Η «βασίλισσα της ποπ» συνεχίζει ακόμη να προκαλεί με τις φωτογραφίσεις της και να δημιουργεί έντονες αντιδράσεις. Ο λόγος φυσικά για την 63χρονη Μαντόνα – που ο χρόνος δεν φαίνεται ν’ αγγίζει! Αυτήν τη φορά τόλμησε να ποζάρει γυμνή σαν Μέριλιν Μονρόε για το εξώφυλλο του «V Magazine», σε ένα «κλικ» εμπνευσμένο από το «The Last Sitting» του Μπερτ Στερν, της τελευταίας φωτογράφισης που έκανε η Μέριλιν Μονρόε σε ηλικία 36 ετών, έξι εβδομάδες πριν από τον θάνατό της. Και μάλλον καθόλου τυχαία δεν ήταν η επιλογή του συγκεκριμένου «κλικ»…
Tου KYΡΙΑΚΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ
Η 63χρονη Μαντόνα συνεχίζει να προκαλεί με τις σέξι εμφανίσεις της
Πριν από περίπου 20 χρόνια, το 1992, όταν ο Πέτρος Κωστόπουλος είχε καταφέρει να βρεθεί απέναντι από τη Μαντόνα και να της πάρει συνέντευξη για λογαριασμό του «ΚΛΙΚ», την είχε ρωτήσει για τη Μέριλιν Μονρόε. Η μεταξύ τους συνομιλία έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον:
– Προσπαθείς να βγεις σαν τη Μέριλιν Μονρόε. Από το πορτρέτο της σου λείπει μόνο η αυτοκτονία…
– ∆εν έχω καμία σχέση με τη Μέριλιν. Η μόνη σχέση μας είναι τα ξανθά μαλλιά, του απάντησε τότε η Μαντόνα.
Φυσικά δεν είναι η πρώτη φορά, αλλά ούτε και η τελευταία, που το ποπ ίνδαλμα τραβάει τα βλέμματα πάνω του. Άλλωστε γνωρίζει καλύτερα από όλους το παιχνίδι της δημοσιότητας, το οποίο παίζει από τα πρώτα της βήματα. Έγινε παγκοσμίως γνωστή μεταξύ άλλων για τα πρωτοποριακά μουσικά της βίντεο, την εκκεντρική και αμφιλεγόμενη προσωπικότητά της, καθώς και τη χρήση πολιτικών, θρησκευτικών και σεξουαλικών συμβόλων στη δουλειά της.
Η πλειονότητα του κοινού και των φανατικών θαυμαστών της έχει εγκωμιάσει τις παραπάνω επιλογές της, θεωρώντας τες καινοτόμες για την εποχή τους. Ωστόσο, την ίδια στιγμή, ήταν αποδέκτης σφοδρών αντιδράσεων από συντηρητικούς κύκλους και κυρίως από την Καθολική Εκκλησία, με την οποία έχει συγκρουστεί επανειλημμένα έχοντας φτάσει κοντά στον αφορισμό.
Προκλητική
Ο δίσκος της «Like a Virgin» κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 1984 και γρήγορα έγινε νούμερο ένα στα charts των Ηνωμένων Πολιτειών. Το ομότιτλο κομμάτι προσέλκυσε σαν μαγνήτης δριμείες κριτικές από την Εκκλησία και διάφορες συντηρητικές μερίδες, με το πρόσχημα ότι το τραγούδι και το βιντεοκλίπ προωθούσαν το προγαμιαίο σεξ και υπονόμευαν τις αξίες της οικογένειας. Μάλιστα, πολλοί ήταν τότε αυτοί που ζητούσαν την απαγόρευσή του. Το κομμάτι παραμένει μέχρι και σήμερα η μεγαλύτερη επιτυχία της στην Αμερική.
Η Μαντόνα δεν άργησε να προκαλέσει ξανά όταν τον Ιανουάριο του 1989 κυκλοφόρησε το «Like a Prayer». Το αντίστοιχο βιντεοκλίπ χαρακτηρίζεται από πολλά θρησκευτικά σύμβολα, όπως στίγματα στα χέρια και φλεγόμενους σταυρούς. Στο ίδιο κλιπ η Μαντόνα ονειρεύεται ότι κάνει έρωτα με έναν μαύρο άγιο. Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα το βίντεο να χαρακτηριστεί βλάσφημο από το Βατικανό, ενώ ο Πάπας ζήτησε την απαγόρευση οποιασδήποτε εμφάνισης της τραγουδίστριας στην Ιταλία.
