Της Νατάσας Γκότση
H αίθουσα Sept-Cheminées υποδέχθηκε προχθές το απόγευμα τους προσκεκλημένους της στα εγκαίνια της έκθεσης «Η Νίκη της Σαμοθράκης: Ανακαλύπτοντας εκ νέου ένα αριστούργημα». Στο χώρο βρίσκονταν άνθρωποι που μετείχαν στις μελέτες και στις εργασίες συντήρησης ενός εκ των θησαυρών του Λούβρου, καταθέτοντας τις προσωπικές τους εμπειρίες στον κόσμο που έσπευσε να δει αυτό το κόσμημα της αρχαιότητας που συνεχίζει να εμπνέει ακόμη και σήμερα.
Στους τοίχους της αίθουσας, υποβοηθούμενη από φωτογραφίες, εκμαγεία, γραφήματα και βίντεο, εξιστορείται μπροστά στα μάτια των θεατών η ιστορική διαδρομή της Νίκης της Σαμοθράκης, από τη στιγμή που την πρωτοαντίκρισαν κατά τη διάρκεια της ανασκαφής της (εκτίθεται και το χειρόγραφο του Charles Champoiseau, του προσωρινού υποπρόξενου της Γαλλίας στην Αδριανούπολη, με το οποίο ανακοίνωσε την ανακάλυψη του αγάλματος) έως σήμερα. Στον χώρο φιλοξενούνται επίσης ευρήματα από το νησί της Σαμοθράκης και ειδικότερα από το Ιερό των Μεγάλων Θεών. Μεταξύ τους ξεχωρίζει το ανάγλυφο του Αγαμέμνονα το οποίο χρονολογείται γύρω στο 500 π.Κ.Χ. και θεωρείται το αρχαιότερο και σαφέστερο μαρμάρινο ανάγλυφο με θέμα τη μυστηριακή λατρεία.
Σε πρωταγωνιστικό ρόλο βρίσκεται η πρόσφατη συντήρηση του αγάλματος, μέσα από την οποία συλλέχθηκαν περισσότερες πληροφορίες για το έργο και αποκαταστάθηκε πιστότερα η αρχική του μορφή. Η θεά Νίκη πέταξε τον λεκιασμένο της σκουρόχρωμο μανδύα και απέκτησε τη λάμψη του κατάλευκου παριανού μαρμάρου. Οι λεπτομέρειες του ενδύματός της είναι εμφανέστερες ενώ τα ίχνη κυανού αιγυπτιακού χρώματος που εντοπίστηκαν μας αφήνουν να φανταζόμαστε τα αρχικά χρώματα της Νίκης. Τα γύψινα ομοιώματα που είχαν προστεθεί στο άγαλμα κατά τον 19ο αιώνα δεν αφαιρέθηκαν καθώς θεωρήθηκε πως αποτελούν πλέον μέρος της ιστορικής εικόνας του έργου. Οι πληρώσεις όμως έγιναν εκ νέου και δεν είναι εμφανείς καθώς επεξεργάστηκαν ώστε να είναι σε πλήρη αρμονία με το μαρμάρινο μέρος του γλυπτού. Η συνολική αίσθηση που αφήνει το έργο είναι πολύ διαφορετική καθώς αφαιρέθηκε το πρόσθετο τεμάχιο που υπήρχε ανάμεσα στο άγαλμα και το πλοίο. Έτσι, παρόλο που τα πέλματα δεν έχουν διασωθεί, ο θεατής βλέπει την εικόνα της φτερωτής Νίκης να προσγειώνεται στην πρύμνη του καραβιού μετά τη ναυμαχία. Το πλοίο αποτελείται από 23 ογκόλιθους, βάρους 27 τόνων, οι οποίοι επίσης αποσυναρμολογήθηκαν και ενώθηκαν εκ νέου με περισσότερη ακρίβεια.
Οι εργασίες συντήρησης διήρκεσαν σχεδόν έναν χρόνο και ο προϋπολογισμός τους έφτασε τα 4.000.000 ευρώ. Σε αυτές εργάστηκαν 8 συντηρητές υπό την εποπτεία μιας διεθνούς επιτροπής. Η Νίκη της Σαμοθράκης δεσπόζει απαστράπτουσα στην κορυφή της σκάλας Daru στο Λούβρο, σαν να σε περιμένει σε ένα ραντεβού που όποτε και να πας νιώθεις πως φτάνεις αργοπορημένος.