Η μείωση του ΦΠΑ σε καφέ και μη αλκοολούχα ποτά από το 24% στο 13% για πέντε μήνες δεν έχει παράξει κανένα απτό όφελος για τους καταναλωτές.
Του Θανάση Κουκάκη
Ήδη μεγάλο μέρος των επαγγελματιών της εστίασης δείχνει απροθυμία στο να περάσει το σύνολο της μείωσης του ΦΠΑ (9%) στις τιμές καταλόγου, κάτι που είναι πιο εμφανές στις επιχειρήσεις που διαθέτουν καφέ.
Διαβάστε επίσης: Κορωνοϊός: Πρόστιμα έως €50.000 και κλείσιμο 1,5 μήνα για όσους δεν τηρούν τους κανόνες
Οι επαγγελματίες της εστίασης υποστηρίζουν πως υπάρχουν μικρά περιθώρια μετακύλισης στις τιμές των προϊόντων, επισημαίνοντας ότι το προηγούμενο διάστημα είχαν απορροφήσει οι επιχειρήσεις τους τις αυξήσεις τόσο του ΦΠΑ όσο και του ειδικού φόρου στον καφέ και πλέον είναι δύσκολο για τις ίδιες να μειώσουν περαιτέρω τις τιμές τους.
Όπως εξηγούν επαγγελματίες του χώρου, εάν η ζήτηση για τον καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά ήταν μεγάλη και η κατανάλωση συγκρινόταν με την περυσινή τότε οι επιχειρήσεις θα περνούσαν τη μείωση του ΦΠΑ στους καταλόγους τους. Ωστόσο, εάν η ζήτηση κινηθεί σε αναιμικά επιπεδα δεν υπάρχει κίνητρο για κάτι τέτοιο.
Εφέτος ουσιαστικά επαναλαμβάνονται όσα ισχύσαν πέρυσι με τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση.
Μπορεί ο ΦΠΑ στην εστίαση να μειώθηκε πέρυσι από το 24% στο 13%, ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις οι καταναλωτές δεν είδαν καμία διαφορά, καθώς οι επιχειρηματίες φρόντισαν να αυξήσουν τις τιμές, βάζοντας με αυτόν τον τρόπο τη διαφορά στις τσέπες τους. Στο δε λιανεμπόριο τροφίμων η μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% οδήγησε σε χαμηλότερες τιμές στο ράφι μόλις στο 1/3 των προϊόντων. Αυτές οι μειώσεις έχουν σήμερα σε μεγάλο βαθμό εξαϋλωθεί.
Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση είναι το τι συνέβη με το σουβλάκι. Προ της μειώσεως του ΦΠΑ το σουβλάκι με πίτα και γύρο κόστιζε 2,90 ευρώ (με ΦΠΑ 24%). Μετά τη μείωση του ΦΠΑ στο 13% βρέθηκε να κοστίζει και πάλι 2,90 ευρώ, αν και θα έπρεπε να είχε μειωθεί στα 2,64 ευρώ. Το καλαμάκι σουβλάκι πριν από τη μείωση του ΦΠΑ κόστιζε 1,6 ευρώ, τιμή στην οποία και παρέμεινε, ενώ θα έπρεπε να είχε μειωθεί στο 1,47 ευρώ.