Η πρώτη διαμάχη της σταρ με το Βατικανό ήταν γεγονός, ωστόσο το ποπ ίνδαλμα δεν πτοήθηκε δηλώνοντας πως «η τέχνη οφείλει να είναι προκλητική». Ταυτόχρονα, θρησκευτικές ομάδες προσπάθησαν να μποϊκοτάρουν τα προϊόντα της Pepsi, που εκείνη την περίοδο είχε συνεργασία με τη σταρ. Η εταιρεία αναγκάστηκε να ανακαλέσει το διαφημιστικό και να ματαιώσει το συμβόλαιο. Παρά τις αντιδράσεις το «Like a Prayer» έφτασε στην κορυφή στο Billboard 200 και πούλησε 15.000.000 αντίτυπα σε όλο τον κόσμο. Στο τέλος των 80s, η Μαντόνα ονομάστηκε «Καλλιτέχνης της ∆εκαετίας» από το MTV, το Billboard και το Musician.
Αυνανισμός
Η νέα δεκαετία βρήκε τη Μαντόνα στην Blond Ambition World Tour. Το «Rolling Stone» χαρακτήρισε την περιοδεία «περίτεχνα χορογραφημένη και ένα σεξουαλικά προκλητικό υπερθέαμα». Η τραγουδίστρια δέχθηκε ξανά επίθεση από θρησκευτικές ομάδες για την εμφάνισή της στο «Like a Virgin», κατά την οποία χαϊδεύεται στη σκηνή, κινήσεις που προσομοιάζουν με αυνανισμό. Η Εκκλησία της Αγγλίας και η Καθολική Εκκλησία επέκρινε το περφόρμανς της και ο Πάπας ζήτησε από τους πιστούς να μην παρακολουθήσουν τη συναυλία χαρακτηρίζοντάς την «ένα από τα πιο σατανικά σόου στην ιστορία της ανθρωπότητας». Σε απάντηση, η Μαντόνα είπε: «Η περιοδεία σε καμία περίπτωση δεν βλάπτει τα συναισθήματα κανενός. Είναι για ανοιχτά μυαλά και για τους ανθρώπους που θέλουν να δουν τη σεξουαλικότητα με έναν διαφορετικό τρόπο».
Τον Νοέμβριο του 1990 κυκλοφόρησε το «The Immaculate Collection», η πρώτη συλλογή με τα μεγαλύτερα χιτ της τραγουδίστριας που περιελάμβανε και δύο νέα τραγούδια, τα «Justify My Love» και «Rescue Me». Το μουσικό βίντεο του πρώτου χαρακτηρίζεται από σκηνές σαδομαζοχισμού, ομοφυλοφιλικά φιλιά και γυμνό. Το βίντεο θεωρήθηκε σεξουαλικά σκληρό και γρήγορα απαγορεύτηκε. Η Μαντόνα όμως ούτε τώρα σιώπησε δηλώνοντας: «Γιατί ο κόσμος δεν έχει πρόβλημα να βλέπει ταινίες θρίλερ όπου κόβουν σε κομματάκια τους ανθρώπους και έχει πρόβλημα να βλέπει δύο κορίτσια να φιλιούνται;». Η Warner Bros Records κυκλοφόρησε το βίντεο, το οποίο έγινε ένα από τα πιο επιτυχημένα βίντεο όλων των εποχών. Επίσης, το τραγούδι έγινε παγκόσμια επιτυχία και έφθασε στον αριθμό ένα στις ΗΠΑ.
