις. Εισάγει όμως και μια εμβληματική μεταρρύθμιση μέσω της αδειοδότησης εγκατάστασης και λειτουργίας στην Ελλάδα παραρτημάτων μητρικών ιδρυμάτων υπό την μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Με την μεταρρύθμιση αυτή θα παρέχεται πλέον η δυνατότητα στους υποψήφιους Έλληνες φοιτητές να σπουδάσουν από την χώρα μας σε κάποιο Πανεπιστήμιο του εξωτερικού, και παράλληλα θα προσελκύονται ξένοι φοιτητές και ξένο επιστημονικό προσωπικό, ενώ θα επιτραπεί και ο επαναπατρισμός Ελλήνων επιστημόνων με την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Το σχέδιο νόμου έχει προκαλέσει πληθώρα αντιδράσεων από τα κόμματα της αντιπολίτευσης και προβληματισμούς εκ μέρους της Ακαδημαϊκής κοινότητας, κυρίως όσον αφορά στην ποιότητα σπουδών που θα προσφέρουν τα ιδρύματα αυτά.

Το κείμενο όμως που κατατέθηκε προς συζήτηση στην Βουλή θέτει πολύ αυστηρά κριτήρια και προϋποθέσεις για την ίδρυση και λειτουργία μη κρατικών μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ στην Ελλάδα. Η άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κατόπιν έγκρισης και γνώμης από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η οποία αξιολογεί και πιστοποιεί την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης του κάθε ιδρύματος, με βάση συγκεκριμένα, προκαθορισμένα, ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια και δείκτες και τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ). Κάθε ίδρυμα οφείλει να πληροί συγκεκριμένες προϋποθέσεις για την έκδοση της απαιτούμενης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας σχετικές με το πρόγραμμα σπουδών, το πλήθος των Σχολών που διαθέτει, το διδακτικό προσωπικό και την οργάνωση, τις κτιριακές υποδομές, τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό κλπ.

Με περισσότερους από 40.000 Έλληνες φοιτητές αυτή τη στιγμή να σπουδάζουν σε πανεπιστήμια στο εξωτερικό, το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να δώσει την ευκαιρία σε παιδιά που επιθυμούν να παρακολουθήσουν τα προγράμματα σπουδών αναγνωρισμένων Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων του εξωτερικού χωρίς να χρειαστεί να φύγουν από την Ελλάδα και παράλληλα η χώρα μας μπορεί να αποτελέσει εκπαιδευτικό κέντρο για περιοχές της Μεσογείου και όχι μόνο, προσελκύοντας ξένους φοιτητές τόσο για προπτυχιακά όσο και για μεταπτυχιακά προγράμματα, ενισχύοντας σημαντικά την οικονομία της χώρας μας.

Η ίδρυση μη κρατικών – μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων στην Ελλάδα δεν αποτελεί ταφόπλακα για το δημόσιο πανεπιστήμιο, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι. Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια αποσπούν πολλές διακρίσεις και συμπεριλαμβάνονται στα καλύτερα του κόσμου. Αντίθετα, έρχεται να δώσει περισσότερες εκπαιδευτικές ευκαιρίες, όπως έχουν ήδη κάνει πολλές άλλες χώρες, επιτρέποντας την ίδρυση παραρτημάτων μεγάλων Πανεπιστημίων στην χώρα μας, αναβαθμίζοντας και την εικόνα της Ελλάδας στο Εξωτερικό.

ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