Η είδηση του καλοκαιριού είναι πως στη Σαντορίνη, με ανακοίνωση εκλεγμένου δημοτικού συμβούλου του νησιού, οι κάτοικοι θα πρέπει να περιορίσουν τις μετακινήσεις τους λόγω… υπερτουρισμού.
Δεν είναι αστείο και δεν είναι κάτι που μπορείς να το αφήσεις ασχολίαστο, καθόσον, ακόμα και αν έχει γραφτεί «για το καλό» των κατοίκων του νησιού, η εφαρμογή μιας τέτοιας «συμβουλής» δεν μπορεί παρά να σημαίνει εκτοπισμό. Γιατί μπορεί ο επισκέπτης να έχει στο μυαλό του την ειδυλλιακή πλευρά του νησιού, αλλά αν βρεθεί στην Οία ή στα Φηρά τις ώρες που έχουν ανέβει και άλλοι 15.000 από τα κρουαζιερόπλοια, μέχρι και που παθαίνει κρίση πανικού, αφού οι αφίξεις επισκεπτών από τα κρουαζιερόπλοια έχουν αυξηθεί κατά 30% σε σχέση με πέρυσι.
Το ειδυλλιακό νησί που πρωταγωνιστεί στο Instagram αποτελεί τουριστική φάμπρικα. Πουλάει ηλιοβασίλεμα και τα έσοδα τα μοιράζει στους μεγάλους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο νησί, περιορίζοντας τους μόνιμους κατοίκους στα σπίτια τους, οι οποίοι αν θελήσουν να πάνε σούπερ μάρκετ πρέπει πιθανότατα να λάβουν άδεια από το Λιμενικό, αφότου πρώτα ενημερωθούν για την ώρα άφιξης του επόμενου κρουαζιερόπλοιου, ώστε να μη συμπέσουν με το «Καλώς ήλθε το δολλάριο», για να θυμηθούμε εκείνες τις εποχές που ερχόταν ο… στόλος.
Η εικόνα στη Σαντορίνη και στα άλλα νησιά, με τις υποτυπώδεις υποδομές (λειψυδρία, προβλήματα με τα σκουπίδια, με τα καταλύματα, ανύπαρκτοι δρόμοι, ελλείψεις σε γιατρούς), είναι ενδεικτική μιας κατάστασης που έχει ήδη φτάσει στο όριο, και οι πρώτες συνέπειες του υπερτουρισμού είναι εδώ και μας χαιρετούν. Στην Ισπανία οι κάτοικοι βγαίνουν στους δρόμους με πλακάτ και νεροπίστολα διαμαρτυρόμενοι για την απαξίωση και τον μαρασμό της ζωής και της καθημερινότητάς τους. Στην Ελλάδα τι κάνουμε;