Στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων θα υπαχθεί το ΣΔΟΕ μετά από απαίτηση των δανειστών για ενίσχυση της ανεξαρτησίας του, μείωση των διαδικασιών και αναδιάρθρωση του Δημοσίου, επιβεβαιώνοντας πλήρως όσα αποκάλυψε το ereportaz απο τον Απρίλιο.
Αυτό συνεπάγεται ότι η Κατερίνα Σαββαΐδου θα αναχθεί σε προϊσταμένη στου Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος, ενώ θα καταργηθεί η θέση του γενικού γραμματέα ΣΔΟΕ ή αυτός θα υπαχθεί στην γγ Δημοσίων Εσόδων. Αυτό άλλωστε αποτελούσε πάγιο αίτημα των νυν «θεσμών» δηλαδή ευρωπαίων εταίρων, δανειστών και ΔΝΤ απο το 2013.
Όπως επισημαίνουν καλά πληροφορημένες πηγές, η απαίτηση του ευρωπαϊκού κλιμακίου με την οποία ευθυγραμμίστηκε και το ΔΝΤ αναγκάζοντας την κυβέρνηση να συναινέσει παρά την αρχική διαφωνία του Ευκλείδη Τσακαλώτου. Στο παρασκήνιο ωστόσο υπάρχουν αντιδράσεις καθώς σύμφωνα με κύκλους του ΥΠΟΙΚ.
Αξίζει να σημειωθεί πως ανάλογες συζητήσεις και για το ίδιο θέμα είχαν γίνει και κατά τη διάρκεια της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ ωστόσο η σκέψη δεν προχώρησε προσκρούοντας σε σθεναρές αντιδράσεις, κυρίως από την πλευρά του ΣΔΟΕ.
Ωστόσο η δημιουργία της ανεξάρτητης Αρχής δεν έπαψε ποτέ να αποτελεί ένα από τα πάγια αιτήματα των εταίρων, και σε αυτές τις κρίσιμες συνομιλίες οι οποίες διεξάγονται μεταξύ ελληνικής διαπραγματευτικής ομάδας και Brussels Group.
Πλήρης…υπαγωγή του ΣΔΟΕ στην ΓΓΔΕ
Όπως όλα δείχνουν το επόμενο βήμα είναι η πλήρης υπαγωγή του ΣΔΟΕ στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και η δημιουργία της νέας Αρχής η οποία θα είναι απολύτως αυτόνομη καθώς δεν θα υπάγεται στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και θα ενεργεί με καθαρά τεχνοκρατικούς όρους και χαρακτήρα.
Επικεφαλής της νέας Αρχής αναμένεται να είναι η ισχυρή γυναίκα της ΓΓΔΕ, κ. Κατερίνα Σαββαϊδου, η οποία μάλιστα θα συνεπικουρείται από υψηλόβαθμα στελέχη του ΣΔΟΕ.
Υπενθυμίζεται πως η κ. Σαββαΐδου ήταν… υποψήφια για αποχώρηση άμα τη αναλήψει της εξουσίας από τον ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο γνώστες του παρασκηνίου ισχυρίζονται πως η παραμονή της ήταν κάτι το οποίο απαιτήθηκε από τους δανειστές, με τη θέση της πλέον, όχι μόνον να είναι ακλόνητη, αλλά να καταλήγει και υπερενισχυμένη λόγω των αυξημένων αρμοδιοτήτων αλλά και εξουσιών οι οποίες προκύπτουν από τη συγκεκριμένη συγχώνευση.
Την ίδια στιγμή όμως και από την κίνηση αυτή της κυβέρνησης, πολλά ερωτηματικά ανακύπτουν, τόσο για το μέλλον του επικεφαλής του ΣΔΟΕ, κ. Παναγιώτη Δάνη, όσο και για τον νέο «ρόλο» του Υπουργού κατά της Διαφθοράς κ. Παναγιώτη Νικολούδη, καθώς η δημιουργία της συγκεκριμένης νέας «υπερΑρχής» αναμένεται να επιφέρει σημαντική αφαίρεση ύλης στο υπουργικό χαρτοφυλάκιο.
Απαίτηση από το 2013
Η δημιουργία της ανεξάρτητης Αρχής με τη συνένωση των δυο υπηρεσιών υπήρξε πάγιο αίτημα των δανειστών από το 2013. Από εκείνη την περίοδο είχαν διαβλέψει πως ποικίλες πολιτικές παρεμβάσεις στους ελέγχους είχαν ως αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνονται τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Ήδη σε έκθεση του Ιανουαρίου του 2013 που είχε συνταχθεί από ΔΝΤ και Τρόικα, αναφερόταν ότι «οι προτάσεις για την απόδοση περισσότερης αυτονομίας στον κ. Χάρη Θεοχάρη δεν βρίσκονται στη σωστή τροχιά]. Παράλληλα υπογραμμιζόταν ότι ο διαφαινόμενος κίνδυνος είναι ότι η φορολογική διοίκηση θα συνέχιζε να ακολουθεί μια πορεία βραδύτατων μεταρρυθμίσεων χωρίς να δίνεται τέλος ούτε στις πολιτικές επεμβάσεις ούτε στη διαφθορά.
