Λίγες ημέρες πριν από την έναρξη του «πλουραλιστικού» και ενδιαφέροντος καλοκαιρινού προγράμματος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, ο Στέφανος Τσιαλής έχει κάθε λόγο να εκφράζει την ικανοποίησή του για την επιτυχή εξέλιξη και ολοκλήρωση της χειμερινής καλλιτεχνικής περιόδου 2014-15, του πρώτου, δηλαδή, χρόνου του ως Διευθυντή της Κ.Ο.Α., καθώς και για την σταδιακή υλοποίηση των υψηλών στόχων που είχε βάλει εξαρχής.
Καλωσορίζοντας τους εκπροσώπους του Τύπου την Τετάρτη 3 Ιουνίου, στην όμορφη αίθουσα «Γαλαξίας» που, ευγενώς, μας παραχώρησε, για μία ακόμα φορά, το ξενοδοχείο Hilton Αθηνών, σταθερός πλέον Χορηγός Φιλοξενίας της Ορχήστρας, ο κύριος Τσιαλής έκανε τον απολογισμό της χειμερινής σεζόν και παρουσίασε αναλυτικά τον καλοκαιρινό προγραμματισμό της Ορχήστρας.
Πριν απ’ όλα, όμως, καλωσόρισε-και εκ μέρους ολόκληρης της Ορχήστρας- το νέο Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ειδικού Ταμείου Οργάνωσης Συναυλιών (Ε.Τ.Ο.Σ.), διεθνώς διακεκριμένο πιανίστα, αρχιμουσικό και σπουδαίο δάσκαλο, Δημήτρη Τουφεξή-ο οποίος αντικατέστησε στην προεδρία του Ε.Τ.Ο.Σ. τον απελθόντα, λόγω βουλευτικών καθηκόντων, Καθηγητή Θεόδωρο Φορτσάκη.
Αμέσως μετά, ο κύριος Τσιαλής εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι αυτές τις ημέρες η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών προχωρούν σε μια συμφωνία οριστικής διευθέτησης των μεταξύ τους σχέσεων, μία συμφωνία την οποία η Κ.Ο.Α. επιθυμούσε και επεδίωκε εδώ και χρόνια.
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
Ο Διευθυντής της Κ.Ο.Α. παρουσίασε τους βασικούς άξονες της συμφωνίας η οποία, με την καθοριστική διαμεσολάβηση του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη, χρήζει την Κ.Ο.Α. Μόνιμη Ορχήστρα (Resident Orchestra, όπως είναι ο διεθνής όρος) του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, διασφαλίζοντας την ακόμα καλύτερη συνεργασία των δύο φορέων με όρους αμοιβαίας ωφέλειας. Η συμφωνία προβλέπει την εφαρμογή ενός συστήματος ανταλλαγής υπηρεσιών, ενός συστήματος αλληλεγγύης, δηλαδή, που ανταποκρίνεται σε ό,τι απαιτούν οι παρούσες οικονομικές, πολιτιστικές και κοινωνικές συνθήκες. «Αισθάνομαι ότι η Κ.Ο.Α., ένας θεσμός με ιστορία 140 χρόνων, επιστρέφει με καλές συνθήκες στο Μέγαρο Μουσικής, σε ό,τι, δηλαδή, θεωρούσε ανέκαθεν φυσικό της χώρο», τόνισε ο κύριος Τσιαλής. Δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει θερμά τους δύο προκατόχους του, Βύρωνα Φιδετζή και Βασίλη Χριστόπουλο «που, με τις δικές τους ενέργειες, είχαν ανοίξει το δρόμο για την επίτευξη μίας οριστικής διευθέτησης των σχέσεων της Κ.Ο.Α. με το Μέγαρο Μουσικής».
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Η πρώτη χρονιά της θητείας του Στέφανου Τσιαλή συνέπεσε με τη, χειρότερη, μάλλον, οικονομικά, περίοδο και για την Ορχήστρα και για όλη τη χώρα. Κατά τούτο και με δεδομένο το γεγονός ότι η, ούτως ή άλλως δραματικά μειωμένη τα προηγούμενα χρόνια, κρατική επιχορήγηση προς την Κ.Ο.Α. παρέμεινε ως είχε και πέρυσι, η διατήρηση στα ίδια επίπεδα των (τουλάχιστον καταγεγραμμένων) εσόδων της Ορχήστρας από τα εισιτήρια των τακτικών της συναυλιών στο Μέγαρο Μουσικής, είναι ένας άθλος. Αν συνυπολογίσει κάποιος τα αξιόλογα έσοδα, την αθρόα προσέλευση του κοινού και το υψηλό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα της μεγάλης παραγωγής της «Φαντασίας» του Ντίσνεϋ, η οποία σηματοδότησε όχι μόνο την πρώτη συνεργασία της Ορχήστρας με το Θέατρο Badminton αλλά και έναν πειραματισμό της Κ.Ο.Α. για την παρουσία της σ’ έναν μη παραδοσιακό χώρο φιλοξενίας της και το «άνοιγμά» της σ’ ένα ευρύτερο κοινό, αντιλαμβάνεται γιατί ο Στέφανος Τσιαλής και η Ορχήστρα δικαιούνται να δηλώνουν απολύτως ικανοποιημένοι. Άλλωστε, αποδεδειγμένα πλέον, η επιτυχία του εγχειρήματος ενίσχυσε την αναγνωρισιμότητα της Ορχήστρας τόσο ώστε να πολλαπλασιαστούν οι προτάσεις για συνεργασία που φτάνουν στα γραφεία μας.
