Άπλετο φως στα όσα διαδραματίστηκαν τη μοιραία νύχτα της τραγωδίας των Τεμπών στα κέντρα καταγραφής του ΟΣΕ ρίχνει ο πρώην αρχιμηχανικός του ΟΣΕ και πρώην διευθυντής της Διεύθυνσης Ηλεκτροκίνησης, Σηματοδότησης, Τηλεπικοινωνιών και Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων (∆ΗΣΤΗΕ) του ΟΣΕ, Μάνος Παναγιώτου.
Tου ΜΑΝΟΥ ΜΕΪΜΑΡΑΚΗ
Φως στα τεκταινόμενα του κέντρου καταγραφής του ΟΣΕ στην Αθήνα ρίχνει ο πρώην διευθυντής της ΔΗΣΤΗΕ, Μάνος Παναγιώτου.
Όπως αποκάλυψε o κ. Παναγιώτου στην εκπομπή «Ανοιχτές Υποθέσεις» με τον Πέτρο Κουσουλό την Πέμπτη το βράδυ στο OPEN, καταγραφές των διαλόγων μεταξύ των σταθμαρχών και των μηχανοδηγών δεν γίνονται μόνο στη Λάρισα, αλλά και στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας της ΕΡΓΟΣΕ στην οδό Καρόλου στην Αθήνα.
Σήμερα η «ΜΠΑΜ στο Ρεπορτάζ» αποκαλύπτει νέα στοιχεία για το ποιοι πρωταγωνίστησαν στο πάρτι της κοπτοραπτικής.
Λίγες ώρες μόνο μετά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, ορίζονται με τηλεφωνική εντολή δύο πραγματογνώμονες για να μεταβούν στο κέντρο καταγραφής στη Λάρισα.
Περίπου στις 5.30 το πρωί της επομένης από την τραγωδία, αυτοί παραλαμβάνουν εγγράφως τον διορισμό τους. Φτάνουν στο κέντρο καταγραφής της Λάρισας στις 17.00, όπου παραμένουν μέχρι τις 19.00. Μέσα σε αυτό το δίωρο, στο κέντρο καταγραφής βρίσκονται τρεις άνθρωποι, οι Α.Β., Σ.Μ. και Ν.Κ., παρουσία δύο αξιωματικών της Τροχαίας και εκπροσώπων της ΟΣΕ, της HELLENIC TRAIN, της ΕΡΓΟΣΕ και της ALSTOM.
«Φύγε, τι θέλεις εσύ εδώ;»
Όμως, πολύ νωρίτερα την ίδια ημέρα (1/3), περίπου στις 09.00-10.00 στο κέντρο καταγραφής της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ, στον 6ο όροφο επί της οδού Καρόλου στην Αθήνα, βρίσκονται οι Π.Τ. (ανώτερο στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ πλέον), Κ.Κ., και Κώστας Χρυσάγης, ο οποίος σκοτώθηκε με τη μηχανή του στο Λαγονήσι ένα μήνα μετά την τραγωδία στα Τέμπη σε ένα πολύ μυστηριώδες τροχαίο δυστύχημα. Στον χώρο εμφανίζεται ξαφνικά ένα στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ, ο Β.Χ., ο οποίος πέφτει επάνω τους σε στιγμή κατά την οποία άκουγαν τις επίμαχες συνομιλίες. Όπως ανέφερε ο Β.Χ., όταν τον είδαν, του φώναξαν: «Φύγε, φύγε, τι θέλεις εσύ εδώ;» και τον έδιωξαν κακήν κακώς από το δωμάτιο.
Τα δύο μαύρα τζιπ
Λίγη ώρα αργότερα δύο μαύρα τζιπ φεύγουν από την οδό Καρόλου. Στο ένα μεταξύ των επιβαινόντων είναι οι Ζ.Χ. και Ν.Κ. με προορισμό τη Λάρισα, και στο έτερο τζιπ, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Π.Τ. με προορισμό το Μέγαρο Μαξίμου.
