Του ΠΑΝΟΥ Θ. ΤΖΙΦΑ
H αρμόδια ανακρίτρια, που δέσμευσε τους τραπεζικούς λογαριασμούς της πιο γνωστής εφοπλίστριας σε όλο το κόσμο, αλλά και των ελεγχόμενων από εκείνη εταιρειών «IRF European Finance Investments LTD» και «AMADEUS MARITIME S.A» έθεσε σαφείς υπόνοιες ότι κεφάλαια της Αγγελικής Φράγκου, η οποία κατηγορείται για ηθική αυτουργία σε απιστία και ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, μπορεί να αποτελούν προϊόν εγκληματικής δραστηριότητας,
Η δέσμευση των περιουσιακών της σιδηράς κυρίας των επιχειρήσεων έγινε στο πλαίσιο της κύριας ανάκρισης που διενεργείται σχετικά με έγκριση και χορήγηση χρηματοδότησης από την (τότε) τράπεζα Marfin προς την IRF European Finance Investments, υπό όρους που δύνανται να θεωρηθούν επισφαλείς λόγω ανεπαρκών εγγυήσεων. Η διερευνώμενη υπόθεση αφορά ποσό ύψους 178 εκατ. ευρώ και σχετίζεται με τη χρονική περίοδο από το 2006 και μετά.
H “Miss Fortune”
Ποια είναι η Αγγελική; Το οικονομικό περιοδικό Fortune την κατέταξε ανάμεσα στις δέκα ταχύτερα ανερχόμενες γυναίκες επιχειρηματίες παγκοσμίως, σημειώνοντας μάλιστα πως η συγκεκριμένη έχει καταφέρει να γυρίσει την κρίση προς όφελός της. Για όσους δεν γνωρίζουν από πού προέρχεται η δυναμική ελληνίδα επιχειρηματίας, θα πρέπει να μάθουν πως είναι αδελφή του Γιάννη Φράγκου –πρώην συζύγου της Κλέλιας Χατζηιωάννου- και κόρη του εφοπλιστή Νικόλαου Φράγκου. Το 2004 εγκατέλειψε τη θέση της στη Wall Street για να κάνει κάτι δικό της και τα κατάφερε περίφημα αφού σήμερα έχει υπερσύγχρονο στόλο με 22 πλοία ξηρού φόρτου με μέσο όρο ηλικίας 7.7 ετών. Συνεχίζει να εντυπωσιάζει με τις κινήσεις της η Ελληνίδα εφοπλίστρια Αγγελική Φράγκου καθώς μέσα σε τρεις μήνες η ναυτιλιακή της, Navios Maritime Containers, έχει καταφέρει να αντλήσει πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια από τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου στις οποίες έχει προχωρήσει. Όλα αυτά βέβαια πριν την δέσμευση
Όπως αναφέρουν πληροφορίες η κ. Φράγκου σχεδίαζε να ενισχύσει το στόλο της και μία ενδεχόμενη δημόσια εγγραφή στο χρηματιστήριο της Νέα Υόρκης για τη νέα της εταιρεία. Η νεοϊδρυθείσα θυγατρική του ισχυρού ομίλου Navios -που εξειδικεύεται στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων- άντλησε 50,3 εκατομμύρια δολάρια από την πρώτη πώληση μετοχών στην οποία προχώρησε, ενώ παράλληλα εισήχθη στην εξωχρηματιστηριακή αγορά του Όσλο (over-the-counter). Η εταιρεία μάλιστα, «ξαναχτύπησε» την αναζητώντας άλλα 50 εκατομμύρια δολάρια σε ρευστότητα, με την Clarksons Platou Securities να έχει το ρόλο του ανάδοχου στο νέο αυτό offering.
Η δίωξη
Η ποινική δίωξη για την υπόθεση ασκήθηκε τον Οκτώβριο του 2016 από τους εισαγγελείς Γιαννη Δραγάτση και Αντωνη Ελευθεριάνο, ενώ αφορούσε το κακούργημα της απιστίας. Στρεφόταν δε κατά του (αποβιώσαντος) προέδρου και 14 ακόμη στελεχών της τράπεζας (μέλη των επιτροπών πιστοδοτήσεων). Το υπό έλεγχο δάνειο φέρεται να χορηγήθηκε για να αγοραστούν από την επενδυτική εταιρία μετοχές του ομίλου MIG και ΜRB, του ομίλου δηλαδή που άνηκε η τράπεζα η οποία χορηγούσε το δάνειο. Κατά τη δίωξη για τη χορήγησή του δεν υπήρχαν εξασφαλίσεις, ενώ φέρεται να ζητήματα στην διαδικασία αποπληρωμής. Η δίωξη αφορά και την κ. Φράγκου, για ηθική αυτουργία στην απιστία και ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.
