Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι το μακρινό μέλλον. Μπήκε ήδη στη ζωή μας.
Ο νόμος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης άνοιξε -από πέρσι- τον δρόμο για την ανάπτυξη της νέας μορφής κινητικότητας, η οποία θα μειώσει δραστικά τις μέσες εκπομπές CO2, θα βελτιώσει την ποιότητα του αέρα και της ζωής των πολιτών και θα ανανεώσει και τον παλαιό στόλο οχημάτων.
Βασικός στόχος του σχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2025 να έχουν ξεπεράσει τις 24.000 μονάδες και έως το 2030 ένα στα τρία οχήματα που πωλούνται να είναι ηλεκτρικό.
Το κόστος χρήσης και συντήρησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκτιμάται να είναι έως 80% χαμηλότερο σε σχέση με τα συμβατικά, ενώ με ειδικά κίνητρα και επιδοτήσεις, μειώνεται σημαντικά το κόστος αγοράς τους.
Δεν πρέπει όμως να λησμονείται το περιβαλλοντικό, όφελος.
Τα αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα σπαταλούν εκατοντάδες φορές περισσότερες πρώτες ύλες σε σύγκριση με αυτά που χρησιμοποιούν ηλεκτρικές μπαταρίες.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, η μετάβαση από τα αυτοκίνητα που κινούνται με βενζίνη και ντίζελ στα ηλεκτρικά οχήματα θα αποφέρει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη.
Τα 28 «πράσινα» επενδυτικά σχέδια 10 δισ. ευρώ
Κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής μίας μπαταρίας ιόντων λιθίου που χρησιμοποιείται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χάνονται μόνο 30 κιλά περίπου πρώτων υλών, σε σύγκριση με 17.000 λίτρα πετρελαίου, σύμφωνα με την ανάλυση του think tank Transport & Environment (T&E) στην οποία είχε πρόσβαση η βρετανική εφημερίδα Guardian. Ο υπολογισμός των πρώτων υλών που απαιτούνται για την κατασκευή αυτοκινήτων αναλογικά με το βάρος τους δείχνει ότι για τα συμβατικά οχήματα αυτές είναι πάνω από 300 φορές περισσότερες.
Η Τ&Ε αναφέρει ότι τα οχήματα με ηλεκτρικές μπαταρίες υπερτερούν των συμβατικών ως προς τις απαιτήσεις για πρώτες ύλες, την ενεργειακή απόδοση και το κόστος – ενώ εξαλείφουν και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων επικίνδυνων αερίων.
Η Ευρώπη είναι πιο έτοιμη από ποτέ για την επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs), με την Ολλανδία, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο να εξακολουθούν να είναι οι καλύτερα προετοιμασμένες χώρες για τη μετάβαση στα EVs. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα βελτίωσε την κατάταξή της (+2 θέσεις) και τη συνολική της βαθμολογία (+1 βαθμός) στον Δείκτη Ετοιμότητας για τη Χρήση Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων 2021 της LeasePlan (2021 EV Readiness Index της LeasePlan). Οι υποδομές φόρτισης, ωστόσο, εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικό εμπόδιο για την υιοθέτηση των EVs σε ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο, με το ποσοστό εγκατάστασης φορτιστών στην πραγματικότητα να πέφτει το 2020.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα, μαζί με την Αυστρία, την Ουγγαρία, την Ιρλανδία, την Πολωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι οι χώρες όπου οι οδηγοί EV δεν πληρώνουν καθόλου φόρους για τη χρήση των οχημάτων αυτών.
Όσον αφορά τους επαγγελματίες, η λογική επιτάσσει άμεση στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Ο εξηλεκτρισμός των μεταφορών παρουσιάζει τεράστια δυναμική και, ενώ τα περιβαλλοντικά οφέλη είναι ξεκάθαρα, υπάρχουν, επίσης, και σημαντικά επιχειρηματικά οφέλη για όσους κινηθούν γρήγορα στο εξελισσόμενο οικοσύστημα ηλεκτρικής κινητικότητας (eMobility). Ο εξηλεκτρισμός των στόλων οχημάτων επαγγελματικής χρήσης, θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα, και θα έχει τη μεγαλύτερη και ταχύτερη συμβολή στην απεξάρτηση των οδικών μεταφορών από τον άνθρακα.
Για να γίνει αυτό εφικτό, οι πολιτικοί στόχοι πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τις εμπορικές ευκαιρίες, γύρω από ένα συνεκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο, ενώ θα χρειαστούν νέα σχήματα χρηματοδότησης για δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές φόρτισης, μια νέα έμφαση για τις αλυσίδες εφοδιασμού, η ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών μέσω της βελτίωσης των υποδομών και η απρόσκοπτη ψηφιακή σύνδεση οχημάτων και δικτύου ηλεκτροδότησης.
Σύμφωνα με τη μελέτη από την EY, στους 11 πρώτους μήνες του 2020, οι πωλήσεις καθαρά ηλεκτρικών ή υβριδικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη ξεπέρασαν το ορόσημο του ενός εκατομμυρίου οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας το ένα στα δέκα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν. Πρόκειται για ένα σημαντικό σημείο καμπής για την επίτευξη του στόχου της συμμετοχής ηλεκτρικών οχημάτων (EV) κατά 30%-40% στις συνολικές πωλήσεις έως το 2030, καθιστώντας, επίσης, εφικτή την επίτευξη των στόχων για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα στην Ευρώπη.
Όπως δημοσιεύτηκε στo ειδικό ένθετο της «ΜΠΑΜ»