Ρεπορτάζ: Μαρία Μιχάλη
Ο ευνοϊκός άνεμος που φύσηξε φέτος στον ελληνικό τουρισμό, δεν άφησε ανεπηρέαστο και τον κλάδο των τουριστικών λιμένων της χώρας.
Το φετινό καλοκαίρι σημειώθηκε αύξηση της ζήτησης για θέσεις ελλιμενισμού στους τουριστικούς λιμένες της Ελλάδας, παρότι τα τελευταία χρόνια μεγάλος αριθμός σκαφών έβαλε… πλώρη για τις μαρίνες γειτονικών χωρών. «Παρότι ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η θερινή περίοδος, οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι φέτος υπήρξε αύξηση επισκεψιμότητας στις μαρίνες της επαρχίας. Η αύξηση αυτή αφορά και στις μαρίνες της πρωτεύουσας, αλλά είναι μικρότερη», αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδος, Σταύρος Κατσικάδης, μιλώντας στο ereportaz.gr.
«Λόγω της μεταβολής της διεθνούς εικόνας της χώρας, φέτος ήρθαν στην Ελλάδα πολλά σκάφη», εξηγεί στο ereportaz.gr και ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), Αντώνης Στελλιάτος. «Η Ελλάδα μπορεί να γίνει το κέντρο του θαλασσίου τουρισμού παγκοσμίως», προσθέτει.
Ο δρόμος, ωστόσο, παραμένει δύσβατος για τις ελληνικές μαρίνες που τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια αντιμετώπισαν μια αποχώρηση σκαφών κατά 25%. Πιο συγκεκριμένα, η προαναφερθείσα αύξηση δεν είναι αρκετή για να φέρει ανάκαμψη του κλάδου, καθώς αφορά μόνο στη θερινή σεζόν και όχι σε σκάφη που ελλιμενίζονται στη χώρα μας για όλο το έτος.
Πράγματι, παρότι οι ελληνικές μαρίνες συνιστούν ανταγωνιστική επιλογή σε σχέση με αυτές του εξωτερικού και προσφέρουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, ο μόνιμος ελλιμενισμός εξακολουθεί να πάσχει, εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων.
«Το πρώτο πράγμα που εμποδίζει την ανάπτυξη του κλάδου είναι ο ΦΠΑ», επισημαίνει ο κ. Κατσικάδης. Τα ιδιωτικά σκάφη πληρώνουν στις ελληνικές μαρίνες 23% ΦΠΑ, ενώ στην Τουρκία και το Μαυροβούνιο μηδενικό. «Ο ΦΠΑ στις μαρίνες πρέπει να μειωθεί, όπως έγινε και στην εστίαση και τα ξενοδοχεία. Τα άμεσα οφέλη θα είναι τεράστια, όπως και τα έμμεσα, αφού για κάθε 1 ευρώ ελλιμενισμού θα αφήνονται στην τοπική αγορά άλλα 4-12 ευρώ», προσθέτει.
Ένα ακόμα ζήτημα είναι το Τέλος Πλεύσης και Παραμονής (ΤΠΠ) που πληρώνουν τα σκάφη για μια θέση στις ελληνικές μαρίνες και το οποίο τελικά λειτουργεί αποτρεπτικά. Άλλωστε, λόγω της απουσίας ακόμα της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, που πρέπει να δημιουργήσει το υπ. Οικονομικών, για την εγγραφή του κάθε σκάφους που έρχεται στην Ελλάδα, οι ιδιοκτήτες τους αποφεύγουν τις ελληνικές μαρίνες γιατί δεν μπορούν να πληροφορηθούν και να πληρώσουν ηλεκτρονικά το τέλος αυτό.
Ωστόσο, ανασταλτικός παράγοντας της ανάκαμψης είναι και η απουσία επικοινωνιακής στρατηγικής. «Αυτό που χρειάζεται είναι μια εκστρατεία στο εξωτερικό. Προς το παρόν, η συμμετοχή του ΕΟΤ στις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις τουριστικών λιμένων και υπηρεσιών είναι ανύπαρκτη», τονίζει ο κ. Κατσικάδης.