Δέσμευση για υποθέσεις του 2006
Με πτώση 6,66% έκλεισε τη περασμένη Δευτέρα, η μετοχή της Navios Maritime Holdings στη Wall Street, ενώ η μετοχή της Navios Maritime Partners σημείωσε απώλειες 3,13% στον απόηχο της είδησης πως οι ελληνικές εισαγγελικές Αρχές προχώρησαν στη δέσμευση λογαριασμών της εφοπλίστριας Αγγελικής Φράγκου, της επικεφαλής του ομίλου Navios.
Η εισαγγελέας προχώρησε στην εν λόγω παραγγελία, καθώς διερευνάται η έγκριση και χορήγηση χρηματοδότησης από την τράπεζα Marfin προς την IRF European Finance Investments υπό όρους που δύνανται να θεωρηθούν επισφαλείς, καθώς ερευνώνται θέματα που αφορούν την επάρκεια των σχετικών εγγυήσεων.
Η υπόθεση αφορά ποσό ύψους 178 εκατ. ευρώ και σχετίζεται με τη χρονική περίοδο από το 2006 και μετά. Τα δάνεια αυτά έχουν περάσει πλέον στην Τράπεζα Πειραιώς. Σημειώνεται ότι ο στόλος του ομίλου Navios, επικεφαλής του οποίου είναι η Αγγελική Φράγκου, αριθμεί 195 ποντοπόρα πλοία, από τα οποία 55 είναι δεξαμενόπλοια, 39 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 101 πλοία ξηρού φορτίου στα οποία συμπεριλαμβάνονται 26 φορτηγά που έχουν ναυλωθεί σε τρίτους μέσω συμφωνιών μακράς διάρκειας.
275 εκ.δολαρια το χρόνο
Προς το παρόν, η εταιρεία που ελέγχει η κα Φράγκου αναμένεται να παραμείνει εισηγμένη στην εξωχρηματιστηριακή αγορά του Όσλο, ενώ παράλληλα συνεχίζονται οι διαδικασίες περαιτέρω ενίσχυσης της παρουσίας της, προκειμένου να ακολουθήσει και αυτή με τη σειρά της τις υπόλοιπες εταιρείες του ελληνικού ναυτιλιακού ομίλου (σ.σ.: Navios Holdings, Navios Partners, Navios Acquisition, Navios Midstream Partners) στην αμερικάνικη χρηματαγορά. Αξίζει να αναφερθεί πως η διοίκηση της Νavios Containers έχει -και με το παραπάνω- τη δυνατότητα να εστιάσει στα αναπτυξιακά της πλάνα αφού μέσω της εξωχρηματιστηριακής αγοράς του Όσλο έχει αντλήσει (μαζί με την MPC Container Ships) συνολικά 275 εκατομμύρια δολάρια τον τελευταίο χρόνο. Μια αγορά, στην οποία οι εφοπλιστές έχουν καταφέρει να προσελκύσουν πάνω από 900 εκατ. δολάρια σε κεφάλαια μέσω πώλησης μετοχών.
