Ένα από τα σημαντικότερα θέματα της επικαιρότητας είναι η νέα πρωτοβουλία του Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και των Αλυσίδων σουπερμάρκετ για το “καλάθι του νοικοκυριού”, όπως σημειώνει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το οποίο πραγματοποίησε κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 8 έως 11 Νοεμβρίου 2022 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα το καλάθι του νοικοκυριού για την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του.
Οι πολίτες γύρισαν την πλάτη στο καλάθι του νοικοκυριού
Το 61% δεν ασχολήθηκε με το καλάθι του νοικοκυριου. Όπως καταγράφεται, το πρώτο 10ήμερο της λειτουργίας αυτής της πρωτοβουλίας, το 39% του κοινού δηλώνει ότι αγόρασε έστω μία φορά κάποιο προϊόν από το καλάθι. Το 15% έχει πραγματοποιήσει 1 επίσκεψη, το 11% 2 επισκέψεις, το 7% 3 επισκέψεις και το υπόλοιπο 6% 4 επισκέψεις ή περισσότερες. Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και η πλειοψηφία του κοινού δεν έχει αγοράσει κάποιο προϊόν από το καλάθι, ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό έχει προσεγγίσει τουλάχιστον δοκιμαστικά την πρωτοβουλία τις πρώτες 7-10 ημέρες που υλοποιείται. Άρα αναμένεται αυτά τα ποσοστά να αυξηθούν στο μέλλον, σημειώνει το ΙΕΛΚΑ.
Το κοινό που επέλεξε τις πρώτες 7-10 ημέρες της πρωτοβουλίας να αγοράσει κάποιο ή κάποια από τα προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού έχει 12% χαμηλότερη εβδομαδιαία δαπάνη στο σουπερμάρκετ, 81,65€ έναντι 93,35€ του συνόλου. Αυτό αποδίδεται πιθανόν στην τάση ότι το καλάθι επιλέγεται κυρίως από καταναλωτές με μεγαλύτερη εισοδηματική ανάγκη, οι οποίοι έχουν χαμηλότερες δαπάνες στο σουπερμάρκετ, αλλά και την εξοικονόμηση από τα γενικώς φθηνά προϊόντα του καλαθιού. Αυτές οι υποθέσεις θα αναλυθούν και θα επιβεβαιωθούν σε μελλοντικές μελέτες.
Παρά τις μικρές διαφορές, η διείσδυση του καλαθιού φαίνεται προς το παρόν να είναι μεγαλύτερη στην Αττική 42% έναντι της Θεσσαλονίκης 38% και της υπόλοιπης Ελλάδας 37%.
Όσον αφορά τις αγοραστικές τάσεις, 18% του κοινού επισκέφθηκε κάποιο κατάστημα σουπερμάρκετ διαφορετικό από το συνηθισμένο του προκειμένου να βρει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού. Το στοιχείο αυτό είναι υγιές για τον ανταγωνισμό στον κλάδο, δείχνει ότι υπάρχουν επιπλέον κίνητρα για τον ανταγωνισμό στην αγορά και ότι η κινητικότητα του καταναλωτικού κοινού το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθεί.
– Οι απόψεις για τη χρησιμότητα του καλαθιού είναι μικτές. Το 22%, δηλώνει ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 30% όσων έχουν αγοράσει από το καλάθι), αλλά συγχρόνως το 56% δηλώνει ότι πρέπει να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο καλάθι όπως κρεοπωλεία και αρτοποιία.
– Το 51% δηλώνει ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του, κάτι το οποίο είναι μία πραγματικότητα που ήδη καταγραφόταν στο παρελθόν για τους καταναλωτές που ακολουθούν τις προσφορές στις αγορές τους στο λιανεμπόριο τροφίμων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι προβλέπει η τροπολογία για το καλάθι του νοικοκυριού που ψηφίστηκε στη Βουλή
Καλάθι του νοικοκυριού: Η ανάρτηση του Άδωνι Γεωργιάδη με τις διαφορές τιμών σε 14 σούπερ μάρκετ