«Sex»
Η Μαντόνα έχοντας κάνει πια το όνομά της συνώνυμο της πρόκλησης, το 1992 αποφάσισε να… τρελάνει τους πάντες. Μαζί με τον δίσκο Erotica, κυκλοφόρησε το ολόγυμνο φωτογραφικό άλμπουμ «Sex», που σόκαρε και εξίταρε παγκοσμίως, σε ίσες δόσεις. Το νέο της εγχείρημα περιείχε (σε έντυπο υλικό – βιβλίο) ελαφρύ πορνογραφικό υλικό, σαδομαζοχισμό και προσομοιώσεις σεξουαλικών πράξεων. Επίσης, περιλαμβάνει στιγμιότυπα με την ηθοποιό Isabella Rossellini, τους ράπερ Big Daddy Kane και Vanilla Ice, τη Naomi Campbell, τον γκέι πορνοστάρ Joey Stefano, τον ηθοποιό Udo Kier και τη φίλη της Ingrid Casares. Το βιβλίο προκάλεσε έντονες αντιδράσεις πριν καν κυκλοφορήσει. Λόγω του σάλου που προκλήθηκε γύρω από αυτό, η ποπ σταρ δεν το προώθησε όπως είχε προγραμματίσει.
Λίγο μετά την κυκλοφορία του βιβλίου, στα τέλη του 1992, η Μαντόνα παραχώρησε συνέντευξη στον Πέτρο Κωστόπουλο και στο «ΚΛΙΚ» και αναφέρθηκε στο πολυσυζητημένο «Sex»: «Η φωτογράφιση ήταν μια μεγάλη πλάκα. Όποιος δεν καταλαβαίνει ότι διασκεδάζαμε, γελάγαμε, παίζαμε, ότι είναι ένα βιβλίο γεμάτο χιούμορ, δεν κατάλαβε τίποτα. Είναι και φαντασιώσεις του Μαϊζέλ και του μακιγιέρ και της κομμώτριας. Όσο προχωρούσε η φωτογράφιση, όλο και κάποιος έβγαζε και μία ιδέα έβγαιναν φωτογραφίες, έβγαινε και γέλιο».
Όταν ο εκδότης τη ρώτησε αν σκεφτόταν καιρό να βγει γυμνή στη Φλόριντα με γοβάκι και μία τσάντα, η «βασίλισσα της ποπ» του απάντησε: «Μάλλον, αλλά τελικά αυτό ήταν το πιο ωραίο από όλα. Πέρασα πολύ όμορφα γυμνή για ώρες στους δρόμους της Φλόριντα. Real fun! Νομίζαμε ότι θα γίνονταν δυστυχήματα, αλλά τελικά δεν έγινε τίποτα. Οι άνθρωποι νόμιζαν ότι είχαν παραισθήσεις στην οδήγηση, ότι έβλεπαν τη Μαντόνα γυμνή! Τους έβλεπα να περνούν έκπληκτοι και να συνεχίζουν. Μόνο ένας ποδηλάτης πέρασε, κοίταξε, γύρισε και έπεσε πάνω σε ένα σήμα στοπ στον δρόμο».
Ο Πέτρος Κωστόπουλος, στην ίδια συνέντευξη, την ρώτησε αν έχει ικανοποιήσει τις περισσότερες φαντασιώσεις της. «Ποιος είπε ότι τις ικανοποιώ; Απλά γράφω ιστορίες για αυτές. Άλλωστε είναι καλύτερα να μην ικανοποιείς όλες τις φαντασιώσεις σου», ανέφερε η ποπ σταρ με αφοπλιστική ειλικρίνεια.
Η συνέντευξη συνεχίστηκε κάπως έτσι:
Πέτρος Κωστόπουλος: «Λένε ότι όποιος μιλάει πολύ για το σεξ, κάτι του λείπει τελικά».
Μαντόνα: «∆εν μου λείπει τίποτα. Εγώ θέλω απλώς να πω ότι δεν πρέπει να ντρεπόμαστε για το σεξ και τις επιθυμίες μας. Όχι να τα λέμε όλα ή να κάνουμε δημόσιες εξομολογήσεις για τα πάντα, ούτε ακόμα να κάνουμε επίδειξη, αλλά το σεξ είναι όμορφο και δεν πρέπει να ντρέπεσαι να το δείχνεις».
Πέτρος Κωστόπουλος: «Αν καλούσες έναν άνδρα στο σπίτι, τι θα του μαγείρευες»;
Μαντόνα: «Το μενού θα ήταν my pussy» (γέλια διαρκείας).
