Μέχρι και ο Ευγένιος Ιονέσκο θα είχε ενδιαφερθεί γι’ αυτό το θέατρο του παραλόγου που επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στην Ελλάδα με αφορμή την αποχώρηση του Άρη Σερβετάλη από την παράσταση «Ρινόκερος», από το ομώνυμο έργο του Ρουμάνου συγγραφέα.
Του ΣΤΑΥΡΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Τη σκυτάλη του παραλόγου πήρε το γνωστό συγκρότημα από τον πρωταγωνιστή των ημερών, υψώνοντας τείχη και
διαχωριστικές γραμμές που διχάζουν
Ο δημοφιλής ηθοποιός αποφάσισε να αφήσει το έργο παρά την επιτυχία που σημείωνε, επειδή ελήφθησαν έξτρα περιοριστικά μέτρα για τους ανεμβολίαστους. Μέσα σε τρεις ημέρες ο Σερβετάλης έγινε ο… απόλυτος πρωταγωνιστής της χώρας. Υποκριτής για τους εμβολιασμένους, ένας ήρωας για τους ανεμβολίαστους. Ένας παρτάκιας που άφησε άνεργους τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης, όπως δήλωσε μεγάλο τμήμα των συναδέλφων τους, μα και άνθρωπος που σέβεται τις αρχές του και ξεχειλίζει από αξιοπρέπεια, σύμφωνα με όσους ενέκριναν την απόφασή του.
Τι είναι τελικά ο Άρης Σερβετάλης; Ένας αρνητής του κορωνοϊού που έχει την οικονομική δυνατότητα να απέχει από τα θεατρικά δρώμενα χάρη στη μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία «Ο άνθρωπος του Θεού»; Ή μήπως είναι απλώς κάποιος που διεκδικεί το δικαίωμα της επιλογής στην εργασία του και στο κοινό στο οποίο απευθύνεται;
Η ιστορία του Σερβετάλη είναι περίπλοκη. Μετά τις επιθέσεις που δέχθηκε κυρίως από άλλους ηθοποιούς, με πρώτη τη Φαίη Κοκκινοπούλου, ο «Λάζαρος» από τη σειρά «Είσαι το ταίρι μου» βγήκε και ενημέρωσε τον κόσμο. Εξήγησε ότι εξαρχής είχε ενημερώσει την παραγωγή και τον καλλιτεχνικό διευθυντή για την επιθυμία του να μην εργαστεί, επειδή κάποια στιγμή υπήρχε η πιθανότητα αποχώρησης εάν λαμβάνονταν περιοριστικά μέτρα για τους ανεμβολίαστους. Ο δημοφιλής ηθοποιός, άλλωστε, είχε εκφράσει τις επιφυλάξεις του για το εμβόλιο από τον περασμένο Ιανουάριο. «Θα είμαι από τους τελευταίους που θα το κάνουν» είχε πει μεταξύ άλλων. Δεν είχε αρνηθεί να εμβολιαστεί, αλλά εξέφραζε τις αμφιβολίες του. Προφανώς, στο δεκάμηνο που ακολούθησε δεν κατάφερε κάποιος να τον πείσει και όταν αποκλείστηκαν οι ανεμβολίαστοι από τα θέατρα, ο Σερβετάλης ανακοίνωσε την αποχώρησή του.
Όσα ακολούθησαν, σε πολλούς θαυμαστές του θύμισαν τον πρόσφατο πρωταγωνιστικό ρόλο του στον κινηματογράφο. Ο Άγιος Νεκτάριος δέχθηκε πολλές επιθέσεις στη διάρκεια του βίου του. Όχι ότι ο ηθοποιός θα αγιοποιηθεί όταν φύγει από τη ζωή. Απλώς οι παραλληλισμοί έγιναν επειδή έπαιξε τον συγκεκριμένο ρόλο και, βέβαια, λόγω της σχέσης του με τη θρησκεία. Τον Σερβετάλη, άλλωστε, πρότειναν για τη διεθνή παραγωγή «Ο άνθρωπος του Θεού» επιφανή μέλη της Εκκλησίας της Ελλάδος αλλά και μοναχοί από το Άγιον Όρος. Υπογράμμισε, μάλιστα, πολλές φορές ο ηθοποιός την ανάγκη του να πηγαίνει στις εκκλησίες, διότι θεωρεί τις Λειτουργίες ως τροφή της ψυχής.