«Οι δεσμεύσεις δυνάμει των προγραμμάτων στήριξης ΔΝΤ/ΕΕΠ/ΕΚΤ θέτουν την απαίτηση να υπάρξει σαφής πρόοδος για τη διασφάλιση περισσότερης αυτονομίας μέσω νομοθετικών ενεργειών έως το τέλος Φεβρουαρίου 2013. Ακόμη και στην περίπτωση όπου η νομοθεσία του Νοεμβρίου 2012 με την οποία συστάθηκε η ΓΓΔΕ, καθώς και οι επιπλέον κανονιστικές διατάξεις, είναι όντως δυνατόν να ενισχύσουν της αρμοδιότητες του νέου ΓΓΔΕ, το κλιμάκιο της αποστολής δεν είναι καθόλου πεπεισμένο ότι οι ελάχιστες προϋποθέσεις που τέθηκαν, προκειμένου να αποτελέσουν οδηγό για τον προσδιορισμό της βαθμού «αυτονομίας» της φορολογικής διοίκησης, θα εκπληρωθούν».
Στην έκθεση γινόταν εκτενής αναφορά στην αναδιαμόρφωση της φορολογικής διοίκησης (κρίνοντας την ως αναγκαία), εστιάζοντας μεταξύ άλλων και στο ηλικιακό προφίλ του ανθρώπινου δυναμικού: «προφίλ που δεν είναι ευεπίφορο του επιθυμητού βαθμού αλλαγής – πάνω από τους μισούς υπαλλήλους έχουν συμπληρώσει τα 50, ενώ 26% έχουν ήδη πατήσει τα 55».
«Πρέπει η Κυβέρνηση να ανανεώσει απερίφραστα τη δέσμευσή της να επιφέρει μια μακρόπνοη θεσμική μεταρρύθμιση στη φορολογική διοίκηση που θα θεσπίζει την αυτονομία της και να πραγματοποιήσει σημαντικά άλματα προς την επίτευξή της έως το τέλος Φεβρουαρίου 2013. Η Κυβέρνηση πρέπει τάχιστα να διευκρινίσει κατά πόσον διαθέτει ακόμη τη δυνατότητα αυτό να το πράξει στα υφιστάμενα οργανωτικά και νομοθετικά πλαίσια» υπογραμμίζεται.
Μάλιστα οι συστάσεις που γίνονταν από πλευράς του ΔΝΤ και της Ε.Ε. ήταν οι εξής:
– Να ανανεωθεί η εστίαση της ΕΜΕΙΣ (‘Μονάδας Μεγάλων Οφειλετών’) με επίκεντρο τις εισπράξιμες μεγάλες οφειλές.
– Να στελεχωθεί πλήρως η υφιστάμενη ΕΜΕΙΣ και να συσταθεί παράλληλα δεύτερη ‘Μονάδα Μεγάλων Οφειλετών’ για τη μεγιστοποίηση της είσπραξης οφειλών από τις 1.500 μεγαλύτερες εισπράξιμες οφειλές κατά το 2013.
– Να δοθεί στους Προϊσταμένους Δ.Ο.Υ. η οδηγία να επικεντρωθούν στις εισπράξιμες οφειλές και τις νέες οφειλές.
– Να επισπευσθεί η αναθεώρηση της πολιτικής και των διαδικασιών διαγραφής φορολογικών ληξιπρόθεσμων οφειλών.
– Να επισπευσθεί η παράδοση των προσωρινών μηχανογραφικών εργαλείων είσπραξης οφειλών και του μηχανογραφικού συστήματος για την είσπραξη υπό συνολικό πρίσμα (από την αρχή ως το τέλος).
– Να δοθεί προτεραιότητα στις 35 μεγαλύτερες Δ.Ο.Υ. (συμπεριλαμβανομένης της ΕΜΕΙΣ) στο χρονοδιάγραμμα για τη σταδιακή εξάπλωση του νέου συστήματος TAXIS on-line.
– Να αυξηθεί το προσωπικό της κεντρικής υπηρεσίας είσπραξης οφειλών.
– Να ενεργοποιηθεί βοήθεια για την εκπαίδευση του προσωπικού που ασχολείται με την είσπραξη οφειλών στην κεντρική υπηρεσία και στις Δ.Ο.Υ..