Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει το Μάρτιο τη διαστημική στρατηγική της για την ασφάλεια και την άμυνα με στόχο κυρίως να προστατεύσει τα συμφέροντά της στο διάστημα και να ενισχύσει τη συνεργασία της με το ΝΑΤΟ, ανακοίνωσε σήμερα ο επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν.
«Μέσα στο σημερινό γεωπολιτικό πλαίσιο, οφείλουμε να βελτιώσουμε τη στρατηγική θέση της Ένωσης για να μπορέσουμε να υπερασπιστούμε τα συμφέροντά μας, να προστατεύσουμε τα συστήματά μας και τις διαστημικές υπηρεσίες μας και να επιβεβαιώσουμε περισσότερο τη διαστημική ισχύ μας», δήλωσε με την ευκαιρία της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης για το Διάστημα που άρχισε στις Βρυξέλλες.
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ήχησε σαν «σήμα συναγερμού», υπογράμμισε ο επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας Ζοζέπ Μπορέλ, για τον οποίο το θέμα είναι να εξετασθεί «συγκεκριμένα μέχρι ποίου σημείου είναι ουσιώδους σημασίας το διαστημικό ενεργητικό και οι διαστημικές υπηρεσίες».
Από τους 5.500 δορυφόρους που βρίσκονται σήμερα σε τροχιά, σχεδόν 10% είναι στρατιωτικοί δορυφόροι, «αλλά πολλοί άλλοι είναι διπλής χρήσης (πολιτικής και στρατιωτικής) και παρέχουν κρίσιμης σημασίας πληροφορίες για την ασφάλειά μας και την άμυνά μας», υπενθύμισε ο Μπορέλ.
Η ευρωπαϊκή διαστημική στρατηγική θα βασιστεί σε τέσσερις πυλώνες, εξήγησε ο Μπρετόν, ο οποίος είναι επίσης αρμόδιος για τα θέματα που αφορούν το διάστημα.
Ο πρώτος έχει στόχο να ενισχυθεί «η ανθεκτικότητα και η ασφάλεια των εθνικών και των εμπορικών διαστημικών συστημάτων της ΕΕ»
Ο δεύτερος να «ενισχυθεί η ικανότητα της Ένωσης να απαντά στις απειλές», απαρίθμησε χωρίς περισσότερες λεπτομέρειες.
Ο τρίτος πυλώνας πρέπει να επιτρέψει να αυξηθεί η χρήση του διαστήματος για τις επιχειρήσεις άμυνας, μέσω της παρατήρησης της Γης και της γνώσης της διαστημικής κυκλοφορίας, και να ενταθεί η συνεργασία με τους εταίρους, κυρίως το ΝΑΤΟ.
Ο τελευταίος πυλώνας αφορά την εφαρμογή ενός μελλοντικού «νόμου της ΕΕ για το διάστημα», ο οποίος θα θέσει «κοινούς κανόνες για την ασφάλεια και την αντοχή των συστημάτων μας», πρόσθεσε ο Μπρετόν, υπογραμμίζοντας πως δέκα από τα 27 κράτη μέλη έχουν ήδη θεσπίσει κανονιστικές ρυθμίσεις σε εθνικό επίπεδο.
«Κινδυνεύουμε να βρεθούμε αντιμέτωποι με αποκλίνοντες εθνικούς κανόνες, κάτι που θα είχε αρνητικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας καθώς και στην ασφάλειά μας», τόνισε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Το 2021 σκοτώθηκαν 19.800 άτομα σε τροχαία δυστυχήματα