Τα στικάκια…
Για το πώς εξήχθησαν τα επίμαχα ηχητικά ντοκουμέντα από το κέντρο καταγραφής Λάρισας, ενώπιον της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής την 1η Φεβρουαρίου 2024 ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, ανέφερε ότι λίγες ώρες μετά το δυστύχημα μετέβη ο ίδιος παρουσία αστυνομικού στον χώρο του ΟΣΕ όπου διατηρούνται τα αρχεία των ηχητικών καταγραφών των συνομιλιών μεταξύ μηχανοδηγών και σταθμαρχών και, όπως συγκεκριμένα είπε, «εκείνος έδωσε εκείνη την ώρα στην ΕΛ.ΑΣ. το στικάκι με τις συνομιλίες».
Ασφαλώς, ο κ. Τερεζάκης αναφέρεται στην οδό Καρόλου. Επιπλέον ανέφερε ότι «ήμουν εγώ αυτός που λίγες ώρες μετά το δυστύχημα φώναξα την Αστυνομία και πήγα με εξουσιοδοτημένο άτομο, γιατί, ξέρετε, τις καταγραφές δεν μπορεί να τις πάρει όποιος να ’ναι».
Και προσέθεσε: «Αυτός που μπαίνει, έχει εξουσιοδότηση από τον Οργανισμό, μπαίνει με κωδικό, τα καταγράφει με στικάκια και φαίνεται ποιος μπήκε και τι κατέγραψε».
Στα όσα είπε ο κ. Τερεζάκης τότε στην εξεταστική επιτροπή υπάρχει ήδη ένα… πρόβλημα. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ στην Εξεταστική περιέγραψε μια εντελώς διαφορετική διαδικασία και σε διαφορετικό χρόνο από όσα περιγράφει και η ΕΛ.ΑΣ. αλλά και ο υπάλληλος καταγραφής του ΟΣΕ, Νίκος Ηλιόπουλος.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. απεστάλησαν στις 2/3/2023 (μία ημέρα μετά από ό,τι αναφέρει ο κ. Τερεζάκης) σε συσκευή USB ηλεκτρονικά αρχεία με καταγραφές συνομιλιών που αφορούν το ραδιοτηλέφωνο, το σύστημα GSM-R και τη σταθερή τηλεφωνική γραμμή του Σ.Σ. Λάρισας, από τη ∆ιεύθυνση Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων και Ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ στο Τμήμα Τροχαίας Λάρισας. Ενώ ο κ. Ηλιόπουλος σε δηλώσεις του OPEN (27/3) μεταξύ άλλων αναφέρει ότι τα αντίγραφα των συνομιλιών από τα κέντρα καταγραφής του ΟΣΕ δεν εξάγονται σε στικάκι USB, αλλά σε CD.
Χαρτοπόλεμος οι συνομιλίες
«Eγώ εντολή πήρα από τον κ. Κόνδυλα, ο οποίος ήταν μαζί με τον κ. Τερεζάκη και μου ζητήσανε (τα ηχητικά).
Πρώτη, 2 και 3 του μήνα (Μαρτίου 2023) φεύγανε συνέχεια αρχεία προς διάφορες κατευθύνσεις. Αλλά το σίγουρο είναι από την πρώτη ημέρα πήρε (αρχεία) ο κ. Κόνδυλας και 2 του μήνα, 3 πήρε και ο κ. Στουρνάρας». Και πρόσθεσε ο κ. Ηλιόπουλος: «Τα αντίγραφα αυτά που βγαίνουν από εδώ βγαίνουν σε CD, δεν μπορούνε να πειραχτούνε, ούτε να κόψουμε μια συνομιλία στη μέση».
Για στικάκια και όχι CD μιλάει και ο Ζαχαρίας Στουρνάρας, διευθυντής Συστήματος Καταγραφής ΟΣΕ.
Όπως ανέφερε ο κ. Στουρνάρας, «ο κ. Κόνδυλας επικοινώνησε με τον κ. Ηλιόπουλο και πήρε τις καταγραφές στο φλασάκι, φτιάχτηκε, συντάχθηκε το γράμμα, υπογράφηκε από τον κ. Κόνδυλα και τον κ. Πατέρα και πήγε στη ∆ιεύθυνση Αστυνομίας Λάρισας. Νομίζω με δικό μας αυτοκίνητο πήγε ο κ. Κόνδυλας στη Λάρισα».