Η συνεργασία με το Θέατρο Badminton δεν ήταν η μόνη καινοτομία της χειμερινής περιόδου. Με επιτυχία στέφθηκε και η πειραματική εφαρμογή της μικρής σειράς «Συναυλιών για νέους 8 έως 108 ετών» που πραγματοποιήθηκε δύο κυριακάτικα απογεύματα στο Μέγαρο Μουσικής.
Ο Στέφανος Τσιαλής δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει:
• Όλους τους Έλληνες και ξένους σολίστ και μαέστρους γιατί με την παρουσία τους ενίσχυσαν την ακτινοβολία και το κύρος των συναυλιακών προγραμμάτων της Ορχήστρας. Ιδιαίτερη μνεία έκανε στη συγκινητική χειρονομία του εξαιρετικού Γερμανού αρχιμουσικού και παιδαγωγού Κρίστοφ Πόππεν ο οποίος, σε ένδειξη στήριξης της Κ.Ο.Α., αποποιήθηκε της αμοιβής του για την συναυλία που διηύθυνε το Μάρτιο. Αναγνωρίζοντας την ευγενική του κίνηση αλλά και το προνόμιο που αποτελεί η παρουσία ενός μαέστρου αυτού του επιπέδου στο πόντιουμ κάθε Ορχήστρας, ο Στέφανος Τσιαλής προσκάλεσε τον Κρίστοφ Πόππεν να διευθύνει την Κ.Ο.Α. και την ερχόμενη χειμερινή περίοδο.
• Την Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας γιατί στάθηκε για άλλη μία χρονιά ένας εξαιρετικός υποστηρικτής των προγραμμάτων της Κ.Ο.Α., καθώς και τη Γαλλική Πρεσβεία και το Γαλλικό Ινστιτούτο για την αρωγή τους.
• Το ‘Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» που, καθώς επανήλθε για δεύτερη συνεχή χρονιά με μία πολύτιμη δωρεά προς την Κ.Ο.Α., της επέτρεψε όχι μόνο να διατηρήσει αλλά και να ενισχύσει το πολύπλευρο κοινωνικό και εκπαιδευτικό της έργο, εντός και εκτός Αθηνών. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: χάρη στο Ίδρυμα «Νιάρχος» η Ορχήστρα κατόρθωσε να κάνει 95 συναυλίες και εκπαιδευτικές δράσεις σε ιδρύματα, κέντρα απεξάρτησης, φυλακές, αλλά και σε σχολεία υποβαθμισμένων περιοχών, σε όλη την Αθήνα. Και εκτός Αθηνών, όμως, κατόρθωσε να διοργανώσει και να υλοποιήσει 9 τριήμερα σεμινάρια, σε αντίστοιχες πόλεις της περιφέρειας. Στο πλαίσιο του κοινωνικού και εκπαιδευτικού προγράμματος «Δικαίωμα στη Μουσική» άλλωστε ο ταλαντούχος σκιτσογράφος και κομίστας Σπύρος Δερβενιώτης ετοιμάζει ένα εμπνευσμένο εκπαιδευτικό φυλλάδιο.
• Τη δημιουργική ομάδα του G Design Studio (Μιχάλης Γεωργίου, Αλέξανδρος Γαβριλάκης, Δημήτρης Στεφανίδης) που, έχοντας και πάλι την ευθύνη του σχεδιασμού των εντύπων και της πρωτότυπης διαφημιστικής εκστρατείας μας, επιτρέπει στην Ορχήστρα να αποδεικνύει την υψηλή αισθητική της σε όλα τα επίπεδα. Άλλωστε κι εφέτος οι G πρόσθεσαν στον μακρύ κατάλογο των διακρίσεών τους διεθνώς, άλλα δύο σημαντικά βραβεία για τα οποία η Κ.Ο.Α. έχει επιπλέον λόγους να χαίρεται: ασημένιο μετάλλιο στα φετινά 9α Ευρωπαϊκά Βραβεία Γραφιστικής (European Design Awards) για την φετινή καμπάνια της Κ.Ο.Α. (2014-15) και, για τον ίδιο λόγο, μεταξύ πολλών άλλων, βραβείο στα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης 2015, καθώς και έπαινο για την περσινή μας καμπάνια (2013-14)-οι G ήταν παρεμπιπτόντως εκείνοι που απέσπασαν το φετινό Μέγα Ε.Β.Γ.Ε.
ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΗΣ Κ.Ο.Α.
Φεστιβάλ Αθηνών/Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Οι δύο σημαντικές συναυλίες που θα δώσει η Κ.Ο.Α. στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο της αγαστής της συνεργασίας με το Φεστιβάλ Αθηνών, αποτελούν ασφαλώς την κορύφωση της καλοκαιρινής της δραστηριότητας. Μάλιστα η μία εξ αυτών σηματοδοτεί την συμμετοχή της Κ.Ο.Α. και του Φεστιβάλ στις εκδηλώσεις για τον εορτασμό των 90ων γενεθλίων του μοναδικού Μίκη Θεοδωράκη.
• Τη Δευτέρα 6 Ιουλίου (21.00) η Ορχήστρα υπό τη μπαγκέτα του διευθυντή της Στέφανου Τσιαλή συμπράττει με τον γνώριμο και ιδιαιτέρως αγαπητό στο ελληνικό κοινό Γαλλοκαναδό πιανίστα και συνθέτη Αλαίν Λεφέβρ που θα είναι ο σολίστ στο Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκρηγκ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει όμως και το εκρηκτικό, μουσικό «μυθιστόρημα» που «αφηγείται» ο Γκούσταβ Μάλερ στην παρτιτούρα της Πέμπτης Συμφωνίας του. Η συναυλία έχει τεθεί υπό την αιγίδα της Καναδικής Πρεσβείας.
• Την Πέμπτη 14 Ιουλίου (21.00) η Κ.Ο.Α. ερμηνεύει υπό τη μουσική διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού την Πρώτη Συμφωνία του Μίκη Θεοδωράκη, αλλά και το εμβληματικό του έργο πάνω στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη «Αξιον Εστί» με σολίστ τους Δημήτρη Πλατανιά (βαρύτονο/ψάλτη) και Γιώργο Νταλάρα (λαϊκό τραγουδιστή), αφηγητή τον Άκη Σακελλαρίου και με τη συμμετοχή της Χορωδίας του Δήμου Αθηναίων (σε διδασκαλία Σταύρου Μπερή), της Χορωδίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (σε διδασκαλία Μιχάλη Οικονόμου) και της Χορωδίας «Μελωδοί» («Melodoi» Choir, σε διδασκαλία Γιώργου Ζιάκα).
Ανειλημμένες υποχρεώσεις δεν επέτρεψαν στον Μίκη Θεοδωράκη να παρευρεθεί στη συνέντευξη Τύπου. Έστειλε όμως το ακόλουθο μήνυμα:
«Η Πρώτη μου Συμφωνία και το Άξιον Εστί έχουν μια ιδιαίτερη συναισθηματική σημασία για μένα, γι’ αυτό η συνύπαρξή τους στο ίδιο πρόγραμμα με συγκινεί βαθειά.
Ένα μεγάλο λοιπόν «ευχαριστώ» για όλους τους υπεύθυνους για τη συναυλία αυτή και ιδιαίτερα για τον κ. Λούκο, τον Στέφανο Τσιαλή, τον Λουκά Καρυτινό και τον Γιώργο Νταλάρα.
Δεν έχω καμία αμφιβολία για την άψογη ερμηνεία αυτών των δύο έργων και τη θετική απήχησή τους στο κοινό.
Τα πρώτα καλοκαιρινά ραντεβού της Κ.Ο.Α.
Θα προηγηθεί μία ωραία και μεγάλη μουσική βόλτα στην Αττική.
• Η πρώτη συναυλία της θερινής σεζόν πραγματοποιείται στις 11 Ιουνίου (21.00), στον πανέμορφο κήπο του Βυζαντινού Μουσείου, με στόχο τη στήριξη του Διεθνούς Μουσικού Φεστιβάλ της Αίγινας (που φέτος συμπληρώνει την 10η χρονιά από την πρώτη διοργάνωσή του), με σολίστ την σπουδαία Ελληνίδα πιανίστα και καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Ντόρα Μπακοπούλου και υπό τη μουσική διεύθυνση του 41χρονου Γάλλου αρχιμουσικού Nicolas Krauze. Η συναυλία αυτή είναι κατά κάποιο τρόπο και το «πρελούδιο» της εμφάνισης της Ορχήστρας στο Φεστιβάλ, στις 28 Αυγούστου, σ’ ένα ακόμα μουσικό ραντεβού μεταξύ των δύο θεσμών.
