Σχεδόν δύο χρόνια μετά την παράδοση ενός -ομολογουμένως- εμβληματικού έργου στην Ντόχα, ως επικεφαλής κοινοπραξίας, πλέον καλείται να πληρώσει… ένα διόλου ευκαταφρόνητο μπιλιετάκι με απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου.
Ανοιχτούς… λογαριασμούς έχει αφήσει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ στη Μέση Ανατολή και σύμφωνα με απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου η συμμετοχή του oμίλου στο επιδικασθέν ποσό αντιστοιχεί στα 31,5 εκατ. δολ
Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι. Περί τα τέλη του 2019, η ΑΚΤΩΡ παρέδιδε με κάθε επισημότητα τη λεγόμενη «Χρυσή Γραμμή» του μετρό της Ντόχα στο Κατάρ, ένα έργο της τάξεως των 3,2 δισ. ευρώ. Δύο χρόνια νωρίτερα, περί τα τέλη του 2017, κατατέθηκαν από τον υπεργολάβο αιτήσεις διαιτησίας και η ακροαματική διαδικασία ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2020.
Το έργο με τα όποια απρόβλεπτα σκαμπανεβάσματα δημιούργησε υποχρεώσεις ύψους 31,5 εκατ. δολαρίων στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ και πιο ειδικά στην ΑΚΤΩΡ.
Η «καμπάνα» επισημοποιήθηκε στις 21.7.2021 με την απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC), η οποία αποφάνθηκε ότι κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει ο ελληνικός όμιλος για την κατασκευή του μετρό στην Ντόχα του Κατάρ οφείλει 98,5 εκατ. δολ. σε αλλοδαπή εταιρεία.
Το ποσό των υποχρεώσεων της ΕΛΛΑΚΤΩΡ προκύπτει από το ποσοστό συμμετοχής της στην κοινοπραξία (32%).
Τουτέστιν, η ελληνική κατασκευαστική θα πρέπει να καταβάλει ως μερίδιο το ποσό των 31,5 εκατ. δολαρίων.
Τι λέει η εταιρεία
«Δυνάμει της Διαιτητικής Απόφασης επιδικάστηκε υπέρ αλλοδαπής εταιρείας (σ.σ. ‘‘Υπεργολάβος’’) και σε βάρος της αλλοδαπής κοινοπραξίας με την επωνυμία ‘’ALYSJ-JV’’, το ποσό των $98,5 εκατ. περίπου, στο πλαίσιο σύμβασης υπεργολαβίας μεταξύ του Υπεργολάβου και της Κοινοπραξίας για την εκτέλεση του έργου της Χρυσής Γραμμής (Gold Line) για το μετρό της Ντόχα στο κράτος του Κατάρ.
Στην Κοινοπραξία συμμετέχει η θυγατρική της Εταιρείας Άκτωρ ΑΤΕ με ποσοστό 32%. Η ευθύνη των μελών της Κοινοπραξίας είναι αναλογική, συνεπώς η συμμετοχή της Άκτωρ στην υποχρέωση εξόφλησης του επιδικασθέντος ποσού αντιστοιχεί σε ποσό ύψους 31,5 εκατ. δολ. περίπου, σε περίπτωση δε που υποχρεωθεί να καταβάλει ποσόν μεγαλύτερο του αναλογούντος σε αυτήν, θα διεκδικήσει το υπερβάλλον ποσόν αναγωγικά από τα λοιπά μέλη της Κοινοπραξίας, τα οποία είναι αξιόχρεα και φερέγγυα.
Σημειώνεται ότι η ανωτέρω διαιτησία ξεκίνησε κατόπιν αιτήσεων διαιτησίας που υπεβλήθησαν από τον Υπεργολάβο στα τέλη του 2017, η ακροαματική διαδικασία ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2020, ενώ η Κοινοπραξία είχε λάβει επιστολή από τον νομικό της παραστάτη, o οποίος εκτίμησε ότι η αξίωση του Υπεργολάβου δεν αναμενόταν να ευδοκιμήσει.
