Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2024

Η επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων οδηγεί τις κατασκευαστικές σε πάγωμα έργων

Προ των πυλών της εκ νέου διακοπής των εργασιών στους μεγάλους οδικούς άξονες βρίσκονται οι κατασκευαστικές επιχειρήσεις, καθώς έχει πλέον εκλείψει η χρηματοδότηση, με τις οφειλές του Δημοσίου να μεγαλώνουν σε καθημερινή βάση λόγω της στάσης πληρωμών των τελευταίων μηνών, ενώ και οι τράπεζες, ακόμα και πριν από το έκτακτο κλείσιμό τους και την επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, αρνούνταν να εκταμιεύσουν τα απαιτούμενα κονδύλια. Αυτό άλλωστε ομολόγησε, κατά τη χθεσινή γενική συνέλευση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, κ. Γιώργος Περιστέρης, τονίζοντας ότι οι τράπεζες έχουν τον απόλυτο έλεγχο για τη συνέχιση ή όχι των εργασιών στους οδικούς άξονες.

«Οι συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν πως οι τράπεζες μπορούν να σταματήσουν αυτόματα τη χρηματοδότηση, σε περίπτωση καθυστέρησης της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου, κάτι που συμβαίνει σήμερα», τόνισε ο κ. Περιστέρης, ο οποίος παράλληλα ανέφερε ότι ήδη οι οφειλές του Δημοσίου προς τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τιμολογημένες εργασίες έχουν αγγίξει τα 400 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, αν και απέφυγε εν γένει να προχωρήσει σε προβλέψεις για το τι μέλλει γενέσθαι, μετά τις τελευταίες πολιτικές εξελίξεις, ο κ. Περιστέρης επισήμανε ότι ίσως η σημερινή μέρα να είναι η πιο εύκολη από τις δύσκολες που θα ακολουθήσουν, ενώ εκτίμησε ότι θα ήταν δύσκολο να φανταστεί κάποιος το ενδεχόμενο της επιστροφής στη δραχμή.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, η επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων και η τραπεζική αργία θα δημιουργήσουν μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση για όλες τις επιχειρήσεις. Ηδη το κλείσιμο των τραπεζών και η διακοπή των διαπραγματεύσεων για την επίτευξη συμφωνίας έχει αναστείλει και την επικείμενη εκταμίευση κονδυλίων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία δρομολογούσε τη χρηματοδότηση έργων, αλλά και μέρος της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου, που αφορούσε τους μεγάλους οδικούς άξονες.

Σε ανάλογο μήκος κύματος κινήθηκε στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας και η διοίκηση του ομίλου Ελλάκτωρ, που ανέφερε ότι ήδη, πριν από λίγες μέρες, μια τράπεζα αρνήθηκε να καταβάλει την προβλεπόμενη χρηματοδότηση για την Ολυμπία Οδό, εν αναμονή της ολοκλήρωσης της διαπραγμάτευσης της κυβέρνησης με τους δανειστές. Σύμφωνα πάντως με τη διοίκηση του ομίλου, η Ελλάκτωρ έχει θωρακιστεί επαρκώς απέναντι στους πιθανούς «κραδασμούς» που θα βιώσει στην ελληνική αγορά, καθώς το 53% του σημερινού ανεκτέλεστου υπολοίπου των 3,8 δισ. ευρώ αφορά έργα που έχουν αναληφθεί στο εξωτερικό. Ηδη ο όμιλος δραστηριοποιείται πλέον σε 22 χώρες και μάλιστα και σε αγορές που δεν αποτελούν παραδοσιακούς προορισμούς των ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών, όπως για παράδειγμα, η Αγγλία, οι ΗΠΑ, ο Παναμάς και η Ιταλία. Επίσης, η εταιρεία έχει προχωρήσει και στην αγορά ενός κοιτάσματος χρυσού στο Σουδάν, όπου έχουν ήδη ξεκινήσει έρευνες για την ανεύρεση χρυσού. Στο πλαίσιο αυτό, φέτος αναμένεται αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 10%.

Θετική είναι επίσης και η ανάκαμψη στην κυκλοφορία των οδικών αξόνων τόσο κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2014, όσο και κατά τους πρώτους μήνες του 2015, καθώς οι χαμηλότερες τιμές των καυσίμων έχουν ενισχύσει τις οδικές μετακινήσεις των αυτοκινητιστών.

Πηγή: Καθημερινή



ΣΧΕΤΙΚΑ

eXclusive

eTop

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