Από πού παρέλαβε η ΕΛ.ΑΣ. τα στικάκια; Από το κέντρο καταγραφής Λάρισας ή από τον 6ο όροφο της οδού Καρόλου;
Εξώδικο από τους μηχανοδηγούς
Όσο η χώρα δονείται συθέμελα με τον ορυμαγδό των αποκαλύψεων, με εξώδικό τους οι μηχανοδηγοί του ΟΣΕ καλούν τον διευθύνοντα σύμβουλο, κ. Τερεζάκη, να απαντήσει ανοιχτά και καθαρά μεταξύ άλλων και στο εξής: «Γιατί διατηρήσατε στην κατοχή σας το επίμαχο υλικό επί δύο ολόκληρες ημέρες αντί να μεριμνήσετε για την άμεση παράδοσή του, ως οφείλατε, στις αρμόδιες εισαγγελικές και ανακριτικές αρχές;».
Ο κ. Μάνος Παναγιώτου καταγγέλλει επίσης ότι για τον διορισμό του νυν διευθύνοντος συμβούλου, Παναγιώτη Τερεζάκη, δεν υπάρχει υπουργική απόφαση, αλλά ούτε απόφαση Γενικής Συνέλευσης μετόχων του ΟΣΕ. Ωστόσο, ο κ. Τερεζάκης «υπογράφει μεταξύ άλλων και αποφάσεις οικονομικού περιεχομένου για τον ΟΣΕ, ενώ εκπροσωπεί τον οργανισμό ενώπιον της ∆ικαιοσύνης, αλλά ενώπιον και της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για τα Τέμπη».
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά κι αφού λίγο έλειψε όλη η Ελλάδα να πιστέψει τα παραποιημένα ηχητικά ντοκουμέντα, ο υπουργός ∆ικαιοσύνης σε τηλεοπτική του εμφάνιση προ ημερών αποκάλυψε ότι από την τραγωδία των Τεμπών ούτε ο ανακριτής είχε πρόσβαση στα ηχητικά από το σύστημα καταγραφής του ΟΣΕ. Αδιανόητο κι όμως αληθινό. Αντίγραφα κυκλοφορούσαν σε στικάκια και συμπιεσμένα αρχεία zip, αλλά ο ανακριτής δεν τα είχε ακούσει καν.
«Όταν εγώ ανέλαβα υπουργός Δικαιοσύνης, την πρώτη εβδομάδα», είπε ο κ. Φλωρίδης, «μου έρχεται ένα μήνυμα που λέει… ότι ο ανακριτής δεν μπορεί να ανοίξει να ακούσει τις συνομιλίες αυτές όλων των εμπλεκομένων, διότι δεν του το επιτρέπει ο νόμος. ∆ιότι δεν είχε πρόβλεψη στον νόμο από παλιά παρά μόνο για τα αεροπορικά δυστυχήματα».
Μετά την καταλυτική αποκάλυψη του δημοσιογράφου της εφημερίδας «Το Βήμα» και του MEGA, Βασίλη Λαμπρόπουλου, την Κυριακή 24 Μαρτίου 2024, για την αλλοίωση των διαλόγων του σταθμάρχη τη νύχτα της σιδηροδρομικής τραγωδίας με τους 57 νεκρούς και τα όσα αποκάλυψαν το βράδυ οι «Ανοιχτές Υποθέσεις» με τον Πέτρο Κουσουλό, οι εξελίξεις αναμένονται ραγδαίες.
Ήδη, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η εφημερίδα, πρόσωπα στων οποίων τα χέρια βρέθηκαν αντίγραφα συνομιλιών εκφράζουν φόβους για τη ζωή τους.
Και σε αυτή την υπόθεση ήδη έχει σημειωθεί ένα μυστηριώδες τροχαίο με θύμα ένα πρόσωπο το οποίο βρέθηκε στο κέντρο καταγραφής της οδού Καρόλου.
O µονταρισµένος διάλογος
ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΣ IC 63: Η Λάρισα ακούει;
ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ: Ακούει… Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων.
ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΣ: Βασίλη, φεύγω;
ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ: Φεύγεις, φεύγεις.
Η πραγµατική συνοµιλία
ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΣ IC 63: Η Λάρισα ακούει;
ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ: Ακούει… Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων.
ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΣ: 2576: Βασίλη…
ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ: Σωτήρη, πάμε.
ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΣ: 2576: Βασίλη, φεύγω;
ΣΤΑΘΜΑΡΧΗΣ: Φεύγεις, φεύγεις.