Ο χωρισμός
Πάντως, η κυκλοφορία του «Sex» σήμανε τη λήξη της σύντομης σχέσης της με τον Vanilla Ice, με τον οποίο πόζαρε σε αρκετές λήψεις στο βιβλίο της. Ο πρώην σύντροφός της αρκετά χρόνια αργότερα θα δηλώσει για εκείνη την εποχή και τον χωρισμό τους: «Της ζήτησα να χωρίσουμε μόλις κυκλοφόρησε το βιβλίο της ‘‘Sex’’ επειδή δεν ήθελα να είμαι μέρος όλης αυτής της κακής έκθεσης. Πληγώθηκα και δεν ήθελα να αποτελώ μέρος του πακέτου. Έβγαζε γυμνές φωτογραφίες και έτρεχε πέρα δώθε γυμνή επειδή το ήθελε. Αλλά μέχρι εκεί. Όταν είδα το βιβλίο που κυκλοφόρησε δεν ήθελα να αποτελώ ένα πράγμα όπως όλα τα άλλα γύρω από τη Μαντόνα. Ντράπηκα πολύ με το βιβλίο. Πάντως ήταν συναρπαστικό να βγαίνεις μαζί της. Ήταν καταπληκτική ερωμένη. Και επίσης παραμένει η μεγαλύτερη γυναίκα με την οποία έχω πάει».
Όπως και να έχει, η Μαντόνα συνεχίζει στα 63 της χρόνια να είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Η μουσική και το στυλ της έχουν επηρεάσει πολλούς καλλιτέχνες ανά τον κόσμο, αρκετοί εκ των οποίων προσπάθησαν να την μιμηθούν με μεγάλη… αποτυχία. Αδιαμφισβήτητα είναι η πιο διαχρονική και επιτυχημένη τραγουδίστρια-περφόρμερ λόγω της ικανότητάς της να προσαρμόζεται και να καθιερώνει νέες τάσεις στη μουσική πραγματικότητα. ∆εν είναι τυχαίο ότι έχει κερδίσει επτά Βραβεία Γκράμι, δύο Χρυσές Σφαίρες, 31 βραβεία Billboard, τρία American Music Awards και 26 βραβεία MTV, ενώ κατέχει πάνω από 20 ρεκόρ στο βιβλίο των Ρεκόρ Γκίνες. Μαντόνα είναι αυτή!
Το «καυτό» φιλί µε την Μπρίτνεϊ Σπίαρς
Ήταν το 2003 όταν η Μαντόνα, η Μπρίτνεϊ Σπίαρς και η Κριστίνα Αγκιλέρα ερμήνευσαν τα τραγούδια «Like a Virgin» και «Hollywood» στα VMA με ένα σκηνικό που θύμιζε γάμο. Η Σπίαρς και η Αγκιλέρα ήταν ντυμένες νύφες, ενώ η Μαντόνα φορούσε ένα μαύρο catsuit που την έκανε τον «γαμπρό». Εκείνη η βραδιά έμεινε στην ιστορία. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τη στιγμή που η «βασίλισσα της ποπ» φίλησε την Μπρίτνεϊ Σπίαρς και την Κριστίνα Αγκιλέρα επί σκηνής; Το εν λόγω στιγμιότυπο αναφέρεται ως μία από τις πιο εμβληματικές στιγμές στην ιστορία των βραβείων και σίγουρα ως μία από τις πιο γνωστές σκηνές της σταρ.
«Σταυρωµένη» σαν άλλος Ιησούς
Τον Μάιο του 2006 η «βασίλισσα της ποπ» ξεκίνησε την Confessions Tour, τη μεγαλύτερη περιοδεία στην ιστορία από γυναίκα καλλιτέχνη. Η Μαντόνα κατά τη διάρκεια του «Live to tell» εμφανίστηκε σταυρωμένη, φορώντας ακάνθινο στεφάνι όπως ο Χριστός, προκαλώντας θρησκευτικές διαμάχες για ακόμη μία φορά. Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία παρότρυνε όλα τα μέλη της να μποϊκοτάρουν τη συναυλία της. Το Βατικανό καταδίκασε τη «σταύρωσή» της ως βλάσφημη, με τη Μαντόνα να απαντάει ότι η πράξη της δεν ήταν ούτε αντιχριστιανική ούτε ιερόσυλη, αλλά είχε ως στόχο να ενθαρρύνει την ανθρωπότητα να βοηθούν ο ένας τον άλλον.