H ξηρασία στην Ευρώπη δεν φέρνει μόνο πυρκαγιές και σοβαρά προβλήματα στην αγροτική παραγωγή αλλά απειλεί επίσης τη δυνατότητα μεταφοράς μεγάλων φορτίων στα ποτάμια, λόγω πτώσης της στάθμης των υδάτων.
Ο ποταμός Ρήνος, μια κομβική εμπορική οδός για τη Γερμανία και την κεντρική Ευρώπη γενικότερα έχει τις τελευταίες εβδομάδες γίνει εξαιρετικά ρηχός λόγω της ξηρασίας με ότι συνεπάγεται αυτό για τις δυνατότητες των ποταμόπλοιων να μεταφέρουν φορτία στο σύνολο της χωρητικότητάς τους. Ενδεικτικά, πριν μερικές ημέρες το νερό στο Κάουμπ, μια πόλη όχι πολύ μακριά από τη Φραγκφούρτη η στάθμη έφτασε στο χαμηλότερο επίπεδο για φέτος.
Καθώς η στάθμη των υδάτων υποχωρεί, η χωρητικότητα ενός πλοίου μειώνεται και το κόστος μεταφοράς αυξάνεται. Ως εκ τούτου, ανεβαίνουν και οι τιμές των προϊόντων που μεταφέρονται. Τον περασμένο μήνα, ναυτιλιακές εταιρείες όπως η Maersk και η Hapag-Lloyd ανακοίνωσε ότι η χαμηλή στάθμη του Ρήνου φέρνει ανατιμήσεις οι οποίες θα φτάσουν έως τους καταναλωτές.
«Ο όγκος της ναυτιλίας στον ποταμό Ρήνο είναι λίγο πολύ σταθερός τα τελευταία 20 χρόνια περίπου», δήλωσε ο Τιμ Μπέκοφ, ειδικός σε θέματα προμηθειών και διαχείρισης προμηθευτών στη McKinsey.
Ωστόσο, ο ίδιος αναφέρει ότι «από το 2021, βλέπουμε να μειώνεται χρόνο με το χρόνο. Πρόκειται πιθανότατα για μια τάση που θα συνεχιστεί». Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περσινή ακραία ξηρασία, αγαθά όπως το πετρέλαιο, τα χημικά προϊόντα και τα σιτηρά, μεταφέρονταν στον Ρήνο με ποταμόπλοια γεμάτα μόλις κατά ένα τέταρτο τον Αύγουστο.
Η μεταφορά των αγαθών με άλλους τρόπους εκτός του ποταμού, είναι στο τραπέζι αλλά αποτελεί μια επίσης δαπανηρή λύση. Μια μεγάλη φορτηγίδα του Ρήνου μήκους περίπου 135 μέτρων με βύθισμα 3 μέτρων μπορεί να μεταφέρει περίπου 2.700 τόνους φορτίου, σύμφωνα με τον Μαρκ Σάτενμπεργκ, οικονομολόγο της Deutsche Bank. Θα χρειάζονταν περίπου 110 μεγάλα φορτηγά για να μεταφέρουν το ίδιο φορτίο οδικώς, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, με ότι συνεπάγεται αυτό για τις τιμές.
Ενδεικτικά, το κόστος μεταφοράς ενός μετρικού τόνου ντίζελ στον Ρήνο προς την Καρλσρούη στη νοτιοδυτική Γερμανία διπλασιάστηκε σε περίπου 50 ευρώ μεταξύ Μαΐου και Ιουλίου, ανέφερε ο Σάτενμπεργκ. «Σημαντικές ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης και ντίζελ μεταφέρονται μέσω του Ρήνου. Στις περιοχές που τροφοδοτούνται με αυτόν τον τρόπο, ασκούνται σημαντικές πιέσεις στις τιμές αυτών των προϊόντων», πρόσθεσε.
Στο πλαίσιο αυτό, το γεγονός ότι κομβικοί ποταμοί της Ευρώπης γίνονται πιο ρηχοί μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο. «Ολόκληρες οικονομίες εξαρτώνται από αυτόν τον τρόπο μεταφοράς με σχετικά χαμηλό κόστος», τόνισε ο οικονομολόγος.