• Μεγάλη τιμή και χαρά αποτελεί για την Κ.Ο.Α. το γεγονός ότι η Ακαδημία Αθηνών την επέλεξε για την πραγματοποίηση στο ιστορικό νεοκλασικό κτίριο της Λεωφόρου Πανεπιστημίου μίας συναυλίας, στις 12 Ιουνίου, αποκλειστικά για τα μέλη και τους φίλους της.
• Οι τρείς επόμενες συναυλίες της Ορχήστρας θα είναι με ελεύθερη είσοδο και πραγματοποιούνται: Στις 13 Ιουνίου στο θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης» του Αγίου Ιωάννη Ρέντη σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ «Συμφωνία» Πειραιά και νήσων Αργοσαρωνικού, ένα 24ωρο αργότερα στο υπαίθριο θέατρο Δεξαμενής του Δήμου Κρωπίας (Κορωπί), στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Σφήττεια» και στις 20 Ιουνίου, σε συνεργασία και πάλι με το Διεθνές Φεστιβάλ «Συμφωνία» στο Ευριπίδειο θέατρο της Σαλαμίνας.
• Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής στις 21 Ιουνίου και το μήνυμά της είναι μία θαυμάσια αφορμή για να δώσει η Ορχήστρα, εκείνη την ημέρα, δύο εορταστικές και χαρούμενες συναυλίες, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (12.30 το μεσημέρι) και στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής. Και οι δύο συναυλίες έχουν ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Η συναυλία στον Κήπο, αποτέλεσμα συμπαραγωγής της Ορχήστρας και του Μεγάρου, θα πραγματοποιηθεί υπό τη μουσική διεύθυνση του 25χρονου Βρετανού, ταχύτατα ανερχόμενου αρχιμουσικού William Kunhardt με τρείς σολίστ που προέρχονται από τους κόλπους της Ορχήστρας, καθώς πρόκειται για τους κορυφαίους μουσικούς της Παναγιώτη Καίσαρη, Γιάννη Καραμπέτσο (τρομπέτες) και Γιώργο Μάνδυλα (βιολί). Η δεύτερη συναυλία, στο Αεροδρόμιο, γίνεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Fly me to the Moon» που συνδιοργανώνει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών με την πολιτιστική πλατφόρμα elculture.gr. Θα πραγματοποιηθεί από το εξαιρετικό Κουιντέτο Ξύλινων Πνευστών της Κ.Ο.Α. (Βαγγέλης Σταθουλόπουλος-φλάουτο, Χριστίνα Παντελίδου-όμποε, Σπύρος Μουρίκης-κλαρινέτο, Γρηγόρης Ασωνίτης-κόρνο, Οδυσσέας Μπάσσιος-φαγκότο).
• Φέτος η Κ.Ο.Α. θα συνεργαστεί για πρώτη φορά με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, έχοντας μάλιστα διπλή αποστολή: Τη συμμετοχή της στο εβδομαδιαίο (13-19 Ιουλίου) εκπαιδευτικό πρόγραμμα για ταλαντούχους μουσικούς, ART CAMPUS, που πραγματοποιεί για τέταρτη χρονιά ο Σύλλογος «Οι Φίλοι της Μουσικής» στους Δελφούς. Και την πραγματοποίηση, το Σάββατο 18 Ιουλίου, μιας συναυλίας, υπό τη μουσική διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη και με τη σύμπραξη της Camerata Junior.
• Καλλιτεχνικά «προκλητικός» θα είναι και ο Σεπτέμβριος για την Κ.Ο.Α. μια που της επιφυλάσσει : Την επιστροφή στο κλεινόν άστυ με μία ακόμα μεγάλη συναυλία στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής. Μία ακόμα συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών για μία συμπαραγωγή-έκπληξη στο Ηρώδειο. Στον ίδιο χώρο, αλλά εκτός Φεστιβάλ, σε συμπαραγωγή με το Gazarte, τη συμμετοχή της Ορχήστρας, στη μεγάλη συναυλία της Buika, μίας αδιαμφισβήτητης διασημότητας της world music.
• Τέλος, θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε ιδιαιτέρως στο πρόγραμμα «Άγονη Γραμμή-Γόνιμη» με το οποίο συνεργαστήκαμε για 7η συνεχή χρονιά, ταξιδεύοντας σε Κίμωλο, Λειψούς και Κουφονήσια για να προσφέρουμε δωρεάν συναυλίες και σεμινάρια στους κατοίκους αυτών των νησιών.
Η Κ.Ο.Α. ετοιμάζει τις καλοκαιρινές της αποσκευές, ταξιδεύοντας στην Ελλάδα για να μεταφέρει παντού το γνωστό της πια μήνυμα, ότι η μουσική δεν είναι είδος πολυτελείας, προορισμένο για εκλεκτούς και μυημένους ακροατές, αλλά αγαθό στο οποίο πρέπει να χουν πρόσβαση όλοι.