Να λύσει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της χώρας με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης αποφάσισε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, εγκαινιάζοντας από την 20η Σεπτεμβρίου, μετά και την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου την χρήση τεχνητής νοημοσύνης στο Κτηματολόγιο.
«Το Κτηματολόγιο αποτελεί τον πρώτο δημόσιο φορέα της ελληνικής διοίκησης που θα εφαρμοστεί η τεχνητή νοημοσύνη για να υποστηρίξει τις διοικητικές αποφάσεις» ανέφερε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε σχετική συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγη ώρα στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
«Πρόκειται για ένα έργο που σχεδιάζουμε εδώ και καιρό, και έχουν γίνει οι πιλοτικές δοκιμές με πολύ μεγάλη επιτυχία, και μεγάλη εξοικονόμηση χρόνου για το διοικητικό προσωπικό», όπως εξήγησε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου.
Τι κάνει η τεχνητή νοημοσύνη στο Κτηματολόγιο
Επί της ουσίας, όπως επεσήμανε ο κ. Κυρανάκης, έχει αναπτυχθεί ένα πληροφοριακό σύστημα που χρησιμοποιεί το γλωσσικό μοντέλο (LLM) της Open AΙ και της Mircosoft με στόχο να διεκπεραιώνεται ο έλεγχος των υποθέσεων του κτηματολογίου και να εκδίδονται οι εκάστοτε αποφάσεις από τον προϊστάμενο.
Συγκεκριμένα, η νέα πλατφόρμα που έχει εισαχθεί στο Κτηματολόγιο και στην οποία έχουν εκπαιδευτεί ήδη οι υπάλληλοι των Κτηματολογίων της χώρας, πραγματοποιεί ανάλυση της εκάστοτε πράξης με τεχνητή νοημοσύνη εντοπίζοντας για κάθε συμβόλαιο τον νομικό κανόνα που θα πρέπει να εφαρμοστεί σε αυτό. Παράλληλα κάνει και διασταύρωση στοιχείων από όλες τις βάσεις δεδομένων του πληροφοριακού συστήματος ώστε να εντοπίσει εντός του συμβολαίου τυχόν λανθασμένα στοιχεία και πληροφορίες όπως αναντιστοιχίες ονομάτων, τετραγωνικών κλπ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύστημα δεν λαμβάνει αποφάσεις αλλά διευκολύνει μέσω των προαναφερθεισών διαδικασιών τους προϊσταμένους σε τέτοιο βαθμό ώστε να προχωρούν ταχύτερα στον έλεγχο αυτών. Δεν απαιτείται δηλαδή πλέον να διαβάσουν συμβόλαια χιλιάδων σελίδων αλλά να στοχεύσουν στα σημεία που τους υποδεικνύει το σύστημα ότι υπάρχουν ανακρίβειες ή που πρέπει να εφαρμοστεί κάποιος νομικός κανόνας. Με τον τρόπο αυτό η διαδικασία επιταχύνεται στα 10 περίπου λεπτά από 30 και πλέον λεπτά που διαρκούσε ο έλεγχος στην έγχαρτη μορφή του.
Με τον τρόπο αυτό βοηθάει να προχωρήσουν πολύ ταχύτερα όλες οι εκκρεμούσες υποθέσεις που συσσωρεύονταν σε στοίβες μέχρι πρότινος στα γραφεία των Κτηματολογίων. Παράλληλα μειώνει, αν όχι καταργεί, και τις όποιες επισφάλειες είχε το προηγούμενο σύστημα όπου έγγραφα μπορούσαν να χαθούν ή και να κινδυνέψουν σε περίπτωση πυρκαγιάς ή πλημμύρας.
«Τα τελευταία τρία χρόνια έχει συντελεστεί μια επανάσταση στα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης και οι τεχνολογικοί κολοσσοί υπόσχονται θαύματα. Δικό μας καθήκον είναι να δούμε αν και κατά πόσο αυτά τα “θαύματα” μπορούν να γίνουν λύσεις για να βοηθήσουν το δικό μας έργο» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κυρανάκης εξηγώντας ότι ήδη η πιλοτική εφαρμογή του εργαλείου έχει φέρει θεαματικά αποτελέσματα. Μέχρι σήμερα έχουν περατωθεί 2000 υποθέσεις ακινήτων του Κτηματολογίου – μεταβιβάσεις, αποδοχές κληρονομιάς κλπ – σε δύο περίπου μήνες από πέντε που θα χρειάζονταν κανονικά. Η σημασία δε του εν λόγω εργαλείου στην επιτάχυνση των διαδικασιών γίνεται κατανοητή αν σκεφτεί κανείς ότι περίπου 2000 υποθέσεις τέτοιου τύπου κατατίθενται ημερησίως στα κατά τόπους κτηματολογικά γραφεία της χώρας.
Η σημαντική αλλαγή που προηγήθηκε του εν λόγω εργαλείου και έκανε δυνατή την ανάπτυξη της πλατφόρμας που χρησιμοποιεί ΤΝ ήταν το ψηφιακό αντίγραφο συμβολαίου που χρησιμοποιούν πλέον οι συμβολαιογράφοι, οι οποίοι στις αρχές εξέφρασαν τις αντιρρήσεις τους επί της διαδικασίας αλλά πλέον, όπως επεσήμανε ο υφυπουργός, η επικοινωνία έχει γίνει εποικοδομητική.
Ερωτηθείς ο υφυπουργός επεσήμανε ότι το σύστημα της Open AI/ Μicrosoft επιλέχθηκε καθώς ήταν πιο αποτελεσματικό ενώ διευκρίνισε ότι κατά τις δοκιμές εξετάστηκαν και άλλες αντίστοιχες λύσεις. Τόνισε δε ότι η εν λόγω πλατφόρμα βελτιώνεται συνεχώς – πραγματοποιούνται 6 με 7 updates εβδομαδιαίως για βελτιώσεις – οι οποίες προτείνονται από τους ίδους τους προϊσταμένους των Κτηματολογίων ή βασίζονται στο feedback αυτών κατά την χρήση της πλατφόρμας.