O Γιάννης Αγγελικούσης ήταν ένας από τους κορυφαίους εφοπλιστές στον κόσμο και έχαιρε απέραντου σεβασμού για το επιχειρηματικό του δαιμόνιο. Άξια συνεχίστρια αυτής της ναυτικής αυτοκρατορίας που έκτισε, η κόρη του Μαρία που τον διαδέχεται επίσημα ως Chief Executive Officer του Angelicousis Group of Companies.
Η ιστορία της οικογένειας είναι μακρά. Καταγόταν από το χωριό Καρδαμύλη της Μάνης, όμως στα μέσα του 18ου αιώνα λόγω των πειρατικών επιθέσεων αποφάσισε να μετακινηθεί στη βόρεια Χίο, όπου ίδρυσε το χωριό Καρδάμυλα. Ξεκινώντας από αλιευτικές βάρκες και μετά από αρκετές οικονομικές «φουρτούνες», ο παππούς της επέλεξε να γίνει ασυρματιστής. Κατά τη διάρκεια του πολέμου τορπιλίστηκε δύο φορές ενώ μετέφερε αγαθά για τους Συμμάχους, και γι’ αυτό τιμήθηκε με δύο μετάλλια από την ελληνική κυβέρνηση.
Παράδοση
Εν μέσω Εμφυλίου, ο πατέρας του Γιάννη Αγγελικούση και παππούς της Μαρίας παντρεύτηκε τη Μαρία Παπαλιού. Ο αδελφός της ήταν πλοιοκτήτης στις αρχές της δεκαετίας του 1950 και πολύ διακεκριμένος μέχρι τη δεκαετία του 1980. Εκείνη παρότρυνε τον σύζυγό της να ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο. Έτσι, ο Αντώνης Αγγελικούσης ξεκίνησε μια εταιρεία μαζί με δύο φίλους του, αποκτώντας μικρά πλοία. Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 άρχισαν να αποκτούν πλοία Liberty, τα αμερικανικά πλοία που βοήθησαν στην ανοικοδόμηση του ελληνικού εμπορικού στόλου μεταπολεμικά, και κατόπιν νέα πλοία. Το 1970 οι δρόμοι των τριών φίλων χώρισαν και συνέχισε μόνος του.
Το 1989 πέθανε, αφήνοντας έναν στόλο πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου. Έπειτα, το 2000 η εταιρεία «έσπασε» μεταξύ του Γιάννη Αγγελικούση και της αδελφής του Άννας, επίσης ισχυρής στον εφοπλιστικό κλάδο. Η αυτοκρατορία συνεχίστηκε.
Κάπως έτσι, με την ισχυρή οικογενειακή παράδοση, τα τελευταία χρόνια, η Μαρία Αγγελικούση αναλάμβανε όλο και περισσότερες αρμοδιότητες στον όμιλο. Η απώλεια του πατέρα της, ένα γεγονός που βύθισε στη θλίψη όλη την οικογένεια, βρίσκει τη Μαρία έτοιμη να αναλάβει τις τύχες του Ομίλου και να την οδηγήσει σε νέες θάλασσες.
Υπηρεσίες
Σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο του Cambridge και άσκησε το επάγγελμα επί οκτώ χρόνια. Σεμνή, εργατική, επίμονη, ευαισθητοποιημένη, αποφεύγει τα φώτα της δημοσιότητας. Προσέφερε αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες της σε δοκιμαζόμενες -από φτώχεια και εμφύλιες συγκρούσεις- χώρες του Τρίτου Κόσμου, μακριά από την οικογένειά της.
Η εμπλοκή της μοναχοκόρης του εφοπλιστή στον Όμιλο δεν έγινε κάτω από πιεστικές συνθήκες, καθώς η ίδια δειλά δειλά εδώ και χρόνια αναλάμβανε ολοένα και περισσότερες αρμοδιότητες, υπό την παρότρυνση του πατέρα της.
Η γεννημένη και μεγαλωμένη στη Μεγάλη Βρετανία Μαρία, επέστρεψε στην Ελλάδα που αγαπά. Είχε λάβει το δαχτυλίδι της διαδοχής από πέρυσι το καλοκαίρι, οπότε ο πατέρας της την έχρισε αντιπρόεδρο του Ομίλου.Τόσο ο διορατικός πατέρας της όσο και η μητέρα της Ελίζαμπεθ, εκ Τέξας, την άφησαν να χαράξει τη δική της ρότα στη ναυτιλιακή επιχείρηση, μαθαίνοντας από λάθη, κακοτοπιές.
Ανέλαβε το πηδάλιο των 150+ πλοίων και παρά το φορτισμένο συναίσθημα εξέδωσε από την πρώτη στιγμή ανακοίνωση, με την οποία ευχαριστούσε το κοινό για το ενδιαφέρον σχετικά με την πορεία της υγείας του πατέρα της, ζητώντας ταυτόχρονα να γίνουν σεβαστές οι κρίσιμες οικογενειακές στιγμές. Ευγενικός άνθρωπος εκ φύσεως και ψύχραιμη όπως ο Γιάννης Αγγελικούσης.
Ο ναυτιλιακός κολοσσός Αngelicoussis Group βρίσκεται πλέον στα χέρια της Μαρίας που θα διοικεί από το φουτουριστικό κτίριο των κεντρικών γραφείων της Λεωφόρου Συγγρού.
Το Agemar, όπως ονομάζεται το εντυπωσιακό κτίσμα, στεγάζει τα κεντρικά γραφεία του Ομίλου Αγγελικούση. Αρχιτέκτων είναι η κυρία Ρένα Σακελλαρίδου και κατασκευάστρια η Dimand.
Το κτίριο εκτείνεται σε 30.000 τ.μ., από τα οποία τα 16.000 αφορούν υπόγειους χώρους.
Πλοιοκτησία
Με στελέχη της επιλογής της και της εμπιστοσύνης της, έχει χτίσει έναν στιβαρό διοικητικό κύκλο και με σχέδιο πάει πρόσω ολοταχώς. Στις σημαντικές προκλήσεις της επόμενης μέρας περιλαμβάνονται αποφάσεις εν όψει της μετάβασης σε ένα περιβάλλον χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η επιλογή των καυσίμων.
Μία από τις πρώτες της κινήσεις, που εδραίωσαν την ηγετική της θέση στον όμιλο, ήταν η απόκτηση του πλοίου που κέρδισε στις 4 ∆εκεμβρίου του 2020 τo βραβείο του Πλοίου της Χρονιάς. Το «Excelerate Sequoia» της MaranGas του Ομίλου Αγγελικούση είναι η πρώτη ελληνικών συμφερόντων πλωτή τερματική μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης, γνωστή στην αγορά αυτή ως Floating Storage & Regasification Unit, ή FSRU, το οποίο όμως μπορεί να λειτουργήσει και ως κανονικό LNG carrier.
Το κόστος ναυπήγησης του πλοίου υπολογίζεται στα 200 εκατομμύρια δολάρια και κατασκευάστηκε στις νοτιοκορεατικές γιάρδες της Daewoo Ship building and Marine Engineering (DSME).
Kαι μόνο η δυναμικότητα του στόλου που έχει υπό τις διαταγές της θα μπορούσε να της δώσει τον τίτλο της νέας «Χριστίνας Ωνάση». Η κόρη του Γιάννη Αγγελικούση φέρει το όνομα της γιαγιάς της, Μαρίας Παπαλιού, και αποτελεί πλέον την τρίτη γενιά της οικογένειας που ασχολείται με την πλοιοκτησία.
Ως… πριγκίπισσα βρήκε και τον πρίγκιπά της. Συγκεκριμένα, τον έκπτωτο πρίγκιπα από τη Σερβία (της οικογένειας Καραγεώργιεβιτς) που νυμφεύθηκε το 2014 για να ακολουθήσει δεξίωση στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεττάνια.
Χαμηλών τόνων άνθρωπος, δεν απασχόλησε ποτέ τα media.
Παρά τη βίλα που απέκτησε στη Μύκονο, αποφεύγει την επίδειξη πλούτου και το lifestyle, γι’ αυτό και βρίσκεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
Το όνομά της ακούστηκε λόγω του γεγονότος ότι ο πρώην ιδιοκτήτης της επιβλητικής εξοχικής κατοικίας, στην τοποθεσία Φανάρι, στο Νησί των Ανέμων ήταν Mr Nammos, Ζαννής Φραντζέσκος.
Η Μαρία ως διευθύνουσα σύμβουλος, όπως είπε σε όλο το προσωπικό, την τιμά που εργάζεται με μία ομάδα επαγγελματιών τόσο υψηλά καταρτισμένων και αφοσιωμένων σε έναν όμιλο που είναι ο καλύτερος και οικονομικά σθεναρός.
Κρατά το μότο του μεγάλου Ιωάννη Αγγελικούση και το μετέφερε στον κάθε εργαζόμενο: «Business as usual».
Η νέα στυλοβάτης της ελληνικής σημαίας είναι εδώ.
Το ρεκόρ του Οµίλου
Ο Γιάννης Αγγελικούσης, που έφυγε από τη ζωή το Σάββατο 10 Απριλίου, ήταν ο πρώτος των Ελλήνων και ο πέμπτος μεγαλύτερος εφοπλιστής σε όλο τον κόσμο, πολυβραβευμένος, με δυναμικότητα 26,8 εκατ. τόνων και στόλο 143 πλοίων, ενώ ετοίμαζε κι άλλα 14!
Με βαρύ οικογενειακό όνομα αλλά και με την προσφορά τους στην Εθνική Αντίσταση στην Ελλάδα και στη Μέση Ανατολή, γιγάντωσε τον Όμιλο. Από το σύνολο των πλοίων του Ομίλου Αγγελικούση, 57 είναι δεξαμενόπλοια, 49 φορτηγά και 35 LNG. Ο Όμιλος Αγγελικούση δραστηριοποιείται σε ξηρό και υγρό φορτίο, ενώ τα περισσότερα από τα 143 πλοία του πλέουν υπό ελληνική σημαία.
Υπήρξε υπόδειγμα για όλο τον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας με τεράστια προσφορά στην ανάπτυξη της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας και στη στήριξη της ελληνικής ναυτοσύνης. Άοκνος και δημιουργικός, προέβαλε στο παγκόσμιο στερέωμα το ελληνικό όνομα και πρόταξε το συμφέρον της πατρίδας. Άξια συνεχίστρια του έργου του η μοναχοκόρη του Μαρία, που κουβαλά μια βαριά κληρονομιά.
Όπως δημοσιεύτηκε στη «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί
Δείτε επίσης:
Nαυμαχία μεγατόνων Μπόμπολα και Βενιάμη
O ευπατρίδης ευεργέτης που έδωσε τα πάντα στην Ελλάδα!