Η άλλη πλευρά
Τη… δόξα, ή λόξα κατά άλλους, του Σερβετάλη επιχείρησαν να κλέψουν οι «Active Members». Αν και οι θέσεις τους είναι εντελώς διαφορετικές. Ο Σερβετάλης δεν κατηγορεί τους εμβολιασμένους. Δεν εκφράζεται εναντίον τους. Δεν σηκώνει λάβαρο επανάστασης, ούτε διαχωρίζει τους πολίτες. Οι «Active Members», όμως, προχωρούν σε διαχωρισμούς.
«Οι διχαστικές συναυλίες των παραχωρητών καλλιτεχνάδων και διασκεδαστών συνεχίζονται κανονικά σ’ όλη τη χώρα. Άντε καλά να περνάτε. Η βολή εναντίον της μνήμης» έγραψαν τις προάλλες. Εντελώς διαφορετικό στυλ γραφής και προσέγγισης του θέματος σε σύγκριση με τον Σερβετάλη.
Τα μέλη του συγκροτήματος, μάλιστα, προχώρησαν ακόμα πιο ηχηρά στις αποστάσεις τους από τον κόσμο. Έκλεισαν τη δυνατότητα σχολίων στα social media και άφησαν απλώς ανοικτό ένα παράθυρο για επαναφορά των ρυθμίσεων όταν… καλώσουν οι καιροί. Σε άτυπο lockdown προχώρησε η κυβέρνηση και με ανάλογη κίνηση για τους εμβολιασμένους απάντησαν διαδικτυακά οι «Active Members».
Προς το τέλος της εβδομάδας, μάλιστα, ανέβασαν τους τόνους. Και πήγαν τη… βαλίτσα ακόμα πιο μακριά.
«Άντε νεκροπούλια κάντε lockdown μόνο στους απείραχτους να δείτε πώς καταρρέει κάθε σας αφήγημα. Κλείστε μας μέσα και μετά να δω πού θα χρεώνετε το θανατικό. Μήπως και καταλάβουν και τα αδέλφια που σας εμπιστεύτηκαν τι αιμοπότες είσαστε. Αν δεν μας κλείσετε, προτείνω να τεθούμε μόνοι μας σε καραντίνα για να σας ξεσκεπάσουμε μια και καλή. Για να τους δούμε λίγο. Προλαβαίνουμε. Εθελοντική καραντίνα για να πέσει το καθεστώς» έγραψαν.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι πόσο κόσμο επηρεάζουν οι καλλιτέχνες. Διότι σίγουρα επηρεάζουν. Εδώ, ο Γρηγόρης Πετράκος μέσω των διαδικτυακών εκπομπών του κατά του εμβολίου έγινε μέσα σε έναν χρόνο πιο δημοφιλής απ’ ό,τι είχε καταφέρει μέσα σε μία 15ετία ως τραγουδιστής και ως σύζυγος της Θεοφανίας Παπαθωμά. Μέχρι και ο δρόμος για πολιτική καριέρα ανοίχτηκε μπροστά του έπειτα από την πρόσκληση του Γιώργου Τράγκα, ο οποίος κινήθηκε πιο έξυπνα από τον Κυριάκο Βελόπουλο.
Η απόφαση του καθενός για την εργασία του ή για το εμβόλιο μπορεί να θεωρείται ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα, που γίνεται ακόμα πιο ισχυρό από τη στιγμή που οι εμβολιασμένοι και νοσούν αλλά και μεταδίδουν τον κορωνοϊό. Αλλά όταν επηρεάζουν και άλλους, όταν διαχωρίζουν τους ανθρώπους, τότε παύει να είναι προσωπική απόφαση και γίνεται προπαγάνδα. Κι εκεί εστιάζεται η διαφωνία με όσους προσπαθούν να προσηλυτίσουν τους θαυμαστές τους και να τους επηρεάσουν σε θέματα που δεν μπορούν να γνωρίζουν…