Η Άκτωρ συνεργάζεται με τα υπόλοιπα μέλη της Κοινοπραξίας προκειμένου να ασκηθεί αγωγή ακύρωσης κατά της ανωτέρω απόφασης, ενώ σε συνεργασία τόσο με τα άλλα μέλη της Κοινοπραξίας όσο και με τους νομικούς της συμβούλους θα αξιολογήσει σύμφωνα με τα ΔΠΧΑ τον λογιστικό χειρισμό που θα υιοθετηθεί».
Το «χρυσό έργο»
Δίχως υπερβολή, επρόκειτο για το μεγαλύτερο έργο μετρό που έχει αναλάβει και υλοποιήσει ελληνική κατασκευαστική εταιρεία στο εξωτερικό και ένα από τα μεγαλύτερα έργα ελληνικής εταιρείας διεθνώς.
Χαρακτηριστικό για τον διεθνή χαρακτήρα, το μέγεθος και την πολυπλοκότητα του έργου της «Χρυσής Γραμμής» είναι πως περιελάμβανε την κατασκευή 23,3 χλμ. υπογείων σηράγγων και 10 υπογείων σταθμών υψηλής αρχιτεκτονικής, αισθητικής και πολυτέλειας, με τελευταίας τεχνολογίας αυτοματισμούς και ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα. H γνωστή και ως «Ιστορική Γραμμή» του μετρό διασχίζει την Ντόχα από Ανατολή σε Δύση, ακολουθώντας τα ίχνη της ιστορικής γραμμής της πόλης. Το έργο σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει το υπόγειο σύστημα μεταφορών της κεντρικής Ντόχας και αποτελεί τμήμα του ολοκληρωμένου σιδηροδρομικού δικτύου του Κατάρ και του νέου συστήματος μεταφορών που προωθεί η χώρα στο πλαίσιο του Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου για το 2030. Σε αρχιτεκτονικό επίπεδο, οι σταθμοί είναι σχεδιασμένοι έτσι ώστε να αντανακλούν την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας, με «θολωτούς χώρους» και έμπνευση από τις παραδοσιακές σκηνές των Βεδουίνων.
Για την υλοποίηση της συγκεκριμένης, εξαιρετικά σύνθετης και απαιτητικής κατασκευής στην καρδιά της πρωτεύουσας του Κατάρ, απαιτήθηκε η ταυτόχρονη χρήση έξι (6) μηχανήματων ολομέτωπης κοπής (TBM). Η διάνοιξη των σηράγγων πραγματοποιήθηκε εντός υδροφόρου ορίζοντα, σε καρστικοποιημένο ασβεστόλιθο με ύπαρξη κενών, ενώ για την ασφαλή πλοήγηση των TBM και τον έγκαιρο εντοπισμό κενών ή σπηλαιώσεων εφαρμόστηκε στην κοπτική κεφαλή των TBM προηγμένης τεχνολογίας σύστημα εντοπισμού (ΒΕΑΜ). Το έργο εμπεριείχε επίσης 108.892 προκατασκευασμένα στοιχεία σκυροδέματος για την εσωτερική επένδυση της σήραγγας, 4,9 εκατ. κ.μ. εκσκαφών στους σταθμούς, ενσωμάτωση περίπου ενός 1 εκατ. κ.μ. σκυροδέματος και 171.403 τόνους οπλισμού (σίδηρος), καθώς και πλήθος κυκλοφοριακών παρακάμψεων και μετατοπίσεων δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας, ενώ, λόγω της υψηλής υπόγειας υδροφορίας στην περιοχή της Ντόχα, απαιτήθηκε συνολικά η άντληση 129 εκατ. κ.μ. υπόγειου νερού προκειμένου να υλοποιηθεί η κατασκευή των σταθμών.
Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί