Η Ουκρανία δημιουργεί μια προσωρινή θαλάσσια διαδρομή προκειμένου να συνεχιστούν οι μεταφορές σιτηρών μετά την αποχώρηση της Ρωσίας από τη συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας. Η συμφωνία επέτρεψε τη εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών μέσω ενός ασφαλούς θαλάσσιου διαδρόμου με την υποστήριξη του ΟΗΕ, όπως ανέφερε σήμερα το Κίεβο σε επίσημη αποστολή.
Η Ρωσία έκανε επίθεση στο λιμάνι της Οδησσού, στα ουκρανικά παράλια της Μαύρης Θάλασσας, για δεύτερη συνεχόμενη νύχτα μετά την αποχώρηση της Μόσχας από τη συμφωνία τη Δευτέρα 17 Ιουλίου, η οποία περιελάμβανε την ανάκληση από τη Μόσχα των εγγυήσεων ασφαλούς ναυσιπλοΐας.
Σε επιστολή που φέρει ημερομηνία 18 Ιουλίου και κατατέθηκε στον ναυτιλιακό οργανισμό του ΟΗΕ, σήμερα 19 Ιουλίου, η Ουκρανία αναφέρει πως «αποφάσισε να δημιουργήσει σε προσωρινή βάση μια συνιστώμενη θαλάσσια διαδρομή».
«Σκοπός της είναι να διευκολύνει το ξεμπλοκάρισμα των διεθνών μεταφορών στο βορειοδυτικό τμήμα της Μαύρης Θάλασσας», ανέφερε στην επιστολή ο Βασίλ Σκουράκοφ, ασκών χρέη Υπουργού της Ουκρανίας για τις κοινότητες, τα εδάφη και την ανάπτυξη των υποδομών. Η Ουκρανία προσθέτει στην επιστολή πως η επιπρόσθετη διαδρομή που δημιουργεί θα οδηγήσει στα χωρικά ύδατα και στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Ρουμανίας, που είναι μία από τις γειτονικές χώρες στη Μαύρη Θάλασσα.
Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι έχει πει πως η συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας για τα σιτηρά θα μπορούσε να συνεχιστεί χωρίς τη συμμετοχή της Ρωσίας και πως η Ουκρανία εξετάζει τις επιλογές προκειμένου να συνεχίσει να τηρεί τις δεσμεύσεις της για τον εφοδιασμό σε τρόφιμα.
Μετά την κίνηση της Ρωσίας να αποχωρήσει από τη συμφωνία, οι ασφαλιστικές εταιρίες επανεξετάζουν την κάλυψη πλοίων στην Ουκρανία. Ένας μηχανισμός ασφάλισης φορτίου που παρείχε κάλυψη για τις μεταφορές μέσω του προηγούμενου διαδρόμου έχει ανασταλεί, δήλωσε την Τρίτη 18 Ιουλίου εταιρία ασφαλιστικής διαμεσολάβησης και διαχείρισης κινδύνων Marsh στο Reuters.
Επιπρόσθετα, ασφάλιστρα κινδύνου λόγω πολέμου, που επιβάλλονται με την είσοδο στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε επτά ημέρες. Κοστίζουν ήδη χιλιάδες δολάρια και αναμένεται να αυξηθούν. Παράλληλα, οι πλοιοκτήτες μπορεί να είναι απρόθυμοι να επιτρέψουν στα πλοία τους να εισέρχονται σε πολεμική ζώνη χωρίς τη συμφωνία της Ρωσίας, ενώ υπάρχει επίσης ο κίνδυνος των θαλάσσιων ναρκών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας για τα σιτηρά πλησιάζει στη λήξη της