Η καπετάνισσα και ο Ωνάσης
Στην Ελλάδα, όπου ο έλεγχος των ναυτιλιακών εταιρειών θεωρείται περίπου ως δικαίωμα που λαμβάνει κάποιος από τα γεννοφάσκια του, η κυρία Φράγκου είναι μία επιχειρηματίας που έχει τραβήξει την προσοχή πάνω της, ως ένας εν δυνάμει Αριστοτέλης Ωνάσης γένους θηλυκού, εν τη γενέσει του. Η οικογένειά της κατάγεται από τα Καρδάμυλα της Χίου. Εκεί γεννήθηκε η Αγγελική Φράγκου και τα δύο της αδέρφια: η Μαρία και ο Γιάννης, ο οποίος είναι επικεφαλής δικής του ναυτιλιακής εταιρείας. «Το νησί έχει μακρά παράδοση στη ναυτιλία», αναφέρει. «Υπήρχε μία περίοδος όπου όλοι οι κάτοικοι του νησιού εργάζονταν στα καράβια. Ο φούρναρης καταγόταν από άλλο νησί». Η κυρία Φράγκου αναγνωρίζει τη βοήθεια που έλαβε στην αρχή της καριέρας της από τον πατριάρχη της οικογένειας, Νικόλα Φράγκο, ο οποίος και έβαλε τα χρήματα για να αγοραστεί η «Φούλβια», μια «θαυμάσια επένδυση» που απέφερε στην κ. Φράγκου μια μικρή περιουσία. Τον αποκαλεί «Καπετάνιο». Σε ηλικία 86 ετών, ο ίδιος συνεχίζει να διαχειρίζεται ακόμη μερικά πλοία. Ο πατέρας του Νικόλα και ο πατέρας της Αθηνάς Λιβανού, πρώτης γυναίκας του Αριστοτέλη Ωνάση, ήταν συνέταιροι στα ναυτιλιακά. Ο καπετάν Νίκος μαζί με τον Ν. Μουνδρέα κατάφεραν και έχτισαν εδώ και 40 χρόνια μία από τις μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, την Good Faith, η οποία στα τέλη της δεκαετίας του ’90 είχε το μεγαλύτερο σε αριθμό πλοίων ελληνόκτητο στόλο.
Η Χιώτισσα καπετάνισσα
Ως έφηβη, η κυρία Φράγκου διέσχισε τον Ατλαντικό πάνω σε ένα από τα πλοία του πατέρα της, αλλά απαιτήθηκε χρόνος για να πειστεί ότι της ταίριαζε καλύτερα η καριέρα στα ναυτιλιακά. Αρχικά, την ενδιέφερε η μηχανολογία, την οποία και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Farleigh Dickinson στο Νιου Τζέρσεϋ, ενώ είναι και κάτοχος διπλώματος master από το Columbia University στο ίδιο αντικείμενο. Στη συνέχεια, ξεκίνησε ένα MBA στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, το οποίο δεν ολοκλήρωσε ποτέ επειδή ξεκίνησε να εργάζεται ως αναλύτρια για την Republic National Bank· παρέμεινε εκεί από το 1987 ως το 1989.
Η δουλειά στην τράπεζα άλλαξε τη ζωή της κυρίας Φράγκου επειδή της γνώρισε ένα άλλο σύμπαν, εκείνο του χρηματοπιστωτικού κλάδου και των αρχών που τον διέπουν. Και τα εφόδια με τα οποία εξοπλίστηκε από αυτή την εμπειρία αποδείχτηκαν πολύτιμα κατά την εμπλοκή της με τη ναυτιλία, έναν κλάδο που επλήγη από την χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.
Ο όμιλος Navios βγήκε σχετικά αλώβητος από την οικονομική κρίση με χαρακτηριστική άνεση, καθώς τα πλοία της εταιρείας εξασφάλισαν συμβόλαια μακράς διαρκείας, το λειτουργικό κόστος μειώθηκε με τη διενέργεια επισκευών στη θάλασσα, αντί σε ναυπηγεία, και χρησιμοποιήθηκε εκτενώς η ασφάλιση έναντι εταιρειών που λόγω της κρίσης δεν διέθεταν τις απαραίτητες πιστώσεις για να εκπληρώσουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις προς τις εταιρείες του ομίλου. Στο μεταξύ, η Navios αγόραζε κατασχεμένα πλοία από πιστωτές σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές.
Πλέον, η κυρία Φράγκου προβλέπει ανάκαμψη της ναυτιλίας στο μέλλον, χωρίς να προσδιορίζει με ακρίβεια το πότε θα γίνει αυτό. «Μετά από μία κρίση, η αγορά θα ανέβει και όποιος επιβιώσει θα γίνει πολύ πλούσιος». Παράλληλα, κάνει σχέδια επέκτασης,· επικεντρώνεται στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και συνεργάζεται με μία εγχώρια δεξαμενή σκέψης για να βρει τρόπους δημιουργίας περισσότερων θέσεων εργασίας στη ναυτιλία για Έλληνες.